Jees,
Eli HOASnetin 100Mbit kaapeli toiminut aikaisemmin varsin moitteettomasti - oli siis kiinni suoraan seinästä koneessa. Ostin hiljan PS3:n ja saadakseni sen myös verkkoon yhtäaikaa koneen kanssa Belkinin "N Wireless Router"-reitittimen/WLAN-tukiaseman. Rumba alkanut siis tästä. Kombinaatio tiputtelee yhteyttä aika ajoin muutamaksi sekunniksi. Luonnollisesti PS3-downloadit ja IRC-yhteydet katkeavat samoin, joka tietysti aiheuttaa kevyttä ärsyyntymistä. Ja konehan on siis kiinni kaapelilla, PS3 langattomasti.
Ensin yhteys katkeili aika hillitöntä tahtia, jopa 3-5 minuutin välein. Luin Belkinin sivuilta, että DHCP-varauksista on usein kyse. Koitin valmistajan tarjoamia kikkoja, kuten reitittimen tehdasasetusten palauttamista ja kaikkien verkossa olevien laitteiden sammuttamista ja uudelleenbuuttaamista, vaan eipä auttanut. Ryhdyin eksperimentoimaan ja läppäsin reitittimen DHCP-ominaisuuden pois päältä. Tietokone ei moisesta ollut moksiskaan, mutta PS3:een piti sitten manuaalisesti laittaa jokin IP. Lisäksi luettuani joitain PS3-foorumeita otin PS3:n Media server -toiminnon pois päältä.
Nämä toimenpiteet ovat parantaneet tilannetta sikäli, että vaikka yhteys saattaa ajoin vielä katketa pari kertaa 10 min sisään, menee aikaa enimmäkseen kuitenkin 40-60 min pätkäisyjen välillä. Soisin kuitenkin ongelmien häipyvän kokonaan, joten olisiko jollakulla ehdotuksia?
Sivu 1 / 1
HOAS? Siis jonkin sortin opiskelija-asuntolan netti, eikös vain?
En nyt tiedä tarkalleen, mutta eikös nää yleensä kuulu heidän asioihin, sillä heillä on omat miehet kattomassa paikan päällä sitä verkkoa ja jos siinä verkossa laajemmin vikaa niin he menevät ylemmälle tasolle.
En nyt tiedä tarkalleen, mutta eikös nää yleensä kuulu heidän asioihin, sillä heillä on omat miehet kattomassa paikan päällä sitä verkkoa ja jos siinä verkossa laajemmin vikaa niin he menevät ylemmälle tasolle.
HOAS = Helsingin opiskelija-asuntosäätiö. Netin toimittaja Sonera, ja ihan olen Soneran kanssa netin suhteen asioinut. Ja ongelman laadusta käynee ilmi, että vika ei ole verkossa vaan reitittimen asetuksissa tms...
JuhoJ: Kuten K5000 jo tuossa totesikin, niin Helsingin opiskelija-asuntosäätiön (HOAS) taloissa on Soneran toimittamat valokuituyhteydet, joista hitain yhteys 2M/2M kuuluu asunnon vuokraan. Asukkailla on mahdollisuus tilata asuntoonsa myös 10M/10M tai 100M/10M yhteys, josta Sonera veloittaa erikseen kuukausimaksua. Yhteydet on toteutettu sisäverkossa CAT5/6 -tekniikalla asuntoihin.
Käytännössä vikailmoitukset menevät Soneran kautta, joka rajaa vian. Jos vika näyttää jäävän taloyhtiön sisäverkkoon, niin tällöin HOAS lähettää omat asentajansa paikan päälle.
Tässä tapauksessa ongelman ilmeisesti kuitenkin aiheuttaa reititin, joten jos jollain palstan lukijalla on antaa käyttäjälle ohjeita, miten reititinongelma saataisiin ratkaistua, olisi apu varmasti tervetullutta.
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Käytännössä vikailmoitukset menevät Soneran kautta, joka rajaa vian. Jos vika näyttää jäävän taloyhtiön sisäverkkoon, niin tällöin HOAS lähettää omat asentajansa paikan päälle.
Tässä tapauksessa ongelman ilmeisesti kuitenkin aiheuttaa reititin, joten jos jollain palstan lukijalla on antaa käyttäjälle ohjeita, miten reititinongelma saataisiin ratkaistua, olisi apu varmasti tervetullutta.
T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Itselläni alkuperäisen kirjoittajan kanssa samaa vikaa. En ala sen suuremmin selittelemään kun tuossa on tuo linkki omaan lankaani: viewtopic.php?f=53&t=1600
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.