Skip to main content

Jotkin yhteydet ulkomaille eivät toimi

  • December 11, 2014
  • 4 kommenttia
  • 1 katselukerta

Moi!

24.9.2013 alkaen huomasimme vaimon kanssa, että Soneran verkossa ei pääse joistain tietyistä reitittimistä läpi. Ongelma koskee ilmeisesti lähinnä jotain reitittimiä ulkomaille päin menevässä liikenteessä. Samat reitit toimivat kuitenkin esim Elisan verkossa, joten siitä päättelimme että ongelma on Soneran verkossa.

Esimerkkinä tracert osoitteeseen static.nintendolife.com

Tracing route to static.nintendolife.com [108.162.196.78] over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.1
2 1 ms <1 ms <1 ms dsl-hkibrasgw1-58c080-1.dhcp.inet.fi [88.192.128.1]
3 1 ms 1 ms 1 ms hls-b2-link.telia.net [213.248.75.17]
4 10 ms 8 ms 8 ms s-bb2-link.telia.net [213.155.134.104]
5 8 ms 8 ms 8 ms s-b3-link.telia.net [213.155.131.121]
6 8 ms 8 ms 8 ms s-ljh-i1-link.telia.net [80.91.252.181]
7 * * * Request timed out.

Eli seitsemännen "hyppäyksen" kohdalla tyssää - olisiko siellä joku reititin nukahtanut? Voisiko sieltä Soneralta joku käydä tökkäämässä tuon laitteen taas päälle, kiitos? :)

Kiitokset etukäteen avusta!

4 kommenttia

  • September 27, 2013
Hei harzio

Täsmentäisitkö hieman minkälainen käytännön ongelma tässä on kyseessä? Tracert-komennolla träkkäys päättyy jossain kohtaa tai sitten palvelin ei vain halua/pysty vastata pyyntöön. Itsekkin testasin tuota antamaasi osoitetta ja en saa sieltä vastausta.

Reitit toisten operaattoreiden kesken eivät ole samat keskenään joten en pysty sanomaan mitä elisan tai muiden tracert komennoilla saa selville.

  • September 27, 2013
Kiitos vastaamisesta! Alla vähän lisätietoa.

Kyseessä on siis sivusto http://www.nintendolife.com, jonka kohdalla ongelman huomasimme muutamia päiviä sitten. Aikaisemmin sivusto toimi normaalisti myös Soneran verkossa. Yhteys osoitteeseen nintendolife.com toimii, mutta sivuston tyylit, kuvat ja muut resurssit eivät näytä latautuvan, ja ne haetaan osoitteesta static.nintendolife.com. Ohessa vielä selventävä kuvankaappaus tilanteesta - kuvassa vasemmalla puolella tilanne nintendolife.com-sivustolta omalla koneella Soneran laajakaistaverkossa ja oikealla puolella tilanne samassa huoneistossa vaimon koneelta, joka on kytketty työpaikan sisäverkkoon VPN-yhteydellä. Tuo yhteys on muodostettu saman modeemin kautta, mutta käyttää Nebulan verkkoa. Erikoinen tilanne siis on kyseessä. Huomasimme tuon yhden sivustoesimerkin ihan sattumalta, mutta emme tiedä miten laaja ongelma on kyseessä.

Tässä vielä tracert vaimon koneelta joka on siis kytketty eri verkon kautta ja se toimii ihan normaalisti:

Tracing route to static.nintendolife.com [173.245.60.137]
over a maximum of 30 hops:

1 4 ms 7 ms 6 ms ---.--.-.--
2 2 ms * * --.---.--.--
3 9 ms 1 ms 1 ms hls-b4-link.telia.net [80.239.132.5]
4 8 ms 8 ms 8 ms s-bb2-link.telia.net [80.91.247.220]
5 23 ms 171 ms 65 ms hbg-bb2-link.telia.net [213.155.135.44]
6 39 ms 38 ms 39 ms war-b2-link.telia.net [213.155.130.143]
7 41 ms 41 ms 41 ms cloudflare-ic-154353-war-b2.c.telia.net [80.239.194.90]
8 41 ms 41 ms 41 ms cf-173-245-60-137.cloudflare.com [173.245.60.137]

Trace complete.

Tuossa näkee että yhteys menee tuosta seitsemännestä hypystä läpi joka näyttäisi olevan cloudflare - telia.net.

Kun ottaa tracert:n osoitteeseen nintendolife.com niin siinä seitsemäntenä onkin cogentco.com ja yhteys menee kokonaan läpi.

6 16 ms 16 ms 16 ms kbn-b3-link.telia.net [80.91.249.51]
7 16 ms 16 ms 16 ms te4-7.ccr01.cph01.atlas.cogentco.com [130.117.14.33]
8 23 ms 22 ms 22 ms te0-17-0-6.ccr41.ham01.atlas.cogentco.com [130.117.2.149]

Eri verkossa yhteys menee eri ip-osoitteeseenkin [173.245.60.137] kuin Soneran verkossa [108.162.196.78] - eli onko siinä kyseessä joku erilainen reititys? Pystyykö tuosta yhtään päättelemään missä vika voisi olla?

  • September 27, 2013
Hei harzio

Ja kiitos täsmennyksestä! Aika mielenkiintoisen ongelman olette saaneet selville :) Omalla työkoneellani sekä 4g-yhteydellä, saan kyllä tuon sivun auki täysin oikein. Reitityksissä on tottakai eroja koska kaikkea liikennettä ei tietysti voida ohjata vain yhden palvelimen läpi. Kuitenkaan antamasi tiedon perusteella en itse osaa vikaa rajata meidän verkkoon tai nintendolifen palvelimeen (koska yhteydet menevät eri IP-osoitteisiin).

Melkein voisitte kokeilla (mikäli mahdollista) toista modeemia liittymässänne ja jos silläkin saa vielä saman ongelman aikaan, voisitte tehdä asiasta ihan vikailmoituksen niin saadaan ongelma vielä meidän verkonhallinnan tutkittavaksi tarkemmin!

  • September 28, 2013
Hei taas!

Kiitos avusta! Luettuani viestisi tuli vasta mieleeni kokeilla rebootata modeemi -> boottauksen jälkeen nintendolife.com toimii taas normaalisti. En tiedä miksi boottaus siihen auttoi ja mikä oli vian todellinen syy, mutta ainakin se nyt toimii niin ei tarvitse hetkeen asiaa ihmetellä :)

Vertailun vuoksi tällä hetkellä tracert osoitteeseen static.nintendolife.com näyttää tältä:

Tracing route to static.nintendolife.com [173.245.60.137] over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms [192.168.1.1]
2 1 ms 1 ms <1 ms dsl-hkibrasgw1-58c080-1.dhcp.inet.fi [88.192.128.1]
3 1 ms 1 ms 1 ms hls-b2-link.telia.net [213.248.75.17]
4 8 ms 8 ms 8 ms s-bb3-link.telia.net [80.91.245.178]
5 82 ms 25 ms 23 ms hbg-bb1-link.telia.net [213.155.130.9]
6 38 ms 41 ms 38 ms war-b2-link.telia.net [213.155.130.143]
7 38 ms 38 ms 41 ms cloudflare-ic-154353-war-b2.c.telia.net [80.239.194.90]
8 41 ms 41 ms 41 ms cf-173-245-60-137.cloudflare.com [173.245.60.137]

Trace complete.

Voisikohan olla että joku palvelin jossain tuolla matkan varrella on vaihtanut ip-osoitteensa ja modeemin boottaus auttoi sitä hakemaan uuden ip:n tai jotain?

Kiitoksia, ja mukavaa viikonloppua!