Skip to main content
Hei vain kaikille.

Paikka: Rovaniemi
Yhteys: useita

Tässä on käynyt ilmi että koko kylällä on huonot yhteydet pingit heittää, netti pelit katkeilee lägää eikä latausnopeudet yllä puoleenkaan liittymien nopeudedesta.
8 ihmistä / liittymää on tämän todentanut sekä kylän omalle foorumille tihkuu ilmoituksia hunosta nopeudesta tasaisesti.

Lisätään vielä että suurinpiirtein varttia vaille 12 yöllä yhteys menee poikki hyvin tarkasti on ajastettu.

Soittoja soneralle ja vikailmoitusksia on tehty useita, useiden eri liittymien puolesta ja vika alkaa olemaan kuukauden wanha.
Niin tekee hidas on yhteys ei yllä lähellekkään mitä pitäs olla megasella ADSL:llä.
Tässäpä mittaustuloksia Msoynet:in nopeustesterillä (http://www.msoynet.fi/speed.htm):

Keskiviikko 08. Huhtikuuta 2009 12:15 210.8kbit/s
Torstai 09. Huhtikuuta 2009 13:06 53.67kbit/s!!! Hetkosta myöhemmin 346.8kbit/s
Sunnuntai 12. Huhtikuuta 2009 23:00 64.46kbit/s
Maanantai 13. Huhtikuuta 2009 16:31 316.48kbit/s
Tiistai 14. Huhtikuuta 2009 13:03 145.37 kbit/s

Mistä tämä hitaus johtuu?!
Lanka on yhtä hidas kuin mokkula täällä metässä?
Testaa nopeutta muillakin kuin noilla valmiilla nettitesteillä.
Vaikkapa lataamalla Funetin päästä ftp://ftp.funet.fi/dev/100MBnull -tiedosto ja katso miten nopeudet heittelevät.
Toinen ääni Funet-testille. Kokemuksen perusteella antaa selvästi luotettavamman kuvan kuin testisaitit.
Funetin tunnenkin näyttäs tälle päivää huiput olevan 30 kt/s megasella liittymällä.
Njoo toinenki oli http://www.speedtest.net anto yhtähuonoja lukemia, mutta koitanpa funetin hommaa ko kelloki 23:09 ja netti meni kohmeisestä lähes kiinteään jäähän..
Se vaan ettei netti oikeen pelaa, ei se mitään jaksa alkaa lataamaan nyt, en tee saitti testiä, se on turhaa, niitä tuloksia on tuossa ylempänä..

Lataan tuon funetin ja kellotan viikolta nuo nopeudet ni eiköhän se kerro jo jtn..

Edit: Lataa 12.14kbit/s nopiaa on..
Meni alle 10....
Oliontti: ehkä tyhmä kysymys, mutta oletko uudelleenkäynnistänyt ADSL-modeemisi?
Vika on nyt ainakin kuukauden vanha niin veikkaanpa että on sähkötkin räpsinyt poikki pari kertaa siinä ajassa täällä metsässä.
Tänään asentaja saapuikin vierailulle, jälleen todettiin että linja on hyvä ja vika on keskuksella.
Voiko linja olla hyvä jos se tulee huonolta keskukselta? ;D
http://www.speedtest.net/result/452628263.png

Edit: On muuten poikkassu yöllä taas klo:l23:59:41] * Disconnected
Takas onlineen mIRC R00:32:29] • Joined
Kuulostaa siltä, että liittymästä tehty vikailmoitus oli edennyt jo asentajan selvitykseen ja häiriö on jo selvityksessä puolellamme.

Yleisesti, jos yksittäisen asiakkaan liittymä toimii liian hitaasti, suosittelen ensin koittamaan esimerkiksi Ohjeet ja Vinkit -sivultamme löytyviä ohjeita. Jos ohjeista ei ole apua tai alueella on havaittu selvästi yleistä ongelmaa, häiriöstä kannattaa olla yhteydessä vikapalveluumme, niin kuin olitte tehneetkin jo asiassa.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
16.4.2009 jälleen kello 00:15:08 on pätkässy netti poikki ja takas linjoille on päässy klo:00:47:07 elikkä aikalailla säännöllinen iltakatkominen on..
23:45 poikki on sääntö ei poikkeus, kaiketi se on liian hankalaa katsoa logeja mikä laite tekee epäsäännöllisyyksiä 23:45 ja korjata laite veikkaan että vikakin katoaisi.
Päivän eka mittaustulos msoy.net:in nopeustesterillä: 173 kbit/s...
Koitin ladata sita funetin hommaa mutta ei pysty..tuli alta 10kbit/s, ei riitä kärsivällisyys kokopäivää imuttaa. Kaista muutenki tukossa.

Edit: tippuu tippuu 133.86 kbit/s
http://www.speedtest.net/result/453360713.png
Jep joo päivän eka tulos 205.1 kbit/s

Tässä mIRC:istä saksiattua logia josta näkee katkomisen säännöllisyyden:
(Ei ole ollu joka päivä päällä mIRC..nyt on)
.00:00:00] • Info: Day changed to (Monday, April 6th 2009).
600:03:09] * Disconnected
s00:05:06] * Attempting to rejoin channel #vanttauskoski
t00:19:16] * Attempting to rejoin channel #vanttauskoski
t00:26:08] •››››››››››››››››››››››››››››››››› ››››› ››› ›› ›› ›› › ›
º00:26:08] • Joined (#vanttauskoski)

º00:00:00] • Info: Day changed to (Tuesday, April 7th 2009).
/00:36:09] * Disconnected
a00:40:44] * Attempting to rejoin channel #vanttauskoski
d01:04:05] * Attempting to rejoin channel #vanttauskoski
401:04:06] •››››››››››››››››››››››››››››››››› ››››› ››› ›› ›› ›› › ›
e01:04:06] • Joined (#vanttauskoski)
R07:41:22] * Disconnected
€07:52:19] * Attempting to rejoin channel #vanttauskoski
â07:54:06] •››››››››››››››››››››››››››››››››› ››››› ››› ›› ›› ›› › ›
º07:54:06] • Joined (#vanttauskoski)

)00:12:26] * Disconnected
d00:23:26] * Attempting to rejoin channel #vanttauskoski

>00:00:00] • Info: Day changed to (Sunday, April 12th 2009).
â00:08:19] * Disconnected
€00:18:50] * Attempting to rejoin channel #vanttauskoski
€00:29:07] * Attempting to rejoin channel #vanttauskoski
R00:29:08] •››››››››››››››››››››››››››››››››› ››››› ››› ›› ›› ›› › ›
e00:29:08] • Joined (#vanttauskoski)

:00:00:00] • Info: Day changed to (Monday, April 13th 2009).
o00:19:49] * Disconnected
m00:45:01] * Attempting to rejoin channel #vanttauskoski
m00:45:03] •››››››››››››››››››››››››››››››››› ››››› ››› ›› ›› ›› › ›
â00:45:03] • Joined (#vanttauskoski)

â23:59:41] * Disconnected
€00:00:00] • Info: Day changed to (Wednesday, April 15th 2009).
:00:10:28] * Attempting to rejoin channel #vanttauskoski
I00:32:29] * Attempting to rejoin channel #vanttauskoski
]00:32:30] •››››››››››››››››››››››››››››››››› ››››› ››› ›› ›› ›› › ›
o00:32:30] • Joined (#vanttauskoski)

â00:00:00] • Info: Day changed to (Thursday, April 16th 2009).
º00:15:08] * Disconnected
€00:47:07] * Attempting to rejoin channel #vanttauskoski
a00:47:08] •››››››››››››››››››››››››››››››››› ››››› ››› ›› ›› ›› › ›
o00:47:08] • Joined (#vanttauskoski)

B00:00:00] • Info: Day changed to (Friday, April 17th 2009).
>00:08:45] * Disconnected
o00:14:08] * Attempting to rejoin channel #vanttauskoski
€00:42:03] * Attempting to rejoin channel #vanttauskoski
â00:42:03] •››››››››››››››››››››››››››››››››› ››››› ››› ›› ›› ›› › ›
€00:42:03] • Joined (#vanttauskoski)

Luulis keskuksen logeista löytyvän jotain syytä tähän ja siihen että päivälläkin on jatkuvaa lagia, pingplotterilla seuratessa huomaa että niitä piikkejä tulee ihan kokoajan. Tasatuntien kohalla näkyy aina iso iso piikki lagissa, mistä tämä johtuu?
Oliontti kirjoitti:
Voiko linja olla hyvä jos se tulee huonolta keskukselta? ;D


Voi. Linja on kunnossa mutta keskus ei. Muutama vuosi sitten yhteyteni katkeili säännöllisesti ja asiakaspalvelusta kehotettiin vain käynnistämään Windowsia uudestaan. En kuitenkaan sitä tarkoitusta varten alkanut Windowsia hankkimaan ja asentamaan. Muutaman kuukauden jälkeen aloin äpättämään enemmän ja löytyihän langan päähän myös ns. asioista perillä oleva taho. "Kyllä sen alueen dslam on lokien mukaan kunnossa ja päätelaitteesi on linjalla oikein. Kyllä sen vian on oltava omissa laitteissasi. Tai hetkinen, sen keskittimen kauttahan ei ole kahteen vuorokauteen kulkenut bittiäkään. Pitääpä laittaa tieto asentajalle." Ja seuraavana päivänä tekstiviesti asentajalta: "keskitin vaihdettu, toimiiko yhteys?" Ja toimi ongelmitta sen jälkeen.
Jos liittymäsi vikailmoitus on sinulle kuitattu ratkaistuksi mutta ongelma liittymän toiminnassa on ennallaan, kehottaisin tekemään uuden vikailmoituksen.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Jos liittymäsi vikailmoitus on sinulle kuitattu ratkaistuksi mutta ongelma liittymän toiminnassa on ennallaan, kehottaisin tekemään uuden vikailmoituksen.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu


Vikailmoitukset aiheesta ovat aikatavalla viikottainen tapahtuma.

Jahas kello lähenee puoltayötä ja ennakovaroituksena lataukset tippuivat puolesta nopeudesta 1/4.
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että liittymästä tehty vikailmoitus oli edennyt jo asentajan selvitykseen ja häiriö on jo selvityksessä puolellamme.

Yleisesti, jos yksittäisen asiakkaan liittymä toimii liian hitaasti, suosittelen ensin koittamaan esimerkiksi Ohjeet ja Vinkit -sivultamme löytyviä ohjeita. Jos ohjeista ei ole apua tai alueella on havaittu selvästi yleistä ongelmaa, häiriöstä kannattaa olla yhteydessä vikapalveluumme, niin kuin olitte tehneetkin jo asiassa.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu


Joopase joo joo availin tässä tätä palstaa rapiat 20min ennenkö aukes..hieman meinaa semmosta lerpattavaa uloketta kasvaa tuohon otsalohkoon.. Msoynet näytti huikeita lukemia jälleen 60.4 kbit/s. Jospa buuttais sen modeemin vaihteeksi?. Yölliset katkeamiset ei ole loppunu, päinvastoin nyt on katkennu jopa kahta kertaa yössä välillä ja 24/7 LAG seki on tallessa eli korjauksia vissiin on suoritettu kuumeisesti ja vika paikannettu? Onneksi tulee muutto kaupunkii nii otan vaikka kiusalla kohta mokkulan, ei sevoi olla siellä yhtään huonompi kuin lanka sentää 3G alueella.

Ruotsissa ja Norjassa sitä kyllä rakennetaan uusinta uutta mutta tänne suomeen rukataan vanhentunutta tekniikkaa, hyvä homma!
Kuluttajavirasto näkee asiassa myös ongelman joten he tarvjoavat meille rikkinäisen yhteyden omistajille lomakkeen jolla lähteä asiaan korjaamaan.

lomake http://www.kuluttajavirasto.fi/File/e8e ... %c3%a4.pdf

Lisä infot viraston sivuilta: http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/

Tämä lomake voidaan toimitta sähköpostilla joten odotan että sonera vastaa mihin osoitteeseen lomakeet lähetetään.
Yli ~35 minuuttia aukasin tätä palstaa tällä kertaa. Uloke on jo nii iso et jotai roikkuu jo silmienki edessä.
Reklamaatio osotetta kiitos.
Jos ongelma on vielä jatkunut vaikka aikaisemmasta vikailmoituksesta on jo tullut ilmoitus korjausesta, kannattaa ongelman jatkumisesta ilmoittaa uudelleen vikapalveluumme, 0206 90101 (pvm/mpm) vikailmoituksen tekemiseksi. Jos valitset vikapalvelun numerosta vianrajausautomaatti -valinnan, voit tarkistaa onko liittymäsi alueella jo havaittua verkkovikaa, joka on selvityksessämme.

Sinun on mahdollista lähettää reklamaatiolomakkeella olevat tiedot meille vapaamuotoisesti esimerkiksi palvelupyyntölomakkeen kautta.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Jos ongelma on vielä jatkunut vaikka aikaisemmasta vikailmoituksesta on jo tullut ilmoitus korjauksesta, kannattaa ongelman jatkumisesta ilmoittaa uudelleen vikapalveluumme, 0206 90101 (pvm/mpm) vikailmoituksen tekemiseksi. Jos valitset vikapalvelun numerosta vianrajausautomaatti -valinnan, voit tarkistaa onko liittymäsi alueella jo havaittua verkkovikaa, joka on selvityksessämme.

Sinun on mahdollista lähettää reklamaatiolomakkeella olevat tiedot meille vapaamuotoisesti esimerkiksi palvelupyyntölomakkeen kautta.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu


Asiasta on tehty kymmeniä vikailmoituksia viikottain kysymys kun ei ole yhdestä liittyymästä vain kylästä jossa on lukuisia liittymiä.
Vikaa korjataan sekä verkon kapasiteettia nostetaan viestejä on myös vastaanotettu soneralta muutama viikko sitten mutta vika vain on ja pysyy.
Nyt tarvitaan sähköpostiosoite minne kuluttujaviraston tarjoaman reklamaatio lomakkeen voi lähettää, lomakkeen tulostaminen ja postittaminen kun lisää asian kustannuksia kuluttajan osalta.
Reklamaatioita varten meilllä ei valitettavasti ole antaa sähköpostiosoitetta. Samin mainitsemalla palvelupyyntölomakkeella voi lähettää vapaamuotoisen reklamaation, joka ajaa kyllä saman asian kuin tuo Kuluttajaviraston lomake.

Lomakkeen voi kuitenkin myös lähettää postitse osoitteeseen:

TeliaSonera Finland Oyj
Asiakaspalautteet
PL 0400
00051 SONERA

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa