Kaapeli Extra 100/5 + Cisco EPC3000



Näytä ensimmäinen kirjoitus

260 kommenttia

Tämä menee nyt vähän ohi aiheen, mutta tälläinen pieni vinkki niille kenellä on käytössä tukiasemassaan DD-WRT ja kärsii ongelmista ip:n uusimisen kanssa. Palomuurista pitää avata portti 68 udp, että ip:n uusiminen onnistuu ilman lyhyttä katkosta. Lisää asiasta täällä

Sitten vähän enemmän aiheeseen liittyvää. Tosiaan ihmetetyttää tuo nopeuksien seilaaminen. Aamulla/aamuyöstä pääsee helposti yli 90Mbps, mutta päivällä ja illalla nopeus sisälle päin voi olla aivan mitä tahansa. Loppuuko Soneran verkosta puhti kesken päivällä?

Tuosta Linksyssin ja Ciscon uploadi erosta, niin tuokin tuli tuossa testattua kun sain lainaan Soneralta Linksyssin modeemin. Täysin samalla kokoonpanolla(kaapelit, tukiasema jne.) Linksys puskee ulospäin sen mitä liittymältä luvataan ja Cisco jää roikkumaan tuonne 2-3Mbps tuntumaan.

Tekisi mieli ostaa itselleen tuollainen Linksys, mutta yli 300e hinta modeemista ei hirveästi houkuttele. Toisaalta kun tässä liittymässä näitä ongelmia tuntuu olevan ja aina vikapalvelusta kitistään, että kokeile toisella modeemilla, niin tuolle hyllylle pölyttymään jäävälle Ciscolle saattaisi jopa löytyä käyttöä 🙂
Nyt on sitten vikailmoitus tehty, kuittasivat jo että ovat vastaanottaneet, saapi nyt nähdä mitä tuleman pitää. Toivon että kaikki muut samasta ongelmasta kärsivät tekisivät samoin kuin minä, saataisiin kartoitettua tätä vian laajuutta, vika taitaa kyllä olla tässä Ciscon modeemissa, mene ja tiedä.
katkonainen kirjoitti:
[quote="katkonainen":3j4egc7w][quote="katkonainen":3j4egc7w]Tänään noin kello 15 päivittivät vanhan firmwaren takaisin, toimi noin reilut puolituntia kunnes taas sama homma, että nimipalvelu katoaa, resettiä ja taas mennään.
nyt versio epc3000-v303r2390-090710c


Hei lainaan omaa tekstiäni ja lisään siihen, että ilmeisesti on kyseessä vajaatehoinen ja muutenkin huono tuo alkuperäinen virtalähde (hajosi tänään totaalisesti) joka motukan mukana tulee, korvasin sen nyt 5Amp powerilla ja on toiminut jo yli 4 tuntia kaatumatta, seurataan tilannetta.[/quote:3j4egc7w]

Jatketaan taas, 22.00 yhteys poikki, ei siis ole pelkästään virtalähde ongelma.
Resetti ja taas toimii, kuinka kauan????
Odotetaan jatkotoimenpiteitä, vikalappu tehty aiemmin.[/quote:3j4egc7w]

Firmware vaihdettiin takasin entiseen ja odotukset oli korkealla. Toimi hetken moitteetta, mutta katkesi muutaman kerran, mutta on toiminut sen jälkeen moitteetta (lukuunottamatta todellisia nopeuksia).
Luulen että lääke oli kuitenkin virtalähteen vaihto tukevampaan. Lähettivät tekstarin modeemin vaihdosta, ilmeisesti pitäisi lähettää vanha kyseiseen osoitteeseen (koska ei ole tullut uutta) ja jäädä sitten ilman nettiä epämääräiseksi ajaksi, en toimi niin vaan odotan että uusi vaihdettava modeemi tulee minulle kotiin ja se sitten pitäisi saada välittömästi toimimaan uudella mac osoitteella, mikä on varmaankin toiveajattelua.
No joka tapauksessa tulee uutta tai ei yhteys on nyt toiminut kuitenkin katkeilematta, menee sitte ilmeisesti omaan piikkiin tuo räjähtänyt poweri.
katkonainen kirjoitti:


Firmware vaihdettiin takasin entiseen ja odotukset oli korkealla. Toimi hetken moitteetta, mutta katkesi muutaman kerran, mutta on toiminut sen jälkeen moitteetta (lukuunottamatta todellisia nopeuksia).
Luulen että lääke oli kuitenkin virtalähteen vaihto tukevampaan. Lähettivät tekstarin modeemin vaihdosta, ilmeisesti pitäisi lähettää vanha kyseiseen osoitteeseen (koska ei ole tullut uutta) ja jäädä sitten ilman nettiä epämääräiseksi ajaksi, en toimi niin vaan odotan että uusi vaihdettava modeemi tulee minulle kotiin ja se sitten pitäisi saada välittömästi toimimaan uudella mac osoitteella, mikä on varmaankin toiveajattelua.
No joka tapauksessa tulee uutta tai ei yhteys on nyt toiminut kuitenkin katkeilematta, menee sitte ilmeisesti omaan piikkiin tuo räjähtänyt poweri.


Minulle ilmoitettiin ettei alkuperäistä firmistä jolla purkki toimi lähes ongelmitta miltei vuoden verran ole saatavilla. Firmispäivityksen jälkeen purkkiin päivitettiin kyllä vanhempi versio, mutta tämäkään ei ollut se alkuperäinen. Kummallakaan uudemmalla firmiksellä ei purkki ole toiminut kunnolla. Lähettivät vaihdokiksi uudemman revikan tuosta modeemista (rev.2.0, kun vanha oli rev.1.2), ja tässä uudessa purkissa on jälleen eri firmis (kaikki uudemmat ovat vuodelta -09 kun alkup. oli -08). Toimivuus nyt muutaman päivän testillä samaa luokkaa, eli linjat poikki vähintään kerran päivässä.
Vaihto tapahtui niin, että lähettivät uuden minulle ja saavuttuaan heitin piuhat kiinni ja jonkin ajan kuluttua nousi linjoille. Mukana tuli ohjeet vanhan modeemin palauttamiseksi.
Hiukan näyttäisi siltä ettei Soneran yhteyksille löydy muuta toimivaa rautaa kuin markkinoilta jo poistunut PREDocsis Linksys. Harmi vain ettei Soneralla ole edes tarjolla muuta kuin tämä Cisco. Joko Ciscon laitteissa/uusissa firmiksissä jokin pissii pahasti, tai sitten Soneran verkko ei ole täysin Eurodocsis 3.0 yhteensopiva/oikein conffattu...
Veikkauksia veikkauksia mutta järkihän tässä menee tällasen prkeleen räkivän paukkulankaExtra-viriyksen kanssa...
Aika outoa tuon uuden firmware päivityksen kanssa. Itselläni yhteys pätki päivittäin 2-3 kertaa vanhalla firmwarella, mutta uudella pysyy pystyssä päivittäin. Toki vanhalla firmwarella yhteyden sai muodostettua uudestaan uudistamalla reitittimen IP:n. Uudella pitää aina repiä modeemin virtajohto irti, jos tahtoo saada yhteyden takaisin toimintakuntoon. Kaverilla on juuri tuo Linksysin vehje, joka toimii loistavasti (lukuunottamatta latausnopeutta, joka on hänelläkin jotain aivan naurettavan pientä verrattuna luvattuihin nopeuksiin.)

Pitänee olla Soneran kanssa yhteydessä lomien jälkeen. Saisi edes nuo pätkimiset pois, niin ei tympisi niin hirveästi. Yhteyden nopeudet yli puoleen maksimista olisi vain plussaa...
juppe kirjoitti:
Nyt on sitten vikailmoitus tehty, kuittasivat jo että ovat vastaanottaneet, saapi nyt nähdä mitä tuleman pitää. Toivon että kaikki muut samasta ongelmasta kärsivät tekisivät samoin kuin minä, saataisiin kartoitettua tätä vian laajuutta, vika taitaa kyllä olla tässä Ciscon modeemissa, mene ja tiedä.

Nytpä kävin soneran asentaja toteamassa, että talon kaapelilinjojen signaalitasot toimivat kuin unelma, joten vika on selvästi tässä cisco epc3000 modeemissa / sen firmwaressa. Myös asentaja kertoi kuulleensa paljon valituksia näistä ciscoista.
katkonainen kirjoitti:


Luulen että lääke oli kuitenkin virtalähteen vaihto tukevampaan. Lähettivät tekstarin modeemin vaihdosta, ilmeisesti pitäisi lähettää vanha kyseiseen osoitteeseen (koska ei ole tullut uutta) ja jäädä sitten ilman nettiä epämääräiseksi ajaksi, en toimi niin vaan odotan että uusi vaihdettava modeemi tulee minulle kotiin ja se sitten pitäisi saada välittömästi toimimaan uudella mac osoitteella, mikä on varmaankin toiveajattelua.
No joka tapauksessa tulee uutta tai ei yhteys on nyt toiminut kuitenkin katkeilematta, menee sitte ilmeisesti omaan piikkiin tuo räjähtänyt poweri.


Jos modeemin ja virtalähteen takuuvaihtoasia oli jäänyt epäselväksi, voit varmistaa asiaa lähettämällä asiasta kyselyn vikapalveluumme Omien Sivujen lomakkeen kautta.

Mikäli saamastasi tekstiviestiohjeesta on jo aikaa, etkä ole vielä saanut uutta modeemia ja virtalähdettä, vaihtotilanteessa on todennäköisesti toimittu siten, että sinua on pyydetty ensin palauttamaan vanhat laitteet tukkuumme, jonka jälkeen tilalle lähetetään uudet takuulaitteet.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Jeps, minulla on nyt ollut samaa ongelmaa kuin muilla, eli kaapeli extra 100/5 + cisco epc3000 modeemi, nopeus jää speedtest.net:in mukaan johonkin 20-30 / 1.9 rajamaille, pingin ollessa 60-90, ilman mitään muuta kuormaa. Kokeiltu monella eri koneella, samaa tulosta antanut aina. Asentaja epäili linjoja, totesi linjat ja niiden siglaanitasot täydellisiksi. Myös asentaja kertoi, että on kuullut paljon valitusta juurikin tästä extra + epc3000 yhdistelmästä, taitaa juurikin Rovaniemellä olla tätä samaa, ainakin muutamalla ystävälläni ympäri Rovaniemeä. Asentaja neuvoi olemaan yhteydessä soneraan, ja kysymään, josko esim. modeemin vaihto toiseen onnistuisi. Mielestäni yhteys ei tällähetkellä ole sitä mitä on luvattu, download-kaistan pitäisi olla vähintään 1/3 koko yhteyden nopeudesta (33mb) eikä tämä ole lähellekään sitä, nyt vian kuitenkin sijaitessa modeemissa.

Luin jotain muuta ketjua tällä soneran apufoorumilla, silmiini pomppasi moinen teksti
Nyt on kuulemma saatavana myös netgear cg3300 ja thomson tcm470. Molemmat eurodocsis 3.0 modeemeja. Netgearissa on myös 802.11n wlan.

Olisinkin nyt kiinnostunut kokeilemaan tätä yhteyttä toisella modeemilla (EI cisco), joten onnistuisiko nykyisen Cisco EPC3000 vaihto esim. tuohon Thomson TCM470 / Netgearin modeemiin?
Jo alkaa mennä ihan leikiks tän netin kanssa. Onko teillä muilla ongelmat hävinnyt vai jatkuuko sama vieläkin? Nyt jo 2 kertaa korjattu tai niin on tullut ainakin viestiä soneralta. Mutta aina vaan samaa repimistä oli uus tai "vanha" firmi. No tästä ainakin oppii toivottavasti ettei vaan ota enään ikinä missään olosuhteessa kaapelia tai ainakaan valkeakoskella. Yhteydet poikki vaikka kuinka kun viimeksi oli kaapeli ja se oli sentään 2004 vuonna 😃
Itselläni pätki kiitettävästi 14-22.12, mutta login mukaan kaikki OK 22.12 alkaen:


network failed at Tue Dec 22 12:57:17 EET 2009


Kyseisenä päivänä soitin jopa Soneralle kun alkoi kiukuttaa netin katkeaminen hetkellisesti kolmena päivänä peräkkäin, jolloin Sonera keksi että modeemi on varmaan epästabiili, ja protokollan mukaan pitää a) viedä modeemi (WCM300) tarkastettavaksi ja/tai kokeilla toisella modeemilla yhteyttä.

Tuumin itsekseni: "niinpä, joojoo, varmaan..." ja jätin tekemättä edelliset temput. Yhteydet "maagisesti" taas palautuneet stabiiliksi.

"Ai niin, muistinko mainita, kotiympäristössä mikään ei ole muuttunut"

No sinänsä tietysti positiivista että kukaan ei tehnyt mitään, ja netti taas toimii - siis kunnes 1kk-3kk jälkeen luultavasti tulee jälleen "vikaviikko" eteen, jnejne. :)

Terv,
Petri

ps. down nopeuksista en tiedä mitään, mutta uppinopeudet tänään aamulla siirtäessäni dataa Hvk -> Madrid:


Out 527.3 kB/s (4.2%)


Terv,
P
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
[quote="katkonainen":12i33sld]

Jos modeemin ja virtalähteen takuuvaihtoasia oli jäänyt epäselväksi, voit varmistaa asiaa lähettämällä asiasta kyselyn vikapalveluumme Omien Sivujen lomakkeen kautta.

Mikäli saamastasi tekstiviestiohjeesta on jo aikaa, etkä ole vielä saanut uutta modeemia ja virtalähdettä, vaihtotilanteessa on todennäköisesti toimittu siten, että sinua on pyydetty ensin palauttamaan vanhat laitteet tukkuumme, jonka jälkeen tilalle lähetetään uudet takuulaitteet.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
[/quote:12i33sld]

Ei ole tullut kyseltyä modeemia, kun on toiminut kohtullisesti viimeisten pätkimisten jälkeen, katosivat katkokset jonnekin..... eli en usko että modeemin vaihto mitään vaikuttaa, mutta taas se rumba taitaa alkaa, sillä yhteys oli poikki 29.12.09 kello 22.10 seuraavaan eli tähän päivään kello 11.00 asti, että silleen.
Syy on kaiketi jossakin keskuksessa tai jossakin jakamossa tms jossa joku käy ropaamassa jotain tms.
Siis vika on se vanha että nimipalvelu lakkaa pelaamasta ei saa dhcp tietoja ja ip osoitetta, ainut asia joka auttaa satunnaisesti on repiä virtapiuhaa irti ja hetken päästä takas. (Tätä pitää tehdä ehkä kymmenen kertaa peräkkäin ja sitte se saattaa saada dhcp tiedot) Modeemin valot kuitenkin näyttävät normaalisti vaikka yhteyttä ei olisikaan.
juppe kirjoitti:
Jeps, minulla on nyt ollut samaa ongelmaa kuin muilla, eli kaapeli extra 100/5 + cisco epc3000 modeemi, nopeus jää speedtest.net:in mukaan johonkin 20-30 / 1.9 rajamaille, pingin ollessa 60-90, ilman mitään muuta kuormaa. Kokeiltu monella eri koneella, samaa tulosta antanut aina. Asentaja epäili linjoja, totesi linjat ja niiden siglaanitasot täydellisiksi. Myös asentaja kertoi, että on kuullut paljon valitusta juurikin tästä extra + epc3000 yhdistelmästä, taitaa juurikin Rovaniemellä olla tätä samaa, ainakin muutamalla ystävälläni ympäri Rovaniemeä. Asentaja neuvoi olemaan yhteydessä soneraan, ja kysymään, josko esim. modeemin vaihto toiseen onnistuisi. Mielestäni yhteys ei tällähetkellä ole sitä mitä on luvattu, download-kaistan pitäisi olla vähintään 1/3 koko yhteyden nopeudesta (33mb) eikä tämä ole lähellekään sitä, nyt vian kuitenkin sijaitessa modeemissa.

Luin jotain muuta ketjua tällä soneran apufoorumilla, silmiini pomppasi moinen teksti
Nyt on kuulemma saatavana myös netgear cg3300 ja thomson tcm470. Molemmat eurodocsis 3.0 modeemeja. Netgearissa on myös 802.11n wlan.

Olisinkin nyt kiinnostunut kokeilemaan tätä yhteyttä toisella modeemilla (EI cisco), joten onnistuisiko nykyisen Cisco EPC3000 vaihto esim. tuohon Thomson TCM470 / Netgearin modeemiin?

Nyt on modeemi ruvennut taasen kenkkuilemaan uudella (uudella ja uudella, taitaa vaivata monia...) tavalla, eli about muutaman tunnin välein pitää repiä virtapiuhaaa irti, koska modeemi lopettaa vastaamasta, eikä nettiyhteys toimi.
Mihin toi ilmoitus kannattaa jättää tosta että haluaa vanhemman firmwaren?
Tota normaalia vikailmoituslomaketta täyttäessä tulee vain turhia kysymyksiä ja noihin lisätietoihin oisi ainoa järkevä paikka jättää viesti siitä että haluaa vanhemman firmwaren mutta jos siellä sattuu joku väärinkäsitys ja lähettävät asentajan niin se on sen 99 euroa turhasta käynnistä (?)

Olis siis toi ongelma mikä muillakin on ollut eli on alkanu kaatuilemaan yhteys 25.11.2009 eteenpäin kun tuli toi firmware update:

Current Software Revision: epc3000-v303r2391-091106c
Firmware Name: epc3000-v303r2391-091106c.bin
Firmware Build Time: 20091107121906
Laggi kirjoitti:
Mihin toi ilmoitus kannattaa jättää tosta että haluaa vanhemman firmwaren?
Tota normaalia vikailmoituslomaketta täyttäessä tulee vain turhia kysymyksiä ja noihin lisätietoihin oisi ainoa järkevä paikka jättää viesti siitä että haluaa vanhemman firmwaren mutta jos siellä sattuu joku väärinkäsitys ja lähettävät asentajan niin se on sen 99 euroa turhasta käynnistä (?)

Olis siis toi ongelma mikä muillakin on ollut eli on alkanu kaatuilemaan yhteys 25.11.2009 eteenpäin kun tuli toi firmware update:

Current Software Revision: epc3000-v303r2391-091106c
Firmware Name: epc3000-v303r2391-091106c.bin
Firmware Build Time: 20091107121906


Pitäisi onnistua ihan asiakaspalveluun soittamalla...
Tosin, täällä ollut nyt käytössä jo 3kpl vuoden 2009 firmiksiä ja 2kpl eri revikan EPC3000 modeemeja eikä näistä ole ollut mitään apuja... Kuten jo aiemmin sanoin, ei alkuperäistä ja vuoden verran moitteetta toiminutta vanhempaa firmistä vuosimallia 2008 ole Soneran mukaan enää saatavilla. Tiedä häntä toimisiko tuokaan enää vakaasti.
Kyllästyttää jo koko touhu.
Jees, nyt alkoi yhteys pätkimään, koska nämä ciscot lähtevät ihan oikeasti vaihtoon?
juppe kirjoitti:
Jees, nyt alkoi yhteys pätkimään, koska nämä ciscot lähtevät ihan oikeasti vaihtoon?


Tuskin lähtee koskaan se on normaalia soneran toimintaa myydä kämäsiä bokseja millä netti ei taho toimia.

Kuten tossa joku 10 sivuu alempana sanoin et Cisco on perseestä ja sonera tekee mitä sitä lystää 😛
tuzgi kirjoitti:
Tämä menee nyt vähän ohi aiheen, mutta tälläinen pieni vinkki niille kenellä on käytössä tukiasemassaan DD-WRT ja kärsii ongelmista ip:n uusimisen kanssa. Palomuurista pitää avata portti 68 udp, että ip:n uusiminen onnistuu ilman lyhyttä katkosta. Lisää asiasta täällä

Sitten vähän enemmän aiheeseen liittyvää. Tosiaan ihmetetyttää tuo nopeuksien seilaaminen. Aamulla/aamuyöstä pääsee helposti yli 90Mbps, mutta päivällä ja illalla nopeus sisälle päin voi olla aivan mitä tahansa. Loppuuko Soneran verkosta puhti kesken päivällä?

Tuosta Linksyssin ja Ciscon uploadi erosta, niin tuokin tuli tuossa testattua kun sain lainaan Soneralta Linksyssin modeemin. Täysin samalla kokoonpanolla(kaapelit, tukiasema jne.) Linksys puskee ulospäin sen mitä liittymältä luvataan ja Cisco jää roikkumaan tuonne 2-3Mbps tuntumaan.

Tekisi mieli ostaa itselleen tuollainen Linksys, mutta yli 300e hinta modeemista ei hirveästi houkuttele. Toisaalta kun tässä liittymässä näitä ongelmia tuntuu olevan ja aina vikapalvelusta kitistään, että kokeile toisella modeemilla, niin tuolle hyllylle pölyttymään jäävälle Ciscolle saattaisi jopa löytyä käyttöä :)


Tätä kannattaa kokeilla myös muilla firmiksillä (esim. Tomato). Vaikkakaan kaikki vaiva ei tunnu tälläkään säännöllä IP.n kanssa selviytyvän.

Sen verran tähän yhteyteen vielä Linksys WCM 300 -kokemuksia, että vastaavasti tuo n. 6h IP-uusiutumisongelmaa on ajoittain tälläkin. Toisin kuin Ciscon kanssa, tällä sentään onnistuu noissa tilanteissa manuaalinen renew reitittimellä itsellään, eli virtajohtoa ei ole tarvinnut tuuletella.
Tietojemme mukaan, Cisco 3000 EPC -laitteilla ei pitäisi enää ilmetä pätkimishäiriötä, jota oli saattanut ilmetä laitteiden ohjelmistopäivitysten jälkeen. Ongelma on korjattu verkkomme laitteille tehdyillä päivityksillä.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Tietojemme mukaan, Cisco 3000 EPC -laitteilla ei pitäisi enää ilmetä pätkimishäiriötä, jota oli saattanut ilmetä laitteiden ohjelmistopäivitysten jälkeen. Ongelma on korjattu verkkomme laitteille tehdyillä päivityksillä.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu


No, olisi kiva tietää mistä ihmeestä minun pätkimiset sitten johtuvat. Ennen uuttavuotta modeemin virtajohtoa tuli tuuletella noin kolmen-seitsemän päivän välein riippuen kuun asennosta ja ties mistä. Nyt olen joutunut muutaman päivän sisään irroittelemaan modeemin virtajohtoa kahdesta kolmeen kertaan. Joissain tapauksissa tämäkään ei auta, vaan routterille tulee suorittaa DHCP renew, jotta yhteys lähtee taas rullaamaan. Pelkkä DHCP renew ei siis toimi. Eikö Soneralla ole tarjota mitään muuta laitetta tämän Ciscon purkin tilalle? Alkaa jo hieman tympimään tuo modeemin virtajohdon irrottelu muutaman päivän välein saati sitten useita kertoja päivässä.

Laitteen firmware ei olisi näyttänyt muuttuneen siitä, mitä se oli, kun edellinen samantapainen pätkimisongelma korjattiin. HUOM edellinenkään firmware päivitys ei korjannut minun pätkimisongelmaa täysin, pätkimiset vain muuttuivat päivittäisistä n. viikottaisiin parhaimmissa tapauksissa.
Pinqvin kirjoitti:
[quote="Sonera-asiantuntija":3rzqpv1r]Tietojemme mukaan, Cisco 3000 EPC -laitteilla ei pitäisi enää ilmetä pätkimishäiriötä, jota oli saattanut ilmetä laitteiden ohjelmistopäivitysten jälkeen. Ongelma on korjattu verkkomme laitteille tehdyillä päivityksillä.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu


No, olisi kiva tietää mistä ihmeestä minun pätkimiset sitten johtuvat. Ennen uuttavuotta modeemin virtajohtoa tuli tuuletella noin kolmen-seitsemän päivän välein riippuen kuun asennosta ja ties mistä. Nyt olen joutunut muutaman päivän sisään irroittelemaan modeemin virtajohtoa kahdesta kolmeen kertaan. Joissain tapauksissa tämäkään ei auta, vaan routterille tulee suorittaa DHCP renew, jotta yhteys lähtee taas rullaamaan. Pelkkä DHCP renew ei siis toimi. Eikö Soneralla ole tarjota mitään muuta laitetta tämän Ciscon purkin tilalle? Alkaa jo hieman tympimään tuo modeemin virtajohdon irrottelu muutaman päivän välein saati sitten useita kertoja päivässä.

Laitteen firmware ei olisi näyttänyt muuttuneen siitä, mitä se oli, kun edellinen samantapainen pätkimisongelma korjattiin. HUOM edellinenkään firmware päivitys ei korjannut minun pätkimisongelmaa täysin, pätkimiset vain muuttuivat päivittäisistä n. viikottaisiin parhaimmissa tapauksissa.[/quote:3rzqpv1r]


Jos liittymässäsi vielä jatkossa ilmenee pätkimistä, asiasta kannattaa olla yhteydessä uudelleen vikapalveluumme.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Huoh.

Niinpä niin, ja hyvin toimii. WCM300 Hyvinkäällä käyttäytyi taas hetken aikaa mainiosti eli 28.12 kerroin että kaikki ok 22.12 alkaen.. niin, siis aina 31.12 asti. SEN jälkeen hubaa on taas riittänyt kuten alla oleva logi osoittaa.

Sen mukaan ainakin jonkinlainen katko esiintynyt (ssh / irc, etc yhteydet kuolevat) esiintynyt alla olevina aikoina. Network restart riittää verkon palauttamisiin, WCM300:sta ei ole restartattu missään yhteydessä, koska se on jo kuukausia sitten todettu tuloksettomaksi.

En ole ihan varma mitä tekisin.. odottelisin pari viikkoa jolloin ehkä kaikki taas maagisesti lähtee toimimaan, laittaisin äitin viemään modeemia huoltotarkistukseen toista kertaa, alkaisin ostaa / jahdata toista wcm300:sta?!?, laittaisin raporttia jo pikkuhiljaa kuluttaja-asiamiehelle, ... Eniten tässä ärsyttää turhaan käytetty aika. Esim. ihan ekalta pitemmältä vika-ajalta meni about näin 2008:

Soitto Soneralle: "pätkii!"
Sonera: "buuttaa kone, buuttaa motu, ota virrat motusta, vaihda kaapelit, ..."
Vastaus: "joojoo, tehty, niin niin... <jepjep>"
Sonera: "motu tarkistettavaksi, sun moka, motun vika!"
-> Motu tarkistettavaksi: toimii OK
-> Signaalit mitattu: OK
-> Kaikki alkaa yhtäkkiä toimia vaan OK kuukausia parin viikon Sonerasoittelun jälkeen

Tarinan opetus: minimoi oman ajan käyttö tulevaisuudessa, koska se on ilmeisen hyödytöntä.

Seuraavilla kerroilla olen skipannut kohdat vie motu huoltoon tarkistettavaksi, kokeile eri motulla.. miksi &!%&! toistaisin TAAS samat stepit muutaman kuukauden jälkeen. Onko Sonera ISP vai aikavampyyri?!? Kuka lähtee viemään motua koko ajan tarkastettavaksi, tai vaihtelee eri motuja "just for fun" viikosta toiseen - varsinkin kun yleisesti ottaen modeemi ja ympäristö kyllä on toiminut aika vakaasti. Onko tämä jokin uusi laajakaistakäyttäjäryhmän kuukausittainen modeeminkantoharrastus? Ja ylläri ylläri, taas hetken jälkeen kaikki pelaa viikkoja tai kuukausia kunnes tulee joku rupeama eteen, ILMAN että motuja vaihdettiin tai tarkistettiin, ... Kuinka epästabiili kaapeliverkko oikein on Hyvinkäällä?! Asuin Hyvinkäällä vuosia, ja huomasin että ADSL(Sonera) toimi moitteetta. Samoin kaapeli (Welho) sekä ADSL(Sonera) Helsingissä toimi moitteetta kun asuin siellä. Sen sijaan kahteen otteeseen otettu kaapelimodeemi (Sonera) Hyvinkäällä ehkä 2007 eka 8/1 joka lopetettiin (alkoi kiukuttaa jatkuva katkeilu), sekä nyt ainoana vaihtoehtona Hyvinkäälle 2008 otettu Kaapeli Extra-C 100 2008 syksyllä ennen kuin muutin Madridiin ovat osoittaneet että jokin Hyvinkäällä (ainakin Vehkojalla) toimii aika käsittämättömän heikosti, mutta vain kausittain. Ennenkaikkea puhutaan pätkimisistä, koska packet loss on normaalisti puhdasta nollaa, samoin juuri pari päivää sitten nopeustesti antoi ulos näyttävät lukemat 623kB/s kolmen tunnin ajalta.

Mutta takaisin tämän kertaiseen, eli alla siis eri referenssejä vikatilanteista 22.12 alkaen etc:

Häiriöajat:
Thu Dec 31 05:10:11 EET 2009
Sat Jan 2 00:23:14 EET 2010
Sat Jan 2 08:11:39 EET 2010 - Sat Jan 2 08:15:50 EET 2010
Sat Jan 2 11:15:43 EET 2010 - Sat Jan 2 12:29:14 EET 2010
Sun Jan 3 18:12:41 EET 2010 - Sun Jan 3 18:20:39 EET 2010
Mon Jan 4 04:37:04 EET 2010 - Mon Jan 4 04:37:53 EET 2010

Oheiset raportoi simppeli komentorimpsu:
while true; do ping -q -c3 www.google.com || ping -q -c4 80.222.120.1 || ( /etc/init.d/network restart && echo "network failed at `date`" >> /root/network.log ) ; sleep 30;done


Lyhykäisyydessään skripti on armoton, eli pingataan googlea kolme kertaa, jos ei tule yhtään replyä -> pingataan ekaa soneran gatewaytä neljä kertaa, jos mistään ei tule vastausta = restart network. Testi toistetaan 30sec välein.

Yllä oleviin vikatilanteisiin liittyen; joissain katkoissa WCM300 (192.168.100.1) tarjoaa hetken aikaa itse IP:tä, ennen kuin se haetaan julkisesta verkosta. Liittyisivätkö nämä sitten wcm300:sen etäresetointin tai kaatumiseen:


Jan 4 04:36:51 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 255.255.255.255 port 67
Jan 4 04:36:51 tricongw dhclient: DHCPNAK from 192.168.100.1
Jan 4 04:36:51 tricongw dhclient: DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 8
Jan 4 04:36:59 tricongw dhclient: DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 15
Jan 4 04:36:59 tricongw dhclient: DHCPOFFER from 192.168.100.1
Jan 4 04:36:59 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 255.255.255.255 port 67
Jan 4 04:36:59 tricongw dhclient: DHCPACK from 192.168.100.1
Jan 4 04:36:59 tricongw dhclient: bound to 192.168.100.2 -- renewal in 10 seconds.
Jan 4 04:37:09 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 192.168.100.1 port 67
Jan 4 04:37:09 tricongw dhclient: DHCPACK from 192.168.100.1
Jan 4 04:37:09 tricongw dhclient: bound to 192.168.100.2 -- renewal in 10 seconds.
Jan 4 04:37:19 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 192.168.100.1 port 67
Jan 4 04:37:19 tricongw dhclient: DHCPNAK from 192.168.100.1
Jan 4 04:37:19 tricongw dhclient: DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 5
Jan 4 04:37:41 tricongw dhclient: DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 5
Jan 4 04:37:46 tricongw dhclient: DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 6
Jan 4 04:37:46 tricongw dhclient: DHCPOFFER from 10.20.8.1
Jan 4 04:37:46 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 255.255.255.255 port 67
Jan 4 04:37:46 tricongw dhclient: DHCPACK from 10.20.8.1
Jan 4 04:37:47 tricongw dhclient: bound to 80.222.xxx.xxx -- renewal in 20820 seconds.


Sitä vastoin esim. pitempi katko 2. tammikuuta käyttäytyy eri tavalla, eli silloin modeemi ei tunge väliin vaan vastausta odotellaan vaan se pari tuntia julkisen verkon puolelta:


Jan 2 11:14:14 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 255.255.255.255 port 67
Jan 2 11:14:27 tricongw dhclient: DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 6
.
Jan 2 11:17:36 tricongw dhclient: No DHCPOFFERS received.
.
Jan 2 12:29:04 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 255.255.255.255 port 67
Jan 2 12:29:09 tricongw dhclient: DHCPREQUEST on eth0 to 255.255.255.255 port 67
Jan 2 12:29:09 tricongw dhclient: DHCPACK from 10.20.8.1
Jan 2 12:29:09 tricongw dhclient: bound to .


Tarkempi logi yllä olevasta scriptistä joko joulukuulta:


network failed at Thu Dec 3 00:50:37 EET 2009
network failed at Thu Dec 3 00:51:20 EET 2009
network failed at Mon Dec 7 17:38:05 EET 2009
network failed at Mon Dec 7 17:45:11 EET 2009
network failed at Mon Dec 14 09:29:17 EET 2009
network failed at Mon Dec 14 16:30:51 EET 2009
network failed at Wed Dec 16 10:14:39 EET 2009
network failed at Wed Dec 16 10:15:19 EET 2009
network failed at Fri Dec 18 02:11:50 EET 2009
network failed at Sun Dec 20 00:38:14 EET 2009
network failed at Sun Dec 20 05:05:49 EET 2009
network failed at Sun Dec 20 06:48:41 EET 2009
network failed at Sun Dec 20 06:50:52 EET 2009
network failed at Sun Dec 20 06:52:11 EET 2009
network failed at Sun Dec 20 07:09:26 EET 2009
network failed at Sun Dec 20 07:39:20 EET 2009
network failed at Sun Dec 20 07:57:50 EET 2009
network failed at Sun Dec 20 09:00:02 EET 2009
network failed at Sun Dec 20 09:00:42 EET 2009
network failed at Sun Dec 20 22:17:06 EET 2009
network failed at Mon Dec 21 04:05:41 EET 2009
network failed at Tue Dec 22 12:52:15 EET 2009
network failed at Tue Dec 22 12:52:57 EET 2009
network failed at Tue Dec 22 12:53:41 EET 2009
network failed at Tue Dec 22 12:54:22 EET 2009
network failed at Tue Dec 22 12:55:03 EET 2009
network failed at Tue Dec 22 12:55:44 EET 2009
network failed at Tue Dec 22 12:56:26 EET 2009
network failed at Tue Dec 22 12:57:17 EET 2009
network failed at Thu Dec 31 05:10:11 EET 2009
network failed at Sat Jan 2 00:23:14 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 08:11:39 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 08:15:12 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 08:15:50 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 11:15:43 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 11:17:48 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 11:20:38 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 11:22:37 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 11:26:06 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 11:28:50 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 11:30:51 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 11:32:53 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 11:35:36 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 11:38:05 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 11:40:43 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 11:42:52 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 11:45:00 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 11:47:02 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 11:49:07 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 11:51:12 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 11:53:27 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 11:55:34 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 11:57:35 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 11:59:44 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 12:01:53 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 12:03:57 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 12:06:52 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 12:09:02 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 12:11:10 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 12:13:19 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 12:15:26 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 12:17:34 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 12:19:46 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 12:21:59 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 12:24:10 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 12:26:11 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 12:28:27 EET 2010
network failed at Sat Jan 2 12:29:14 EET 2010
network failed at Sun Jan 3 18:12:41 EET 2010
network failed at Sun Jan 3 18:14:46 EET 2010
network failed at Sun Jan 3 18:15:34 EET 2010
network failed at Sun Jan 3 18:20:39 EET 2010
network failed at Mon Jan 4 04:37:04 EET 2010
network failed at Mon Jan 4 04:37:53 EET 2010



Irclogit toiselta palvelimelta filtteröivät noi lyhytaikaiset virheet:

--- Day changed Tue Dec 22 2009
12:54 -!- Tiammatj [] has quit [Broken pipe]
12:57 -!- Tiammatj [] has joined #jollydragon
--- Day changed Wed Dec 23 2009
--- Day changed Thu Dec 24 2009
--- Day changed Fri Dec 25 2009
--- Day changed Sat Dec 26 2009
--- Day changed Sun Dec 27 2009
--- Day changed Mon Dec 28 2009
--- Day changed Tue Dec 29 2009
--- Day changed Wed Dec 30 2009
--- Day changed Thu Dec 31 2009
--- Day changed Fri Jan 01 2010
--- Day changed Sat Jan 02 2010
08:16 -!- Tiammatj [] has quit [Ping timeout]
08:17 -!- Tiammatj [] has joined #jollydragon
11:29 -!- Tiammatj [] has quit [Ping timeout]
21:18 -!- Tiammatj [] has joined #jollydragon
--- Day changed Sun Jan 03 2010
18:14 -!- Tiammatj [] has quit [Ping timeout]
18:16 -!- Tiammatj [] has joined #jollydragon
--- Day changed Mon Jan 04 2010
05:58 -!- Tiammatj_ [] has joined #jollydragon


Että näin tällä kertaa........ (/&("#(!"# "kiinteä yhteys". Ja eniten ärsyttää, että toi tarkistusskripti sinänsä palauttaa kaiken toimintaan, ja ainoa haitta on se, että isompien tiedostojen siirrot ovat katkenneet, mutta silti: "ARGGGGGGGGGGH!!!!!!!!!" Ei kai kuluttajan käsittääkseni pidä rakennella kotona niitä ja näitä temppuja että saa netin toimimaan jollain tavalla siedettävästi.

Toivottavasti pian pääsemme tilanteeseen jossa rahalliset sanktiot saavat Soneran toimimaan hieman proaktiivisemmin, omaa aikaa käyttäen, netin laadun parantamiseen. Tällä hetkellä kun kuluttaja tuntuu käyttävän enemmän aikaa ongelmien selvityksessä kuin Sonera.

Terv,
P
Täälläkin pätkii yhteys Rovaniemellä. Toivottavasti saavat kuntoon. Epäilen että verkossa on pysyvä vika mitä ei saa korjattua, koska Ruotsalainen Sonera ei halua sijoittaa rahaa Suomen verkkoon.

Edit Korjaaja kavi ja totesi vian olevan antennipistorasiassa, kuulemma tulevat vialliseksi ajan kanssa.
Onko Cisco toiminut luotettavasti viime aikoina? Käytettävissäni on sekä Linksys WCM300 ja Cisco EPC3000, toisen voisin myydä pois, joten uskaltaisiko siirtyä jo takaisin EPC3000:een?

Millaiset pingit täällä on yleisesti soneran gatewaylle? Minulla vaihtelee kovasti 5ms - 55ms, keskiarvon ollessa yleensä 20-40ms, onko normaalia?

Windows 7 / Server2008R2:een siirtymisen jälkeen olen alkanut huomanta windowsin event viewerissä yleensä 11h välein kohdassa Windows Logs / System varoituksia (eventid 1014), "name resolution for the name xyz.xyz.xyz.xyz.in-addr.arpa". Alkuun nämä olivat samoihin aikoihin, kun reitittimelläni oli ongelmia uusia IP, mutta nämä ilmoitukset jatkuvat vaikka nyt ei enää normaalikäytössä ole tuota ongelmaa ollut? (reitittimen firmware vaihtui sellaiseen jossa tuota renew ongelmaa ei enää ole ollut.)
ekonttan kirjoitti:
Onko Cisco toiminut luotettavasti viime aikoina? Käytettävissäni on sekä Linksys WCM300 ja Cisco EPC3000, toisen voisin myydä pois, joten uskaltaisiko siirtyä jo takaisin EPC3000:een?

Millaiset pingit täällä on yleisesti soneran gatewaylle? Minulla vaihtelee kovasti 5ms - 55ms, keskiarvon ollessa yleensä 20-40ms, onko normaalia?

Windows 7 / Server2008R2:een siirtymisen jälkeen olen alkanut huomanta windowsin event viewerissä yleensä 11h välein kohdassa Windows Logs / System varoituksia (eventid 1014), "name resolution for the name xyz.xyz.xyz.xyz.in-addr.arpa". Alkuun nämä olivat samoihin aikoihin, kun reitittimelläni oli ongelmia uusia IP, mutta nämä ilmoitukset jatkuvat vaikka nyt ei enää normaalikäytössä ole tuota ongelmaa ollut? (reitittimen firmware vaihtui sellaiseen jossa tuota renew ongelmaa ei enää ole ollut.)


Pingit kaapelimodeemin paassa olevalta linux -palvelimelta lahimmalle gatewaylle:

--- 80.222.120.1 ping statistics ---
5782 packets transmitted, 5782 received, 0% packet loss, time 28914167ms
rtt min/avg/max/mdev = 1.585/17.515/553.871/30.036 ms

Tama siis pitemmalta aikavalilta jolloin linjalla ollut vaihteleva kuorma.

Terv,
Petri
Huomenta,

Täytyy myöntää, että tällä hetkellä Soneran verkko toimii taas huiman hyvin, su-ma -yön välisen pitemmän katkon jälkeen siis, tai se lukuunottamatta.

Päivittäiset pätkimiset hävisivät taas ainakin toistaiseksi, nopeudet loistavat, yhteyden laatu muutenkin aivan mainio!

Nopeudet:
In 12.0 MB/s (95.8%) (Lappeenrannasta wget:llä)
Out 532.1 kB/s (4.3%) (-> Eunetiin upittua)

Laatu:

--- 80.222.120.1 ping statistics ---
16603 packets transmitted, 16596 received, 0% packet loss, time 83038816ms

-> ~24h ajalta vain pari hassua pakettia kadonnut.

No niiiiiin, nyt kun tämä normaalitilanne jatkuisi sitten viiikosta toiseen, maailma olisi täydellinen - ainakin laajakaistan osalta. :)

Terv,
Petri

ps. Modeemina siis sama vanha Linksys WCM300 mikä tuli Extra-C 100:n mukana 2008/Elokuussa.

Vastaa