Skip to main content
Moi,

Hämmentävää mutta totta, Soneran Laajakaista Extra-C on toiminut oikein mainiosti (=normaalisti) viimeiset viikot aiemman vikatilanteen (pätkimistä, hidas yhteys) jälkeen - joka siis kesti pari kolme viikkoa silloin. Tietysti onnea ja ilon päiviä voi kestää vain hetken...

Perjantaista lähtien olen törmännyt uudenlaiseen ongelmaan, enkä oikein tiedä mikä tämän nyt sitten aiheuttaa. Logien mukaan dhclient ei saa uusittua IP:tä välillä, vaan homma päättyy siihen että yhteys murhaa itsensä, ja toipuu joko a) muutaman tunnin jälkeen mahdollisesti itsestään tai b) käynnistämällä verkko (/etc/init.d/network restart)

Ohessa esimerkki tai pari.

Normaalitilanne:
Nov 26 04:48:39 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 192.168.59.72 port 67
Nov 26 04:48:39 tricongw dhclient: DHCPACK from 192.168.59.120
Nov 26 04:48:39 tricongw dhclient: bound to <ip> -- renewal in 19369 seconds.
Nov 26 10:11:28 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 192.168.59.72 port 67
Nov 26 10:11:28 tricongw dhclient: DHCPACK from 192.168.59.120
Nov 26 10:11:28 tricongw dhclient: bound to <ip> -- renewal in 17993 seconds.
Nov 26 15:11:21 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 192.168.59.72 port 67
Nov 26 15:11:21 tricongw dhclient: DHCPACK from 192.168.59.120
Nov 26 15:11:21 tricongw dhclient: bound to <ip> -- renewal in 19789 seconds.
Nov 26 20:41:10 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 192.168.59.72 port 67
Nov 26 20:41:10 tricongw dhclient: DHCPACK from 192.168.59.120
Nov 26 20:41:10 tricongw dhclient: bound to <ip> -- renewal in 18670 seconds.


Yllä oleva toistuu siis joka päivä; sitä vastoin viime päivinä on alkanyt ilmaantua oheista logia:


Nov 27 12:29:22 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 192.168.59.72 port 67
.... n kpl samaa
Nov 27 15:39:53 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 192.168.59.72 port 67
Nov 27 15:40:05 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 255.255.255.255 port 67
Nov 27 15:40:09 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 255.255.255.255 port 67
Nov 27 15:40:15 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 255.255.255.255 port 67
Nov 27 15:40:21 tricongw dhclient: DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 7
Nov 27 15:40:28 tricongw dhclient: DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 14
Nov 27 15:40:42 tricongw dhclient: DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 12
Nov 27 15:40:54 tricongw dhclient: DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 11
Nov 27 15:41:05 tricongw dhclient: DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 12
Nov 27 15:41:17 tricongw dhclient: DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 5
Nov 27 15:41:22 tricongw dhclient: No DHCPOFFERS received.
Nov 27 15:41:22 tricongw dhclient: Trying recorded lease <ip>
Nov 27 15:41:22 tricongw dhclient: bound: immediate renewal.
Nov 27 15:41:22 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 192.168.59.72 port 67
Nov 27 15:41:22 tricongw dhclient: DHCPACK from 192.168.59.120
Nov 27 15:41:22 tricongw dhclient: bound to <ip> -- renewal in 21492 seconds.


Vastaavasti samassa yhteydessä yhteys on katkennut:


--- Day changed Sun Nov 22 2009
--- Day changed Mon Nov 23 2009
--- Day changed Tue Nov 24 2009
--- Day changed Wed Nov 25 2009
--- Day changed Thu Nov 26 2009
--- Day changed Fri Nov 27 2009
11:08 -!- Tiammatj Ftiammatj@<host>-138.dhcp.inet.fi] has quit &Ping timeout]
16:56 -!- Tiammatj tiammatj@<host>-138.dhcp.inet.fi] has joined #irc
20:57 -!- Tiammatj htiammatj@<host>-138.dhcp.inet.fi] has quit &Ping timeout]
--- Day changed Sat Nov 28 2009
11:10 -!- Tiammatj Stiammatj@<host>-138.dhcp.inet.fi] has joined #irc
--- Day changed Sun Nov 29 2009
14:09 -!- Tiammatj Stiammatj@<host>-138.dhcp.inet.fi] has joined #irc
--- Day changed Mon Nov 30 2009
13:00 -!- Tiammatj Mtiammatj@<host>-138.dhcp.inet.fi] has quit &Ping timeout]
16:22 -!- Tiammatj tiammatj@<host>-138.dhcp.inet.fi] has joined #irc
--- Day changed Tue Dec 01 2009


Modeemi buutattiin kerran perjantaina ekan virhetilanteen yhteydessä, palvelimen verkko on uudelleenkäynnistetty Pe päivällä, Su ja Ma. Pe illalla yhteys kuoli uudestaan, mutta palvelin sai IP:n jälleen La aamuna ilmaan verkon käynnistystä. Normaalisti siis en jaksa odottaa noin pitkään vaan network restart ratkaisee ongelman nopeammin. Hauskempaa tietysti olisi ettei ongelmaa esiintyisi, joten Sonera... ideoita?

Pari lisäjuttua...

* Mitään ei tietty ole *edelleenkään* muutettu tässä päässä.
* Nopeus mainio, esim tänään ulospäin lähtevä max 608kB/s:

Max Average Current
In 1020.0 kB/s (8.2%) 228.3 kB/s (1.8%) 160.1 kB/s (1.3%)
Out 608.8 kB/s (4.9%) 337.9 kB/s (2.7%) 230.4 kB/s (1.8%)


* Linjan laatu mainio, ~24h ajalta 5s välein tehdyllä ping:llä (ping -i 5 80.222.120.1) paketteja kadonnut VAIN 4 / 17089

Ohessa vielä Pe vika joka siis korjaantui yöllä itsestään:

Nov 27 21:39:34 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 192.168.59.72 port 67
.... n kpl samaa
Nov 28 02:10:34 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 192.168.59.72 port 67
Nov 28 02:10:45 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 192.168.59.72 port 67
Nov 28 02:10:54 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 192.168.59.72 port 67
Nov 28 02:11:11 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 192.168.59.72 port 67
Nov 28 02:11:31 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 255.255.255.255 port 67
Nov 28 02:11:49 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 255.255.255.255 port 67
Nov 28 02:11:49 tricongw dhclient: DHCPACK from 10.20.8.1
Nov 28 02:11:49 tricongw dhclient: bound to <ip> -- renewal in 17780 seconds.


Terv,
Petri
Jos ongelma jatkuu vielä, niin yhteydenotto Vikapalveluun vaikka Omien sivujen Laajakaistan vikailmoitus - lomaketta käyttäen lienee tarpeen, jotta tapausta voidaan tutkia liittymäkohtaisesti. Hyvinkään kaapeli-TV verkossa ei ole ollut ainakaan tiedossa olevaa vikaa joka selittäisi kuvailemasi ongelmat.

Itse voit rajata ongelman aiheuttajaa vaihtamalla/lisäämällä toisen ulkoista IP-osoitetta käyttävän laitteen liittymään, sikäli kun käytössäsi on siltaava kaapelimodeemi.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
hildepe1 kirjoitti:

Perjantaista lähtien olen törmännyt uudenlaiseen ongelmaan, enkä oikein tiedä mikä tämän nyt sitten aiheuttaa. Logien mukaan dhclient ei saa uusittua IP:tä välillä, vaan homma päättyy siihen että yhteys murhaa itsensä, ja toipuu joko a) muutaman tunnin jälkeen mahdollisesti itsestään tai b) käynnistämällä verkko (/etc/init.d/network restart)


Hyvinkäällä itsekin kaapelimodeemin varassa ja tätä samaa esiintyy satunnaisen epäsäännöllisesti. Mulla on Thomsonin kaapelimodeemin jälkeen ZyXelin rautapalomuuri/kytkin, joka saa (pitäisi saada, pitäisi uusia) verkosta DHCP:llä IP-osoite itselleen. Käytännössä tämä IP-osoitteen saanti epäonnistuu useita kertoja kuussa. Olen korjannut ongelmaa boottaamalla palomuuriani, mutta ongelmaan tuleekin uusi näkökanta, jos kerran tätä DHCP-ongelmaa on muillakin Hyvinkäällä. Itse asun Hakalassa kaupungin kaakkoislaidalla.
Täälläkin on mukavasti ongelmia, 100/5 kaapeli ciscon modeemilla.
Ainakin mulla ollut nyt viikon samoja ongelmia, katkoo aika pahasti 2-10 kertaa päivässä ja saa tehdä 10min töitä että saa ip-osoitteen ongittua.
Ehdin jo tuossa kolmella eri koneella, ilman reititintä ja reitittimen kans, palomuurilla/ilman, täysin uudelleen asennetulla käyttöjärjestelmällä ja päälläänseisomalla kokeilla mutta ei vaikutusta asiaan.
Silloinkin kun saa toimimaan niin näyttäs suurinosa ulospäin liikkuvista paketeista hukkuvan jonnekin matkalla mutta sisäänpäin tulevista 'vain' n. 4%.

Muutenhan tää toimikin jopa 3kk loistavasti ilman ongelmia.

Edit. näyttäs tasaiseen tappavaan tahtiin antavan parhaimmillaan speedtest 5.5/0.31, useimmiten ei edes upload-testiä saa ajettua loppuun. Ftp-testissä sain downloadin jopa 10 asti, että näin.
Samaa vikaa oli itelläni kans kun boksin sain, et DHCP epäonnistuu jatkuvasti

Heitin sit manuaalisesti windowsin verkkokortin ip4 asetuksiin missä on tuo DNS jutska et ei hae automaattisesti ja heitin nämä ip:t siihen

Ensisijainen DNS-Palvelin 194.197.68.7

Vaihtoehtoinen DNS-Palvelin 193.210.19.190

Tuo paransi tilannetta hieman mut ei kokonaan vieny ongelmaa pois.

Tosin nyt olen huomannut et netti ei katkaile oikeestaan enää ollenkaan kun tuli tuo uusin Firmware päivitys kaapeliboksiin minkä versio on

Model: EPC3000
Vendor: Cisco
Hardware Revision: 1.2
Bootloader Revision: 1.0.0.4
Current Software Revision: epc3000-v303r2391-091106c <--
Firmware Name: epc3000-v303r2391-091106c.bin
Firmware Build Time: 20091107121906
Cable Modem Status: Operational

ton jälkeen ei oo katkeillu, kokeilkaa sitä manuaali dns ip vaihtoa, ja kattokaa mikä firmware teil on boksis jos on vanhempi kun tuo ni pyytäkää soneraa päivittää se tohon.

näin itelläni nyt on hyvinkääl aika hyvin toiminu, tosin oon huomannu et boksi ei oo vaihtanu ip:tä pariin viikkoon 😛 tuntuu et ois muuttunu firmiksen myötä "kiinteeks"

Vastaa