Kaapeli Extra 100/5 + Cisco EPC3000



Näytä ensimmäinen kirjoitus

260 kommenttia

tkuu: liittymästäsi IP-osoitteen Soneran verkosta hakeva verkkosovitin pyytää välillä IP-osoitetta jota ei ole Sonera DHCP-palvelimella. Laite kyselee Soneran DHCP:ltä ajoittain 192-alkuista osoitetta.

Kyseessä voi olla omalle sisäverkon reitittimellesi tarkoitettu verkkokortin lähettämä dhcprequest jonka reititin päästää ulos verkkoon. Näkyykö tietokoneesi verkkokortilla yhteyden toimiessa 192- vai 8x-alkuinen IP-osoite?

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Reitittimellä, joka on ciscon perässä, näkyy 8x alkuinen IP. Reititin on tyyppiä D-LINK dir-615. Tarkempaa statistiikkaa ei tuo firmware näytä. Onkohan tuo 192 alkuinen osoite jäänyt muistiin buutin ajalta. Eikös cisco tarjoa sisäverkkoon ensin 192.168.x.x osoitetta? Sisäverkossa käytössä on nat, 10.x.x.x osoiteavaruudella.

Kotona on myös toinen wlan-reititin, voisin kokeilla vaihtaa sen tuohon d-linkin tilalle. D-linkissä ei ole juurikaan optioita dynaamiselle ip:lle verkon puolella. Ja jos tuo ei auta, niin olen miettinyt firmwaren päivitystä (dd-wrt) tai purkin vaihtamista tuoreempaan.
Sain verkonhallinnastanne viestin, että vikaa verkosta ei löytynyt. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa, eli onko vikailmoitukseni tila nyt "korjattu" ?
Nyt on firmware päivitetty, tilanne seurannassa.
Eilen oli kuulemma verkko seis 17-22 välillä, itse en ehtinyt kunnolla tilannetta seuraamaan. Sen verran katsoin yhdeksän jälkeen, että modeemi buuttaili itseään toistuvasti. Reititin koetti hakea dhcp:ltä osoitetta huonoin tuloksin: ei lainkaan (0.0.0.0) tai oudosta verkosta (192.168.200.xxx). Lopulta kymmenen maissa osoite löytyi ja toimi myös aamulla.

Ciscon logi sanoi seuraavaa:
Thu Jan 1 00:01:02 1970  99000300 Error (4) CISCO: RF disconnect,QAM lost.;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Thu Jan 1 00:00:49 1970 82000200 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Sun May 30 18:14:11 2010 69020900 Error (4) SNMP CVC Validation Failure
Sun May 30 18:14:11 2010 99000600 Notice (6) CISCO: saMddIpModeOverride. 0 honorMDD;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Mon May 31 13:54:50 2010 82000200 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Mon May 31 13:55:01 2010 82000700 Critical (3) Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Thu Jan 1 00:00:47 1970 82000200 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Thu Jan 1 00:01:55 1970 82000700 Critical (3) Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Thu Jan 1 00:00:46 1970 82000200 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Thu Jan 1 00:01:29 1970 82000700 Critical (3) Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Thu Jan 1 00:00:47 1970 82000200 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Thu Jan 1 00:01:50 1970 82000700 Critical (3) Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Thu Jan 1 00:00:48 1970 82000200 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Thu Jan 1 00:01:25 1970 82000700 Critical (3) Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Mon May 31 14:13:40 2010 69020900 Error (4) SNMP CVC Validation Failure
Mon May 31 14:13:40 2010 99000600 Notice (6) CISCO: saMddIpModeOverride. 0 honorMDD;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Thu Jan 1 00:00:46 1970 82000700 Critical (3) Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Thu Jan 1 00:00:47 1970 82000200 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Tue Jun 1 17:07:41 2010 69020900 Error (4) SNMP CVC Validation Failure
Tue Jun 1 17:07:42 2010 99000600 Notice (6) CISCO: saMddIpModeOverride. 0 honorMDD;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Tue Jun 1 19:04:25 2010 69020900 Error (4) SNMP CVC Validation Failure
Tue Jun 1 19:04:25 2010 99000600 Notice (6) CISCO: saMddIpModeOverride. 0 honorMDD;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;


Kokeilen vielä siirtää modeemin toiseen antennirasiaan jossain vaiheessa. Tosin oudolta tuntuu, että rasiassa olisi vikaa, kun kaapeli-tv toimii moitteetta.

Ps. Pystyykö modeemin testaamaan kaikissa sonerapisteissä?
juppe: Verkonhallintamme on tutkinut liittymäsi, mutta ei löytänyt siitä liittymäkohtaista vikaa.

tkuu: Kaikissa Sonera Kaupoissa ei kaapeliyhteyttä voi testata. Asiakastukisivustoltamme voit tarkistaa lähimmän Sonera Kauppasi ja tiedustella sieltä, onko yhteyden testaus heillä mahdollista.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Näettekö, onko tekemäni vikailmoitus (tehty maanantaina) siis nyt merkitty hoidetuksi? En todellakaan ole tyytyväinen tämän liittymän toimintaan, verkkopelien pelaamisesta ei tule edelleenkään yhtään mitään. Olisin vain kiinnostunut vaihtamaan 10/2 yhteyteen, tämä näyttää olevan ylitsepääsemätön este.
Vikailmoitus on kuitattu valmiiksi kommentilla "ei vikaa verkossa".

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Vikailmoitus on kuitattu valmiiksi kommentilla "ei vikaa verkossa".

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

Homma selvä. En siltikään ole tyytyväinen tämän yhteyden yleiseen toimimattomuuteen, puhumattakaan siitä, että verkkopelien pelaaminen ei onnistu. Mitä kautta tuota 10/2 yhteyden käyttöönottamista kannattaisi pyytää?
Nopeudenlaskua voi tiedustella asiakaspalvelustamme joko Omien sivujen lomakkeella tai soittamalla asiakaspalvelunumeroomme 0200 17000. Käytännössä kuitenkin, jos liittymässäsi on määräaikainen sopimus, eikä verkon puolelta vikaa ole löytynyt, niin tällöin nopeudenlasku ei yleensä ole mahdollista.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Noniin, nyt taitaa homma olla selvä täältäpäin. Asentaja sääteli lähintä vahvistinta ja nyt pitäisi toimia, asetukset eivät kuulemma olleet ihan kohdallaan. Speedtest antoi eilen illalla 98/4.8M - kuten pitäisikin.

Vastaa