Skip to main content

Henkilötunnuksen kysyminen asiakaspalvelussa

  • December 11, 2014
  • 5 kommenttia
  • 1038 katselukertaa

Minua ihmetyttää miksi minulta kysytään aina asiakaspalveluun soitettaessa koko henkilötunnusta. Käsittääkseni tietosuoja laki sallii henkilötunnuksen kysymisen kokonaisuudessaan vain tilanteessa, jossa henkilön absoluuttinen tunnistaminen on pakollista. Henkilötunnusta ei saa kysyä, esim. jos se vain nopeuttaa asian käsittelyä, mutta ei ole täysin välttämätöntä. Asiakkuuteni te kyllä voitte löytää monilla muillakin tiedoilla ja oikeutuksenikin tarkistaa, ilman että kysytte suoraan koko hetuni.

Ymmärrän kyllä että esim. tilausta tehdessä on henkilötunnus pakko kysyä kokonaisuudessaan. Samoin jos haluan tehdä maksullisia muutoksia liittymälleni. Käsiittäkseni vikailmoituksen tekeminen pitäisi kuitenkin onnistua myös ilman koko hetua. Osoitteen / asiakasnumeron / syntymäajan / hetun loppuosan pitäisi tallaisissa tilanteissa riittää paremmin kuin hyvin.

5 kommenttia

  • February 15, 2013
Hei Veli-V!

Toki asiakastiedot löytyy myös esim. asiakasnumerolla tai liittymänumerolla. Tällöin tunnistautumiseen kysytään henkilötunnuksen loppuosaa, sillä muutoksia voi tehdä (poikkeustapauksia lukuunottamatta) vain asiakas itse.
Jollet halua koko henkilötunnusta meille soitettaessa kertoa, voit mainita asian heti puhelun alussa.

  • February 15, 2013
Ymmärrän kyllä että halutessani ei minun koko hetuani tarvitse kertoa. Lähinnä kiinnostaa se, että onko lain / hyvien tietosuojatapojen mukaista kysyä automaattisesti koko hetua?

  • February 15, 2013
Hei Veli-V,

Henkilötietolain mukaan henkilötunnusta saa käsitellä mm. silloin kun henkilön yksiselitteinen yksilöiminen on tärkeää rekisteröidyn tai rekisterinpitäjän oikeuksien ja velvollisuuksien toteuttamiseksi. Jos esim. käsittelemme sopimus tai -laskuasioita tarvitsemme henkilötunnuksen, jolla varmistamme että annamme tiedot oikealle henkilölle. Toki puhelun alussa ei ole selvillä mistä asiakas soittaa, mutta useimmiten ne edellä mainittuja asioita kuitenkin koskevat. Henkilötunnuksen kysyminen ei ole laitonta, mutta voit toki, kuten Niinamari vastasi, olla sitä kertomatta heti puhelun alussa.

  • February 15, 2013
Eli jos tulkitsen vastaustanne oikein, niin hetun kysymisen oikeutetta sillä, että osassa puheluista koko hetun käsittely on perusteltua? Silti käytätte hetua ensisijaisena asiakkuuden tunnistamisvälineenä.

  • February 15, 2013
Hei vielä Veli-V!

Täällä Asiakaspalvelussamme tapoja on monia. Jotkut kysyvät henkilötunnusta suoraan, toiset eivät.