Skip to main content

IP osoite ja netin pätkiminen

  • December 11, 2014
  • 12 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Hei. Ajattelin nyt illan ratoksi vihdoinkin, vuosien koettelemusten jälkeen kirjoitella viestiä teille tänne. Yhteys on kyllä kieltämättä ollut hyvä jo monen vuoden ajan, kiitos siitä teille!

Mutta asiaan. Elikkäs aluksikin, yhteys välillä toimii kuin sen pitää joskus jopa pari tuntia, mutta välillä tulee kohtia jolloin yhteys katkaisee itsensä eikä varota siitä mitenkään. Tästä on haittaa esim. laskuja maksaessa tai kun tekee muuta tärkeää. Ja toiseksi, olen aina tarkkaillut IP osoitettani viikottain koko netin omistamisen ajan, ja ennen IP osoitteeni vaihtui kokonaan toiseksi kun sammutin modeemin yöksi. Tätä ei tapahdu enää, vaan vain osoitteen 2 viimeistä riviä vaihtuu. (esim. 208.202) Mistä tämä johtuu? Ja onko osoitetta mahdollista muuttaa taas kokonaan.

Kiitos jos vastaatte viestiini, terveisin teidän uskollinen asiakas.

12 kommenttia

  • December 30, 2013
Hei Kakkanetti

Lisäätkö asiakasnumeron käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset -> Profiili -> Asiakasnumero) niin pääsen tutkimaan miltä liittymäsi näyttää. Käytätkö yhteyttä nyt langattomasti vai verkkokaapelin ylitse?

  • December 30, 2013
Meillä on kaksi tietokonetta kytkettynä nettiin, toinen langattomasti (wifi) ja toinen modeemiin usb:llä.

Ja minulla ei ole tuota asiakasnumeroa :S

  • December 31, 2013
Hei Kakkanetti

Voisitko kokeilla toimiiko yhteytesi paremmin jos liität yhden koneistasi kiinni modeemiin verkkokaapelilla? Minkämerkkinen modeemi sinulla on käytössä johon kone tulee USBilla kiinni?

  • December 31, 2013
Kyllä se ehkä hieman, mutta wifi:llä oleva kone aika huonosti. Entäs tämä IP-homma?

  • December 31, 2013
Hei Kakkanetti

Tarkoitatko tällä IP-uusimisella koneesi saamaa IPtä, vai modeemin saamaa IPtä verkosta?

Vielä tuota modeemin merkkiä mietin mikä sinulla on käytössä :) Jos yhteyden toimivuus on kaapelilla parempi entä wifillä, johtuu ongelma modeemin ja koneen välisestä langattomasta yhteydestä. Tähän voisi auttaa modeemin wlan-asetusten muokkaaminen esim. kanavan vaihto tai suojaustason lasku. (älä ota suojausta kuitenkaan kokonaan pois)

  • December 31, 2013
Hei, tarkoitan sitä julkista IP:tä joka juuri näkyy muillekkin. Ja modeemihan on Huawei mallia E586!

Pitääpä yrittää suojauksen tason laskua.

  • January 2, 2014
Hei Kakkanetti

Sinulla on siis käytössä liikkuva laajakaista, aihe oli kuitenkin kiinteän laajakaistan puolella mutta ei se mitään :) Paras mahdollisuus julkisen verkon IPn uusimiseen on pitämällä laitetta hieman reilumman ajan pois päältä (esim. yön ajan).

  • January 2, 2014
Kyllä, liikkuva laajakaista. Ja ongelmia on myös pingin heittely, kuten pelatessa tuottaa ongelmia sekä pätkivä netti, heittää monesti pelistä. Joten onko teillä neuvoja?

Ja sitten vielä tämä MAC - osoite, miten se toimii? Tietokoneen kylessä on 3 mac osoitetta, ja modeemin ohjauspaneelissa (osoitteessa 192.168.1.1) on joku MAC osio jossa sen voi laittaa päälle, mutta olisiko mahdollista saada tarkat ohjeet sen käyttöön? Kutakuinkin IP pitäisi saada vaihdettua ja pingi alas.

  • January 2, 2014
Hei Kakkanetti

Pingin ts. viiveen heittely on liikkuvissa yhteyksissä hieman suurempaa entä kiinteässä yhteydessä. Tälle ei oikein voi mitään tehdä koska se kuuluu hieman liittymän luonteeseen. Katkeilun ja pätkimisen osalta voisit kokkeilla pakottaa yhteyden 3G-tilaan jos siitä olisi apua! Se voisi myös helpottaa hieman pingin heittelyssä.

Julkisen verkon IPn vaihtoon annoinkin tuossa aiemmin neuvoja. Sisäverkon IPt alkavat juuri tuolla 192.168.x.x osoitteella jotka reititin jakaa tietokoneellesi/laitteillesi MAC numeron perusteella. Näitä voit hallinnoida reitittimen hallinnasta.

  • January 2, 2014
Modeemin sammuttaminen edes yöksi ei vaihda osoitetta enää :/ Ja entäs miten tämä "pakottaminen" tapahtuu? Ja suuri kiitos sulle Antti näin nopeista vastauksista.

  • January 3, 2014
Hei Kakkanetti,

Pakotuksen tekemiseen kannattaa vilkaista ohjeet täältä.

Tuon IP-osoitteen vaihtumiselle kannattaa vain antaa aikaa että se "haihtuu" pois laitteesi käytöstä. Mahdollisesti voi auttaa jos vierailet toisen alueen verkossa (toisessa mastossa) pitämällä laitetta ensin pois päältä. Tuota IP-osoitetta ei voida meidän puolelta vaihtaa mitenkään manuaalisesti erikseen.

Onko sinulla jokin tietty syy miksi IP pitäisi saada vaihdettua?

  • January 3, 2014
Entäs tämä modeemin laittaminen siltaavaksi/reitittäväksi? Mistähän lie näkee että kumpi on nyt.