Skip to main content
Terve!
Ongelmana on yhteyden huono nopeus hyvällä 3G alueella, ja jossa saa myös 4G:llä yhteyden.
3G yhteyden nopeus on max. 13mbps / 1.6mbps ja huonoina päivinä (joita riittää) 1.5mbps / 0.3mbps. Tällä 3G:llä on siis täydet tolpat melkein jatkuvasti, pilvisillä säillä laskee 4/5 tolppaan.
4G yhteyden nopeus on max. 11mbps / 0.9mbps ja min. 2.0mbps / 0.2mbps. 4G:llä tolppia yleensä 2-4, mutta vaikka eilen sain täydet tolpat 4G:llä niin silti nopeus jäi alle 6.0mbps / 0.8mbps.
Puhelimella olen kokeillut myös samaa liittymää mutta silti nopeudet jäävät reilusti alle odotusten, ja toimii huonommin kuin mokkulalla.
Mokkula hankittu DNA:lta, merkki Huawei ja malli E5372. Myös yhteys katkeilee monta kertaa päivässä, en tiedä onko laitevika vai verkkovika.
Hei Topsa-,

lähtisin testaamaan toista laitetta (mokkulaa). Saisi varmistettua tuon katkeilevan yhteyden, mikä ei ole normaalia.

Tälle alueelle on suunnitteilla vuoden loppuun mennessä 4G-yhteys, minkä kyllä pitäisi vaikuttaa 4G-yhteyksiiin.
Hm, milläpä testaat kun lähikavereilla ei moista ole, ei ole kuin tikkuja jotka eivät taasen kerro oikeastaan yhteydestä mitään koska tietokoneen sijainti ei ole ikkunoiden läheisyydessä.

Tässä taas juuri pääsin todistamaan tuota hienoutta:
Tietokone oli yhdistettynä mokkulaan, mutta alapalkki näytti ettei ole internet-yhteyttä. Selaimesta ei pääse millekkään sivuille, jos yrittää niin tulee tuo huawein "oma" sivu jossa lukee vain "Laite on parhaillaan yhteydessä internetiin. Jos et ole ohjattu uudelleen verkkosivulle, sulje nykyinen selain ja avaa uusi." Myös ilmoitti taas että "lisätietoja kirjautumisesta saatetaan tarvita" ja kun klikkaa kyseistä ilmoitusta niin aukeaa vain selaimen kotisivu.
Sain kuitenkin taas yhteyden toimimaan kun käytin tuon yhteyden 4G -> 3G jolloin keltainen huutomerkki-ilmoitus hävisi yhteystolppien luonta oikealta alhaalta. Joskus jos tuo yhteyden vaihtaminen ei auta niin täytyy katkaista yhteys ja yhdistää uudelleen.
Rupeaa pikkuhiljaa otsasuoni pilkistelemään..

Edit: 3G yhteyden nopeus jälleen vain 4,3mbps / 0,85 mbps pingin ollessa 63ms. 4G:llä yhteys vähän nopeampi vaikka tälle osoitteelle ei luvattuna 4G:tä. Yritä tällä nyt sitten pelata ja käyttää Skypeä samaan aikaan.

Voisiko olla kenties mokkulan asetuksissa jotain poikittain? Mokkulahan on siis DNA:lta hankittu, mutta mobiiliverkkoyhteys profiilin olen soneran mukaan laittanut: APN Staattinen ja internet, Dna:n profiili vielä muistissa ja siinä APN Staattinen ja data.dna.fi. Kuinka näiden suojauksia pystyy purkamaan ja vanhoja lukittuja profiileja poistamaan? Laitteen kun kuitenkin omistan.
Kukaan ei osaa sanoa juuta eikä jaata? Pitänee sitten taas pistää rahaa haisemaan ja ostaa satasien vehkeitä jotka eivät loppupeleissä edes toimi.
Hei Topsa!

Kiitos viesteistäsi.

Tässä voisi kokeilla poistaa Huawein laitteen ohjelma tietokoneeltasi Ohjauspaneelin kautta ja tämän jälkeen Huawein laite kytketään tietokoneesi toiseen USB-porttiin, jolloin nettitikku asentuu uudelleen. Tästä toimenpiteestä ei välttämättä ole apua, mutta tätä voi ainakin kokeilla.

Kotiosoitteesi lähistöllä olevissa Soneran tukiasemissa ei tällä hetkellä ole tiedossa olevia häiriöitä.
Terve.
Kyseessä on siis mokkula, joka ei mitä ilmeisemmin asenna muuta kuin pikakuvakkeen työpöydälle josta pääsee hyppäämään selaimeen ja sieltä muuttamaan mokkulan asetuksia. Ainakaan koneelta ei edes löydy asennuskansiota ohjelmalle ja pikakuvakkeesta ei voi avata tiedostosijaintia.
Mokkulaa en käytä USB johdon kautta, koska sillä ei ole hyvää nopeutta silloin. Pitäisihän näiden toimia langattomanakin kerta mainostetaan, eikö?

Vein edellisen laitteen huoltoon 30. päivä. Laite vaihdettiin uuteen ja pääsin laittelemaan asetukset kohilleen. Vähän aikaa vei ja pätkiminen alkoi taas. Nollasin mokkulan ja vaihdoin ainoastaan salasanan, ja käytin Dna:n APN asetuksia joilla toimi ilman 4G:tä. Vaihdoin Soneran APN asetukset ja on toiminut toistaiseksi, katsotaan mitä päivät tuovat tullessaan.

Mikä seuraavista voi aiheuttaa pätkimistä?:

-UpnP (aikasemmin otin käyttöön että Xbox voi yhdistää samaan verkkoon, tehty DNA:n vihjeestä)
-WiFi kaistanleveys (aikasemmin vaihdettu 20M -> 40M, nyt 20M)

Kaikki muut asetukset pidetty oletuksella, paitsi nimet, salasanat ja muut perusasetukset.
Hei Topsa-!

Kiitos viesteistäsi. Soneran kautta ei ole saatavissa laitetta mallia Huawei E5372, joten internetsivuiltamme ei löydy ohjeita kyseiseen laitteeseen liittyen. Ilmeisesti kyseinen laite on melko lailla samanlainen kuin Soneran kautta saatava laite Huawei E5776, johon liittyviä ohjeita löytyy seuraavan osoitteen kautta:

http://bit.ly/1yg2ZV2

Kirjoitit, että nettiyhteys ei ole enää pätkinyt ainakaan entiseen malliin uudella laitteella. Kannattaa kokeilla laitteessa eri asetuksia. Esimerkiksi, mikäli lähistöllä jokin toinen liittymää (tai liittymät) käyttää samaa WLAN-kanavaa, saattaa tämäkin osaltaan aiheuttaa yhteyden hidastelua ja pätkimistäkin.

Huawein laitteen asetuksissa voi käydä muuttamassa WLAN-kanavaa ja testata tämän jälkeen yhteyden toimivuutta.
Terve.
Kyllä olen vaihdellut tuota Wlan kanavaa, verkkokortin ohjelmassa on tuo signaalin voimakkuus ja myöskin käyrät joilla näkee mihin suuntaan muuttuu milläkin hetkellä. Ainoastaan iltaisin on ruuhkaista joka kanavalla.
Juuri taas äsken rupesi tekemään sitä samaa juttua ja olin jo yhteydessä Dna:han, katsottavaksi jää miten heiltä vastaavat.
Eli heti kun taas herjasi, kokeilin tuota mokkulaa usb johdon päässä ja tein puhtaan asennuksen mokkulan ohjelmistolle (löytyi kun löytyikin kansio). Kuitenkaan ei ollut vaikutusta asiaan, ei edes antanut tuota lausetta "Laite on parhaillaan yhteydessä internettiin jne..." vaan herjasi ettei ole internet yhteyttä vaikka 3G:tä oli täydet tolpat. Ei auttanut edes tuo yhteyden vaihto, jolloin otin irti ja vaihdoin langattomana tuon yhteyden 4G&3G ja takaisin 3G jolloin rupesi toimimaan. Kytkin takaisin piuhan päähän ja toimi kiinteänäkin. Nyt kuitenkin on jälleen langattomana kun on nopeampi yhteys.
Hei Topsa-!

Hyvä kuulla, että nopeus on nyt ainakin jonkin verran parempi. Tässä voisi vielä kokeilla muuttaa Huawein laitteen asetuksista APN:ksi eli yhteysosoitteeksi prointernet, joka on lisämaksuton APN. Tämä voisi osaltaan vaikuttaa Skypenkin toimivuuteen.

Huomioithan kuitenkin, että APN prointernet toimii ainoastaan 3G-verkossa eli 4G-verkossa kyseinen yhteysosoite ei toimi.

Alustavan suunnitelman mukaan kotiosoiteestasi noin 0,5 kilometrin etäisyydellä olevassa tukiasemassa otetaan käyttöön 4G-verkko ensi syksyn aikana. Kyseessä on toki alustava suunnitelma, joten aikataulu voi muuttua puoleen tai toiseen.
Terve.
Olen tuota prointernet asetusta välillä käyttänytkin pelatessa, mutta muutoin en ole huomannut mitään eroa. Myöskin hitaampi ping on ollut syynä vain 4G:n käyttöön. Ilmeisesti Kattilansiltaan tulossa tämä tukiasema? Tietää vihjata myös siskolle tästä jos tämä toteutuu!
Hei Topsa-!

Tukiasema, jossa alustavan suunnitelman mukaan ensi syksynä otetaan käyttöön 4G-verkko sijaitsee Kuppitiellä sinun osoitteestasi n. 0,5 kilometrin etäisyydellä kello kahden suuntaan. Tukiasema tulee toimimaan 4G-verkon taajuudella 1800 MHz.

Vastaa