Skip to main content
Joskus puolisen vuotta sitten (kenties samoihin aikoihin, kuin liittymäni (nimellinen, max) latausnopeus nousi 10 > 100 Mbit/s?!) tapahtui muutos selvästi hitaampaan käyttämäni MS Outlookin osalta. Selaimen kautta tapahtuva muu surffailu sujuu ihan tyydyttävästi. Kun avaan Outlookin käyttöliittymän, send/receive-toiminto surraa usein 30-40 sekuntia ilman mitään Win XP:n alapalkin pikkuikonissa indikoitavaa datan siirtoa kumpaankaan suuntaan. Lähtevät mailit saavat silloin tällöin time out -virheilmoituksen ja saapuva mail saattaa olla pari vaivaista 2...4 kt viestiä, joiden latautumista olen joutunut odottamaan usein lähes minuutin! Vuorokauden ajalla saattaa olla hieman eroa, mutta enpä ole tehnyt tilastoa.

Onko palvelimilla kapasiteettiongelmia vai onko muita hyviä arvauksia siitä, mistä tämä voisi johtua? Outlookin (malli 2002) mailien .pst-tiedostot ovat kaukana ylärajastaan (2 Gt), joten tämäkään ei liene syynä. Olen lisäksi kokeillut, paranisiko asia turvaohjelmani spämmifiltterin poiskytkemisellä, mutta ei ollut vaikutusta. Koneella ei ole mitään muitakaan (näkyviä) sovelluksia pyörimässä ja viemässä tehoa.
Viestistäsi ei käy ilmi käytätkö Soneran tarjoamaa @pp.inet.fi päätteistä sähköpostia. Jos käytät Soneran sähköpostia kannattaa sen toimivuutta kokeille suoraan webmailin kautta. Jos postin lähettäminen ja vastaanottaminen webmailin kautta toimii ilman ongelmia on vika todennäköisesti käyttämässäsi sähköpostiohjelmassa.

Webmailissa kannattaa myös tarkistaa, että postilaatikko ei ole täynnä. Joskus käytettäessä erillistä sähköpostiohjelmaa voi asetuksissa olla käytössä ominaisuus joka jättää viesteistä kopion palvelimelle ja ajan myötä postilaatikko tämän seurauksena täyttyy.

Kannattaa myös tarkistaa tämän ohjeen avulla sähköpostin asetukset.
Kiitos tästä, Katja. mailini on tuota pp.inet.fi-sarjaa ja kaikki asetukset ovat Outlookissa kohdallaan - ohje Soneran sivuilla on tosin Outlook 2003:lle ja minulla on versio 2002. Toisesta mail-osoitteesta itselleni lähettämät kolme testimailia à 2 kt olivat webmailissa heti listalla ja avattavissa, kun sivu aukesi - roskakorin tyhjennyksestä olen myös huolehtinut säännöllisesti. Lähettämäni kolme samanlaista testimailia webmailista tähän toiseen osoitteeseeni kestivät vastaanotettaessa latautua n. 45 sek, ensimmäinen 35 sek kohdalla. Nyt juuri tuli mieleen, että tämä toinen mailosoitteeni on Nebulan palvelimella eli se siis poissulkee ongelmat Soneran palvelimella. Kun muu surffailu sujuu OK, ei syy liene Soneran siirtoverkonkaan (siirron) osalla, vaan jokin on siis hidastanut tuon Outlookin toimintaa. Onko hyviä ehdotuksia? 🙂
Tässä vaiheessa on mahdoton rajata mitään erityisen selkeitä syitä ohjelman oikkuilulle. Jos on mahdollista voisit toki kokeilla tuota kyseistä sähköpostia jollakin toisella sähköpostiohjelmalla ja katsoa muuttuuko tilanne.

Palomuurin osalta kannattaa myös tarkistaa, että se ei millään tavoin estä- tai rajoita sähköpostiliikennettä samoin myös virusohjelman kanssa. Jotkin virustorjuntaohjelmat pyrkivät tarkistamaan esim. portin 25 liikennettä ja saattavat sotkea postin lähtemistä.

Tämän enempää neuvoja en asian suhteen osaa antaa, tuotetuki jää valmistajan puolelle. Suosittelen myös tutustumaan ohjelmistovalmistajan tukisivustoon ja -palveluihin, sieltä saattaisi löytyä jotain apua kyseiseen tilanteeseen.

Toivottavasti saat ongelman ratkaistua.
Aloittajan ongelma on tuttu itsellenkin!

Käytössä Outlook 2010 ja 24Mt laajakaista, mutta kyllä on takkuista viestien lataaminen!

Aivan uusi ohjelmisto ja toukokuussa huollosta uudelle kovalevyllä tullut kone,
joten laitteisto ei paljoa parempi voisi olla... en ymmärrä hidastelua..

Vastaa