Minulla on langallinen laajakaista haja-asutusalueella. Välillä en käytä yhteyttä pariin viikkoon ja modemi on sammutettu. Yleensä tämän jälkeen esiintyy seuraava ongelma. WWW ilmoittaa yleensä, että serveriä ei löydy. Minulla on nyt TP-link TD-W8929G, mutta A-linkillä oli sama ongelma. Koneita on käytössä satunnaisesti useita (Windows XP, Vista) liitettynä kaapelilla tai WLANlla. Ongelma on esiintynyt kaikissa koneissa satunnaisesti ja samanaikaisesti. Esimerkiksi Skype ja Norton päivitys toimivat ihan ok mutta www ei. Kun irroittaa puhelinpistokkeen tai mahdollisesti myös ADSL kaapelin tai lankapuhelimen hetkeksi www alkaa taas toimimaan. ADSL kaapeli taitaa olla 10 metrinen, koska pöytäkone on kaukana puhelimesta. Myös lankapuhelimen käyttö saatta aiheuttaa ongelman. Olisin kiinnostunut tietämään, mistä voisi olla kyse.
Sivu 1 / 1
Kaikki internet-sovellukset käyttävät samaa yhteyttä eli eri sovellusten liikenne menee "samaa putkea" pitkin. Modeemista ulos lähtevän liikenteen kannalta www-sivut ovat samaa internet-liikennettä siinä missä sähköpostit, Skype tai vaikka Nortonin päivitykset. Palomuurilla varustettu ADSL-modeemi saattaa aiheuttaa sovelluskohtaista toimimattomuutta, mutta kerroit että ilmiö on sama kahdella eri modeemilla.
Kyse on todennäköisesti siitä, että ADSL-modeemi muodostaa yhteyden joskus paremmin ja joskus huonommin. Kun yhteys on huono, data liikkuu mutta siinä on runsaasti virheitä. Tällöin kuvailemasi kaltainen tilanne on mahdollinen.
Ensimmäinen neuvo on korvata 10 metriä pitkä ADSL-kaapeli lyhyemmällä, mielellään maksimissaan 2 metriä pitkällä. Modeemin ja tietokoneen välinen kaapeli saa olla pitkä, tai vaihtoehtoisesti yhteys laitteiden välille WLAN:lla eli langattomalla lähiverkolla.
Jos lankapuhelimen käyttö vaikuttaa ADSL:n toimintaan, ei lankapuhelimen häiriösuodin toimi oikein tai suodinta ei ole. Häiriösuodin kytketään puhelimen johtoon. Lankapuhelimen osuutta asiassa voi testata irroittamalla lankapuhelin/puhelimet häiriösuotimineen pois verkosta. Jos ongelmaa ei esiinny, jää vika tavalla tai toisella lankapuhelinlaitteisiin.
Lisää aiheesta Ohjeet ja vinkit - sivustolla täällä ja täällä.
Verkossa oleviin vikoihin (huono liitos, vuotava kaapeli) modeemin uudelleenkäynnistys tai johtojen irrottaminen & kiinnittäminen kotona ei vaikuta. Jos yhteys lähtee kotikonsteilla toimimaan, on hyvin todennäköistä että ongelman aiheuttaja jää omiin kaapeleihin, niiden liitäntöihin tai ehkä jopa modeemiin.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Kyse on todennäköisesti siitä, että ADSL-modeemi muodostaa yhteyden joskus paremmin ja joskus huonommin. Kun yhteys on huono, data liikkuu mutta siinä on runsaasti virheitä. Tällöin kuvailemasi kaltainen tilanne on mahdollinen.
Ensimmäinen neuvo on korvata 10 metriä pitkä ADSL-kaapeli lyhyemmällä, mielellään maksimissaan 2 metriä pitkällä. Modeemin ja tietokoneen välinen kaapeli saa olla pitkä, tai vaihtoehtoisesti yhteys laitteiden välille WLAN:lla eli langattomalla lähiverkolla.
Jos lankapuhelimen käyttö vaikuttaa ADSL:n toimintaan, ei lankapuhelimen häiriösuodin toimi oikein tai suodinta ei ole. Häiriösuodin kytketään puhelimen johtoon. Lankapuhelimen osuutta asiassa voi testata irroittamalla lankapuhelin/puhelimet häiriösuotimineen pois verkosta. Jos ongelmaa ei esiinny, jää vika tavalla tai toisella lankapuhelinlaitteisiin.
Lisää aiheesta Ohjeet ja vinkit - sivustolla täällä ja täällä.
Verkossa oleviin vikoihin (huono liitos, vuotava kaapeli) modeemin uudelleenkäynnistys tai johtojen irrottaminen & kiinnittäminen kotona ei vaikuta. Jos yhteys lähtee kotikonsteilla toimimaan, on hyvin todennäköistä että ongelman aiheuttaja jää omiin kaapeleihin, niiden liitäntöihin tai ehkä jopa modeemiin.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.