Minua ihmetyttää miksi minulta kysytään aina asiakaspalveluun soitettaessa koko henkilötunnusta. Käsittääkseni tietosuoja laki sallii henkilötunnuksen kysymisen kokonaisuudessaan vain tilanteessa, jossa henkilön absoluuttinen tunnistaminen on pakollista. Henkilötunnusta ei saa kysyä, esim. jos se vain nopeuttaa asian käsittelyä, mutta ei ole täysin välttämätöntä. Asiakkuuteni te kyllä voitte löytää monilla muillakin tiedoilla ja oikeutuksenikin tarkistaa, ilman että kysytte suoraan koko hetuni.
Ymmärrän kyllä että esim. tilausta tehdessä on henkilötunnus pakko kysyä kokonaisuudessaan. Samoin jos haluan tehdä maksullisia muutoksia liittymälleni. Käsiittäkseni vikailmoituksen tekeminen pitäisi kuitenkin onnistua myös ilman koko hetua. Osoitteen / asiakasnumeron / syntymäajan / hetun loppuosan pitäisi tallaisissa tilanteissa riittää paremmin kuin hyvin.
Henkilötunnuksen kysyminen asiakaspalvelussa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.