Skip to main content

iPhone 5 kuuluvuus sisätiloissa.

  • December 11, 2014
  • 6 kommenttia
  • 1 katselukerta

Elikkä menin tuossa vähän aekaa sitten hommaamaan Soneralta iPhone 5 puhelimen ja siihen 4G liittymän. Kaikin puolin aivan loistava tuo Soneran 4G on ollutkin ja nopeudet aina tapissa kun verkkoa vaan löytyy. Asun Jyväskylässä ja keskustan alueella kuuluvuus on mitä mainioin.

Mutta, onkelma on seuraavanlainen. Jos menen sisälle missä tahansa muualla kuin aivan ydinkeskustan alueella ei nettiin saa mitään yhteyttä ja usein tolppia on max. 1 usein ei signaalia.

Tullu vähän joskus luettua, että ainakin joissain iPhoneissa on ollut antenniongelmia, mutta onko tämä nyt ihan normaalia, että kotona ei pysty soittamaan ollenkaan?

Vertailun vuoksi Saunalahden 3G liittymä SGS3:ssa täydet tolpat lähes poikkeuksetta.

6 kommenttia

  • August 9, 2013
Hei sokeri!

Eipä kuullosta oikein toimivalta ratkaisulta. Entä oletko kokeillut että jos nappaat LTE:n pois päältä niin toimiiko sitten paremmin? Olisiko siitä apua? Entäs oletko tarkistanut kuuluvuuskartasta http://www.sonera.fi/asiakastuki/verkko ... uuskartta/ 4G kuuluvuutta noissa osotteissa joissa ongelmia on. Ovatko kyseiset osoitteet LTE alueella? Toki pitäisi se siitäkin huolimatta 3G verkossa toimia. Mutta ensisijaisena ensiapuna voisi kokeilla että otat 4G pois päältä ja testaat mitä sitten tapahtuu. Kertoilethan sitten meillekin!

  • August 10, 2013
Osoite on 4G:n kuuluvuusalueella, mutta kylläkin hieman rajamailla. Olen toki koittanut poistaa LTE yhteydet käytöstä, ilman mitään vaikutusta. Ja hieman hölmöä maksaa 50 megan netistä ja käyttää sitä 3G verkossa. Kuitenkin kyse ei ole pelkästä 3/4G:stä vaan myös ihan perus puhelinsignaalista (mikä lie sen oikea nimi). Pitäisikö käydä viemässä puhelin Soneran kauppaan ja varmistaa ettei siinä laitteessa ole mitään vikaa?

  • August 12, 2013
sokeri: Kannattaa kyllä varmistaa ettei puhelimessa ole vikaa. Erityisesti jos muiden puhelimissa ei samalla alueella ole ongelmaa niin silloin on syytä epäillä sitä omaa luuria. Puhelimen voit tosiaan viedä Sonera Kauppaan josta he toimittavat sen edelleen huollettavaksi.

  • August 12, 2013
Hei sokeri,

Merja_J jo vastasikin, että kannattaa käydä iPhonen kanssa Jyväskylän Sonera Kaupassa, jossa puhelinta voidaan testata ja tarvittaessa toimittaa huoltoon.

Toisaalta tiedossamme on ongelma, jonka mukaisesti 4G-verkossa saattaa paikoitellen esiintyä ongelmia erityisesti puheluiden vastaanotossa. Viestisi mukaan myös liittymästäsi soittaminen ei onnistu kunnolla. Korjaustoimenpiteet on aloitettu ja toivottavasti asia saadaan korjattua mahdollisimman pikaisesti.


Ystävällisin terveisin

Tapani V

  • August 27, 2013
Noniin, eli soitin teidän aspaan ja sieltä neuvottiin vaihtamaan sim kortti ja jos sillä ei lähde toimimaan vie puhelin huoltoon. No kortti vaihdettiin ja sama ongelma jatkui. Nyt vein puhelimen huoltoon ja siirsin tuon liittymän vanhaan Samsungin S3:seen. Nyt muutaman päivän tätä uutta comboa käyttäneenä voin sanoa, että eipä ole signaalit parantuneet puhelinta vaihtamalla. Onko siis tosiaan näin, että sisätiloissa kuuluvuus on Soneralla vain huonompaa, kun esim Elisan verkossa?

No itkemällä ei pitkälle päästä joten kysynkin, että kun tuo iPhone palaa huollosta ja ongelma näillä näkymin tulee jatkumaan samanlaisena, niin onko seuraavanlainen järjestely mahdollista:

1) iPhonen kuukausimaksuun liitetty liittymä siirretään Saunalahdelle
2) iPhonen lukitus poistetaan tietysti, että sen käyttö on mahdollista
3) Maksan puhelimen kuukausimaksua edelleen Soneralle normaalisti
4) Otan tuohon Samsungiin jonkun liittymän mikä yhdistetään iPhonen kytkyyn?

Koska en aio maksaa 60e/kk siitä, että netti on täysin käyttökelvoton missään sisätiloissa. Maksan mielummin vaikka 100e/kk, että se toimii ihan sama kenelle operaattorille.

Luulen, että tämä olisi järkevin ratkaisu saada tuo homma hoidettua ja pidettyä molemmat sopijat tyytyväisinä. Muitakin ehdotuksia toki otetaan vastaan.

  • August 28, 2013
Hei sokeri,

kiitos viestistäsi.

Kieltämättä aika oudolta kuulostaa tuo kuvaamasi ongelma. Kerroit aikaisemmassa viestissäsi, että Soneran liittymäsi kuuluvuus on heikkoa sisätiloissa kaikkialla Jyväskylän alueella, jossa ei tällä hetkellä ole tiedossa verkkovikaa.

On toki mahdollista, että joissakin osoitteissa kuuluvuus ei ole paras mahdollinen johtuen osaltaan Soneran verkosta ja osaltaan kiinteistön rakenteista.

Mikäli iPhone 5 -puhelimesi ei toimi kunnolla huollon jälkeenkään, pyytäisin sinua ottamaan yhteyttä Vikapalvelumme numeroon 0206 90101 (pvm/mpm) ma-pe klo 8-20 ja la 9-16.30. Vikapalvelumme voi tutkia tilanteen ja tehdään tarvittaessa vikailmoitus. Tämän jälkeen voidaan katsoa, mikä olisi kannaltasi paras ratkaisu.


Ystävällisin terveisin

Tapani V