Skip to main content

iPhone 5 seilailee E- ja °-verkon välillä

  • December 11, 2014
  • 10 kommenttia
  • 193 katselukertaa

Siirtysin eilen Soneran asiakkaaksi ja asun 4G-peiton alueella. Niin ainakin kuuluvuuskarttanne näyttää... En ole päässyt kotona vielä 4G-verkkoon, mutta 3G-verkkoon pääsen, ainakin eilen. Tänään en pääse edes 3G-verkkoon, vaan puhelimeni (iPhone 5) seilailee E- ja °-verkon välillä. E tarkoittaa varmaan edgeä ja ° siitä hitaampaa verkkoa.

Ennen olin DNA:n asiakas ja kotona kuuluvuutta 3G-verkossa 3/5-5/5 antennipalkkia. Soneran 3G-verkossa 2/5-3/5 antennipalkkia. Onko nyt jotain häikkää verkossa?

10 kommenttia

  • March 26, 2013
Hei McCoy!

Edge tarkoittaa tosiaan 3G:stä hitaampaa verkkoa. Vikailmoituksia ei siltä alueelta ole tullut, joten kokeileppa bootata puhelin josko se auttaisi.

Tarkistin teknisestä asiakaspalvelustamme tuota 4G kuuluvuutta ja he kertoivat että 4G ei ihan yllä osoitteeseesi joten se selittää sen miksi puhelin ei ole verkkoa löytänyt. Onneksi alueita laajennetaan jatkuvasti joten asia varman korjaantunee jossain vaiheessa.

  • March 26, 2013
Boottasin puhelimen eikä auttanut. Enimmäkseen °-verkossa kuin egde-verkossa. Mikä verkko ° on?

  • March 26, 2013
McCoy: Tuo merkki tarkoittaa sitä että 3G ja Edge eivät ole saatavilla joten käytännössä puhelin käyttää silloin 2G verkkoa. Oletko kokeillut nollata verkkoasetukset? Se yleensä auttaa myös. Verkkoasesten nollaus onnistuu asetuksista. Jos sekään ei auta, ole yhteydessä Vikapalveluumme 0206 90101 niin ongelmaa voidaan tarkemmin selvitellä. Vikailmoituksen voit jättää myös häiriökartan kautta osoitteessa http://www.sonera.fi .

  • March 26, 2013
Häiriökartan mukaan täällä päin Turkua on laajalti heikentynyt kuuluvuus, joten odottelen korjausta.

  • March 26, 2013
Nyt 3G palasi mutta huono kuuluvuus jatkuu, vain 2/5 antennipalkkia.

  • April 5, 2013
Tein viime viikolla vikailmoituksen asiasta. Minulle soitettiin asiakaspalvelusta tiistaina klo 10, mutta olin silloin töissä enkä voinut vastata. Sain viestin että ottavat yhteyttä myöhemmin uudelleen. Tänään taas oli tullut soitto klo 12, enkä voinut vastata samasta syystä. Myöhemmin oli tullut viesti että ottaa yhteyttä vikapalveluun jos vika on vielä havaittavissa...

Vikapalveluun en aio soittaa kun saa maksaa itsensä kipeäksi. Miksei vikapalvelu hoida asioita iltapäivällä kun varmasti tietävät että ihmiset ovat töissä päivällä?

Olen seurannut päivittäin häiriökarttaa. Keskiviikkona häiriötilanteet -palkkiin oli ilmestynyt Turku ja kartalta oli poistunut oranssilla merkitty kohta "heikentynyt kuuluvuus". Tilapalkissa luki Turku tähän päivään asti ja nyt se on poistunut.

Vika on vielä havaittavissa. 3G-verkossa max. 3/5 signaalipalkkia. Yleensä vain 1 tai 2. Jos yhteys putoaa kesken puhelun edge-verkkoon, niin toisessa päässä luuria oleva henkilö ei kuule puhettani enää vaikka minä kuulen hänen puheensa.

Pitääkö tästä tehdä uusi vikailmoitus vai mitä?

  • April 9, 2013
McCoy: Välitin vikapalveluumme nyt uuden soittopyynnön ja laitoin siihen toiveeksi että olisivat sinuun yhteydessä iltapäivällä. Laitoin viestiin myös tuon viimeisimmän tiedon kuuluvuudesta jotta he ottavat tämän huomioon. Soitto pitäisi tulla huomisen päivän aikana.

  • April 9, 2013
Kiitos.

Tänään tulikin jo soitto vikapalvelusta. Vuoden 2012 lopussa täältäpäin on purettu masto, jonka takia kuuluvuus on heikko. Ei kuulemma tiedetä koska saadaan uusi rakennuslupa mastoa varten. Luvattiin parantaa kuuluvuutta tulevaisuudessa ja laajentaa 4G-verkkoa.

  • April 17, 2013
Sen verran huono nettiyhteys kotona sekä muualla eikä parannusta ole tiedossa, joten päätin palata DNA:n asiakkaaksi. Ehkä tulevaisuudessa palaan Soneran asiakkaaksi.

Kiitos ja moikka!

  • April 18, 2013
McCoy: No voi harmin paikka. Vai näin siinä nyt sitten kävi. Ymmärrän kyllä että kuuluvuus ratkaisee ja tuo tukiaseman purkaminen ei ainakaan ole auttanut asiaa. Toivotaan tosiaan että jossain kohtaa kuuluvuus korjaantuu tuolla alueella. Ja ehdottomasti olet tervetullut sitten takaisin asiakkaaksi!