Skip to main content
Meillä on käytössä Huawei E5776 jonka tarjoama yhteys tökkii päivisin.
Tätä on nyt ollut satunnaisesti mutta varsinkin viime viikko on ollut varsin rasittava.
Päivisin kun katsoo niin dataa tulee n. 1.9 Mbps ja taas aikaisin aamulla esim. klo 04:30 ollaankin aivan muissa lukemissa: 8.93 Mbps. Mistä näin suuri vaihelu voi johtua? Katson toisinaan elokuvia suoratoistopalveluiden kautta ja tuo vajaa kahden megan kaista ei riitä siihen alkuunkaan.
Tuon Huawei E5776:n purkin softaa kun katsoo niin palkit on täysillä ja yhteys pakotettu 3G yhteyteen eli siltä osin kaikki pitäisi olla kunnossa. Eli lienee niin että edes lisäantennin käyttämisellä ei saada parannuksia kaistan leveyteen.
Hei irakso!

Kiitos viestistäsi. Kuvaamasi ongelma kuulostaa matkapuhelinverkon ruuhkaisuudesta päiväsaikaan. Tosin ruuhkaisin aika taitaa olla klo 16-21 aikoihin. Matkapuhelinverkossa puhelut ovat tietyllä tavalla etusijalla, jolloin verkon ruuhka-aikoina nettiyhteydet saattavat hidastella.

Viestisi mukaan ongelma on pahentunut viime viikon aikana, joten asiaa on syytä tutkia. Jotta voimme varmuudella kohdistaa viestisi oikealle liittymälle, lisäisitkö tämän Keskustelupalstan profiiliisi asiakasnumerosi (10 numeroa), joka löytyy liittymäsi laskuista. Asiakasnumerosi ei näy muille Keskustelupalstan käyttäjille.

Ohje: Omat asetukset => Profiili => Asiakasnumeron kohdalle kirjoitat asiakasnumerosi => Lähetä.

Voit tehdä varsinaisen vikailmoituksen myös Sonera Omien Sivujen kautta osoitteessa:

https://www4.sonera.fi/Kirjaudu/?someid=3417

Sisäänkirjautumisen/rekisteröitymisen jälkeen valitset oikean liittymän ja tämän jälkeen valitset kohdan Tee vikailmoitus.

Vikailmoituksessa olisi hyvä olla 3-5 kappaletta nopeustestien tuloksia mitattuna eri vuorokauden aikoina, liittymän käyttöosoite, käytössä oleva laite eli tässä tapauksessa Huawei E5776 sekä yhteysnumero, josta sinut parhaiten tavoittaa. Myös maininta ongelman arvioidusta alkamisajankohdasta on tärkeä tieto asian tutkimisen kannalta.
Täytyypä tuo vikailmoitus sitten tehdä. Asiakasnumeron laitoin jo tuonne profiilin tietoihin.
Aamulla taas pelitti hyvin mutta kun päivä valkenee niin nopeudetkin tippuu...

Tässä nyt alkuun muutama mittaus:


Download Upload
15.10.2014 klo 04:30 8,93 Mbit/s --
15.10.2014 klo 18:49 4,40 Mbit/s -- 2,42 Mbit/s
16.10.2014 klo 05:04 8,27 Mbit/s -- 2,46 Mbit/s
16.10.2014 klo 17:14 5,33 Mbit/s -- 2,38 Mbit/s
18.10.2014 klo 08:40 6,42 Mbit/s -- 2,37 Mbit/s
18.10.2014 klo 11:39 1,57 Mbit/s -- 2,20 Mbit/s

Tuossa tänään tehdyt mittaukset antaa oikein kouluesimerkin.
Aamulla pelittää ja päivällä ei.
Ja aina vaan paremmaksi menee: klo 19:16 dataa tulee peräti 1,31 Mbit/s....
Hei irakso!

Kieltämättä melko paljon latausnopeus vaihtelee eli kannattaa tehdä vikailmoitus, jotta verkonhallinnan asiantuntijamme voivat tutkia, mistä tilanne voisi johtua. Toisaalta on niinkin, että 3G-verkossa puheluliikenne menee verkon ruuhkatilanteissa nettiliikenteen edelle, jolloin nettiyhteydet toimivat hitaammin.

Osaltaan edellä mainitusta syystä johtuen Sonera Liikkuva Netti -liittymän palvelukuvauksessa mainitaan datasiirron nopeuden vaihteluvälit eri verkoissa. Esimerkiksi 3G-verkossa latausnopeuden vaihteluväli on 0,4-10 Mbit/s. Liikkuva Netti -liittymän palvelukuvaus löytyy osoitteessa:

http://bit.ly/1lTBUyi

Vastaa