Skip to main content

Internet-yhteys toimii takkuisesti

  • December 11, 2014
  • 12 kommenttia
  • 5 katselukertaa

Liittymä toimi eiliseen 1.6.2013 noin klo 18 saakka ongelmitta. Tämän jälkeen ihmettelin lisääntynyttä hitautta sisääntulevassa kaistassa, ja nopeus oli laskenut ulkomaanyhteyksien osalta 10:stä megatavusta alle kahteen. Iltaa kohti mennessä myös kotimaan yhteydet alkoivat hidastella, ja tänään data ei liiku enää juuri lainkaan. Paluukaista on toiminut koko ajan lähes normaalilla 2 megatavun nopeudella.

Ihmettelen tätä, sillä kuitenkin olen kokeillut kahdella eri modeemilla (ZyXel P-870HN-51b ja ZyXel P660H-61, joista ensinmainittu tälläkin hetkellä käytössä) ja kummallakin sama ongelma. Kumpikin näyttää ADSL-yhteyden olevan laadullisesti hyvä, eli kyllä varmasti modeemilta keskukseen saakka yhteys toimii niinkuin pitääkin. Linja ei pätki ja kaapelit ovat varmasti hyvät, sillä muutoin yhteys tuskin muodostuisi nopeudella 12776/2559, ja nimipalvelin ja aikapalvelin toimivat. Onko kysymys jostain tilapäisestä ulkomaanyhteyksien häiriöstä muualla verkossa, vai mistä tämä voisi johtua?

12 kommenttia

  • June 2, 2013
Meillä tuntuisi olevan sama ongelma sillä erotuksella, että yhteys tuntuu katkeavan kokonaan 5-15 minuutin välein hidastelun lisäksi. Ongelma on ilmenee kahdessa eri tietokoneessa, Playstation 3:ssa ja Soneran KotiTVssä langattomana sekä verkkokaapelin kautta. Puhelinjohto on modeemin(Telewell TW-EA510v3(c) 3G/4G) mukana tullut n.2m johto. Olemme yrittäneet korjata tilannetta vaihtamalla johtoja, sammuttamalla modeemin ja vaihtaneet pistorasiaakin, mutta toistaiseksi tuloksetta.

  • June 3, 2013
Tällä hetkellä ei nimipalvelinkaan toimi, eikä liittymä saa IP-osoitetta. Linja toimii edelleen moitteettomasti, eikä modeemin lokeissa näy tietoa siitä että yhteys olisi millään tavalla pätkinyt. Soneran asiakaspalveluun soitettuani automaatti kertoi liittymäni kuuluvan alueellisen vian piiriin jota korjataan parhaillaan. Tästä ei kuitenkaan ollut häiriötiedotteissa mitään tietoa, mikä mielestäni olisi asiakkaita kohtaan kohteliasta ettei tarvitsisi turhaan soittaa asiakaspalveluun.

  • June 3, 2013
Hei mkon ja Hecate

mkon, vikasi liittyy nimenomaan alueelliseen vikaan. Olit näköjään perunut vikailmoituksen. Vikailmoituksen olisi voinut jättää auki niin olisit saanut ilmoituksen, kun vika on korjattu. Asia on kuitenkin tutkinnassa ja se pyritään korjaamaan mahdollisimman pian. Häiriötiedotteissa ei valitettavasti löydy kaikkia alueellisia vikoja. Häiriötiedotusta pyritään kehittämään kokoajan.

Hecate, sinun alueeltasi ei löydy alueellista vikaa. Yhteys näyttää pätkineen vielä eilen. Tänään modeemi on pysynyt linjalla. Vieläkö ongelma jatkuu?

  • June 3, 2013
Ongelma jatkuu edelleen. Modeemissa oleva DSL-valo ei sammu missään vaiheessa, yhteys vaan "jumiutuu" hetkeksi. Esim. yhteyden vaativien pelien pelaaminen on tällä hetkellä käytännössä mahdotonta.

Edit: Nyt on kokeiltu toisella modeemillakin, ei vaikuttanut millään tavalla. Vikailmoitus tehty, en kyllä tiedä menikö perille kun yhteys pätkäisi sopivasti siinä lähetysvaiheessa :)

  • June 4, 2013
Hei Hecate

Hyvä että sait testattua yhteyttä toisella modeemilla. Vika ei siis voi jäädä modeemiin. Jäädään odottelemaan, että vika saadaan tutkittua ja korjattua!

  • June 7, 2013
Sain pari päivää sitten puhelun jossa kerrottiin että vikailmoitus on otettu käsittelyyn ja yhteys on seurannassa. Jostain syystä yhteys on toiminut tämän ajan suht ongelmitta. Ei katkomista, ainostaan pientä "puutumista" ja jumiutumista silloin tällöin. Noh, tänään sitten tuli viesti, että vikailmoitus on käsitelty ja pyydettiin käynnistämään laitteet uudestaan. Nyt on vaan se ongelma, että nopeustestin mittaama viive melkein tuplaantui entiseen verraten ja latausnopeus tuntuu tippuneen. Katkomista ei ole vielä näkynyt mutta eiköhän sekin sieltä tule illan mittaan. Alkaa vähän mennä usko näihin hommiin...

Sekin vähän ihmetyttää, miksi kaikki muut nopeustestit antavat noin 10Mbit/sec pienemmän latausnopeustuloksen kuin Soneran oma testeri...

  • June 7, 2013
Moi,

Yhteys katkeilee satunnaisesti, mutta joka päivä useita kertoja. Vika on jatkunut jo muutaman kuukauden.

  • June 10, 2013
Hei Hecate ja Mixana,

Hecate:
Mikäli yhteydessä esiintyy edelleen ongelmaa, niin vastaathan saamiesi ohjeiden mukaan vikailmoituksen viestiin. Kun vastaat viestissä olevien ohjeiden mukaan, niin ilmoitus otetaan uudelleen käsittelyyn.

Mixana:
Jos uhteydessä esiintyy edelleen pätkimistä, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.

  • June 10, 2013

  • June 22, 2013
Noniin. Nyt sitten tuli viimein tekniikan "päivitys" ja uusi modeemi (Thomson TG789vn). Harmi vaan että tuolla modeemilla nopeudet tippui entisestään riippumatta siitä onko yhteys tietokoneeseen piuhalla vai langattomalla, Sonera viihde ei suostu toimimaan lainkaan. Modeemin WLANin lähetysteho on niin huono, että modeemi on mahdoton sijoittaa paikkaan, jossa se ei pyörisi jaloissa kokoajan. Joten laitoin vanhan modeemini (Telewell TW-EA510v3) takaisin käyttöön. Nyt on nopeudet edes sinnepäin mistä maksan ja Viihdekin alkoi ihmeellisesti taas toimimaan. Harmi vaan että nettiyhteys takkuilee edelleen. vasteajan mittauksessa pompsahtelee yhtäkkiä aikakatkaisua tai tyyliin 1500ms. Täällä päässä on vaihdettu kaikki mahdolliset johdot, pistorasiat ja modeemit jo moneen eri kertaan, eli voisikohan vika olla mahdollisesti vaikka talosta ulos lähtevissä piuhoissa? Tai sitten naapurissa kuormitetaan verkkoa ja rankasti koska ongelma ilmenee enemmän aamuisin, ilta-aikaan ja viikonloppuisin ihan kokoajan.

Tässä vähän testiä...

C:Users>ping http://www.sonera.fi -l 1024 -n 30

Ping-isäntä: http://www.sonera.fi [194.251.244.241] 1024 tavua tietoja:
Vastaus isännältä 194.251.244.241: tavuja=1024 aika=28 ms TTL=248
Vastaus isännältä 194.251.244.241: tavuja=1024 aika=27 ms TTL=248
Vastaus isännältä 194.251.244.241: tavuja=1024 aika=26 ms TTL=248
Vastaus isännältä 194.251.244.241: tavuja=1024 aika=26 ms TTL=248
Vastaus isännältä 194.251.244.241: tavuja=1024 aika=26 ms TTL=248
Vastaus isännältä 194.251.244.241: tavuja=1024 aika=26 ms TTL=248
Vastaus isännältä 194.251.244.241: tavuja=1024 aika=26 ms TTL=248
Vastaus isännältä 194.251.244.241: tavuja=1024 aika=26 ms TTL=248
Vastaus isännältä 194.251.244.241: tavuja=1024 aika=27 ms TTL=248
Vastaus isännältä 194.251.244.241: tavuja=1024 aika=28 ms TTL=248
Vastaus isännältä 194.251.244.241: tavuja=1024 aika=26 ms TTL=248
Pyyntö aikakatkaistiin.
Pyyntö aikakatkaistiin.
Pyyntö aikakatkaistiin.
Pyyntö aikakatkaistiin.
Vastaus isännältä 80.222.26.84: Kohdeisäntään ei saada yhteyttä.
Pyyntö aikakatkaistiin.
Vastaus isännältä 80.222.26.84: Kohdeisäntään ei saada yhteyttä.
Pyyntö aikakatkaistiin.
Pyyntö aikakatkaistiin.
Pyyntö aikakatkaistiin.
Vastaus isännältä 80.222.26.84: Kohdeisäntään ei saada yhteyttä.
Vastaus isännältä 80.222.26.84: Kohdeisäntään ei saada yhteyttä.
Vastaus isännältä 80.222.26.84: Kohdeisäntään ei saada yhteyttä.
Vastaus isännältä 80.222.26.84: Kohdeisäntään ei saada yhteyttä.
Vastaus isännältä 80.222.26.84: Kohdeisäntään ei saada yhteyttä.
Vastaus isännältä 80.222.26.84: Kohdeisäntään ei saada yhteyttä.
Vastaus isännältä 80.222.26.84: Kohdeisäntään ei saada yhteyttä.
Pyyntö aikakatkaistiin.
Vastaus isännältä 194.251.244.241: tavuja=1024 aika=1061 ms TTL=248

Ping-tilastot 194.251.244.241:
Paketit: Lähetetty = 30, Vastaanotettu = 21, Kadonnut = 9
(30% hävikki),
Arvioitu kiertoaika millisekunteina:
Pienin = 26 ms, Suurin = 1061 ms, Keskiarvo = 112 ms

  • June 24, 2013
Hei Hecate

Yhteyden pitäisi kyllä toimia Thomsonin modeemilla. Verkon muutokset on tehty. Oletko kokeillut resetoida Thomsonia? Thomsonin reset-nappia löytyy laitteen oikealta sivulta. Nappia pitää painaa pohjassa niin pitkään, että Power-valo syttyy oranssiksi. Digiboksille kannattaa myös tehdä ohjelmiston poisto ja tehdasasetusten palautus, koska Viihteen tekniikka on muuttunut. Ohjeet tähän löydät täältä: http://www.sonera.fi/viihde-vika

Itse liittymässäkin on todennäköisesti jotain häikkää, jos vasteajat ovat tuota luokkaa. Hyvä että olet testannut puhelinjohdon ja rasian. Oikeastaan mitään muuta et voikkaan enää testata. Aikakatkaisu/vasteajan nousemisesta pitää kirjata vikailmoitus. Ota yhteyttä Vikapalveluumme ja jätä asiata vikailmoitus. Todennäköisesti linjassa on jotain häikkää. Vikapalvelumme pystyy tutkimaan asian tarkemmin.

  • July 6, 2013
Nyt kahden Soneran lähettämän modeemin jälkeen täytyy sanoa, ettei yhteys edelleenkään ole kovin vakaa. Vasteajassa esiintyy korkeita piikkejä ja aikakatkaisuja edelleen. Latausnopeus tippuu nopeustestin aikana n. 20 megasta alle kymmeneen hetkessä ja pompsahtaa takaisin. Lähetysnopeus tippuilee samoin. Testi myös jumiutuu välillä pitkäksikin aikaa. Ongelma näkyy myös nettipelejä pelatessa, (esim. World of Warcraft), peli katkaisee yhteyden turhan usein. Ja PS3 ei jostain syystä kykene pitämään yhteyttä päällä riippumatta siitä onko yhteys modeemin langaton vai langallinen. Voihan tämmöinen tietysti normaaliakin olla, mutta kummalliselle tuntuu kun yhteys on toiminut moitteetta vuoden verran tätä ennen...Muutama päivä sitten oli myös reilu tunti, että modeemi ei saanut yhteyttä verkkoon ollenkaan ja oli siinä samalla jostain syystä palautunut itsekseen tehdasasetuksille.