Skip to main content
Olen saanut useammalta tuttavalta viestejä gmailista ja hotmailista. Kun olen vastannut heille, ei viestini ole mennyt perille, vaikka ohjelma näyttää sen lähteneen. Viimeksi näin kävi reilu viikko sitten. Sonera ilmoitti viime syyskuussa, että gmail ja hotmail ovat blokanneet soneran palvelimen. Miksi tämä blokkaus on vieläkin voimassa? Milloin se saadaan päättymään?
Hei heikin4711,

Koska tuo blokkaus tapahtuu Hotmailin ja Gmailin toimesta, niin emme pysty sanomaan koska se päättyy lopullisesti.
Tuollaisen "blokkauksenhan" täytyy olla lainvastaista toimintaa, eikö Viestintävirasto voi puuttua asiaan? Sehän on sähköisen viestintäliikenteen häirintää ja jopa estämistä. Vähintäänkin täytyy Soneran itsensä ryhtyä painostustoimenpiteisiin asiakkaidensa etujen puolustamiseksi!

Asia julkisuuteen! Tällaista tekee Microsoft!
Gmail ja Hotmail ovat amerikkalaisia palveluja, joten Viestintävirasto ei voi puuttua niiden toimintaan eikä niitä koske Suomen laki.

Näitä blokkauksia tehdään yleensä sen takia, että Soneran palvelimelta on lähetetty roskapostia eli spämmiä. Blokkauslistalta ei pääse pois, ennen kuin roskapostin lähettäjä on estetty palvelimelta todistettavasti.

Olen samaa mieltä siitä, että Soneran tulisi puollustaa asiakkaidensa etuja ja pyrkiä saamaan blokkaus nopeasti pois. Kuitenkin Soneraa tällainen asia tuskin kiinnostaa, sillä siitä aiheutuu vain ylimääräistä vaivaa, ja tunnetusti Soneraa ei asiakkaan etu kiinnosta.
Hei kaikille,

Asian eteen tehdään koko ajan töitä mutta blokkausta ei ole saatu vielä poistettua. Suurin osa roskapostin lähetykseen käytetyistä inet.fi osoitteista on suljettu ja niistä on käyttäjiä tiedotettu.

Kuitenkin samaan aikaan osa käyttäjistä vastaa kalasteluviesteihin jonka jälkeen taas uusia laatikoita kaapataan roskapostin lähetystä varten. Tämän kierteen katkaisu on hyvin vaikeaa.

Pyydän silti kärsivällisyyttä ongelmanratkaisun suhteen.
Hei!

Soneran on otettava VASTUU:

TIEDOTTAKAA ITSE Soneran asiakkaille,
etteivät ole niin onnettoman nettisivistymättömiä,
että availevat roskapostien linkkejä!!!

Osa käyttäjistä ei varmastikaan ole käynyt ensimmäistä tietoturvallisuuskurssia!

Opettakaa heitä!!!
Se on KOKO yhteisön etu!

On kohtuutonta että netissä vastuullisesti toimivat Soneran asiakkaat joutuvat kärsimään postien blokkauksesta!

Myöskään ***@outlook.com osoittesiin eivät meilit mene perille!

Vastaa