Skip to main content
Kerrompa tarinani. Täälläpäin oli myrsky, jolloin salama rikkoi jotain ja netti ei toiminut. Lähetimme tästä vikailmoituksen ja Soneralta soitettiin. Noh siinä asiakaspalvelussa joku koitti korjata, mutta ei onnistunut, joten tänne lähetettiin korjaaja. Korjaaja tuli, ja viaksi paljastui salaman rikkoma puhelinpistoke, joka korjattiin. Tämän jälkeen netti rupesi hyvin toimimaan, paitsi tällä kyseisellä koneella, josta kirjoitan tätä viestiä. Netti hidastelee välillä aivan käsittämättömästi kun taas muilla koneilla netti toimii täydellisesti. Muut koneet jotka on kytketty saman modeemin kautta toimivat moitteetta. Koitin resetoida modeemin asetukset yms, mutta ei auta. Epäilen siis, että silloin kun asiakaspalvelussa oleva henkilö koitti korjata yhteyttä, hän jollain tavalla sääti asetukset päin honkia, jonka takia yhteys ei tällä koneella toimi. Netin nopeutta ei myöskään voi testata speedtest.net:issä eikä soneran omalla mittarilla, koska mittari näyttää nykyisin ihan väärää (40-100megaa) ja tämäkin ongelma ilmestyi korjauksen jälkeen, mutta tämäkin ongelma on vain tällä koneella. Mitähän olisi tehtävissä?
Jos saman ADSL-modeemin kautta muilla tietokoneilla yhteys toimii hyvin, jää hidastelun syy joko sille tietokoneelle tai yhteen modeemin ethernet-liittimeen. Jos tietokone on kytketty kaapelilla modeemiin, kokeile toista liitintä modeemissa.

Jos tietokone oli kytkettynä modeemiin ja modeemi seinään ukkosella, on mahdollista että ukkonen on vioittanut tietokoneen verkkokorttia. Asia on testattavissa vain toisella verkkosovitimella, joko langallisella (ethernet) tai langattomalla (WLAN).

Tietokoneen asetuksissa ei varsinaisesti ole mitään mikä hidastaisi yhteyttä. Kannattaa kuitenkin varmistaa ettei selainasetuksissa ole välityspalvelinta (proxy) käytössä. Jos käytössä on jokin tietoturvaohjelmisto, saattaa sen virustarkistus aiheuttaa hitautta kyseisellä tietokoneella. Tämä on testattavissa sammuttamalla virustarkistus. HUOM! Ilman palomuuria ei Windows-konetta kannata pitää internet-yhteydessä lainkaan, joten varmista testatessa että ainakin Windowsin oma palomuuri on käytössä.

Nämä asiat tulivat ensimmäisinä mieleen.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa