Harmaata kaikki teoria - käytäntö tökkii kuitenkin Soneralla

  • 11 December 2014
  • 6 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Niin kuin saksalainen filosofi aikoinaan asian ilmaisi: Grau, grau ist alle Theori, grun nur das Lebens goldene Baum - eli - harmaata, harmaata kaikki teoria, vihreä vain elon kultainen puu.

Näin näköjään Sonerallakin systeemeissään - kun ei toimi systeemit niin ei....
Kuten tämä: Yritin muutama viikko sitten luoda sähköpostilaatikkooni kolmannen lisäpostilaatikon, (kun kapasiteetti on max. 4). No eihän se onnistunut, vaan heitteli herjaa, että joku tilauksen käsittely vielä kesken, eikä voi sen vuoksi tätä toimenpidettä tehdä.
Ihmettelin, että mikähän kesken, kun ei tietääkseni semmoista ollut. No - laitoin toimenpidepyynnön verkon kautta, joihin Sonera lupailee reagoivansa yhden työpäivän kuluessa, muta eipähän näkynyt tai kuulunut mitään. Parin päivän turhan odotuksen jälkeen soitin ns. "asiakaspalveluun", ja ihme kumma, pääsin jopa läpi vain muutaman minuutin jonotuksella. Sieltä selvisi, että oli Soneralla jäänyt joku ruksi väärään paikkaan, kun olin vajaa pari kuukautta sitten soitellut useampaan kertaan Soneran lähettämien tekstiviestimainosten kieltämiseksi matkapuhelimeeni laajakaista liittymän nettilaskun yhteydessä. No tyttö "langan toisessa päässä" lupasi hoitaa uuden postilaatikon avauksen ja seuraavana päivänä (09.04.09) tulivat tunnukset ja salasanat uuteen lootaan. Vaan eipähän toiminut loota, että olisi päässyt muuttamaan asetuksia. No Soneralla kai aina jotain hämminkiä ja muutoksia meneillään, että kokeiltiin parina seuraavana päivänä, mutta kun ei toiminut. Yritin soittaa ns. "asiakaspalveluun", mutta noin varttitunnin turhan jonottamisen ja typerien automaattivastaajan "neuvojen ja mainosten" kuuntelun jälkeen luovuin toivosta ja suljin puhelimen. (Vaikka tietysti maksoin koko tuosta ajasta puhelinmaksua.) Vielä kerran kokeilin pääsyä ko. uuteen postilaatikkoon ja silloinpa onnistuin. Tämän jälkeen pyysin vaimoani, jolle tuo laatikko oli avattu menemään sinne olemassa olevalla salasanalla ja muuttamaan itselleen uuden salasanan, minkä hän tekikin. Tämän jälkeen ko. postilaatikko ei ole toiminut kertaakaan:
Sinne pääsee kyllä sisään ja näyttää oikean s-postiosoitteen, mutta mitkään viestit eivät näy, eikä asetuksia pääse muuttamaan, herjaa vain punaisella "pääkäyttäjän" asetusten tarkistamisesta, joissa taas ei pitäisi olla mitään "ristiriitaista" asetusta.
Lähetin sunnuntai-iltana, 19.04 palvelupyynnön tänne Soneran nettisivuille, missä luvataan reagoida yhden työpäivän aikana - nyt on tiistai, 21.04. klo18:40, eikä ole tullut s-postiviestiä, ei puhelua antamaani numeroon eikä postilaatikko toimi vieläkään.
Soneran 09.04. lähettämässä postilaatikon avaamisesta kertovassa viestissä annettiin myös "palvelupuhelinnumerona" (joka toimisi klo 08:00 -21:00) numero 0800-17000.
No, sinne soitettaessahan kuuluu viesti numeron muuttumisesta, mutta tietääkseni tuo "uusi" numero on ollut käytössä jo kuukausia, mutta Soneran omissa viesteissä ei näköjään ko. numeroa ole vieläkään muutettu oikeaksi. Kunkahan kauan kestääkään tämänkin asian hoitaminen kuntoon, kun ei muutkaan lupaukset ja mainostetut toimenpiteet toimi. Että teoriaa, harmaata teoriaa kaikki, vaan käytäntö ihan muuta.....

Mielenkiinnolla odotellen, että kuuluukohan mitään ennen Juhannusta.

Kuulostelee Moosehunter korvesta, jossa ei paljon valinnanvaraa, valitettavasti operaattoreiden valinnassa.

6 kommenttia

Ilmeisesti ongelma esiintyy siis Omien sivujen kautta sähköpostiin yritettäessä? Omat Sivut -palvelussa on tällä hetkellä vika, joka ilmenee kirjautuessa Omien Sivujen kautta sähköpostiin (jos salasanaa on vaihdettu). Vika on jatkoselvitystiimillämme tiedossa ja se pyritään korjaamaan mahdollisimman pian.

Ongelman pystyy kiertämään siten, että kirjaudut sähköpostiin webmailin kautta. Onnistuneen webmail-kirjautumisen jälkeen sähköpostin pitäisi toimia myös suoraan Omien Sivujen kautta.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Panulle "asiakaspalvelusta"

Entäpäs kommenttisi noihin mainitsemiini "palveluviestipyyntöihinne", joihin mainostatte reagoivanne yhden työpäivän aikana?
En ole saanut yhteenkään noihin netin kautta jättämiini pyyntöihin mitään responsia.
Ja miksi yhä ilmoitatte, vielä kuukausien jälkeenkin "asiakaspalvelulle" vanhentuneen puhelinnumeron 0800-17000?
Johtuen juuri näistä toistuvista ongelmista Sonera-sähköpostin kanssa, en sitä juurikaan käytä vaan se liittyy "välttämättömänä pahana" laajakaistaliittymäni saatavuuteen, ja siksi menen sinne "omien sivujen" kautta. Pitänee kai tutkia, miten tuo "webmailin" kautta kirjautuminen tapahtuu?
Joskus "aikojen alussa", kun tätä Sonera-postiani virittelin, kokeilin sen ymppäämistä Outlook'iin, mutta sen jälkeen en enää päässyt lukemaan postejani muualta kuin omalta kotikoneeltani, joten siirryin takaisin "omien sivujen" kautta operointiin.
Ei kai tämä "webmailin" kautta toimiminen edellytä tuota operaatiota uudelleen?????
Kokeillaan ja katsellaan - ja kiitos vinkistä kuitenkin, on nyt edes jonkinlainen tieto, miksei homma pelaa.

Muuten -muiden sähköpostitarjoajien (suomi24, jippii, Yahoo, Luukku, hotmail ja gmail ) kanssa ei ole koskaan ollut tällaisia ongelmia kuin tämän Sonera-sähköpostin kanssa - ikävä todeta....

Moosehunter
olen myös pitkään ollut soneran asiakas ja luvattoman paljon on vaikeuksia ja häiriöitä ilmennyt ja kertaakaan ei vika ole ollut omissa laitteissa.
Viimeinen "törkeä" muutos oli se että vikapalvelu oli ensin maksuillinen puhelinpalvelu ja pitkät jonot ja tämä on jo kaiken huippu että helppi on netin kautta jota koskaan ei sitten pääse käyttämään jos linja on kerran poikki.
Harvahan sitä kuitenkaa apua tarvitsee jos netti toimii.

Mitä halvatun järkeä on 24 tunnin avulla jota ei pääse käyttämään silloin kun apuun olisi tarve?
Vielä Panulle asiakaspalvelussa

Kirjautumalla web-mailin kautta uuteen "postilaatikkoon" homma todella selvisi ja loota rupesi toimimaan "normaalisti".........
MUTTA.... miksi?
Tästä Soneran kävystä ohjelmistossaan ei voitu ilmoittaa siinä samassa sähköpostiviestitiedotteessa, missä uuden lootan salasana ja muut tunnustiedot tulivat?
Sehän on ollut Soneralla siis tiedossa, että "omien sivujen" kautta kirjauduttaessa loota ei toimi jos salasana on vaihdettu ja varmaan soneralaistenkin logiikalla ja pikkaisella järjen käytöllä tulisi oivaltaa, että uuden lootan käyttäjä mitä todennäköisimmin, jopa lähes 100% varmuudella, tulee ensimmäiseksi muuttamaan salasanan itselleen paremmin muistettavaksi, kuin tuo saatu kirjainten ja numeroiden satunnainen merkkijono.
Mutta ei, ei tietysti, vaan niin, että olisi asiakkaalle mahdollisimman hankalaa, jopa ehkä soittaa siihen "palvelunumeroon" johon ei saa vastausta pitkänkään jonotuksen jälkeen, vaikka puhelun hintalaskuri kumminkin raksuttaa senttejä operaattorille - että jospa vaikka soittaa Sonera-liittymästä, niin tulee katetta taloon paremmin......
(No, sen jonotuksen tein tosin Kolumbus-liittymästä, jolloin selvisin vajaalla seitsemällä sentillä minuutti, mutta euron verran siihenkin turhaan jonotukseen tärvääntyi.)
Summa sumarum - eli mitä tästä opittiin: Ainoa toimiva ja kohtuullisessa ajassa saatava "help desk" näihin ongelmien selvittämisiin näkyy olevan vain tämä julkinen keskustelufoorumi, puhelimella ei pääse läpi ja netin kautta tehtyihin kyselyihin ei vastata.

(P.S. Tosin torstaina, 23.04. noin klo 11:00 tuli puhelu Soneran asiakaspalvelusta tuohon sunnuntai-iltana, 19.04. netissä jätettyyn palvelupyyntöön, eli 3 1/2 työpäivää pyynnön jälkeen, luvatun 1 työpäivän asemesta.) Että silleen......

Kiitos kumminkin, Panulle, hyvistä neuvoista, nyt loota pelaa....

Vappua odotellen Moosehunter
MOI!

Suomi24.fi:n posti aukeaa Soneran mokkulalla, mutta postiin ei voi vastata eikä lähettää viestiä edelleen. Uutta viestiä ei voi myöskään lähettää. Mitä Sonera aikoo tehdä asialle???
Suomi24.fi:n sähköposti ei ole Soneran ylläpitämä, joten asiasta kannatta olla yhteydessä Suomi24:n asiakaspalveluun.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa