Joskus puolisen vuotta sitten (kenties samoihin aikoihin, kuin liittymäni (nimellinen, max) latausnopeus nousi 10 > 100 Mbit/s?!) tapahtui muutos selvästi hitaampaan käyttämäni MS Outlookin osalta. Selaimen kautta tapahtuva muu surffailu sujuu ihan tyydyttävästi. Kun avaan Outlookin käyttöliittymän, send/receive-toiminto surraa usein 30-40 sekuntia ilman mitään Win XP:n alapalkin pikkuikonissa indikoitavaa datan siirtoa kumpaankaan suuntaan. Lähtevät mailit saavat silloin tällöin time out -virheilmoituksen ja saapuva mail saattaa olla pari vaivaista 2...4 kt viestiä, joiden latautumista olen joutunut odottamaan usein lähes minuutin! Vuorokauden ajalla saattaa olla hieman eroa, mutta enpä ole tehnyt tilastoa.
Onko palvelimilla kapasiteettiongelmia vai onko muita hyviä arvauksia siitä, mistä tämä voisi johtua? Outlookin (malli 2002) mailien .pst-tiedostot ovat kaukana ylärajastaan (2 Gt), joten tämäkään ei liene syynä. Olen lisäksi kokeillut, paranisiko asia turvaohjelmani spämmifiltterin poiskytkemisellä, mutta ei ollut vaikutusta. Koneella ei ole mitään muitakaan (näkyviä) sovelluksia pyörimässä ja viemässä tehoa.
Hidas Outlook-yhteys
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.