Skip to main content
An error occurred while sending mail. The mail server responded: mail not accepted from blacklisted IP address [***.***.***.***]. Please check the message and try again.


Olen soneraverkon alueella (kiinteistöliittymä) ja kaikki toiminut tähän päivään asti hyvin.

Lähtevän postin palvelin mail.inet.fi:25 ilman autentikointia.
Sama virhe tuli minullekkin. Selvitän itse ongelmaa...

Soneran IP-osoitteet on listattu mustalle listalle Spamhaus ZEN.

Täälä oli tälläinen keskustelu, mutta ei ihan suoraan liity tähän http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=51&t=156

Näyttäisi tulevan tälläinen virhe ilmoitus:

curl mail.inet.fi:25


220 kirsi1.inet.fi ESMTP Service ready
500 GET command unrecognized
500 User command unrecognized
500 Host command unrecognized
500 Acce command unrecognized

Sähköpostia lähettäessä tulee seuraava virheilmoitus:

Aihe 'testi'
Palvelinvirhe: 550
Palvelimen vastaus: 550 mail not accepted from blacklisted IP address r80.222.219.11]
Palvelin: 'mail.inet.fi'
Windows Liven sähköposti virhetunnus: 0x800CCC69
Protokolla: SMTP
Portti: 25
SSL-suojattu: Ei

Mistä johtunee? Alkoi tänään, toiminut normaalisti aiemmin?
Älä luo uutta keskustelua, sellainen on jo: http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=59&t=19704&p=90393#p90393
Sama ilmoitus tuli myös omaan sähköpostiini, kun yritin lähettää sähköposteja.
tällainen ilmoitus: 550 mail not accepted from blacklisted IP address


Ja säännöllisesti tulee noita ilmoituksia, ettei mene säpot hotmaileihin perille.
Soneran oma Webmail suostuu lähettämään sähköpostia. Soneran lähtevän postin palvelin estää kaikki lähetykset...

Syy:

- Spammassin -> Joku nero on mennyt laittamaan postipalvelimeen tälläisen sähköposti suodatuksen (roskapostia varten) Kaikki Soneran dynaamiset IP-osoitteet ovat tässä listalla -> Elikkäs kaikki blokattu automaattisesti...

Olen testannut suodattimia omassa postipalvelimessani ja huomannut tuon suodatus ongelman.

Testaa onko osoitteesi SPAM listalla: http://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx -> Todennäköisesti on

Lisää suodattimesta:

Ref: PBL211604

84.248.0.0/14 is listed on the Policy Block List (PBL)


Outbound Email Policy of TeliaSonera Finland for this IP range:

Email sent from this IP block via port 25 (SMTP) should be sent only via the designated outbound mail server for TeliaSonera Finland customers: mail.inet.fi TSF customers in this netblock are blocked from sending mail via port 25 (SMTP) to any other servers since 2006 - making any removal requests from PBL is pointless! Instead, you can send mail via another ISP by using SMTP-Submit (port 587) service, if your ISP's mail server supports this service. Even if you have your own mail server, you will need to relay your mail through mail.inet.fi


Removal Procedure

Removal of IP addresses within this range from the PBL is not allowed by the netblock owner's policy.


About The PBL

The Spamhaus Policy Block List ("PBL") is an international anti-spam system maintained by The Spamhaus Project in conjunction with Internet Service Providers and is used by Internet networks to enforce inbound email policies. The PBL database lists end-user IP address ranges which should not be delivering unauthenticated email to any mail server except those provided for specifically for that customer's use. The PBL lists only IP addresses (not domains or email addresses).

For full information on how the PBL operates please see the PBL Home page and the PBL Frequently Asked Questions.


Tämä oli tässä sivussa: http://www.spamhaus.org/pbl/query/PBL211604
Nyt vika on ainakin onnistuttu korjaamaan...
Hei lassivee, olkitu ja muut,

Sähköpostissa ollutta vikaa on korjattu ja nyt pitäisi postin kulkea normaalisti. Joidenkin domainien kohdalla ongelma saattaa poistua hieman viiveellä.

Jos kuitenkin tulee edelleen "550 mail not accepted from blacklisted IP address" kaltaisia virheilmoituksia, niin suosittelen olemaan vikapalveluumme yhteydessä. Vikailmoituksen voi jättää myös Omien sivujen kautta.

Vikailmoitukseen olisi hyvä ottaa seuraavat tiedot ylös:
- Postin osoite josta viesti on lähetetty
- Osoite johon viesti on lähetetty
- Mahdollisimman tarkka kellonaika ja päivämäärä jolloin viestiä on yritetty lähettää
Hei,

Sama vika jatkuu ja sen aiheuttaa Mainospörssi spämmillään Soneran sähköpostiosoitteista.
Tuo spämmi blokkaa dynaamiset IP-alueet aina 24 tunniksi kerrallaan ja sitä on jatkunut jo kuukausia. Tämä vika ei tule koskaan poistumaan (voi näyttää väliaikaisesti taas toimivan kun 24 tuntia kuluu umpeen tai kun dynaaminen osoite vaihtuu) ennenkuin Sonera sulkee Mainospörssin osoitteet kokonaan. Tässä asiasta tarkemmin (englanniksi):

http://mainsleaze.spambouncer.org/?p=3515
Siltä näyttää ettei vain postini mene perille mitenkään...
Hermot menee kyllä. Varsinkin kun muut SMTP palvelimet on blokattu Soneran IP osoiteavaruudesta (muuten pyörittäisin omaa SMTP lähetyspalvelinta). Minun sähköpostini ovat hajoilleet jo kesästä asti. Voisiko tälle nyt jo oikeasti tehdä jotain?

Aion tasan joka päivä kun mailini bouncaa spamcopin takia avata uuden tukipyynnön.
damezumari kirjoitti:
Hermot menee kyllä. Varsinkin kun muut SMTP palvelimet on blokattu Soneran IP osoiteavaruudesta (muuten pyörittäisin omaa SMTP lähetyspalvelinta). Minun sähköpostini ovat hajoilleet jo kesästä asti. Voisiko tälle nyt jo oikeasti tehdä jotain?

Aion tasan joka päivä kun mailini bouncaa spamcopin takia avata uuden tukipyynnön.


Joo, taas ei toimi. Minulla on oma SMTP palvelin ja sen suojaaminen on hankalaa ollut... Myös kun posti nyt välittyy Soneran mail.inet.fi palvelimen kautta. Vielä kun saisin toimimaan suoraan salatuista porteista ulos.

Soneralla on 25 portti sisällepäin auki ja ulospäin sinne Soneran postipalvelimeen mail.inet.fi on ainut vaihtoehto. Olen yrittänyt saada ulospäin liikenteen toimimaan 587 / 465 porttien kautta onnistumatta vielä.

Nyt jostain syystä saapuvan postit eivät kulje. En tiedä vielä syytä mutta olen tutkinu asiaa.
No niin, saapuvan postin palvelu toimii jälleen. Vielä kun postin saisin lähtemään... Ilman mail.inet.fi palvelinta
Soneran postipalvelimet taas toimii... ainakin vähän aikaan.
Katsoin juuri historiatietoja ja noita 'mail delivery service' => spam blocked bounceja on tullut aika paljon viimeisen puolen vuoden ajalla (ensimmäinen tältä vuodelta 26.3.).

Se ei ole edes mielestäni isoin ongelma; vielä isompi ongelma on että muutamaan mailiin joihin EI ole tullut vastausta minulle en ole enää ollenkaan varma että ne pääsivät edes perille.

Voisiko ne kaupalliset roskapostintoimittajat oikeasti katkaista nopeasti seuraavalla kerralla? Tai vaihtoehtoisesti voisitte tarjota yrityksille jonkun oman 'spämmää täältä' mailipalvelun eri osoitteessa.
Soneran kuluttajaverkossa ei saa lähettää kaupalliseen käyttöön liittyvää materiaalia... Kaupalliset palvelimet kielletty.

Vastaa