Skip to main content
Eli edessä olisi muutto Hyvinkäälle, ja asuntoon, johon muutan olisi mahdollista ottaa joko 10/2 kaapeliliittymä tai 8/1 ADSL-liittymä samaan 27,90 €/kk hintaan. Asunto sijaitsee Kauppalankadulla 20-37 (tarkkaa osoitetta en viitsi sanoa) postinumero 05800. Asuntoon olisi myös saatavilla 100/5 kaapeliliittymä. Tarkoitus olisi päättää, kumpi liittymä olisi kannattavampi hankkia? Ohessa plussat ja miinukset, jotka olen kerännyt molemmille vaihtoehdoille.

Kaapeli
+ Mahdollisesti nopeammat huippunopeudet (DL & UL)
+ Nopeampi asennus
+ Nopeus ilmeisesti lähellä sitä mitä luvataan
- Häiriöherkkyys (missä määrin kaapeliyhteydet nykyään pätkii tai ovat muuten ongelmallisia?)
- Yhteyden jakaminen muiden taloyhtiön asukkaiden kanssa (talo rakennettu 1986, joten onkohan johdot vedetty ns. "putkessa" asuntojen kesken, vai meneekö yhteydet suoraan yksittäisiin asuntoihin?)
- kaapelimodeemi hankittava erikseen

ADSL
+ Toimintavarmuus
+ Tuttu ja turvallinen (nykyinen liittymä adsl, joka on toiminut moitteettomasti)
+ ADSL -modeemi löytyy omasta takaa
- Todellinen nopeus voi jäädä ilmoitetusta (Tähän ilmeisesti vaikuttaa asunnon ja puhelin/yhteys -keskuksen etäisyys)

Sonera suosittelee oletuksena kaapeliliittymää, miksi? Toivoisin Soneran asiakasneuvojalta (miksei muiltakin) perusteltuja suosituksia ja neuvoja valinnan helpottamista varten. Tällä hetkellä olen hieman enemmän kallellaan ADSL:n puolelle, johtuen juuri toimintavarmuudesta. Sopimus tulisi kuitenkin tehtyä 24:ksi kuukaudeksi, joten olisi mukava nauttia toimivasta netistä koko tämä aika.

Toimiiko nettitilauksen yhteydessä saatava 100M kaapelimodeemi Eurodocsis 3.0 ihan ongelmitta myös 10-megasen liittymän kanssa?
Suositusta kahden vaihtoehdon väliltä on vaikea antaa, kun ei ole kummastakaan omaa käyttökokemusta Hyvinkäältä. ADSL ja kaapeliverkon laajakaista ovat tekniikaltaan hyvin erilaisia. Yhteistä niille on lähinnä se, että molemmat ovat kiinteän verkon liittymiä.

Kaapeli-TV verkon laajakaistassa modeemi jakaa samaa suurempaa kapasiteettiä tietyn käyttäjämäärän kanssa. Toisaalta vaikka ADSL-yhteys on oma "päästä päähän" eli modeemilta ADSL-keskittimelle, myös siinä loppujen lopuksi jaetaan ADSL-keskittimen runkoyhteyttä muiden liittymien kanssa. Tämänkään asian perusteella on hankala sanoa kumpi on tietyssä käyttöpaikassa parempi.

Hyvinkään verkossa 10/2M - nopeusluokkaa on mahdollista käyttää Eurodocsis 3.0 - kaapelimodeemilla.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Kiitos vastauksestasi. Jos yhteystyypeistä on vaikeaa antaa suoraa suositusta, niin satutko tietämään, kummasta vaihtoehdosta (kaapeli vs. adsl) tulee asiakaspalveluun enemmän vikailmoituksia ja tukipyyntöjä? Tai, jos olisi ehdotonta valita vain toinen vaihtoehto, niin kumpi olisi asiakkaan näkökulmasta parempi?

Ja vielä, miten liittymätyypin vaihtaminen onnistuu kesken sopimuskauden? Eli oletetaan, että valitsisin 24 kk:n määräaikaisen kaapeliliittymän ja muutaman kuukauden käytön jälkeen huomaisin sen olevan erittäin epäluotettava ja vika-altis, niin minkälaiset mahdollisuudet minulla olisi vaihtaa liittymätyyppi ADSL:ksi? Aiheutuuko tästä jotain ylimääräisiä kuluja?
Tilastoa vikailmoitusten määrästä tietyllä alueella tai liitymätyypillä ei ole käytettävissäni, joten siihen en pysty kommentoimaan.

Kaapelilaajakaista mahdollistaisi liittymän nopeudennoston myöhemmin luokkaan 100/5M, mutta toisaalta vaatii uuden modeemin ostamisen liittymän hankinnan yhteydessä. ADSL mahdollistaa maksimissaan 24/1M - nopeudet, mutta ei vaatisi uuden modeemin hankintaa.

Määräaikaisella sopimuksella olevaan liittymään ei periaatteessa tehdä liittymätyypin muutosta. Jos kuitenkin Vikapalvelun taholta liittymä todetaan huonosti toimivaksi eikä korjaus tuota toivottua tulosta, voidaan siinä tapauksessa liittymätyyppi vaihtaa toista verkkotekniikkaa käyttäväksi. Tämä onnistuu vain niissä kohtuullisen harvinaisissa tapauksissa joissa osoitteeseen on saatavissa kahta eri kiinteänverkon laajakaistaa Soneralta. Modeemi kuitenkin ostetaan omaksi eli sillä ei ole normaalia 14 vuorokautta pidempää palautusoikeutta.

Sonera.fi - sivuston saatavuuskysely näyttää vain kaapelilaajakaistan. Jos päädyt ADSL-liittymään, voit tilata sen Myyntipalvelun numerosta 0800 133133.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa