Siskoni iphone 4S hankittiin kytkykaupalla Soneran liikkeestä viime marraskuussa ja siinä ilmeni vika tämän vuoden toukokuussa. Puhelin sammui yllättäen eikä mennyt enää päälle tai akku latautunut.
Puhelin toimitettiin valtuutettuun SCF-huoltoon, jossa sitä pidettiin vajaa viikko. Viikon jälkeen siskoni sai puhelun, että puhelimessa on vakavia hapettumia pohjaliittimessä kosteusvaurion vuoksi eikä takuu sitä korvaa. "Uusi" puhelin noin 300 euron hintaan ja vanha rikkinäinen maksettava kuukausittain pois kytkyn loppuun asti.
Siskoni oli todella hämmästynyt, sillä laite ei ollut missään vaiheessa kastunut. Ei lainkaan. Hyvä kun oli edes taskussa pidetty. Olin samana päivänä yhteydessä huoltoon. Siellä asiakaspalvelija luki raportin ja sanoi, että vaikuttaa siltä, että kyseessä on kosteusvaurio. Kysyin, kenelle asiasta voi valittaa, sillä kosteusvaurio ei voi olla asiakkaasta johtuva. Kehottivat olemaan yhteydessä Soneraan. Pyysin myös lukuisia kertoja selkeää raporttia siitä, kuinka kosteusvaurio aiheuttaa puhelimessa ilmenevät ongelmat, mutta en saanut muuta vastausta kuin että "siinä on kosteusvaurio." Ei kovin luotettavaa.
Soitin Soneran asiakastukeen, jossa sanottiin, ettei asia kuulu heille. Ottakaa yhteyttä Appleen. Soitin sitten Applelle, jossa sanottiin, etteivät he tee asialle mitään, sillä puhelin on ostettu Soneralta. Sitten soitin taas Soneralle, eikä siellä taas tiedetty mitään. Kysyin, miksi minua kehotetaan koko ajan olemaan yhteydessä Soneraan, jos siellä ei oteta mihinkään kantaa. Ei selvää vastausta vaan kehtous soittaa Applen asiakaspalveluun.
No Applella taas sanottiin, että Suomen lakien mukaan he eivät voi enää vaikuttaa puhelimiin millään tavalla, vaan kaikesta vastaa Sonera tai huolto. Soitin SCF-huoltoon, jossa todettiin, että he toteavat vauriot, mutta Sonera hoitaa muut asiat.
Lopen kyllästyneenä soitin jälleen Soneralle, jossa joku asiakaspalevlija kehotti tekemään reklamaation. Joku siis sittenkin tiesi, miten pitää toimia! Reklamaatioon vastattiin viikon jälkeen niin, että valitettavasti kosteusvauriotapauksissa ei korvata. En vielä tähän päivään mennessä tiedä, kuinka puhelin olisi saanut kosteutta. Sitä ei ole pidetty kosteissa tiloissa, eikä siihen ole roiskunut mitään.
Tympääntyneenä saamaamme "palveluun", veimme iPhonen toiseen huoltoon, jossa tutkimisen jälkeen puhelimeen asennettiin uusi akku rikkoutuneen tilalle.
Ja yllätys. Puhelin toimii ja latautuu normaalisti.
Soitin SCF-huoltoon ja kysyin, ovatko he tutkineet puhelimen ja mikä vian aiheuttaa. Nainen vastasi että kyllä ja siinä on kosteusvaurio. Sanoin tietäväni sen jo. Mutta nyt kun se vietiin toiseen huoltoon, se toimii, koska siihen vaihdettiin akku. Nainen toistaa edelleen, että puhelimessa on kumminkin kosteusvaurio eikä takuuta.
Esitin naiselle hypoteettisen tilanteen: puhelimeeni on tullut mystinen särö ja veisin sen sen vuoksi huoltoon. Huollossa selviäisi muiden tutkimusten yhteydessä siinä olevan myös kosteusvaurio, joka ei siis aiheuta säröä. Tästä syystä takuu ei olisi voimassa eikä korvaisi säröä. Onko näin? Nainen vastasi kyllä, näin on.
Kerroin, että vika, jonka vuoksi puhelin tuotiin huoltoon, ei selvästikään johtunut kosteusvauriosta, sillä se toimii nyt. Tähän nainen sanoi, että kosteusvaurio pahenee ajan myötä. Kysyin, jos hän voisi selittää asian minulle, sillä en ymmärrä kuinka jo kuivunut kosteusvaurio voi pahentua enempää. Hän vastasi seuraaviin viiteen kysymykseeni aina samalla tavalla: kosteusvaurio pahenee ajan myötä.
En keskustellut ihmisen kanssa vaan robotin. En saanut muuta vastausta, kuin että puhelimessa on kosteusvaurio ja se pahenee ajan myötä. Aivan sama, aiheuttaako se ongelmia, mutta sellainen on ja piste. Minä sanoisin tähän, että olisitteko voineet korjata vian aiheuttajan ja ilmoittaa minulle, että siinä on myös tämä mystinen kosteusvaurio, JONKA aiheuttamia vikoja ei korvata. Onhan tämä muutenkin aivan todella huvittavaa, sillä näiden kosteusvaurioiden syntymisen syy on edelleen mysteeri.
Ei tällainen ole asiakaspalvelua. Ei sinne päinkään. Kukaan ei tahdo ottaa vastuuta ja vikojen syyksi sanotaan aika usein yksiselitteisesti vain kosteusvaurio. Helpointahan se teille on, mutta kuluttajaa tässä kyllä vedätettään aivan kuusi-nolla. Emmekä taatusti ole ainoat, jotka ovat saman asian kanssa kamppailleet. Siitä vihjaavat monet keskustelupalstat. Jotta tiedätte.
- Yhteisö
- Foorumin etusivu
- Arkisto
- Kysy ja keskustele -palstan arkisto
- iPhonen "kosteusvaurio" ja takuusotku
iPhonen "kosteusvaurio" ja takuusotku
- December 11, 2014
- 12 kommenttia
- 99 katselukertaa
12 kommenttia
A
- Anonymous
- May 24, 2013
Hei HannaV!
Kaikilla myymillämme laitteilla on laitevalmistajan myöntämä takuu, joka on laitteesta riippuen useimmiten 12 - 24 kuukautta. Mikäli laitteessa takuuaikana tulee ongelmia suosittelemme aina asiakasta olemaan yhteydessä lähimpään Sonera kaupaan josta laite voidaan toimittaa huoltoon. Vain huolto voi tehdä päätöksen meneekö laite takuuseen vai ei. Sinun tapauksessassi Applen myöntämä takuu iPhonelle on 12 kuukautta. Lisää laitteen takuu ja huolto asioista löydät takuu ja huolto ohjeista.
Reklamaation voit lähettää postitse / faxilla:
TeliaSonera Finland Oyj
Asiakaspalvelu
PL 0400
65101 VAASA
FAX: (0) 02040 27571
Vaihtoehtoisesti voit lähettää reklamaation myos Soneran Omilta Sivuilta. Apua ongelmiin > Lähetä viesti asiakaspalveluun > Avaa > Matkapuhelinasiat > Muita asioita.
Kaikilla myymillämme laitteilla on laitevalmistajan myöntämä takuu, joka on laitteesta riippuen useimmiten 12 - 24 kuukautta. Mikäli laitteessa takuuaikana tulee ongelmia suosittelemme aina asiakasta olemaan yhteydessä lähimpään Sonera kaupaan josta laite voidaan toimittaa huoltoon. Vain huolto voi tehdä päätöksen meneekö laite takuuseen vai ei. Sinun tapauksessassi Applen myöntämä takuu iPhonelle on 12 kuukautta. Lisää laitteen takuu ja huolto asioista löydät takuu ja huolto ohjeista.
Reklamaation voit lähettää postitse / faxilla:
TeliaSonera Finland Oyj
Asiakaspalvelu
PL 0400
65101 VAASA
FAX: (0) 02040 27571
Vaihtoehtoisesti voit lähettää reklamaation myos Soneran Omilta Sivuilta. Apua ongelmiin > Lähetä viesti asiakaspalveluun > Avaa > Matkapuhelinasiat > Muita asioita.
A
- Anonymous
- May 24, 2013
Siis reklamaatio on lähetetty jo, mutta viestin tarkoitus oli lähinnä siinä, kuinka takuu voi raueta jos puhelimesta löytyy hapettumia, vaikka niiden vaikutusta puhelimessa ilmenevään vikaan ei voida todistaa pyynnöistä huolimatta? Jos vika oli todellakin akussa, on kohtuutonta, että asiakasta neuvotaan maksamaan 300 euroa + puhelin, jos vika voidaan toisaalla korjata noin 70 eurolla eli uudella akulla. Tällaista vaihtoehtoa ei kertaakaan annettu vaikka asiakas kosteusvaurion vaikutuksia kyseenalaisti monesti.
Olen jo kertaalleen lähettänyt kaksisivuisen reklamaatiokirjeen (sen lukemiseen meni viikko) ja asiakaspalveluhenkilö toisti täysin samat asiat kuin kaikki muutkin eli että kosteusvaurioissa ei takuuta ja huolto totesi saman ja Sonera pitäytyy huollon sanaan.
Tutkiiko huolto puhelimet aina ensisijaisesti kosteuden varalta? Eli pitävät sormet ristissä, että löytyy jotain kosteuteen viittaavaa, jotta takuu raukeaa vaikka vika olisikin muualla. Ja näinhän siis SCF-huollon nainen sanoi, eli vaikka vika johtuisi mistä tahansa muusta, takuuta ei ole, jos kosteutta on. Täysin pöyristyttävää! Ja mikä pahinta, tässä ei näytä edes reklamaatiot tai mitkään muutkaan auttavan, vaan Soneralla pidetään täysin kiinni tästä kosteusvaurio-säännöstä.
Jos ei teillä ole muuta vastausta antaa, tulen lähettämään jälleen reklamaatiokirjeen, joka luetaan viikossa ja sen jälkeen saan kuulla taas jonkin ympäripyöreän vastauksen. Mutta ei tämä näin voi mennä.
Olen jo kertaalleen lähettänyt kaksisivuisen reklamaatiokirjeen (sen lukemiseen meni viikko) ja asiakaspalveluhenkilö toisti täysin samat asiat kuin kaikki muutkin eli että kosteusvaurioissa ei takuuta ja huolto totesi saman ja Sonera pitäytyy huollon sanaan.
Tutkiiko huolto puhelimet aina ensisijaisesti kosteuden varalta? Eli pitävät sormet ristissä, että löytyy jotain kosteuteen viittaavaa, jotta takuu raukeaa vaikka vika olisikin muualla. Ja näinhän siis SCF-huollon nainen sanoi, eli vaikka vika johtuisi mistä tahansa muusta, takuuta ei ole, jos kosteutta on. Täysin pöyristyttävää! Ja mikä pahinta, tässä ei näytä edes reklamaatiot tai mitkään muutkaan auttavan, vaan Soneralla pidetään täysin kiinni tästä kosteusvaurio-säännöstä.
Jos ei teillä ole muuta vastausta antaa, tulen lähettämään jälleen reklamaatiokirjeen, joka luetaan viikossa ja sen jälkeen saan kuulla taas jonkin ympäripyöreän vastauksen. Mutta ei tämä näin voi mennä.
A
- Anonymous
- May 24, 2013
HannaV: Laitevalmistajan takuu raukeaa jos laitteesta löytyy kosteutta, oli sitten alkuperäinen korjaussyy mikä tahansa. Eli juuri niin kuin huollostakin kerrottiin. Tästä syystä puhelinta ei korjattu takuuseen vaikka kosteus ei olisikaan ollut syy siihen miksi puhelin ei toiminut kuten pitäisi. Koska SCF on Applen valtuuttama laitehuolto, toimivat he valmistajalta saamansa ohjeen mukaan. Tämä toinen huolto jossa akku ilmeisesti sitten vaihdettiin, ei mitä todennäköisimmin ollut Applen valtuuttama piste. Ymmärrän kyllä pointtisi ja sen että asia lievästi sanottuna harmittaa. Näissä laiteasoissa mekin olemme valmistajan sääntöjen "armoilla" ja niitä täytyy meidänkin noudattaa.
A
- Anonymous
- May 24, 2013
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/ku ... lle/takuu/
Kyseisellä sivustolla sanotaan seuraavasti:
"Laiteviat korjataan takuuaikana yleensä kyselemättä alkusyytä. Jos myyjäliike takuuaikana epäilee, että vika johtuu kuluttajan käyttövirheestä, myyjäliikkeen velvollisuutena on myös näyttää se toteen."
Vikaahan ei siis puhelimesta tutkittu vaan löytynyt kosteus. Eikä minulle pyynnöistä huolimatta kerrottu, kuinka vika aiheutuu kosteudesta. Eikä minulle ole myöskään todistettu, että vika olisi aiheutunut juuri siitä. Eli sehän olisi voinut olla mikä tahansa syy, johon kuluttajalla ei ole osaa eikä arpaa.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2005/02/17 ... ankuoressa
"Vaikka varsinainen takuu olisikin maahantuojan tai valmistajan antama, myyjä vastaa aina viime kädessä takuusta"
"Kuluttajansuojalaki antaa kuitenkin tavaralle puolen vuoden mittaisen takuuta muistuttavan suojan. Jos laite rikkoutuu puolen vuoden sisällä ostohetkestä, sen oletetaan olleen virheellinen jo ostettaessa. Myyjä vastaa tällöin korjauskuluista, jollei hän pysty osoittamaan, että laitteen vioittuminen johtuu asiakkaasta."
Puhelin ostettiin 27.11.2012 ja se vietiin huoltoon 3.5.2013. Eli puoli vuotta ei ollut ehtinyt kulua. Jos virhettä ei voida todistaa kuluttajan aiheuttamaksi, ei sen korjaus myöskään voi mennä kuluttajan piikkiin.
Kyseisellä sivustolla sanotaan seuraavasti:
"Laiteviat korjataan takuuaikana yleensä kyselemättä alkusyytä. Jos myyjäliike takuuaikana epäilee, että vika johtuu kuluttajan käyttövirheestä, myyjäliikkeen velvollisuutena on myös näyttää se toteen."
Vikaahan ei siis puhelimesta tutkittu vaan löytynyt kosteus. Eikä minulle pyynnöistä huolimatta kerrottu, kuinka vika aiheutuu kosteudesta. Eikä minulle ole myöskään todistettu, että vika olisi aiheutunut juuri siitä. Eli sehän olisi voinut olla mikä tahansa syy, johon kuluttajalla ei ole osaa eikä arpaa.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2005/02/17 ... ankuoressa
"Vaikka varsinainen takuu olisikin maahantuojan tai valmistajan antama, myyjä vastaa aina viime kädessä takuusta"
"Kuluttajansuojalaki antaa kuitenkin tavaralle puolen vuoden mittaisen takuuta muistuttavan suojan. Jos laite rikkoutuu puolen vuoden sisällä ostohetkestä, sen oletetaan olleen virheellinen jo ostettaessa. Myyjä vastaa tällöin korjauskuluista, jollei hän pysty osoittamaan, että laitteen vioittuminen johtuu asiakkaasta."
Puhelin ostettiin 27.11.2012 ja se vietiin huoltoon 3.5.2013. Eli puoli vuotta ei ollut ehtinyt kulua. Jos virhettä ei voida todistaa kuluttajan aiheuttamaksi, ei sen korjaus myöskään voi mennä kuluttajan piikkiin.
- Irkkaaja
- May 24, 2013
HannaV kirjoitti:
Tutkiiko huolto puhelimet aina ensisijaisesti kosteuden varalta? Eli pitävät sormet ristissä, että löytyy jotain kosteuteen viittaavaa, jotta takuu raukeaa vaikka vika olisikin muualla.
Valitettavasti tämä on maan tapa näillä isommilla korjaamoilla. Yritetään aina saada huolto menemään kuluttajan piikkiin vaikka vika olisi missä tahansa.
Ensin katsotaan löytyisikö vaikka kosteutta laturiliittimestä tai muualta missä metalli on paljaana, jos ei, katsotaan olisiko jossain jälkiä siitä, että puhelin olisi osunut johonkin. Tyypillisenä esimerkkinä, vaikka vika olisi latausliittimessa ja puhelimen näytössä on särö, merkkaa huolto "mekaaninen vaurio, ei takuuta"...
Näitä tarinoita on operaattoreiden palstat ja muut kännykkäaiheiset palstat pullollaan. Ensin aina yritetään saada se takuu raukeamaan jollain ilvellä, ja jos asiakas osaa siteerata lakikirjaa riittävästi ja riittävään pitkään meneekin huolto sitten takuuseen. Ilmeisesti laitevalmistajat katsovat tarkkaan kuinka paljon laitteita saa takuuna mennä huoltoon, ja jos takuunalaisia huoltoja tulee liikaa, seuraa siitä jonkintasoinen tarkastus huoltopisteeseen missä selvitetään missä vika on kun sieltä tulee enemmän takuuhuoltoja kuin muista huolloista... Niissä omissa tuotteissahan se vika ei tietysti voi olla.
Ilman tappelua ei tänä päivänä taida takuuseen saada kuin aivan päivänselvät tapaukset; softan sekoamiset tai kokonaan simahtaneet uudet puhelimet...
A
- Anonymous
- May 27, 2013
kjns kirjoitti: Ensin katsotaan löytyisikö vaikka kosteutta laturiliittimestä tai muualta missä metalli on paljaana, jos ei, katsotaan olisiko jossain jälkiä siitä, että puhelin olisi osunut johonkin. Tyypillisenä esimerkkinä, vaikka vika olisi latausliittimessa ja puhelimen näytössä on särö, merkkaa huolto "mekaaninen vaurio, ei takuuta"...
Näitä tarinoita on operaattoreiden palstat ja muut kännykkäaiheiset palstat pullollaan. Ensin aina yritetään saada se takuu raukeamaan jollain ilvellä, ja jos asiakas osaa siteerata lakikirjaa riittävästi ja riittävään pitkään meneekin huolto sitten takuuseen.
Ilman tappelua ei tänä päivänä taida takuuseen saada kuin aivan päivänselvät tapaukset; softan sekoamiset tai kokonaan simahtaneet uudet puhelimet...
Juuri tällainen olo tuli minullekin. Lähetin nyt sitten vielä Omien sivujen kautta reklamaation asiaa koskien. Josko se käsiteltäisiin hieman nopeammin kuin edellisellä kerralla, kun lähetin kirjeen postin kautta.
A
- Anonymous
- May 29, 2013
Melina kirjoitti: HannaV: Laitevalmistajan takuu raukeaa jos laitteesta löytyy kosteutta, oli sitten alkuperäinen korjaussyy mikä tahansa.
Laki: "Jos myyjä on sitoutunut vastaamaan tavaran käyttökelpoisuudesta tai muista ominaisuuksista määrätyn ajan (takuu), tavarassa katsotaan olevan virhe, jos tavara tänä aikana huonontuu takuussa tarkoitetulla tavalla. Virhevastuuta ei kuitenkaan synny, jos myyjä saattaa todennäköiseksi, että huonontuminen johtuu tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta seikasta."
Ei siis riitä, että puhelimessa on kosteusvaurio. Soneran olisi pitänyt pystyä osoittamaan, että vika johtuu kosteusvauriosta.
Melina kirjoitti: Eli juuri niin kuin huollostakin kerrottiin. Tästä syystä puhelinta ei korjattu takuuseen vaikka kosteus ei olisikaan ollut syy siihen miksi puhelin ei toiminut kuten pitäisi. Koska SCF on Applen valtuuttama laitehuolto, toimivat he valmistajalta saamansa ohjeen mukaan. Tämä toinen huolto jossa akku ilmeisesti sitten vaihdettiin, ei mitä todennäköisimmin ollut Applen valtuuttama piste. Ymmärrän kyllä pointtisi ja sen että asia lievästi sanottuna harmittaa. Näissä laiteasoissa mekin olemme valmistajan sääntöjen "armoilla" ja niitä täytyy meidänkin noudattaa.
Minun mielestäni Soneran pitäisi kieltäytyä tällaisista Suomen lain vastaisista periaatteista ja lopettaa asiakkuussuhteidensa vahingoittaminen niillä.
A
- Anonymous
- May 29, 2013
Muutama ajatus:
Applen takuu tosiaa raukeaa heidän mukaansa jos kosteusanturit ovat punaisia tai vaaleanpunaisia.
Foorumeilta luettuna SCF huolto ei saa edes avata iphone puhelimia, vaan tarkistavat puhelimet vain ulkoisesti kolhujen varalta, sekä tarkistavat latausliittimessä ja kuulokeliittimessä olevat kosteusanturit. Koko laite vaihdetaan jollei ulkoisesti löydy huomautettavaa.
Reklamaatio kannattaisi tehdä Soneralle vedoten virhevastuuseen ja unohtaa takuu.
Akun voi helposti olettaa kestävän yli 6kk. Etenkin kun se ei ole kuluttajan vaihdettavissa oleva osa (ainakaan helposti).
Lisäksi kastumiseen liittyen:
Kosteusantureiden valmistaja 3M on myöntänyt että ne voivat vaihtaa väriä pelkästään ilmankosteuden johdosta. Suomessa kylmästä lämpimään kulkiessa tämä ei olisi ollenkaan tavatonta.
http://www.afterdawn.com/news/article.c ... nty_issues
Eli vaatimus Soneralle akun vaihdon kustannuksista virhevastuuseen vedoten.
Applen takuu tosiaa raukeaa heidän mukaansa jos kosteusanturit ovat punaisia tai vaaleanpunaisia.
Foorumeilta luettuna SCF huolto ei saa edes avata iphone puhelimia, vaan tarkistavat puhelimet vain ulkoisesti kolhujen varalta, sekä tarkistavat latausliittimessä ja kuulokeliittimessä olevat kosteusanturit. Koko laite vaihdetaan jollei ulkoisesti löydy huomautettavaa.
Reklamaatio kannattaisi tehdä Soneralle vedoten virhevastuuseen ja unohtaa takuu.
Akun voi helposti olettaa kestävän yli 6kk. Etenkin kun se ei ole kuluttajan vaihdettavissa oleva osa (ainakaan helposti).
Lisäksi kastumiseen liittyen:
Kosteusantureiden valmistaja 3M on myöntänyt että ne voivat vaihtaa väriä pelkästään ilmankosteuden johdosta. Suomessa kylmästä lämpimään kulkiessa tämä ei olisi ollenkaan tavatonta.
http://www.afterdawn.com/news/article.c ... nty_issues
Eli vaatimus Soneralle akun vaihdon kustannuksista virhevastuuseen vedoten.
A
- Anonymous
- May 30, 2013
juhuri kirjoitti:
Kosteusantureiden valmistaja 3M on myöntänyt että ne voivat vaihtaa väriä pelkästään ilmankosteuden johdosta. Suomessa kylmästä lämpimään kulkiessa tämä ei olisi ollenkaan tavatonta.
http://www.afterdawn.com/news/article.c ... nty_issues
Kas kas.
Selvitin asiaa tarkemmin, ja "kosteusanturithan" näkyvät kuulokereiän pohjalla ja latausliittimessä. Minun iPhoneni kosteusantureista toinen (kuulokereiän pohjalla) on muuttunut vaaleanpunaiseksi. Ikinä ei ole puhelimeni ollut veden kanssa kosketuksissa.
Tämän perusteella Sonera ilmeisesti aikoo siis kieltää huoltamisen, jos puhelimeeni tulee joskus vikaa esimerkiksi ohjelmistosta johtuen?
Soneran viesti asiakkailleen on selkeä: Rahat on sinulta jo saatu, älä tule tänne enää ikinä. Reklamaatiot Käräjäoikeuden kautta.
A
- Anonymous
- May 31, 2013
Jjzo kirjoitti: Selvitin asiaa tarkemmin, ja "kosteusanturithan" näkyvät kuulokereiän pohjalla ja latausliittimessä. Minun iPhoneni kosteusantureista toinen (kuulokereiän pohjalla) on muuttunut vaaleanpunaiseksi. Ikinä ei ole puhelimeni ollut veden kanssa kosketuksissa.
Tämän perusteella Sonera ilmeisesti aikoo siis kieltää huoltamisen, jos puhelimeeni tulee joskus vikaa esimerkiksi ohjelmistosta johtuen?
Valitettavasti tällaisen kuvan minä olen saanut. Heti kun ilmeni, että siskoni puhelimessa on ollut mistä lie tullutta kosteutta, loppui sekä Soneralta, SCF-huollosta että Applelta mielenkiinto kuunnella minkäänlaisia vasta-argumentteja tai pyyntöjä saada tietää, kuinka vika kosteudesta aiheutuu.
Ja kyllä nyt järkikin jo sanoo, että tuotteen tulee kestää moitteetta vähintään puoli vuotta, muuten jättäisin kokonaan ostamatta.
A
- Anonymous
- May 31, 2013
Hei HannaV ja muut,
Puhelimien takuut ja niiden raukeaminen ovat aika tapauskohtaisia tilanteita. Apple määrittelee, milloin iPhonen takuu on voimassa ja milloin ei, ja siihen meidän on täältä käsin mahdotonta puuttua. HannaV:n siskon puhelimen tapauksessa on varmasti ollut huonoa tuuria mukana, kun tietoisesti mitään kosteutta ei olisi pitänyt päästä puhelimeen. Joskus puhelimet tosiaan tuntuvat olevan herkkiä hyvinkin pienelle määrälle kosteutta: pelkästään puhelimen käsittely kosteilla hanskoilla tai puhelimen pitäminen lyhyenkin ajan taskussa vesisateella voinee aiheuttaa kuvailemanne kaltaisia merkkejä kosteusvauriosta. Tosiasia taitaa olla, ettei Applen takuu ole kaikkein kattavimmista päästä, mutta huolto toimii ohjeilla, jotka suoraan laitevalmistajalta saa. Applen valtuuttamat huollot siis tekevät takuukorjaukset vaihtolaitekorjauksena Applen huolto-ohjeistuksen mukaisesti. Kastuneita puhelimia ei yleensä lähdetä korjaamaan esimerkiksi siksi, että niissä on olemassa palovaara latauksen yhteydessä ym.
Ikävä kyllä Sonera ei voi lähteä korvaamaan jokaista puhelinta, josta takuu raukeaa. Tässä tilanteessa reklamaatio asian käsittelyä varten on tehty ja asiakkaaseen ollaan yhteydessä reklamaation käsittelyn yhteydessä. Pidämme kovasti peukkuja pystyssä, että asiassa päästään asiakkaankin näkökulmasta kohtuulliseen loppuratkaisuun
Puhelimien takuut ja niiden raukeaminen ovat aika tapauskohtaisia tilanteita. Apple määrittelee, milloin iPhonen takuu on voimassa ja milloin ei, ja siihen meidän on täältä käsin mahdotonta puuttua. HannaV:n siskon puhelimen tapauksessa on varmasti ollut huonoa tuuria mukana, kun tietoisesti mitään kosteutta ei olisi pitänyt päästä puhelimeen. Joskus puhelimet tosiaan tuntuvat olevan herkkiä hyvinkin pienelle määrälle kosteutta: pelkästään puhelimen käsittely kosteilla hanskoilla tai puhelimen pitäminen lyhyenkin ajan taskussa vesisateella voinee aiheuttaa kuvailemanne kaltaisia merkkejä kosteusvauriosta. Tosiasia taitaa olla, ettei Applen takuu ole kaikkein kattavimmista päästä, mutta huolto toimii ohjeilla, jotka suoraan laitevalmistajalta saa. Applen valtuuttamat huollot siis tekevät takuukorjaukset vaihtolaitekorjauksena Applen huolto-ohjeistuksen mukaisesti. Kastuneita puhelimia ei yleensä lähdetä korjaamaan esimerkiksi siksi, että niissä on olemassa palovaara latauksen yhteydessä ym.
Ikävä kyllä Sonera ei voi lähteä korvaamaan jokaista puhelinta, josta takuu raukeaa. Tässä tilanteessa reklamaatio asian käsittelyä varten on tehty ja asiakkaaseen ollaan yhteydessä reklamaation käsittelyn yhteydessä. Pidämme kovasti peukkuja pystyssä, että asiassa päästään asiakkaankin näkökulmasta kohtuulliseen loppuratkaisuun
A
- Anonymous
- June 4, 2013
Toisesta reklamaatiosta tuli vastauskirje, jossa Soneralta sanottiin ettei siellä nähdä aihetta hyvityksiin. Tässäkään tapauksessa.
Ja ei, emme päässeet vieläkään asiakkaan kannalta kohtuulliseen loppuratkaisuun.
Ja ei, emme päässeet vieläkään asiakkaan kannalta kohtuulliseen loppuratkaisuun.
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Skannataan tiedostoa virusten varalta
Pahoittelut, tarkistamme vielä tiedoston sisältöä varmistaaksemme, onko sen lataaminen turvallista. Ole hyvä ja yritä uudestaan muutaman minuutin kuluttua.
OKTätä tiedostoa ei voida ladata
Pahoittelut, virusskannerimme havaitsi, että tämän tiedoston lataaminen ei ole turvallista.
OK