Skip to main content

Jatkuvaa katkeilua

  • December 11, 2014
  • 3 kommenttia
  • 5 katselukertaa

Hei. Olen nyt vuoden alusta käyttänyt soneran 10/2 valokaapeli verkkoa, mutta viimeisen kuukauden aikana kyseinen verkko on lähestynyt käyttökelvotonta. Noin kuukausi sitten verkko alkoi pätkiä, ja en tarkoita että se pätkäisi kerran päivässä, vaan useita kertoja tunnissa, pahimmillaan vain muutaman minuutin välein. Aluksi nämä katkokset olivat lyhyitä ja melko harmittomia ja netti toimi siedettävästi niitä lukuunottamatta, mutta nyt katkokset alkavat olla jo niin pahoja että normaali selaaminen on tuskaa koska mikään sivu jossa on mitään tekstiä monimutkaisempaa ei välttämättä edes lataa koska katkos tuli kesken latauksen ja jäi vain jumittamaan.

Alunperin katkokset olivat yleisempiä ilta viiden ja kymmenen välissä, ja verkko toimi siedettävästi yöllä, mikä ei haitannut minua koska olen ensisijaisesti käyttämässä konetta myöhempinä ajankohtina. Ajattelin että kyse olisi ollut priorisoinnista koska verkko toimi kunnolla kun oli yö ja tuskin niin monta käyttämässä verkkoa. Kumminkin nyt katkoksia on alkanut tapahtua yötä päivää, mikä tekee koko yhteydestä vähemmän käyttökelpoisen.

Katkokset eivät alunperin näyttäneet mitään reaktiota modeemin valoissa, mutta nyt sekä DSL että Internet valot menevät molemmat poikki. Veikkaan siis että alunperin katkokset olivat niin lyhyitä ettei modeemi ehtinyt reagoida niihin.

Modeemini on kytketty suoraan koneeseen eikä käytössä ole mitään jatkojohtoja, johdot ovat kaikki oletus johdot jotka tulivat modeemin mukana kun avasin liittymän. Uudelleenkäynnistyksistä ei ole mitään apua. Johtojen irrottelu ja tarkistelu ei niin ikään auta mitään. Asunnossani ei myöskään ole kuin tämä yksi puhelinpistorasia.

Pidän soneran internet avustajaa päällä jotta voin senkin avulla tarkkailla tätä ongelmaa, ja kyseinen ohjelma havaitsee vähän väliä jotakin, yleensä väittää minulle että yhteyttä ei ole muodostettu ja koettaa sitten muodostaa sen, mutta tänä aikana modeemin valot ovat yleensä syttyneet taas palamaan ja netti toimii hetken aikaa.

En ole vielä kokeillut resetoida modeemia enkä ole voinut kokeilla toisella modeemilla koska minulla ei sellaista tällä hetkellä ole, saan kyllä tällä viikolla lainaan toisen modeemin mutta en tähän hätään jaksaisi uskoa ongelman olevan siinä koska nykyinen modeemi on kumminkin alle vuoden vanha. Jos asialla on jotain merkitystä niin käytössä oleva modeemi on TW-EA510.

En ole jättänyt vikailmoitusta vielä, koska en osaa olla varma kummassa päässä vika tällä hetkellä on, vaikka kaikki merkit viittaavatkin etteivät tässä päässä ole, sillä se 100€ maksu asentajasta ei kauheasti rohkaise, etenkin kun en ole edes varma onko kyseinen asentajamaksu sitä luokkaa että asentaja koittaa kartoittaa ongelmaa ja kertoa sitten minulle miten tästä edes pääsisi eteenpäin ja asiat saisi kuntoon.

Tällä hetkellä tilanne vain on niin että en saa sitä palvelua josta olen maksanut, joten alan olla hiukan katkera. Toivoisin että voisin saada täältä jotakin apua ennen kuin on pakko alkaa riskeeraamaan rahanmenoa tai alkamaan etsiä vaihtoehtoja.

Perhain terveisin.

3 kommenttia

  • October 2, 2013
Hei Xararion,

Ikävä kuulla että yhteydessä on ongelmaa. Ennen kuin vikailmoitusta lähdet tekemään niin modeemi on hyvä testata, vaikka kyseessä onkin alle vuoden vanhasta laitteesta. Vikoja voi tulla uusiinkin laitteisiin ja testaamalla esim. toisella modeemilla voidaan hyvin varmistaa onko vika laitteessa vai jääkö se verkon puolelle.

Asentajakäynnin maksu saattaa tulla ainoastaan siinä tapauksessa jos asentaja käy toteamassa että vika jää selkeästi laitteisiisi. Modeemiin, tietokoneeseen tai esim. puhelinkaapeliin.

Tietokoneeseen ongelma tässä tapauksessa tuskin jää, koska yhteys näyttää käyneen välillä alhaalla. On siis aina olemassa pieni mahdollisuus että vika voisi olla modeemissa tai puhelinkaapelissa. Kun ne on testattu ja todettu että niissä ei vikaa ole, niin käytännössä tuota maksun riskiä ei enää jää.

Mikäli ongelmat siis jatkuvat, niin suosittelen olemaan vikapalveluumme yhteydessä. Ja mikäli mahdollista niin testaathan vielä modeemin sitä ennen.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.

  • October 4, 2013
Nyt minun täytyy myöntää että olen vähän hukassa asian suhteen. Vaihdoin modeemin toiseen jonka tiesin toimivan kun sain vihdoin perheeltä lainaan, mutta asiat eivät olleetkaan aivan näin suoraviivaisia. Aluksi tämä uusi modeemi toimi hyvin, ei tullut yhtään pätkäisyä tai katkosta koko päivänä, mutta nyt kun istun alas toisena päivänä käyttämään niin netti on kärsinyt jo kaksi katkosta joissa molemmissa olen käyttänyt internet avustajaa laittamaan yhteyden takaisin päälle kun se on valittanut että yhteyttä ei ole muodostettu.

Tilanne on enemmän kuin vähän hämmentävä minusta, joten jos joku voisi antaa jonkinlaista osviittaa että mikä voisi olla tällä hetkellä menossa pieleen. Sammutin internetin siksi aikaa kun en sitä käyttänyt ja en ole mihinkään johtoihin koskenut tai mitään asetuksia muuttanut. Nyt minun täytyy myöntää ettei minulla ole enään aavistustakaan missä ongelma oikein lepää, ja miten siitä pääsisi eroon.

Lisäämpä tähän että netti on tällä hetkellä samanlainen kuin silloin kun toisella modeemilla alkoi pätkiminen, koska yhteys oli tosiaan menossa hitaasti mutta varmasti huonoksi eikä vain hetkessä hajonnut, joten merkit ainakin ovat aika huonot.

  • October 7, 2013
Hei Xararion

Mikäli samantapaiset oireet tai viitteet vikaan/ongelmiin jatkuivat juuri tällä toisellakin modeemilla, en usko että vika jää silloin modeemiin. Pätkivissä vioissa oireet voivat välillä laantua ja taas myöhemmin tulla takaisin. Tämän takia niiden viankorjauskin on meille välillä haastavaa (koska välillä vika on näkyvissä ja välillä ei) mutta vikailmoituksen kautta asia kyllä tutkitaan.

Kun vikailmoitus jätetään, siitä ei automaattiesti lähetetä asentajaa paikanpäälle tutkimana ongelmaa vaan sitä seurataan aluksi verkonhallinnan kautta. Tässä vaiheessa myös verkonhallinta tutkii mahdollista modeemiongelmaa mutta jos yhteys on todettu ongelmalliseksi jo toisellakin modeemilla, ei tämä ole tarpeen.

Jos sinulla on nyt käytössä toinen modeemi sekä toinen lyhyt n. ~2m pituinen puhelinjohto + olet testannut yhteyttä kaikista asunnon puhelinrasioista (mikäli useampi) ja yhteys tuntuu silti vieläkin pätkivän koneella verkkokaapelin kanssa liittettynä, kannattaa asiasta jättää vikailmoitus.