Skip to main content

iPhone huolto ja virhevastuu

  • December 11, 2014
  • 7 kommenttia
  • 9 katselukertaa

Hei,

Vein muutama viikko sitten puhelintani (iPhone 4) huoltoon Sonera Kaupan Kampin toimipisteeseen. Puhelimessa on yksinkertaisesti kaiutin hajalla josta johtuen se särisee. Puhelin oli ostettu tuolloin 1v ja 1vko aiemmin. Puhelin lähetettiin huoltoon josta se tuli bumerangina takaisin selityksenä, että takuu ummessa.

Virhevastuuseen vedoten, tilanne on selkeä ja huolto tulee tapahtua minulle veloituksetta.

Noutaessani puhelinta Soneralta, kysyin myyjältä, miten asiassa edetään, että oikeus tapahtuu. Myyjä ohjeisti reklamoimaan suoraan käyttämäänne huoltoyhtiöön, SFC huoltoon. Tänne ottaessani yhteyttä, sain vastauksena kylmän "Tuotteella 12kk takuu, toimimme valmistajan ohjeistuksen mukaisesti" - ja täältä jälleen pyydettiin olemaan Soneraan yhteydessä.

Kysymys kuuluukin, miten tässä tilanteessa nyt toimitaan, kun on selvää, että virhevastuu on kauppiaalla/valmistajalla? Pitääkö taas olla kuluttajasuojaan yhteydessä, ettei tarvitse koko ajan rampata edes takaisin Sonera Kaupan ja SFC Huollon välilllä omaan piikkiin?


Terveisin,
Ville

7 kommenttia

  • November 13, 2012
Hei hundmani!

No kävipäs ikävästi. iPhonessa on tosiaan 12 kk takuu ja mikäli sen jälkeen puhelimessa ilmenee vikaa, ei korjaus ikävä kyllä mene enää takuuseen. Jos korjauksessa vedotaan virhevastuuseen, on takuun päätyttyä asiakkaalla aina näyttövelvollisuus siitä, että laite on ollut viallinen jo luovutushetkellä.

Jos haluat kuitenkin tarkemmin vielä selvitellä asiaa, voit toki jättää reklamaation Omilta Sivuilta -> Apua ongelmiin -> Lähetä viesti asiakaspalveluun. Näin asiaasi voidaan tarkemmin selvittää.

  • November 13, 2012
Moi,

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/yritykselle/virhe/

Ostajalla on oikeus vedota lakisääteiseen virhevastuuseen riippumatta siitä, onko tuotteelle annettu takuuta tai onko takuuaika jo päättynyt. Tavaran on kestävyydeltään vastattava sitä, mitä kuluttaja yleensä voi perustellusti olettaa samanlaisen tavaran kaupassa

Ostaja voi takuuajan päättymisen jälkeenkin vedota tavaran virheeseen, jos tavaran kestoikä normaalikäytössä jää lyhyemmäksi kuin mitä ostaja voi yleisen mittapuun perusteella olettaa.


Sivulta löytyy myös näppärä apuväline teille, jolla voitte kliksutella ja tulla tulokseen, että vastuu on teillä - kuten ennakkotapaukset näistä antavat ilmi.


http://www.kuluttajavirasto.fi/File/d7d ... passa+.pdf

Ostaja voi vedota tavaran virheeseen myös kuuden kuukauden virheolettaman ja takuuajan päättymisen jälkeen, jos tavaran kestoikä normaalikäytössä jää lyhyemmäksi kuin mitä ostaja voi yleisen mittapuun perusteella olettaa. Ilmenneen vian on kuitenkin oltava kuluttajansuojalain tarkoittama virhe.



Teen nyt tästä vielä suoraan kuluttajaviranomaiselle ilmoituksen, niin homma etenee ehkä hieman vikkelämmin, eikä tarvitse väitellä asiasta joka on päivän selvä.

  • November 14, 2012
Jos vika on ilmennyt takuuajan sisällä, niin 2kk on kohtuullinen aika siitä ilmoittaa.
Eli meneehän tuo nyt takuun piiriin ihan helposti.

Ellei hundmani ekassa viestissään tarkoita että vika olisi ilmennyt juuri välillä 1 vuosi - 1 vuosi 1 vko (joka olisi jo melkoista sattumaa).

  • November 14, 2012
Toki vika ilmaantui jo takuuajan sisällä, mutta puhelinta en voinut huollattaa, kun varapuhelinta micro-SIM kortilla ei ollut saatavilla - täysin sattumaa on, että hankin uuden puhelimen ja pystyin viemään vanhan huoltoon, josta sattui viikkoa aiemmin loppumaan valmistajan takuu. Tosin vaikka vika olisi ilmaantunut vasta viikon takuuajan umpeuduttua, ei se poistaisi myyjän virhevastuuta..

  • November 14, 2012
hundmani: Kuten aiemmassa viestissä kerroinkin, jätä reklamaatio Omilta Sivuilta -> Apua ongelmiin -> Lähetä viesti asiakaspalveluun. Näin asiaasi voidaan tarkemmin selvittää kun kerrot itse kuinka tapaus on edennyt. Tällaiset virhevastuu tapaukset käsitellään aina tapauskohtaisesti, joten siinäkin mielessä kannattaa olla yhteydessä.

  • November 22, 2012
Reklamaatio jätetty reilu viikko sitten, mitään ei kuulu Soneran päästä. Ilmeisesti nyt pelataan vain aikaa :)

  • November 22, 2012
Hei hundmani,

Viestit tulevat käsittelyymme saapumisjärjestyksessä.
Toki, mikäli reilu viikko sitten olet sen jättänyt, olisi sen pitänyt tänne meille jo saapua.
Viestit tulevat käsittelyymme muutaman arkipäivän sisällä viestin jätöstä.

Kokeilin kaivella asiakasnumerollasi tietoa viestistä, mutta en löytänyt valitettavasti mitään.
Mahdollisesti jokin virhe sattunut kun viesti on lähtenyt tänne meille päin.

Olen hyvin pahoillani että asian selvittäminen on vienyt näin kovasti aikaa.
Toki jos voisit uuden reklamaation jättää niin saataisiin se varmasti perille tänne.

Pahoittelen vielä kertaalleen, toivottavasti seuraava viesti tulee perille oikein ja saadaan asiaan ratkaisu aikaan!