Skip to main content

FTP-palvelin hidastelee edelleenkin

  • December 11, 2014
  • 12 kommenttia
  • 12 katselukertaa

Soneran FTP-palvelimessa on edelleenkin jotain perustavanlaatuista vikaa , sillä tiedostojen siirto käy kovin hitaasti.

Esimerkiksi 39 kilotavun (ei siis megan) kokoisen tiedoston siirtäminen Soneran palvelimelle kestää peräti nelisenkymmentä sekuntia. Tämä ei ole mitenkään hyväksyttävää.

Sama ilmiö näkyy tietysti kotisivuilla, kun tietoa pitäisi ladata ftp-palvelmelta. Tuleehan sitä kuin vettä vain, mutta tipoittain.

Tämä on jo kolmas kerta kun asiasta huomautan. Mitään ei vain ole tapahtunut. Vai pitääkö tässä HUUTAA! :-((

12 kommenttia

  • June 29, 2011
Täällä päässä ei pääse edes laittamaan tiedostoja sivutilaan. Eli laitan vaikka tähän ketjuun oman ongelmani vielä lisäksi, kun Soneran vikapalvelu ei ole raportoinut mitään pariin päivään.

En pysty päivittämään sivujani, vaan FTP ohjelmat (olen kokeillut jo usempaa) sanovat Quota exceeded, vaikka vapaata kotisivutilaa on Omien sivujen mukaan 360 kb jäljellä.

Ongelma ilmeni jo torstaina (23.6.) , eikä siis vieläkään voi laittaa pientä tiedostoa sivuille. Ei edes 1 kb kokoista testiksi.

Tiedostoja kykenee kyllä poistamaan sivutilasta, mutta kun sen korvaa samalla tiedostolla, niin jälleen tulee sanomaksi: Quota exceeded. Yleensä tällä tavoin asian on voinut kiertää.

Onko siellä päässä jokin suurempi korjaus menossa, vai mikä tässä nyt on vialla?

  • Aloittaja
  • Uusi jäsen
  • June 29, 2011
Pruzzo kirjoitti:
En pysty päivittämään sivujani, vaan FTP ohjelmat (olen kokeillut jo usempaa) sanovat Quota exceeded, vaikka vapaata kotisivutilaa on Omien sivujen mukaan 360 kb jäljellä.


Tämä on ollut Soneran ftp-palvelimella ongelma jo pitkään ja aina vain siihen törmätään. Kukaan ei vain näytä ottavan asiaa huolehdittavakseen.

Mene jollakin ftp-asiakasohjelmalla (Filezilla tms) Soneran palvelimelle ja tuhoa käsin muutamia tiedostoja, jotta saat lisätilaa.

Asiakkaiden palvelu ei näytä olevan Soneralla etusijalla. Etusijalla näyttää olevan kallis henkseleiden paukuttelu Koti-TV:stä mainoksien muodossa. Tulee taas höynäytettäviä lisää.

  • June 29, 2011
VanhaJaKiukkuinen kirjoitti:
[quote="Pruzzo":fkbk86gq]En pysty päivittämään sivujani, vaan FTP ohjelmat (olen kokeillut jo usempaa) sanovat Quota exceeded, vaikka vapaata kotisivutilaa on Omien sivujen mukaan 360 kb jäljellä.


Tämä on ollut Soneran ftp-palvelimella ongelma jo pitkään ja aina vain siihen törmätään. Kukaan ei vain näytä ottavan asiaa huolehdittavakseen.

Mene jollakin ftp-asiakasohjelmalla (Filezilla tms) Soneran palvelimelle ja tuhoa käsin muutamia tiedostoja, jotta saat lisätilaa.

Asiakkaiden palvelu ei näytä olevan Soneralla etusijalla. Etusijalla näyttää olevan kallis henkseleiden paukuttelu Koti-TV:stä mainoksien muodossa. Tulee taas höynäytettäviä lisää.[/quote:fkbk86gq]

Kiitos avusta, tosin ei auta siivoaminenkaan, sillä samaa Quota exceeded viestiä tulee ruutuun, vaikka tila siis kasvoi. Syynä on pakko olla jokin todellinen jumiutuminen, taisi ruletti osua meikäläisen personal.inet tiliin tällä kertaa.

En ole ennen tällaiseen siirto-ongelmaan törmännyt Soneran kanssa, että viikon täysin seis Ftp-ohjelma, vaikka vapaata tilaa olisi ollut alle tuon 360 kb:nkin.

Viimeinen keino on kai sitten kotisivujen poisto ja koko sivutilan tyhjennys.

Eli olisi mukava saada tietoa, onko Soneralla menossa jokin kaikkeen toimivuuteen vaikuttava korjaus vai mitä? Tämäkin auttaisi ettei rupea kaikkea sivutilasta tyhjentämään, koska mitään ei pysty tällä hetkellä siirtämään takaisin.

  • Aloittaja
  • Uusi jäsen
  • June 29, 2011
Pruzzo kirjoitti:

Viimeinen keino on kai sitten kotisivujen poisto ja koko sivutilan tyhjennys.



Älä ihmeessä rupea koko hakemistoasi tuhoamaan. Tai jos sinulla ei ole muuta tekemistä, niin sitten kyllä. ;-) Tuhoaminen ei tuo lisää tilaa. Kts. alla.

Ongelmana näyttää olevan minun veikkaukseni mukaan tiedosto nimeltä .ftpquota. Sen päivitys ja ajan tasalla pitäminen ei näytä Soneran palvelimella olevan kunnossa. FTP-palvelin kurkkii tuosta tiedostosta tilanteen ja jos siellä on tieto, ettei tilaa ole, niin sitä ei ole, vaikka koko kiintolevy olisi tyhjä.

Kun käyttäjä ei voi vaikuttaa tuohon .ftpquota -tiedostoon, on ainoa keino tehdä vikailmoitus Soneran asiakaspalvelusivujen kautta. Onnea matkaan.

  • June 29, 2011
VanhaJaKiukkuinen kirjoitti:
[quote="Pruzzo":1n7rflqb]
Viimeinen keino on kai sitten kotisivujen poisto ja koko sivutilan tyhjennys.



Älä ihmeessä rupea koko hakemistoasi tuhoamaan. Tai jos sinulla ei ole muuta tekemistä, niin sitten kyllä. ;-) Tuhoaminen ei tuo lisää tilaa. Kts. alla.

Ongelmana näyttää olevan minun veikkaukseni mukaan tiedosto nimeltä .ftpquota. Sen päivitys ja ajan tasalla pitäminen ei näytä Soneran palvelimella olevan kunnossa. FTP-palvelin kurkkii tuosta tiedostosta tilanteen ja jos siellä on tieto, ettei tilaa ole, niin sitä ei ole, vaikka koko kiintolevy olisi tyhjä.

Kun käyttäjä ei voi vaikuttaa tuohon .ftpquota -tiedostoon, on ainoa keino tehdä vikailmoitus Soneran asiakaspalvelusivujen kautta. Onnea matkaan.[/quote:1n7rflqb]

Kiitos avusta taas! Sitten ei paranekaan kaikkea tuhota :D . En ole moisesta tiedostosta ennen edes tiennyt, tuossa se ongelma taitaa tosiaan piillä.

  • June 30, 2011
No jo on markkinat.

Nyt onnistui päivitys sivuille, kun poistin muutaman html tiedoston pois ja pienen kuvakkeen. Nopeuskin siirtoon oli kelvollinen. Omien sivujen antama info ei siis pitänyt paikkaansa, kun ehdotti tilaa olevan 360 kb ja rapiat jäljellä.

Soneran vikapalvelun tekstiviesti taas kertoi hetki sitten tilan olevan 25/25 Mb. Eli käytetty.

Kuinkakohan paljon kotisivutilaa olen sitten käyttänyt yli 25 Mb:n (voiko näin edes käydä?), kun poistin Quota exceeded ilmoituksen jälkeen isoja graafisiakin juttuja, eikä sillä ollut vaikutusta mihinkään. Tai sitten tuo .ftpquota syypää.

Todellinen vapaa tila on 20 Kb tasoa tällä hetkellä ei lähellekään 360 Kb :D Ei ihme jos oli jumissa.

Eli omalta osaltani ongelma ratkesi kuitenkin nyt näin.

  • July 11, 2011
VanhaJaKiukkuinen: Testasin ftp-tiedonsiirtoa personal.inet.fi -palvelimelle ja nyt tiedonsiirrossa ei näkynyt selvää hidastelua. On mahdollista, että kotisivupalvelimellamme on ollut aiemmin väliaikainen häiriötilanne, josta hidastelu on johtunut.

Tiedossa ei ole tällä hetkellä yleistä havaittua vikaa Omien Sivujen Käytetty kotisivutila -tiedossa. Testasin asiaa nyt omilla testitunnuksillani ja seuraan vielä miten tilatieto päivittyy Omille Sivuille.

  • Aloittaja
  • Uusi jäsen
  • July 11, 2011
Sami kirjoitti:
VanhaJaKiukkuinen: Testasin ftp-tiedonsiirtoa personal.inet.fi -palvelimelle ja nyt tiedonsiirrossa ei näkynyt selvää hidastelua. On mahdollista, että kotisivupalvelimellamme on ollut aiemmin väliaikainen häiriötilanne, josta hidastelu on johtunut..


Jotain ongelmaa siellä kyllä mielestäni vieläkin on. Tiedonsiirron nopeudessa näkyy olevan suuria vaihteluita. Alla ote ftp-lokistani tänään 11.7.2011:

klo 15.54 tiedostojen yhteiskoko 46kt, siirtoaika 21 sek.
15.59 44kt, 36 sek.
16.04 26kt, 44 sek.

Kuten näkyy, hyvin epätasaista datan liikkuminen on. Eikä mitenkään edes nopeaa nopeimmillaan, varsinkin kun tiedostot ovat hyvin pieniä.

  • July 11, 2011
VanhaJaKiukkuinen: Jos laajakaista liittymäsi toimii muuten nopeasti, mutta FTP-tiedonsiirto hidastelee kotisivupalvelimellemme, kannattaa tehdä ongelmasta vikailmoitus vikapalveluumme. Tässä tapauksessa vikailmoitus kannattaa jättää vikailmoituslomakkeemme välityksellä, jolloin pystyt antamaan vikailmoitukseen vapaamuotoisesti lisätietoja.

Lisäystä: Nopean testauksen perusteella Omien Sivujen käytetty kotisivutila -tieto päivittyi oikein kun lisäsin aiemmin päivällä kotisivuille tiedoston. Päivitys ei tapahtunut kuitenkaan aivan heti tiedostojen lisäyksen jälkeen reaaliaikaisesti vaan kuluneen päivän aikana.

  • Aloittaja
  • Uusi jäsen
  • July 11, 2011
Sami kirjoitti:
VanhaJaKiukkuinen: Jos laajakaista liittymäsi toimii muuten nopeasti, mutta FTP-tiedonsiirto hidastelee kotisivupalvelimellemme, kannattaa tehdä ongelmasta vikailmoitus vikapalveluumme.


Tästä asiasta on tehty ainakin parisen viikkoa sitten vikailmoitus vikapalveluun. Sieltä tuli yksi tekstiviesti, jonka mukaan asiaa selvitellään, eikä sitten muuta tullutkaan. Ei siis oikein innosta turhien ilmoitusten ja vikaselosteiden tekeminen.

Laajakaista toimii muutoin aivan ok, ainoastaan Soneran FTP-palvelin vähän tökkii, kuten olen kirjoittanut. Toimiihan tuo kuitenkin, mutta ei siten kuin pitäisi.

Josko te asiakaspalvelussa olisitte niin ystävällisiä ja välittäisitte näitä tietoja ftp-palvelusta vastaaville henkilölille. Ehkä sitten asiassa pääsisimme eteenpäin.

  • July 15, 2011
VanhaJaKiukkuinen: Testasin ftp-tiedonsiirtoa palvelimellemme ja ainakin tällä hetkellä sivujen siirtäminen onnistui nopeasti, kun testasin siirtoa noin 1 MB:n ja 10 MB:n testitiedostoilla.

Suosittelen vielä, että teet asiasta vikailmoituksen, jos kotisivujen siirrossa näkyy yhä hidastelua. Näin ongelma saadaan parhaiten selvitykseen ja saat vikapalvelustamme kuittauksen, kun asia on tutkittu. Voit tehdä vikailmoituksen helposti Omien Sivujemme vikailmoituslomakkeella.

Asiakastietojemme mukaan olit tehnyt kotisivuista vikailmoituksen 21.6.2011 aikana, kun kotisivujen päivittäminen ei ollut toiminut lainkaan. Vikapalvelumme oli ilmoittanut sinulle 23.6. aikana, kun kotisivupalvelimen katkos oli korjattu. Asiakastiedoistamme ei löydy muita tekemiäsi vikailmoituksia kotisivuihin liittyen.

  • Aloittaja
  • Uusi jäsen
  • July 15, 2011
Sami kirjoitti:
VanhaJaKiukkuinen: Testasin ftp-tiedonsiirtoa palvelimellemme ja ainakin tällä hetkellä sivujen siirtäminen onnistui nopeasti, kun testasin siirtoa noin 1 MB:n ja 10 MB:n testitiedostoilla.

Asiakastietojemme mukaan olit tehnyt kotisivuista vikailmoituksen 21.6.2011 aikana, kun kotisivujen päivittäminen ei ollut toiminut lainkaan. Vikapalvelumme oli ilmoittanut sinulle 23.6. aikana, kun kotisivupalvelimen katkos oli korjattu.


Kokeilin itsekin taas kerran manuaalista lähetystä Filezillan avulla (kotisivujen päivitys muuten tapahtuu automaattisesti ftp:llä). Yksittäiset tiedostot näköjään siirtyvät normaalilla nopeudella, mutta hidastelua tapahtuu ennen siirron alkamista, mikä viittaa johonkin palvelimen ongelmaan. Kun automaattilähetyksessä voidaan päivittää 10-15 lyhyttä tiedostoa, niin siirron alkamisen hidastelu korostuu siten, että lähetyksen kokonaisaika nousee ihmeellisen suureksi, kuten olen jo kirjoittanutkin.

Eihän tästä tietenkään kannata pelihousujaan repiä, kun kone hoitaa lähetykset, eikä minun tarvitse sen takia vieressä norkoilla. Perfektionistina kuitenkin toivoisi, että Soneran ftp-palvelin toimisi normaalin liukkaasti datan siirrossa.

En tee vikailmoituksia enää. Paitsi jos tilanne tästä olennaisesti huononee.