Minulla on Huawei B593 modeemi/reititin ja Soneran 4G-liittymä. Reitittimessä on kiinni Linux-kone jolla pyörii http-palvelin joka kuuntelee porttia 8000. Olen säätänyt reitittimen Port mapping -asetuksista niin, että ulkoapäin tuleva liikenne porttiin 80 ohjautuu kyseisen Linux-koneen porttiin 8000 ja vastaavasti porttiin 30 tuleva menee porttiin 22 (jotta saisin ulkoapäin ssh-yhteyden). APN on opengate.
Linux-koneella pyörii sovellus joka ilmoittaa ip-osoitteensa erääseen dynaamiseen DNS-palveluun. Nyt on seuraavanlainen ilmiö: yritän avata sitä URL-osoitetta, jonka olen varannut dynDNS-palvelusta itselleni, Android-puhelimen selaimella. Pyyntö ohjautuu Linux-palvelimelle ja sivu latautuu jos puhelin on kytkeytynyt WLAN-verkkoon jonka reitittimeen tulee Saunalahden ADSL-yhteys. Port mapping siis toimii niinkuin haluan. Mutta jos puhelin ei olekaan WLANissa vaan Soneran 3G-verkossa, sivu ei lataudu. Samoin ssh-yhteys puhelimesta onnistuu Saunalahden liittymästä, vaan ei Soneran. Mistä ihmeestä tämä voi johtua?
Toinen kiusa: Jos puhelin, tai muu päätelaite, on yhdistettynä Huawein WLANiin, siis samassa LANissa kuin Linux-kone, ja yritän avata yllämainitun URLin, päädyn aina osoitteeseen http://192.168.1.1/html/pushinfo.asp jossa käsketään päivittää reitittimen ohjelmisto. Vaikka asensin Soneran sivuilta ladatun päivityksen, en pääse tästä ilmoituksesta eroon.
Sivu 1 / 1
etoivola kirjoitti: Mutta jos puhelin ei olekaan WLANissa vaan Soneran 3G-verkossa, sivu ei lataudu. Samoin ssh-yhteys puhelimesta onnistuu Saunalahden liittymästä, vaan ei Soneran. Mistä ihmeestä tämä voi johtua?
Hiljattain matkapuhelinverkon muutostöiden yhteydessä tällainen vika ilmestyi verkkoon, mutta ainakin 3G-verkon osalta se on jo korjattu. Mahtoikohan vika jäädä vielä 3G/4G-verkkojen väliin kummittelemaan?
Käytätkö sekä B593:ssa että puhelimessasi samaa APN:ää? Viimekertaisen vian aikana yhteydet toimivat, kunhan kahdella osapuolella oli käytössään eri APN:ät (prointernet, opengate). Kolmen osapuolen kesken viestintä kuitenkin estyi, kun noita APN:iä ei ole joka tilaajalle omaansa.
etoivola kirjoitti: Jos puhelin, tai muu päätelaite, on yhdistettynä Huawein WLANiin, siis samassa LANissa kuin Linux-kone, ja yritän avata yllämainitun URLin, päädyn aina osoitteeseen http://192.168.1.1/html/pushinfo
Tämä ongelma johtuu siitä, että B593:ssäsi on nyt portti 80 käytössä kahteen eri asiaan yhtä aikaa. NAT:in ulkopuolelta yhteys on ohjattu Linux-palvelimelle, mutta NAT:in sisäpuolelta porttia 80 käytetään B593:n hallintaan.
Jos B593 antaa vaihtaa hallintakäyttöliittymän portin johonkin muuhun kuin 80, ongelma poistuu.
Tosin, kun en tunne B593 NAT:ia hyvin, sitten tilalle voi tulla toinen yleinen ongelma. Harva NAT-purkki osaa ohjata omaan julkiseen osoitteeseensa sisäverkosta tulevan liikenteen oikein, jolloin muutoksen jälkeen portista 80 hallintasivuston sijaan saattaakin tulla selaimen virheilmoitus yhteyden aikakatkaisu eikä edelleenkään toivottua Linux-palvelimen tarjoamaa sivua.
Saattaa olla, että joudut tyytymään siihen, että tallennat puhelimellesi kaksi kirjanmerkkiä. Nykyistä kirjanmerkkiä käytät internetissä ja toista (http://192.168.1.xxx:8000/) omassa sisäverkossasi.
Kiitos erinomaisesta vastauksesta!
Kokeilin: puhelimessa oli defaulttina APN:nä internet. Tein uuden APN:n nimeltä prointernet, jolloin yhteys web serveriini toimii. Vaihdoin takaisin internetiin, jolloin ei toimi. Samoin kävi SSH-yhteyden kanssa. Puhelimessa ei ole 4G:tä. Toivottavasti Soneralla joku lukee tämän, jotta saadaan asiaan korjaus.
Mitä tulee toiseen ongelmaani: reitittimen hallintaliittymän porttia ei näköjään voi muuttaa. Aiemmassa ADSL-modeemi/reitittimessäni (Elisan "kotiboksi") minulla oli sama konfiguraatio ja ongelmia ei ollut: pääsin siis kotiverkosta linux-palvelimelle käyttämällä samaa URLia kuin ulkoapäin.
Kokeilin: puhelimessa oli defaulttina APN:nä internet. Tein uuden APN:n nimeltä prointernet, jolloin yhteys web serveriini toimii. Vaihdoin takaisin internetiin, jolloin ei toimi. Samoin kävi SSH-yhteyden kanssa. Puhelimessa ei ole 4G:tä. Toivottavasti Soneralla joku lukee tämän, jotta saadaan asiaan korjaus.
Mitä tulee toiseen ongelmaani: reitittimen hallintaliittymän porttia ei näköjään voi muuttaa. Aiemmassa ADSL-modeemi/reitittimessäni (Elisan "kotiboksi") minulla oli sama konfiguraatio ja ongelmia ei ollut: pääsin siis kotiverkosta linux-palvelimelle käyttämällä samaa URLia kuin ulkoapäin.
Olen itse tehnyt samasta asiasta vikailmoituksen Soneralle (muistaakseni) perjantaina 11. lokakuuta, mutta vastausta ei ole kuulunut vielä. Ei sillä, että tällä kiirekään olisi.
Kotona hyrrää Huawei B593 varsin hyvällä 4G/LTE -kuuluvuudella, APN = opengate. Reissussa ollessani Soneran 3G tai 4G verkoista en pääse "kotikonelle", mutta muista verkoista pääsen. Tukiasemana ja suorana testilaitteenakin on ollut oma puhelin myöskin Soneran liittymällä ja sen datayhteys. Sitä en tiedä mikä APN puhelimessa on ollut sillä hetkellä - kaiketi "internet", mutta tämä ei pitäisi/saisi vaikuttaa asiaan.
Kyse ei ole puhelimen rajoituksista, DNS-ongelmista tai mistään muustakaan "user errorista", vaan Soneralla nyt on jotenkin reititykset tai jotkin muut hilavitkuttimet ristissä kun dataliikenne tuleekin omasta verkosta, eikä "ulkoa" muista verkoista.
Noh, ei kai tässä vielä kannata hermostua, sillä testikäytössähän tuo opengate vielä onkin. Ehkä juuri tällaisia tilanteita varten. :)
(Josta voisinkin kysyä jo, että kannattaako tämä "opengate" tilata jo nyt aspasta tai jostain muualta, ettei sen käytöstä tule katkoa marraskuun lopun jälkeen? Tuleehan tilaaminen mahdolliseksi myös "Omille sivuille" ja onko sille ehkä jo aikataulua?)
Kotona hyrrää Huawei B593 varsin hyvällä 4G/LTE -kuuluvuudella, APN = opengate. Reissussa ollessani Soneran 3G tai 4G verkoista en pääse "kotikonelle", mutta muista verkoista pääsen. Tukiasemana ja suorana testilaitteenakin on ollut oma puhelin myöskin Soneran liittymällä ja sen datayhteys. Sitä en tiedä mikä APN puhelimessa on ollut sillä hetkellä - kaiketi "internet", mutta tämä ei pitäisi/saisi vaikuttaa asiaan.
Kyse ei ole puhelimen rajoituksista, DNS-ongelmista tai mistään muustakaan "user errorista", vaan Soneralla nyt on jotenkin reititykset tai jotkin muut hilavitkuttimet ristissä kun dataliikenne tuleekin omasta verkosta, eikä "ulkoa" muista verkoista.
Noh, ei kai tässä vielä kannata hermostua, sillä testikäytössähän tuo opengate vielä onkin. Ehkä juuri tällaisia tilanteita varten. :)
(Josta voisinkin kysyä jo, että kannattaako tämä "opengate" tilata jo nyt aspasta tai jostain muualta, ettei sen käytöstä tule katkoa marraskuun lopun jälkeen? Tuleehan tilaaminen mahdolliseksi myös "Omille sivuille" ja onko sille ehkä jo aikataulua?)
Roger kirjoitti: Olen itse tehnyt samasta asiasta vikailmoituksen Soneralle (muistaakseni) perjantaina 11. lokakuuta, mutta vastausta ei ole kuulunut vielä. Ei sillä, että tällä kiirekään olisi.
Kotona hyrrää Huawei B593 varsin hyvällä 4G/LTE -kuuluvuudella, APN = opengate. Reissussa ollessani Soneran 3G tai 4G verkoista en pääse "kotikonelle", mutta muista verkoista pääsen.
Tiedoksi tähän ketjuun, että tänään tarvitsin reissun päällä etäyhteyttä ja ilokseni huomasin, että nyt toimii myös Soneran 3/4G -verkoista Soneran 4G-verkkoon (opengate) yhteydet. Jossakin välissä ongelma on siis korjattu. Hyvähyvä!
Hei, en ainakaan itse ole huomannut, että tämä käsittämätön vika olisi saatu vielä korjattua! Sonera, miten voi olla mahdollista, että en pääse Soneran verkossa kiinni Soneran 4G-verkossa olevaan B593 reitittimessä kiinni olevaan verkkolevyyn, mutta pääsen kuitenkin kiinni esim. dna:n verkosta mentäessä?
Tämä vika ei liene johdu laitteista, vaan Soneran verkosta! Minulla on opengate-plus-lisäpalvelu ja reitittimen portit on aukaistu, niin kuin pitää olla, mutta yhteyttä ei vain saa saman operaattorin verkossa. Todella todella outoa!
Pitääkö tässä tehdä niin, että hankin matkapuhelimeeni, tablettiin ja muiden koneiden nettiliittymäksi jonkun toisen operaattorin liittymän, jotta pääsen soneran 4g-verkossa olevaan reitittimeen ja verkkolevyyn kiinni? Vai korjautuuko tämä ongelma jotenkin?
Millä menetelmällä sait Roger pelittämään tuon?
Aapee
Tämä vika ei liene johdu laitteista, vaan Soneran verkosta! Minulla on opengate-plus-lisäpalvelu ja reitittimen portit on aukaistu, niin kuin pitää olla, mutta yhteyttä ei vain saa saman operaattorin verkossa. Todella todella outoa!
Pitääkö tässä tehdä niin, että hankin matkapuhelimeeni, tablettiin ja muiden koneiden nettiliittymäksi jonkun toisen operaattorin liittymän, jotta pääsen soneran 4g-verkossa olevaan reitittimeen ja verkkolevyyn kiinni? Vai korjautuuko tämä ongelma jotenkin?
Millä menetelmällä sait Roger pelittämään tuon?
Aapee
aapeecee123 kirjoitti: Millä menetelmällä sait Roger pelittämään tuon?
En itse asiassa ole tehnyt sen kummemmin mitään. Tai siis kerran jätin jonnekin puhelimitse vikailmoituksen, joten liekö he ovat sen perusteella korjanneet asiaa (ainakaan minulle ei ole ilmoitettu asiasta mitään) tai sitten kyseessä on jokin alueellinen korjaus, mutta mitään muutoksia en laitteisiin tai asetuksiin ole tehnyt.
Kiitos vastauksista Roger! Ei tuo liittymä ainakaan Kajaanissa toimi kuin tuolla edellä kuvaamallani tavalla.
Soittelin tuossa viime viikon viikonloppuna Soneran tekniseen tukeen, jonka piti olla auki 24 h/vrk. Sitten sieltä jostain kautta ohjaavat jollekin henkilölle, joka kertoo, että ei heillä olekaan mitään päivystystä viikonloppuisin!!! Kertoo vielä, että ovat kertoneet tästä markkinointiosastollensa, mutta teksti on ja pysyy nettisivuilla!!! HALOO SONERA!
No, mutta Soneralta aikoivat olla yhteyksissä ja sanoin vielä kommenttina perään, että toivottavasti sieltä soittaa sitten sellainen henkilö, jolla on tekninen tietämys asiasta... No sitten seuraavana maanantaina sitten soittaa henkilö, joka ei ymmärrä asiasta sen taivaallista. Ei voinut muuta kuin viedä asiaa eteenpäin. Aikoivat olla yhteyksissä, mutta eipä ole kuulunut mitään.
Luulisi, että Soneralla olisi itsellään parempi tietämys heidän laitteidensa toimivuudesta, mutta se ei ole todellakaan sitä.
Varmaan tällä palstalla on parempi tietämys asiasta. Johtuuko tuo aiemmin kuvailemani ongelma siis B593-reitittimestä, Soneran 4G-verkosta yleensä vai Soneran 4G-alueesta Kajaanissa vai näistä kaikista?
Soittelin tuossa viime viikon viikonloppuna Soneran tekniseen tukeen, jonka piti olla auki 24 h/vrk. Sitten sieltä jostain kautta ohjaavat jollekin henkilölle, joka kertoo, että ei heillä olekaan mitään päivystystä viikonloppuisin!!! Kertoo vielä, että ovat kertoneet tästä markkinointiosastollensa, mutta teksti on ja pysyy nettisivuilla!!! HALOO SONERA!
No, mutta Soneralta aikoivat olla yhteyksissä ja sanoin vielä kommenttina perään, että toivottavasti sieltä soittaa sitten sellainen henkilö, jolla on tekninen tietämys asiasta... No sitten seuraavana maanantaina sitten soittaa henkilö, joka ei ymmärrä asiasta sen taivaallista. Ei voinut muuta kuin viedä asiaa eteenpäin. Aikoivat olla yhteyksissä, mutta eipä ole kuulunut mitään.
Luulisi, että Soneralla olisi itsellään parempi tietämys heidän laitteidensa toimivuudesta, mutta se ei ole todellakaan sitä.
Varmaan tällä palstalla on parempi tietämys asiasta. Johtuuko tuo aiemmin kuvailemani ongelma siis B593-reitittimestä, Soneran 4G-verkosta yleensä vai Soneran 4G-alueesta Kajaanissa vai näistä kaikista?
Hei kaikki keskustelijat!
Kiitos teille kaikille asiantuntevasta keskustelusta.
Valitettavasti käytettäessä Opengate-APN:ää etäyhteys ei välttämättä onnistu Soneran matkapuhelinverkosta.
Ongelma on tiedossa ja pyritään korjaamaan mahdollisimman pian. Kunnes lopullinen korjaus on saatu tehtyä, voi kokeilla niin että myös yhteydenottajan liittymässä käytetään Opengate-APN:ää.
Pahoittelen ongelman aiheuttamaa haittaa.
Ystävällisin terveisin
Tapani V
Kiitos teille kaikille asiantuntevasta keskustelusta.
Valitettavasti käytettäessä Opengate-APN:ää etäyhteys ei välttämättä onnistu Soneran matkapuhelinverkosta.
Ongelma on tiedossa ja pyritään korjaamaan mahdollisimman pian. Kunnes lopullinen korjaus on saatu tehtyä, voi kokeilla niin että myös yhteydenottajan liittymässä käytetään Opengate-APN:ää.
Pahoittelen ongelman aiheuttamaa haittaa.
Ystävällisin terveisin
Tapani V
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.