Skip to main content
Morjens,

Olen tässä kolmatta päivää seuraillut internet-yhteyteni tilaa. Tiistaina 15.6.2010 alkoivat ongelmat nettini toimivuuden kanssa. Eli kyseessä on tälläinen "kangistuminen", eli ping pomppii ees taas jähmettymättä niinkään mihinkään tiettyyn lukemaan, niin kuin aina ennen on tehnyt. Olen testannut kahdella eri Tellwell -modeemilla, kahdella eri puhelinpiuhalla sekä verkkokaapelilla yhteyttä, mutta tulos on ollut aina sama. Ping pomppii. En ole aivan kärryillä näistä kaiken maailman palvelimista yms., mutta sain kuitenkin tehtyä koneellani ping -testin komentoriviä hyväksikäyttäen. Myös ipconfig ja sitä kautta muut komennot ja rajausmenetelmät on kohtuu tuttuja ja tuloksista olen päätellyt että vika löytyy joko kiinteistön ulkopuolella olevasta puhelinlinjasta tai itse Sonerasta.

Pelaan erästä verkkopeliä, minkä keskustelupalstalla olen havainnut samaa ongelmaa myös muilla ja vielä samana ajankohtana. Heidän palveluntarjoastaan ei ole varmuutta, en usko että kyseessä on sattuma.

Tilanne parantuu yötä kohden, ihan kuin "kaistalla olisi enempi tilaa". Eli pingin pomppinen ei ole niin pahassa tilassa yöllä, kuin päivällä. Tämäkin herättää kysymyksen onko vika nyt jossakin päin Soneraa? Mitään ilmoitusta mistään palvelimien huolloista, hajoamisista yms. en kyllä löytänyt.

Otan vastaan kaiken avun mikä helpottaisi tilannetta, sillä tilanne on sietämätön.


// Peke
Moro

Mulla alko kanssa netti temppuileen tiistaina 15.6.2010. Taitaa olla hämeenlinnan alueella jotain hämminkiä.
Tässä nyt pari päivää ihmetelly et koska korjaantuu, sieltä on nyt joku lävähtäny soneran päästä.
Pingasin parii osotetta ja näyttäs olevan packet lossia jonkun verran, pingi pomppii siinä samassa.
Muutamalla kaverilla, jolla on myös soneran 24 meganen netti, on samaa ongelmaa.
Pelaan myös "Erästä verkkopeliä" 😃 ja pätkii vähän ikävästi, internet sivut latautuvat myös katkonaisesti.
Terve!

Samaa ongelmaa lykkää minullakin 8/1 megasella yhteydellä täällä HML. Alkanut 15.6.2010.
Packet lossia löytyy kokoajan ja pingi seilaa reilusti. Illan tullen yhteyden nopeus alkaa seilaan kanssa.
Joo itse asun akaassa ja tossa 15.6 alko ongelmat 😃 eli just packet lossia tulee ja pingi hyppii. aika tuskallista pelata. Ja myös internet sivujen lataaminen kestää välillä tajuttoman kauan :D

Joo ja kyseessä on 8/1.
Paikkana Tampere ja nopeutena 8/1 ja järkyttävää lagia/katkeilua 15.6 alkaen. Luulis että olis jonkunlaista tiedotusta sivuilla monta päivää jatkuneesta lagista, kuitenkin haittaa käyttöä runsaanlaisesti.
moro vaan,

Minullakin toistuu - paikkana tampere, yhteys 8 / 1 MB.. Ongelma tuli juuri tiistaina.. Nettipeli vähän kangistuu kun ping vaihtelee 300 ms ja 6000 ms:n välillä.. Ja valitettavasti on yleensä lähellä 1000 ms.

Kokeilin netissä pingtestiä http://www.pingtest.net ja tulokset vaihtelee, mutta yleensä tulee jotain seuraavanlaista:
- packet loss 20-30%
- ping 400-800ms
- jitter 1000-2000ms
-> arvosana F.
Sama lopputulos, olipa kohdeserveri mikä vain..

Olisi kiva jos joku Soneran puolelta varmistaisi että tämä on heidän ongelma niin ei tarvitse ruveta omia laitteita tutkimaan. Tosin toistuu sekä mac:llä että PC:llä, joten olettaisin että ongelma on jossain puhelinlinjan toisessa päässä..
Kiitos viesteistä. Tämän ketjun perusteella ongelma on jo noteerattu Verkonhallinnan puolella, mutta vianselvitystä auttaisi takkuilevista liittymistä tehdyt vikailmoitukset. Liittymäkohtainen vikailmoitus auttaa tiettyä aluetta koskevan verkon ongelman rajaamisessa, erityisesti kun kyseessä on viesteissä kuvatun kaltainen ongelma.

Soitto Vikapalveluun 0206 90101 tai ilmoitus kirjallisesti Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeella auttaisi koska ongelman aiheuttaja ei vielä ole tiedossa.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Tampereen ja Hämeenlinnan alueella osaa ADSL- ja Laajakaista Extra-liittymiä koskevan ongelman aiheuttaja verkossa on löytynyt ja vika on korjauksessa. Vikailmoituksia yksittäisistä liittymistä tähän verkkovikaan liittyen ei tarvitse enää tehdä.

Lisäys klo 15:00: Tampereen ja Hämeenlinnan alueella ollut verkon häiriö on korjattu tänään iltapäivällä.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Tampereen keskustasta (Finlayson) sellaista tietoa, että ainakin allekirjoittaneella on 24/1:n nopeudet edelleen puolessa eli 11/0,5 (normaalisti n. 21/0,8). Vika on alkanut samoihin aikoihin kuin muillakin tässä keskustelussa. Vianrajausutomaatin mielestä yhteys pelaa. Niin kuin tietenkin pelaa, hitaammin vain... Asetuksia ei ole viime aikoina muutettu ainakaan täällä päässä.
budai: ADSL-liittymäsi nopeuden tippuminen ei liity alueella olleeseen verkkovikaan, vaan kyseessä on yksittäisen ADSL-yhteyden ongelma. Liittymässäsi linjoilla oleva modeemi on tällä hetkellä muodostanut yhteyden kaistanleveydellä, joka mahdollistaa maksimissaan noin 11M/500k nopeudet. Jos tulevan datan nopeus on aiemmin ollut 21M luokkaa, on jokin ADSL-yhteyteen vaikuttava tekijä muuttunut ja siitä seurauksena kapeampi kaista. Liittymän nopeusluokka on oikein eli 24/1M.

Ongelman syytä kannattaa rajata tässä järjestyksessä:

1. Jos ADSL-kaapelissa on jatkojohto, se pois käytöstä. Yksi yhtenäinen kaapeli modeemin ja puhelinpistokkeen väliin.
2. Testaus toisella ADSL-kaapelilla.
3. Testaus toisesta puhelinpistokkeesta, jos asunnossa on useampi kuin yksi.
4. Testaus toisella ADSL-modeemilla.

Myös modeemin resetointi Reset-painikkeesta saattaa auttaa. Täysi resetointi yleensä hävittää WLAN-yhteyden suojauksen kun käytössä on langattomalla lähiverkolla varustettu modeemi. Suojaus pitää resetoinnin jälkeen asettaa uudelleen.

ADSL-liittymän nopeuksien tippuminen kerralla huonommaksi voi johtua myös verkon puolella olevasta ongelmasta, mutta koska liittymäsi nopeusluokka on ADSL-keskittimella oikea, on seuraava vaihe ongelman syyn rajaamisessa edellä olevan listan mukaiset toimenpiteet. Ellei niistä ole apua, niin siinä tapauksessa syy hidastumiseen jäänee puhelinverkon puolelle.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Kiitos kommenteista. Pistokeongelmaan en oikein usko, sillä Zyxel on niin lähellä Soneraa kuin voi, eli eteisen sähkö/puhelinkaapissa. Pari vuotta sitten modeemi yhdistettiin linjaan suoraan (välissä häiriösuodatin vai mikä se nyt on). Suodattimen ja Zyxelin välistä piuhaa olen vaihtanut (ei vaikutusta). Suodattimen ja puhelinkaapissa olevien liitäntöjen välisen piuhan kanssa leikkimiseen minulla ei ole tutkintoa.

Olen kokeillut myös muodostaa yhteyden, kun lankaliittymämme ei ole paikoillaan (ei vaikutusta). Zyxelin firmis on juuri päivitetty (ei vaikutusta, nopeus sama). Ainut mihin ei ole mahdollisuutta on toisen modeemin/reitittimen testaus. Tämänhetkinen on P-660H-D1, joka on ollut luotettavuusasteeltaan rock solid. Ei se nytkään pätki, yhteys on vain tavallista hitaampi. (VPI/VCI=0/33, ADSL2+ Mode, ZynOS V3.40(AGD.4)). Kyllähän tälläkin nopeudella toimeen tulee, mutta se saisi heijastua laskussa.

En ole selvillä, onko tässä kerrostalossa vielä joku erillinen keskus, siis eli että onko siellä joku jostain syystä tehnyt muutoksia.
Hyvä olisi vielä saada testattua linjassa toista modeemia, jotta modeemin aiheuttama yhteysongelma voidaan rajata pois. Jos toisellakaan modeemilla ei nopeus parane, voi liittymästä tämän jälkeen jättää vikailmoituksen Tapion aiemmin tässä ketjussa ilmoittamilla kanavilla.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Täysin sama ongelma vantaalla. Nopeus on tippunut alle puoleen (PITÄISI OLLA 8/1 mutta mikäs se nyt onkaan? http://i50.tinypic.com/246qf50.jpg), netti pätkii muutaman tunnin kerrallaan jonka aikana netti lähtee kokonaan pois useimmiten joka toinen minuutti 10 sekunnista puoleksi tunniksi. Alkoi 15.6, jonka jälkeen on uusi modeemi ostettu, kaapelit vaihdettu, eri konetta kokeiltu, windows asennettu uusiksi, ajureita vaihdellut, naapureilta kysellyt onko samanlaisia oireita, mutta ei, ei auta. Jollei oikeasti ala tilanne muuttumaan (en pysty soittamaan vikapalveluunkaan koska liittymä on isäni nimissä) tulee sonera vaihtumaan muuhun firmaan, tarvitsen nettiä päivittäin ilman katkoja.

Ps. tämän viestin lähettämiseen meni yli kymmenen minuttia koska netti päätti taas pätkäistä
drjoni: Vikailmoituksen tekoon on vaihtoehtona soittamiselle Laajakaistan vikailmoitus - lomake, johon pääsy vaatii Omat sivut - kirjautumisen liittymän tunnuksilla. Puhelimessa liittymän tunnistamiseen vianrajausautomaatti kysyy liittymän omistajan henkilötunnusta eli sen tietämällä pääsee eteenpäin tekemään vikailmoituksen.

Koska yhteyttä on viestisi mukaan jo perusteellisesti testattu eikä hitauden aiheuttajaa löytynyt, on seuraava vaihe vikailmoituksen teko eli nyt olisi Soneran vuoro tutkia hidastelun syytä verkon puolelta.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Hyvä olisi vielä saada testattua linjassa toista modeemia, jotta modeemin aiheuttama yhteysongelma voidaan rajata pois. Jos toisellakaan modeemilla ei nopeus parane, voi liittymästä tämän jälkeen jättää vikailmoituksen Tapion aiemmin tässä ketjussa ilmoittamilla kanavilla.


Sen verran follow uppia yhteysnopeuteni puolittumiseen Tampereella, että testasin yhteyden vielä Telewellin modeemilla, ja kun tulokset olivat samat, tein vikailmoituksen. Sonera-asiantuntijan kanssa molemmat modeemit testattin vielä kerran. Tässä vaiheessa tultiin siihen tulokseen, että asentaja paikalle. Soneralta oli käyty tekemässä kerrostalon piuhoille tarvittavat toimenpiteet (oletan, en ollut edes kotona). Kiitos. Vian korjaamisesta ilmoitettiin, ja yhteys näyttää olevan nyt n. 19/0,9, mikä on ihan ok. Tässä tapauksessa vika sijaitsi siis modeemini ja Soneran välissä.

Vastaa