Skip to main content
Keskiviikko ja torstai iltana on ilmennyt omituista pätkintää yhteydessä.

Kumpanakin iltana n. 19:40 on yhteys alkanut pätkimään. Pätkintä kestänyt 30-60min.

Modeemin buuttaus ei vaikuta asiaan. Toimii yhtä huonosti buuttasi sitä tai ei.
IP:n saa mutta pingi gatewaylle hukkuu matkalle.
Modeemin buuttauksen jälkeen pingi kulkee gatewaylle hyvin, kunnes esim. avaa selaimen ja selain lähtee hakemaan jotain sivua. Sitten mennään taas muutama minuutti sillä lailla että gateway ei vastaa. Sitten muutama paketti menee ok, kun taas katkeaa.

Torstain katko ei kestoltaan ja pahuudeltaan ollut niin paha mikä tuo keskiviikon oli.

Aikaisemmin ei ole tälläistä ongelmaa ollut, eikä muutenkaan mitään suurempaa pätkimistä. Nopeudetkin ovat melkein sen 100/5.

Mitään muutoksia ei asunnon sisällä ole tehty. Niin ja Lappeenranta on paikkakunta.
Viestisi kirjoittamisen aikoihin ainoa Lappeenrannasta tiedossa oleva verkkovika oli yksi rikottu jakokaappi. Valittevasti en osaa sanoa onko tällä vialla tekemistä kaapelilaajakaistaliittymäsi katkosten kanssa, mutta muuta verkkovikaa ei kuitenkaan tuolle ajankohdalle Lappeenrannasta löytynyt.

Jos ongelma jatkuu, tee liittymästä vikailmoitus. Jos yhteydessä on toistuvasti ongelmia vain tiettyyn aikaan vuorokaudesta ja muuten toimii normaalisti, tuskin kyseessä voi modeemin vika olla.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Viimeiset pätkinnät olleet sunnuntaina puolen päivän aikoihin. Sen jälkeen ei ole ainakaan mitään yli 3min katkosta ollut.

Palaan vikailmoituksen kanssa asiaan, jos ongelmat jatkuvat.
Tiistain oli melkein koko päivän yhteys katki.

illan toimi ok kunnes 22:30 alkoi taas pätkintä ja loppui siinä 23 aikoihin.
Eilen illalla sama homma 22:30 alkoi pätkimään ja kesti sen n. 20 min.

Modeemi muodostaa yhteyden, laite modeemin perässä saa ip:n mutta ping ei gatewaylle ei kulje.
Muutama paketti saattaa välillä kulkea ihan normaalisti mutta packet loss on suuri.

Linksys wcm300 modeemi. Perässä Buffalon whr-g300nh

Nyt näyttää olevan taas yhteys katki, kun en ainakaan ulkoa päin saa yhteyttä.
Kuten aiemmin Tapio mainitsikin, kannattaa tässä tapauksessa liittymästä jättää vikailmoitus, joko Omien Sivujen kautta tai puhelimitse numeroon 020 690101 (mpm/pvm).

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Vikailmoitus tehty ja tänään tuli tekstiviesti että vika korjattu. Tosin viimeiset pätkinnät olivat silloin perjantaina kun vikailmoitusta tein.

Vika ilmeisesti suurempikin kuin pelkästään minulla, kun kuulin tänään tuossa talon muilta asukkailta havaintoja myös pätkimisestä.
Yhteys toimi vikailmoituksen jättämisestä lauantai iltaan ihan hyvin. Pätkintää sunnuntai ja muutamaan kertaan maanantaina.

Tänään katkennut 15:27 ja nyt modeemi ei pääse online tilaan asti.
Uusi vikailmoitus jätetty.

edit..
Saihan se modeemi lopulta ip:n ja sen perässä olevat laitteetkin.

Tosin packet loss edelleen gatewaylle suurta.
Samat ongelmat ja Lappeenrannassa kanssa, ~15.30 alkoi ja siitä lähtien toiminut vain hetkittäin.
Joskus viiden jälkeen lopetti pätkimisen ja taas aloitti n. 21:40 pätkinnän.
n. 22:05 alkoi taas toimimaan
Tänään oli tullut tekstiviesti, ettei verkonhallinta löytänyt vikaa.

Eihän tuo ole pätkinytkään sitten tiistai illan, joten ei sieltä mitään vikaa varmasti tänään tai eilen olekaan löytynyt.

Tiistaina siis oli iltapäivällä se n. 1,5h katkos ja silloin ei ip:tä laitteet saaneet. Modeemi odotteli dhcp:ltä ip:tä.
Tiistai iltana oli sitten normaalia pätkintää eli paketit eivät liikkuneet kuin silloin tällöin.
Useamman päivän toiminut jo ilman suurempia pätkimisiä, kunnes tänään sitten tuossa 16:20 alkoi pätkintä ja paheni siihen pisteeseen että n. 19:55-20:15 oli yhteys melkein kokonaan katki. Muutamia pingi paketteja gatewaylle tuolloin meni. Modeemia ja sen perässä olevaa wlan tukiasemaa buuttailtu, ei vaikutusta. Josssakin vaiheessa modeemi sammutti jo wideband ja online valotkin.

Ehdin jo tuossa vikailmoituksenkin tekemään omien sivujen kautta.

Nyt toiminut jo parikymmentä minuuttia pätkimättä.
Taas tuli eilen tehtyä vikailmoitus kun parina päivänä ollut taas sellaisia tunnin pätkimisiä.
Pingi gatewaylle kulkee tai ei kulje. Packet loss sellaista 60-70% Pakettien määrä kun sellaista 200-300.
Pari kolme perättäistä ping pakettia saattaa mennä perille ja tulla takaisin mutta sitten taas muutamat välillä hukkuu.

Modeemin kun buuttaa menee useampia minuutteja kun modeemi odottaa ip:tä.
Sitten kun modeemi pääsee online tilaan, kestää taas useampia minuutteja että wlan tukiasema saa ip:n.

Eilen tämä sattui 15-16 välillä. Toissapäivänä 19 jälkeen. Sitä ennen pätkinnät oli tuolloin 10. päivä, jolloin edellisen vikailmoituksen tein. Siitä tuli 13. päivä ilmoitus että vika korjattu.

Eli tätä on nyt reilu kuukauden verran ollut. Johonkin aikaan päivästä tulee tuollainen 30-60 minuutin pätkintä vaihe, jolloin yhteys on käyttökelvoton. Jokapäivä sitä ei välttämättä tule. Laitteiden buuttaukset/resetoinnit ei tuolloin pätkinnän aikana auta yhtään.

Silloin kun yhteys toimii on ainakin sisäänpäin nopeus ok.
2,5 vuotta tämä liittymä ollut käytössä ja nyt tämä mennyt kuukausi tässä on ollut pahinta pätkintä aikaa. Aikaisemmin ei pahemmin mitään pätkintää ollut. Olisikohan tarvinnut kaksi tai kolme vikailmoitusta tehdä. Ja tässä on nyt tullut niitä kuukauden aikana tullut tehtyä 3 tai 4 lisää.

Tosin tuntuu että noista vikailmoituksista ei ole mitään hyötyä kun ilmoituksen jätön jälkeen menee sen 3 päivää kun sieltä sitten tulee tekstiviesti että vika on korjattu tai mitään vikaa ei ole löytynyt. Ja taas pätkintä jatkuu parin päivän päästä.
Sinulle sentään vastataan että vika olisi korjattu. Minua ei edes pidetä ajan tasalla vaan joudun aina tätä kautta kyseleen että missä mennään. Yleensä pyydetään jättämään uutta vikailmoitusta. Eipähän tarvi maksaa laskuja ❤

Vastaa