Skip to main content
Ongelma on se, että se ei toimi vanhalla tai uudella firmware päivityksellä kaapelimodeemi ja eikä sitä varmaan koskaan saada toimivaan. Siitä asti kuin tilasin liittymän niin on ollut ongelmia kaapelimodeemissa. Sitten ne odottaa, että vuosi tulisi täyteen niin tarvitse reagoida ongelmaan ja näin ainakin minulla tuli selväksi asioidessa niittenkaa puhelimessa. Tää on tätä Soneraa todella. Mietin nyt miten saisin katkastua 2 vuoden sopimus liitymän, koska ei tosta tule mitään, kun vähän väliä ongelmia kaapelimodeemissa. Laite on kerran vaihdettu muutama kuukausi sitten ja ongelmat senkun pysyy ja jatkuu. Tänään soitin niin laitoin vaatimuksen, että pitää saada erimerkkinen laite käyttöön, koska asentajakin totesi tästä laitteesta, että se on ongelma laite todella. Ihmettelen vaan kuinka kauan asiakasta jaksetaan kiusata todella, että resetoi tai virrat pois laitteesta ja kun tarpeeksi sitä tekee niin se menee siihen tilaan, että hakee uudestaan taajuudet ja siinähän saattaa kestää tunnista useampaan tuntiin välillä. Onko kukaan saanut purettua liitymää tai vaihdettua laittetta toisen merkkiseen? Olen ajatellut pitäskö mun ottaa kuluttajaasiamieheen yhteyttä, jos ongelmat eivät ratkea. Hämmästyin kun katoin kuinka monella samoja ongelmia tällä laitteella.
Millaista ongelmaa liittymälläsi tai modeemillasi on tarkalleen ollut? Jos modeemisi on jo kertaalleen vaihdettu takuulaitteeseen ja eri firmwarejakin on koitettu, on mahdollista, että ongelma rajoittuu muualle kuin modeemiisi.

Jos Sonera Laajakaista Extra Kaapeli -liittymässäsi tai kauttamme hankitussa Cisco EPC 3000 laitteessa on ilmennyt jonkinlaista häiriötä, asiasta kannattaa olla yhteydessä vikapalveluumme 0206 90101 (pvm/mpm). Kerroitkin viestissäsi, että olit jo ollut tänään yhteydessä asiasta meihin.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Moi,

Mikäli olet käynyt Soneran kanssa läpi "päivän jekut ja vinkit", on aika alkaa raportoimaan laajemmin asiasta viestintävirastoon tai kuluttaja-asiamiehelle...

Itse olen kerännyt systemaattisesti erinäista laatudataa alkuvuodesta, sekä tarkentanut seulaa nyt, kun tuli jälleen eteen tällainen "ongelmakausi". Netti siis toiminut tänä vuonna kolme kuukautta putkeen täydellisesti, sen jälkeen pitempi vikakausi, toiminut jälleen mainiosti, pitempi vikakausi, kuukauden upeasti, ... ja nyt ilmeisesti alkanut uusi vikakausi. Noiden vikakausien ulkopuolella voi olla satunnainen katkos, mutta siis luokkaa kerran viikossa tai vähemmän sen sijaan, että yhteys kuolee useita kertoja viikossa vikakauden aikana. Olen kyllästynyt käymään joka kerta samat stepit läpi Soneran kanssa. JA edelleenkin: mikään ei ole muuttunut, jnejne.. siispä, asiallinen kirje edellä mainituille tahoille on oikein mainio etenemistapa tästä lähtien. Itse kerään tietoa verkkokatkojen määristä, nopeudesta, sekä linjan laadusta packet loss:lla. Tuo näyttää aika näppärästi "poikkeamat" pitemmällä aikavälillä.


Älä nurise,
vaan valita

Ristolan mukaan oman laajakaistayhteytensä nopeutta epäilevän kuluttajan ei kannata aikailla, vaan ryhtyä välittömästi toimiin.

– Kuluttajan ei kannata jäädä hautomaan, mitä oikein tekisi.

Ensimmäiseksi kannattaa mitata oman laajakaistayhteyden todellinen nopeus esimerkiksi Viestintäviraston sivuilta löytyvällä mittarilla.

Seuraava askel on yhteyden ottaminen laajakaistaa myyvään teleyhtiöön. Kannattaa kirjata muistiin kenen kanssa ja milloin asioi, Ristola opastaa. Tämä helpottaa mahdollisten korvausten hakemista myöhemmin.

Mikäli nettiyhteyden toimittanut yritys ei reagoi valitukseen, kannattaa ottaa yhteyttä viestintävirastoon tai paikallisiin kuluttajaviranomaisiin, jotka aloittavat operaattorin kovistelun.

– Viranomaisiin kannattaa ottaa yhteyttä pelkäämättä ja arastelematta. Heidän kauttaan ongelmat tulevat myös meidän tietoomme. Tarvittaessa voimme kiristää lainsäädäntöä.


Terv,
P
Itsellä on myös ongelmia netin kanssa koska, modeemi on Cisco EPC3000. Ongelmat alkoivat sen jälkeen kun Sonera suoritti kyseisen modeemin firmwaren päivityksen keskitetysti. Ennen tätä firmwaren päivitystä nettiyhteys toimi pätkimättä, ongelmat alkoivat vasta sen jälkeen kun päivitys suortitettiin.

Asentaja on käynyt kertaalleen katsomassa ja mittaamassa yhteyden toimivuuden ja tietenkin se toimi silloin OK koska modeemi oli vähän aikaa virrattomana ja virtojen kytkennän jälkeen se haki Soneran DHCP-palvelimelta IP:n uudestaan.

Pätkiminen on ajoittaista, netti yhteys saattaa olla päällä päivän kaksi tai sitten se saattaa pätkiä parikin kertaa päivässä.

Liittymässä on kokeiltu kahta eri modeemia ja molemmilla se tekee samaa. Vika johtuu Soneran suorittamasta Cisco EPC300 modeemin firmware päivityksestä, joka on viallinen.


Ois ihan kiva kokeilla sillä Linksyssin modeemilla yhteyden toimivuutta, mutta en viitsi ostaa sitä koska se on hintava. Tästä Linksyssin modeemista on keskustelua muualla tällä palstalla.

Niin taas on tehty vika ilmoitus yhteyden toimimattomuudesta. Toista kestaa kahden viikon sisään.

-Sami

Edit: Pisteitä Soneralle nopeasta asiakaspalvelusta. Vajaa tunti sen jälkeen kun olin tehnyt netin kautta vikailmoituksen vikapalvelusta soitettiin ja kerrottiin että alueella jolla asun on tehty reititysmuutoksia ja ongelma voi johtua siitä, mitä itse epäilen vahvasti. Ongelman suurin syyllinen taitanee olla kuitenkin cisco EPC3000 modeemi ja huono firmware päivitys. Mutta testaillaan ja tehdään uusi vikailmoitus tarvittaessa.
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Millaista ongelmaa liittymälläsi tai modeemillasi on tarkalleen ollut? Jos modeemisi on jo kertaalleen vaihdettu takuulaitteeseen ja eri firmwarejakin on koitettu, on mahdollista, että ongelma rajoittuu muualle kuin modeemiisi.

Jos Sonera Laajakaista Extra Kaapeli -liittymässäsi tai kauttamme hankitussa Cisco EPC 3000 laitteessa on ilmennyt jonkinlaista häiriötä, asiasta kannattaa olla yhteydessä vikapalveluumme 0206 90101 (pvm/mpm). Kerroitkin viestissäsi, että olit jo ollut tänään yhteydessä asiasta meihin.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu



Minkälaista vikaa, kyllä tiedän pitäisi tietää, jos melkein jokaisella näyttää olevan vikaa Cisco EPC 3000 laitteessa. Niinku eilen oli resetointia ja sitä rataa ja eilen alkoi sitten laajempi vika, koska muillakaan ei toiminut netti ja tänään sitten illalla tuli näköjään kuntoon noin 10 minuutiksi ja sitä rataa. Nyt tämä on päivitetty vanhempaan firmware päivitykseen teidän asemasta. Asentaja on sanonut linja näytää olevan kunnossa, kun se on soittanut viime aikoina. Kyllä teidän pitäisi tietää, jos laite ei kättele tiedän laitteen kanssa niin eihän se voi toimia silloin, kun se laite on jumissa, mutta eivät kaikki viat ole olleet laitteessa mitä olen soittanut tielle, koska joskus ollut linjassakin vikaa tiellä. Tulen maanataina palaamaan asiaan, jos laite suostus taas toimimaan. En ole vaatinut vielä hyvityksiä näistä ongelmista, mutta tulen vaatimaan takautuvasti soneralta, kun vien asian kuluttaja-asimiehelle asian käsiteltäväksi. Sitten olen jo aikaisemmmin ollut ministeriöön yhteydessä näistä ongelmista mitä ihmisillä on yhteyksissä. Se vaan tiedoksi Samille, että Samillakin on kyllä esimies olemassa, kun ei mitään tapahdu siellä päässä.
Joo vois joutaa nää kaikki kaapelimodeemit sun muut kaapeliyhteydet just sinne..... Olis varmaan muutakin tekemistä kun repiä johtoja 🙂 No 25.11 asti vasta temppuillut, että tästä on hyvä lähtee tämänkin vuoden käyntiin loistavasti.
Jepjep, on kyllä niin tuttuja ongelmia. Tosiaankin, talon linjat toimivat täydellisesti (todettu asentajan toimesta) joten vika on tässä Ciscon modeemissa, koskakohan sonera alkaa vaihtelemaan näitä esim. thomsonin tcm 470 sarjaan (joka on myös Eurodocsis 3.0 sertifioitu) jota jo muut kaapelinetti-yhtiö ovat alkaneet tarjota.

mm. MuroBBS:n foorumeilla on kerrottu juurikin näistä samoista ongelmista: http://murobbs.plaza.fi/internet-ja-muu ... deemi.html
http://murobbs.plaza.fi/internet-ja-muu ... htyes.html
Tietojemme mukaan Cisco EPC3000:n ohjelmistopäivityksestä aiheutuneita pätkimisongelmia ei enää pitäisi tapahtua. Verkkoomme on tehty päivitys, joka on korjannut kyseisen ongelman. Jos yhteys vielä pätkii, johtunee se nyt jostain muusta, jolloin liittymästä kannattaa tehdä vikailmoitus joko Omien sivujen lomakkeella tai soittamalla vianrajausautomaattiin.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Tietojemme mukaan Cisco EPC3000:n ohjelmistopäivityksestä aiheutuneita pätkimisongelmia ei enää pitäisi tapahtua. Verkkoomme on tehty päivitys, joka on korjannut kyseisen ongelman. Jos yhteys vielä pätkii, johtunee se nyt jostain muusta, jolloin liittymästä kannattaa tehdä vikailmoitus joko Omien sivujen lomakkeella tai soittamalla vianrajausautomaattiin.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

Selvä, kiitokset tästä tiedosta. Kuitenkin yhteyden ongelmat jatkuvat, nyt varsin mielenkiintoisina; etenkin nyt tämän päivän aikana (4.1) yhteys on ollut huomattavan hidas, speedtest.net:in nopeustestin antaessa Helsingin nebulan serverille yhteyden nopeudeksi vain 0.90 / 0.02 Mb/s. Yhteydestä tehty vikailmoitus, toivottavasti poikii jotain muutakin kuin jo toisen asentajakäynnin (asentaja kävi joulukuussa toteamassa linjat hyviksi) jonka jälkeen ongelmat taas jatkuvat. Mielestäni tässä modeemityypissäkin (Cisco EPC3000) täytyy jo olla jotain vikaa, koska siitä on valitettu niin usean käyttäjän toimesta.

Vastaa