Skip to main content

Extranet ja Asus RT-N13U

  • December 11, 2014
  • 7 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Liitin Asus RT-N13U:n toimivan yhteyden perään, mutta se ei tunnu hakevan DHCP:llä osoitetta eli netti ei toimi. Langaton kyllä toimii laitteella moitteetta. Kun laitteita on säätänyt tarpeeksi kauan, niin netti ei toimi enää läppärilläkään (RT-N13U:n ottaa välistä pois kuten ennen sen käyttöön ottamista). Ilmeisesti tulee jokin blokkaus päälle kun eri MAC-osotteista lähtee DHCP-kyselyitä? Vinkkejä, missä vika on ettei tarvitsisi tehdä automaatin kanssa vikailmoitusta, joka korjaa vian, muttei anna mitään tietoa siitä, missä vika oikeasti on? Kiitos.

7 kommenttia

  • June 2, 2011
Voisikohan reititin olla viallinen koska WAN asetuksia ei paljoa tosiaan ole. Vaikuttaisiko UPnP asiaan?

Speksien mukaan pitäisi toimia: http://www.asus.com/Networks/WiFi_Netwo ... ifications

Sonera, jotain vinkkejä tai apuja?

  • June 6, 2011
Et ole laittanut asiakasnumeroa tietoihisi, mutta voisin olettaa viestin perusteella että Ethernet-liittymästä on kyse ja vastaan sen mukaan.

Mikäli tietokone suoraan yhteyteen liitettynä hakee IP-osoitteen, liittymä itsessään on kunnossa. Jos reititin ei lähde hakua tekemään (Asuksen linkin perusteella asetus pitäisi luultavasti olla "Automatic IP") niin reitittimessä voi olla vikaa. Toimiiko yhteys verkkokaapelilla reitittimen läpi?

  • June 7, 2011
Veikko kirjoitti:
Et ole laittanut asiakasnumeroa tietoihisi, mutta voisin olettaa viestin perusteella että Ethernet-liittymästä on kyse ja vastaan sen mukaan.


Se on ethernet-liittymä. Kone siis toimii Soneralta saadun kytkimen kautta ja ilmankin sitä, muttei tosiaan tuon Asuksen reitittimen/tukiaseman kanssa suoraan.

Veikko kirjoitti:
Mikäli tietokone suoraan yhteyteen liitettynä hakee IP-osoitteen, liittymä itsessään on kunnossa. Jos reititin ei lähde hakua tekemään (Asuksen linkin perusteella asetus pitäisi luultavasti olla "Automatic IP") niin reitittimessä voi olla vikaa. Toimiiko yhteys verkkokaapelilla reitittimen läpi?


Asetus oli tuo Automatic IP. Kokeilen vielä "renew ip" tuolta valikosta, ja jos ei toimi, on laite siis varmaankin viallinen.

  • June 12, 2011
Liitin Asuksen uudelleen ja se tuntui toimivan, mutta vain kun läppäriin oli manuaalisesti asetettu ip-osoite.

Kun läppäristä laittoi dhcp:n päälle, niin netti ei enää toimikaan. Onkohan Soneralla käytössä jokin suojaus, joka estää koko portin jos sieltä tulee eri dhcp pyyntöjä? Kokeilen seuraavan kerran manuaalista ip:tä mutta automaattista dns:ää.

Katsoin järjestelmälokista ja siellä siis luki että dhcp:ssä tapahtui jokin virhe (en saa sitä tänne koska laite buuttasi ja kadotti lokin).

Asiakasnumeroa ei ole mutta liittymän osoite on Katariina Saksilaisen katu 11 XXX.

  • June 28, 2011
pikkukettu: Kerroit, että yhteys toimii, kun kannettavalle tietokoneelle laittaa kiinteän IP-osoitteen, mutta ei silloin, kun tietokone yrittää noutaa IP-osoitetta automaattisesti.

Ongelma kuulostaa siltä, että Asus-laite saa todennäköiseesti meidän DHCP -palvelimeltamme oikein ulkoisen IP-osoitteen (normaalisti 80.,84. tai 88. alkuinen osoite), mutta jostain syystä Asus -laite ei jaa tietokoneellesi automaattisesti omaa sisäverkon IP-osoitetta (10. tai 192. -alkuinen osoite), kun kannettavalla tietokoneella on 'Hae IP-osoite automaattisesti' -asetus päällä.

En tunne tarkemmin tuota kyseistä Asus-laitetta eikä sisäverkkojen kytkentä ole aivan parasta osaamisaluettani, mutta kannattaa ainakin tarkistaa, olisiko Asus-laitteessa jokin DHCP-asetus, joka pitää olla päällä, jotta laite jakaa sisäverkon IP-osoitteita automaattisesti siihen kytketyille laittelle. Toisena vaihtoehtona tulee mieleen, että Asus -laitteen mahdollinen palomuuri aiheuttaisi ongelmaa.

Ehkä joku toinen keskustelupalstan käyttäjä, jolla on sama Asus RT-N13U -laite käytössään, pystyy antamaan laitteen asetuksiin liittyen tarkempia ohjeita.

  • July 5, 2011
Sami kirjoitti:
pikkukettu: Kerroit, että yhteys toimii, kun kannettavalle tietokoneelle laittaa kiinteän IP-osoitteen, mutta ei silloin, kun tietokone yrittää noutaa IP-osoitetta automaattisesti.

Ongelma kuulostaa siltä, että Asus-laite saa todennäköiseesti meidän DHCP -palvelimeltamme oikein ulkoisen IP-osoitteen (normaalisti 80.,84. tai 88. alkuinen osoite), mutta jostain syystä Asus -laite ei jaa tietokoneellesi automaattisesti omaa sisäverkon IP-osoitetta (10. tai 192. -alkuinen osoite), kun kannettavalla tietokoneella on 'Hae IP-osoite automaattisesti' -asetus päällä.


Alunperin laite ei saanut DHCP:ltä osoitetta, mutta muutaman korjauskerran jälkeen alkoi saamaan.

Sami kirjoitti:

En tunne tarkemmin tuota kyseistä Asus-laitetta eikä sisäverkkojen kytkentä ole aivan parasta osaamisaluettani, mutta kannattaa ainakin tarkistaa, olisiko Asus-laitteessa jokin DHCP-asetus, joka pitää olla päällä, jotta laite jakaa sisäverkon IP-osoitteita automaattisesti siihen kytketyille laittelle. Toisena vaihtoehtona tulee mieleen, että Asus -laitteen mahdollinen palomuuri aiheuttaisi ongelmaa.

Ehkä joku toinen keskustelupalstan käyttäjä, jolla on sama Asus RT-N13U -laite käytössään, pystyy antamaan laitteen asetuksiin liittyen tarkempia ohjeita.


Advanced Settingseissä pitää käydä laittamassa laitteen oma ip muutamaan kenttään (vaikka kenttien kuvauksessa lukee että laite määrittelee ne automaattisesti jos siihen ei määritä sitä, mutta yllättäen tarvitsi määrittää). Nyt homma siis pelittää.

  • July 14, 2011
pikkukettu: Hyvä, että asia selvisi. Kertomistasi ohjeista voi olla apua muille vastaavan Asus RT-N13U -laitteen omistajille.