Saimme eilen tekstiviestin Soneralta mahdollisesti saastuneesta kotikoneesta. Koska Sonera ei pysty selväkielisesti maksavia asikkaitaan neuvomaan, mieheni soitti Soneran osittamaan maksulliseen palvelunumeroon. Ainoa ohje oli kuitenkin asentaa käyttöjärjestelmä uudelleen. Siitä huolimatta Soneran omassa häiriötiedotteessa todetaan, että "yhteys toimii taas normaalisti, kun nimipavelin-asetukset on palautettu tietokoneelle normaaliksi ja haittaohjelma tietokoneelta poistettu".
Mielestäni olen onnistunut palauttamaan nimipalveluasetukset normaaleiksi (Helpsonilta tähän ei saanut neuvoja), mutta haittaohjelmaa en ole saanut poistettua, kiitos Soneran kautta hankkimamme F-Securen tietoturvan. Miksi tietoturva ei löydä jo yli vuosi sitten havaittua haittaohjelmaa? Löytyisikö tätä kautta ohjetta, miten haittaohjelman saa koneelta poistettua, muuten kuin käyttöjärjestelmän uudelleen asentamalla?
Miten naapuri on päässyt potkaisemaan pesukoneen rikki, kun Soneralta on sitä varten hankittu lukko oveen, ettei naapuri luvatta kodinhoitohuoneeseemme tunkeudu? Koska maksamme laajakaistayhteydestä ja tietoturvasta (eli lukosta ovessa) en näe oikeutetuksi Soneran rahastusta neuvontanumerolla.
Sivu 1 / 1
Meillä ei ole vielä tietoa, onko ongelman aiheuttaja yksi vai monia eri haittaohjelmia. Fakta kuitenkin on, että ainoa taatusti 100% varma keino puhdistaa saastunut tietokone on kovalevyn formatointi ja ohjelmien uudelleen asennus.
Tässä eilen annettu tiedote aiheesta:
Hyvä asiakkaamme
Mikäli internetyhteytenne on lopettanut toiminnan 24.11., voi tämä olla
merkki tietokoneelle asentuneesta haittaohjelmasta.
Tietokone voi olla saastunut nimipalvelinasetuksia muuttavan
haittaohjelman toimesta.
Sonera on Viestintäviraston suosituksesta rajoittanut liikennettä
haittaohjelman määrittelemille nimipalvelimille ja tämän johdosta
tietokoneissa, joihin haittaohjelma on asentunut, internetyhteys ei
käytännössä toimi.
Sonera ei ole sulkenut laajakaistaliittymiä ongelman johdosta. Yhteys
toimii taas normaalisti, kun nimipalvelin-asetukset on palautettu
tietokoneelle normaaliksi ja haittaohjelma tietokoneelta poistettu.
Lisätietoja haittaohjelmasta voi lukea Viestintäviraston
CERT-FI -yksikön sivuilta osoitteesta
http://www.cert.fi/tietoturvanyt/2009/11.html
Tarvittaessa saatte apua tietokoneen asetuksiin ja haittaohjelmien
poistoon Helpson-palvelusta 0200-600600 (1,99e/min).
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Tässä eilen annettu tiedote aiheesta:
Hyvä asiakkaamme
Mikäli internetyhteytenne on lopettanut toiminnan 24.11., voi tämä olla
merkki tietokoneelle asentuneesta haittaohjelmasta.
Tietokone voi olla saastunut nimipalvelinasetuksia muuttavan
haittaohjelman toimesta.
Sonera on Viestintäviraston suosituksesta rajoittanut liikennettä
haittaohjelman määrittelemille nimipalvelimille ja tämän johdosta
tietokoneissa, joihin haittaohjelma on asentunut, internetyhteys ei
käytännössä toimi.
Sonera ei ole sulkenut laajakaistaliittymiä ongelman johdosta. Yhteys
toimii taas normaalisti, kun nimipalvelin-asetukset on palautettu
tietokoneelle normaaliksi ja haittaohjelma tietokoneelta poistettu.
Lisätietoja haittaohjelmasta voi lukea Viestintäviraston
CERT-FI -yksikön sivuilta osoitteesta
http://www.cert.fi/tietoturvanyt/2009/11.html
Tarvittaessa saatte apua tietokoneen asetuksiin ja haittaohjelmien
poistoon Helpson-palvelusta 0200-600600 (1,99e/min).
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.