Skip to main content

Iphonen takuuaika ja kuitti

  • December 11, 2014
  • 5 kommenttia
  • 96 katselukertaa

Ongelmana on käytettynä ostettu uudehko Iphone 4 ja sen takuukorjaus. Jos ko puhelimen ostaa muualta kuin operaattorilta, vaikka ulkomailta, on takuukorjaukseen vieminen helppoa. Luuri huoltoon, huolto katsoo puhelimen iän Applen sivuilta ja luuri korjaukseen. Saman tiedon voi käydä itse katsomassa Applen sivuilta https://selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do. Ongelmana on nämä operaattorisidonnaiset puhelimet, niitä "normi" Mac - huolto ei korjaa, vaan ne menevät operaattorien kautta.

Itsellä luuri, jonka kaiutin/kuuloke alkoi ratista vastattaessa puheluun ja vein luurin Soneralle. Ei onnistunut korjaus, koska ei ollut takuukuittia...

Ymmärrän sen, että takuuta varten pitää olla kuitti, jos laitteen ostopäivää ja ikää ei pysty luotettavasti muuten todentamaan. Kun sanoin että, laitteen ostopäivän voi tarkistaa Applen sivulta, vastaus oli ettei heillä ole huollon työkaluja...

No, ei niitä tarvitsekaan, koska näpyttelemällä sarjanumeron tuonne linkkin saa laitten iän ja takuun voimassaolon selville. Omassa luurissa takuuta yli 6 kk jäljellä - mutta "viratonta" koska ei ole kuittia olemassa! En kuittia luuria ostaessa kysynytkään, koska muut Applen laitteet on saanut korjauttua takuuseen muutenkin.

Takuukuitin olisi saanut tulostettua, jos olisi tiennyt puhelimen alkuperäisen numeron, eli sen mihin kytky oli 5kk sitten tehty. Varmaan puhelimen iän näkee myös Soneran systeemistä, mutta kovin suurta halukkuutta ei ollut auttaa asian tiimoilta.

Kytkypuhelimien osalta toivoisi kuitenkin parempaa asiakaspalvelua. Käytetyn puhelimen uusi omistaja kuitenkin maksaa Soneralle maksut liittymästään ja kytkystäkin on saatu rahat pois. Tuloksena lisää kuluttajia Soneralle. Liittymäasiakkaista oli jokin aika sitten kova kisa mitä ihmellisimpien tarjousten kautta, mutta enään ei ilmeisesti ole tarvetta uusille asiakkaille?

Apple antaa kuitenkin takuun tuotteille riippumatta siitä onko asiakas laitteen alkuperäinen omistaja vai ei.

5 kommenttia

  • February 7, 2012
Moro harrijorma: Applen tuotteilla tosiaan on vuoden (12kk) takuu, kunhan laitetta ei ole esimerkiksi jailbreakattu tai muuten koskettu laitteen ohjelmistoon. Puhelimeen tullessa vikaa huolto vastaanottaa puhelimen, jolloin Sinun täytyy esittää voimassaoleva takuukuitti - tässä tapauksessa takuukuitti olisi pitänyt saada puhelimen mukana entiseltä omistajalta.
Mikäli häneltä, joka omistaa liittymän, jossa iPhone 4 on kytkysopimuksessa, ei takuukuittia syystä tai toisesta enää löydy, voi hän tilata sen asiakaspalvelumme kautta ja toimittaa sen Sinulle.

Tarkemmat kysymykset koskien huoltoa kannattaa kohdistaa suoraan SCF Huollolle.

  • February 7, 2012
Näinhan tällä palstalla on kirjoitettu jo useasti.....

Valitettavasti en ole saanut selville puhelimen alkuperäistä omistajaa ja takuukuittia. Se tietohan on olemassa Soneran tietokannassa ja sitä ei kolmannelle osapuolelle kerrota. Palstaa lukeneena Soneralla näyttää olevan laitteiden myyntiajankohta, jopa sillä tarkkuudella missä myymälässä laite on myyty!

Kuitenkin takuukuitin olisi saanut tulostettua Soneran myymälässä, jos olisi tiennyt puhelin numeron mihin kytky on alunperin tehty. Eli, tuon takuukuitinhan olisi voinut tulostaa myyjän toimesta ja liittää puhelimen mukaan huoltoa varten, näyttämättä kuittia minulle - ettei kolmannen osapuolen yksityisyys vaarannu.

Takuukuitin tarkoitus on ymmärtääkseni todentaa laitteen ikä - onko takuu voimassa vai ei, sen voi kuitenkin luotettavasti todentaa muutoinkin Applen sivulta, jopa SCF huollon toimesta.

Apple on panostanut niin laitteissaan kuin Apple storen palvelussa myönteiseen asiakaskokemukseen, sen avulla saadaan negatiivisetkin asiat kääntymään palveluntuottajan eduksi. Todennäköisesti asiakasuskollisuuskin on paremmalla tasolla kuin sellaisen palveluntuottajan jonka asenne on kuin 70 luvun Alkon myyjällä tai 80 luvun autokatsastajalla....

Kuten aikaisemmin sanoin, kytkypuhelimien toisen kierroksen omistaja tuovat kuitenkin liikevaihtoa Soneralle ja toivoisi hivenen parempaa palvelua maksavan asiakkaan roolissa. Varsinkin kun ko laitteen valmistaja hoitaa hyvin takuu asiansa. Vanhan asiakkaan pitäminen on jopa Sonerallekkin edullisempaa kuin uuden asiakkaan saaminen, esim talvi yms paketit....

  • February 7, 2012
Hei harrijorma: Jos lisäät asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), voin tarkistaa tilannetta tarkemmin. Asiakasnumero ei näy muille keskustelupalstan käyttäjille. Asiakasnumerosi löytyy esimerkiksi viimeksi tulleesta laskusta. Voit myös lisätä puhelinnumerosi esim. muodossa 0401234567.

Niin katsotaan miten voimme auttaa asiassa.

  • February 8, 2012
Hei harrijorma! Tämä asia saatiinkin hoidettua ja takuukuitti tulee sinulle postitse. Mukavaa talven jatkoa!

  • February 8, 2012
Kiitokset avusta ja siitä että kuitti saatiin myös laitteen uudelle omistajalle.