Skip to main content

Kaapeli-TV-verkon päivityksiä Etelä- ja Läns-Suomen alueilla

  • December 11, 2014
  • 20 kommenttia
  • 50 katselukertaa

Teemme Sonera Kaapeli-TV-verkon päivityksiä 6.3.2012 klo 10-14 seuraavilla paikkakunnilla:


  • Alavus

  • Hanko

  • Hyvinkää

  • Jurva

  • Kauhajoki

  • Kolppi

  • Kristiinankaupunki

  • Lappfors

  • Maalahti

  • Munsala

  • Mäntsälä

  • Porvoo

  • Pälkäne

  • Tammisaari

  • Tampere

  • Teuva

  • Toijala

  • Valkeakoski

  • Veteli

  • Ähtäri


Muutoksen ansiosta voimme tarjota sinulle jatkossa entistä monipuolisempaa tv-viihdettä.

Jos tv-kanavat eivät näy katkoksen jälkeen automaattisesti

1. Palauta digitaalisen vastaanottimesi (digiboksi tai tv) tehdasasetukset
2. Hae tv-kanavat uudelleen.

Löydät lisätietoa aiheesta osoitteesta http://www.sonera.fi/ktvmuutos

Pahoittelemme häiriöstä aiheutuvaa haittaa.

Sonera Asiakaspalvelu

20 kommenttia

  • March 8, 2012
Hei
Tilasin kaikki kolme tarjouksessa olevaa 2 kk ilmaista kanavapakettia. Lukuisien eri asennusvaihtojehtojen sekä erilaisten neuvojen jälkeen joku tepsi ja sain näkyviin Kanavapaketit 2 ja 3 (Lasten ja mtv3). Muistaakseni irroitin boxin seinästä kaksi kertaa ja hain kanavat uudelleen. Nyt Kanavapaketti 1 (Viasat) ei lähde toimimaan vaikka tekisin mitä. Kuinka toimisin? Menenkö Soneran liikeeseen pyytämään maksuttoman virityksen?

  • March 8, 2012
Hei Lisari!

Lisäisitkö Palstan Profiiliisi Asiakasnumerosi, niin voisin tarkistaa liittymäsi tilannetta ensin täältä päin? Kun olet lisäyksen tehnyt, niin ilmoitathan siitä tähän ketjuun.

  • March 8, 2012
Hei
Mistähän sen asiakasnumeron kaivan? En löytänyt sitä tilausvahvistuksesta enkä palvelusopimuksesta eikä laskuakaan ole koska kyseessä on kolmen kanavapaketin kahden kuukauden ilmainen kokeilu. Ohjeessa neuvottiin etsimään se laskusta, mutta eihän minulle tule laskua, toivottavasti ainakaan. Tiedoksi vielä, että olen uusi asiakas.

  • March 9, 2012
Hei Lisari,
Jos kotikonstit eivät ole tepsineet, ja olet ohjeet ja vinkit -sivuston vinkit jo kokeillut, niin melkeinpä viritysapu on tarpeen. Listatut liikkeet auttavat asiassa vielä tämän päivän ajan.

  • March 18, 2012
Onkohan Porvoon alueella vielä jotain ongelmaaa, sillä lähetykset pätkii jonkin verran?

  • March 19, 2012
Hei meisi: Mitään yleistä vikaa ei näytä Porvoossa olleen. Vinkeistä löydät apua Kaapeli-Tv ongelmiin. Jollei tilanne parane, otathan yhteyttä Tekniseen Asiakaspalveluumme.

  • March 29, 2012
Kyseisen päivityksen jälkeen isoja ongelmia tekstitysten kanssa.
Maksukanavien tekstit laahaavat useita sekunteja perässä ja ainakin ava:lla tekstitykset puuttuvat nyt kokonaan. Ava:n tekstitykset näkyvät ok töllön omalla virittimellä, mutta maksukanavien tekstitystä en ole pystynyt töllöllä testaamaan korttimoduulin (CIv1) puuttumisen vuoksi.
Soitto tekniseen tukeen ja laitevika kuulemma kyseessä ja uusi digiboxi pitäisi hankkia... Firmispäivityksiä kyseiseiselle boxille ei tunnetusti enää tule.
Tarjosivat vielä jopa jotakin kanavapakettia kuukaudeksi ilmaiseksi pienenä korvauksena aiheutuneesta haitasta.

Tästä pari kysymystä:
a. Miten voi olla laitevika jos verkon päivityksellä on aiheutettu toimivan boxin toimimattomuus?
b. Mitä h*ttoa teen ilmasella kanavapaketilla jollei nykyiset maksullisetkaan kanavat ole katselukelpoisia?
c. Tässä kun ei oikein tahdo pysyä perässä tällä rintamalla, niin mikä "pakkostandardi" nyt on astunut voimaan jonka vuoksi minun olisi pakko hankkia uusi digiboxi voidakseni katsoa edes ilmaisia (esim. ava, jolta nyt puuttuvat tekstit kokonaan) kanavia, saatika maksullisia ihan perus ei HD kanavia? Ymmärrän kyllä että tilanne oli tämä kun siirryttiin digiaikaan, mutta mikä peruste nyt on kyseessä jotta asiakas voidaan marssittaa kauppaan jälleen uutta laitetta hankkimaan?

Ei sillä etteikö boxin vaihto voisi tehdä jo ihan hyvää, mutta ihan jo periaatteesta ja maksavana asiakkaana....

Digiboxi - Maximum C-8000 CX-CI.
Kanavapaketti - Surf
Paikkakunta - Valkeakoski

Edit. Lisätään nyt vielä, kun tätä kuitenkin ensimmäisenä ehdotetaan, että boxi on resetoitu, ja kanavat haettu uudelleen pariinkin otteeseen...

  • March 30, 2012
Hei Xinot !

Jos televisiosi tukee Clv1 kortinlukijaa, niin niitä Clv1 moduuleita on vuokrattavana Soneralla. Vuokramoduulin hinta on 4,95e/kk ja sellaisen saa tilattua ottamalla yhteyden Asiakaspalveluumme.

Voit tarkistaa televisiosi tästä linkistä; http://www.testatutlaitteet.fi/fi/fi_3.html

Jos televisiosi on CI Plus on Sonera Kaapelikortti linkitettävä Asiakaspalvelussamme. Hd kortinlukijat ja hd digiboksit tarvii aina linkityksen.

  • March 30, 2012
Mintsi kirjoitti:
Hei Xinot !

Jos televisiosi tukee Clv1 kortinlukijaa, niin niitä Clv1 moduuleita on vuokrattavana Soneralla. Vuokramoduulin hinta on 4,95e/kk ja sellaisen saa tilattua ottamalla yhteyden Asiakaspalveluumme.

Voit tarkistaa televisiosi tästä linkistä; http://www.testatutlaitteet.fi/fi/fi_3.html

Jos televisiosi on CI Plus on Sonera Kaapelikortti linkitettävä Asiakaspalvelussamme. Hd kortinlukijat ja hd digiboksit tarvii aina linkityksen.


Kyllä, tv tukee Clv1 lukijaa, mutta ei, en tahdo vuokrata kyseistä kortinlukijaa koska tarvitsen TALLENTAVAN digiboxin.
Nyt ihmetyttää missä vaiheessa nämä normaalit SD kanavat, sekä maksuttomat että maksulliset, ovat muuttuneet HD kanaviksi jonka vuoksi tarvitsisin yhtäkkiä HD kortinlukijan tai HD digiboxin?
Soneran kaapeli-TV on nykyisin Sonera kaapeli-HD-TV?

Ei nyt oikein auennut tuo vastauksesi...

  • March 31, 2012
Moi!

Kannattanee ottaa yhteyttä kuluttajaneuvojaan. Operaattori päivittänyt verkkoa ja laitteet eivät enää toimi.
Operaatttori varmaan lähettää asiakkailleen uudet tallentavat digipoksit.:D

  • March 31, 2012
shadows kirjoitti:
Moi!

Kannattanee ottaa yhteyttä kuluttajaneuvojaan. Operaattori päivittänyt verkkoa ja laitteet eivät enää toimi.
Operaatttori varmaan lähettää asiakkailleen uudet tallentavat digipoksit.:D


Mitään boxia halua vaan toimivaa signaalia... ;D

a. Minulla ei ole HD digiboxia
b. Minulla ei ole HD kortinlukijaa
c. Minulla ei ole HD kanavapakettia

= Mitä laitteita/kortteja pitikään parittaa jotta saan normaalit SD kanavat toimimaan kuten toimivat ennen verkon päivitystä?

edit.lisätään nyt vielä että kyseinen boxihan (Maximum C8000 CX CI) on Cable Ready hyväksytty vaikkei laitetta tuolla testatutlaitteet.fi sivustolla jostakin syystä mainita...

  • April 2, 2012
Hei Xinot
kyseiseen laitteeseesi ei ole mahdollista tehdä linkitystä, sillä kyseessä ei ole HD-tasoinen laite.
Joissain laitemalleissa on esiintynyt ongelmia TV-kanavien automaattisessa haussa. Ongelmiin saattaa olla apuna TV-kanavien manuaalinen haku tai laitteen ohjelmistopäivitys, jota Vikapalvelumme on varmasti myös sinulle ehdottanut.
Mintsin ehdottama CIv1 kortinlukija on yksi vaihtoehto, mutta kuten sanoit, tarvitset tallentavan boksin, jolloin uuden sellaisen hankinta olisi varmasti aiheellinen ellei ohjelmistopäivitys vanhaan boksiin ole laitevalmistajan mukaan saatavilla.

Kaapeli-TV muutos -sivuilta löytyy tietoa myös luettavaksi.

  • April 2, 2012
Lauren kirjoitti:
Hei Xinot
kyseiseen laitteeseesi ei ole mahdollista tehdä linkitystä, sillä kyseessä ei ole HD-tasoinen laite.
Joissain laitemalleissa on esiintynyt ongelmia TV-kanavien automaattisessa haussa. Ongelmiin saattaa olla apuna TV-kanavien manuaalinen haku tai laitteen ohjelmistopäivitys, jota Vikapalvelumme on varmasti myös sinulle ehdottanut.
Mintsin ehdottama CIv1 kortinlukija on yksi vaihtoehto, mutta kuten sanoit, tarvitset tallentavan boksin, jolloin uuden sellaisen hankinta olisi varmasti aiheellinen ellei ohjelmistopäivitys vanhaan boksiin ole laitevalmistajan mukaan saatavilla.

Kaapeli-TV muutos -sivuilta löytyy tietoa myös luettavaksi.


Vaikuttaa vaikealta aiheelta koska vastaukset noudattavat kaikki samaa kaavaa, eivätkä toisaalta anna minkaanlaista vastausta itse ongelmaan/kysymyksiin.
Mikäli luen vastauksenne oikein, ei myöskään Cable Ready HD hyväksyntä anna laitteelle minkään näköistä lisäarvoa jatkoa ajatellen? Voitte siis huomenna päivittää verkkoa ja kehottaa asiakasta hankkimaan esim. Cable Ready HD v2 laitteen?

Voisiko tähän nyt saada kattavan ja tyhjentävän vastauksen miksi olen pakotettu hankkimaan Cable Ready laitteen tilalle uuden ei HD, Cable Ready HD laitteen, tai kortinlukijan tms. jotta voin katsella niin "ilmaisia" kuin maksullisiakin SD kanavia kaapeliverkossa?

  • April 3, 2012
Xinot kirjoitti:



Vaikuttaa vaikealta aiheelta koska vastaukset noudattavat kaikki samaa kaavaa, eivätkä toisaalta anna minkaanlaista vastausta itse ongelmaan/kysymyksiin.
Mikäli luen vastauksenne oikein, ei myöskään Cable Ready HD hyväksyntä anna laitteelle minkään näköistä lisäarvoa jatkoa ajatellen? Voitte siis huomenna päivittää verkkoa ja kehottaa asiakasta hankkimaan esim. Cable Ready HD v2 laitteen?

Voisiko tähän nyt saada kattavan ja tyhjentävän vastauksen miksi olen pakotettu hankkimaan Cable Ready laitteen tilalle uuden ei HD, Cable Ready HD laitteen, tai kortinlukijan tms. jotta voin katsella niin "ilmaisia" kuin maksullisiakin SD kanavia kaapeliverkossa?


Tuntuupas todellakin olevan tuskaista saada järkevää vastausta. Nostetaans tää....

  • April 4, 2012
Itse itselleni osittaen vastaten, sain FiCom:lta seuraavan vastauksen koskien C-8000 boxia:
"Maahantuojan konkurssin myötä laitteen tekninen tuki lakkasi. Tämän jälkeen laite ei enää
täyttänyt Cable Ready -vaatimuksia ja poistettiin hyväksyttyjen listalta."

Onneksi sentään jostakin saa suoria selkeitä vastauksia...
Tämän myötä voin siis suunnata katseeni HD laitteiden suuntaan.
Pitää kyllä sanoa että on kuluttajan kannalta vähintäänkin hankalaa ja hämmentävää koittaa näistä standardeista ja muutoksista pysyä kärryillä. Saatika laitehankintojen teko tällaisten tietojen pohjalta...

Vielä pitää toki kysäistä sen verran, että mikä on Soneran kanta/menettelytapa tällaisessa ongelmassa jossa maksava asiakas on ennalta arvaamatta pakotettu vaihtamaan päätelaitteita verkon päivitysten vuoksi.
Maksan siis kanavapaketista josta osa kanavista on nyt ollut jo kuukauden ajan katselukelvottomia, mutta en tahtoisi tilaustani katkaista koska osa kanavista toimii normaalisti.
Laitevaihtokaan ei näin nopealla aikataululla ole aina mahdollinen (tallentava HD laite = €€€).

  • April 16, 2012
No mulla aiheutti Soneran kaapelipäivitys sen ettei enää toimi tietokoneen digiboksi (Anysee E30 C, joo on huono muutenkin) ollenkaan. Ja telkkarissa kiinni digiboksina Topfield tf5100pvrc, ei enää voi tallentaa koska kun laittaa tallennuksen päälle, alkaa kuva pikselöitymään ja nykimään, ääntä myöden. Canalin tekstit alkoivat pomppimaan ja pätkimään ilman tallennustakin. Soitin sitten vikailmoituksen, ja sieltä ne perusneuvot ja ohjeet ja toimin niin, eli testasin kaverin Humaxilla ja samaa teki. Tuli sitten Soneran ukko ja testasi signaalit yms., ja ilmoitti että kyllä tää toimii. Minä siihen sitten että kato ny itte ettei se toimi ja näytinkin vielä sille. Sano mulle että sun boksis on mäsä, no onkos se nyt mahdollista että kummatkin boksit menee samaan aikaa rikki, ja vielä samana päivänä kun Sonera päivittää verkkonsa. Mitähän tässä nyt tarttis tehä, ei oo oikein rahaa lähtee kauppaan ja ostaa uusia laitteita tosta vaan. Toki kun ilmoitus tuli että tehään "parannuksia" kaapeliverkkoon niin olihan siinä ettei Sonera vastaa jos laitteet ei enää toimi. Tosi siistii kun nyt kävis ostamassa 300 - 500 € laitteen ja sitten tehtäs taas jotain "parannuksia" ja eikun taas kauppaan, niinkö? Alkaa nyppimään tätä miestä aikalailla. Oliskohan nyt syytä ottaa johonkin kuluttajasuojaan yhteyksiä vai mitä mieltä täällä ollaan?

  • April 23, 2012
Kyllähän tästä voisi tiedustella mitä ovat mieltä asiasta.
Parempi olisi jos saisi kerättyä jonkinlaista listaa laitteista jotka tämän hienon päivityksen vuoksi ovat tätä nykyä viallisia laitteita.
- Maximum C-8000 CX-CI
- Topfield TF5100PVRC
- Anysee E30 C

Hieman kyllä edelleen ihmetyttää miten tällainen päivitys voidaan tehdä ja vaatia asiakkaita hankkimaan uudet laitteet mikäli vanhat eivät päivityksen jälkeen toimi kunnolla.
Ymmärrän kyllä tällaisen vaatimuksen kun kyseessä on jokin tekniikan vaihto kuten vanhasta analogi tekniikasta digijärjestelmään siirtyminen. Tämäkin toteutettuna kunnollisella tiedotuksella ja siirtymäajalla.

  • September 6, 2012
Tuohon päivitykseen liittyen (päivitys taisi mm. sisältää symbolinopeuden noston, mitä ei kuitenkaan mainita, kuten ei muitakaan teknisiä jutskia)...
..kävi niin, että paitsi että kanavat piti virittää uudelleen, niin Humax 9500C ei enää näytä talletetuista ohjelmista infotietoja, vaan inforuutu on typösen tyhjä.
Onkohan tällasta muut ihmetelly ja onkohan asiaan olemassa mitään "kikkaa", millä infotiedotkin saisi taas näkyviin? Ainakaan tällä foorumilla ko. aihetta ei ole ääneen ihmetelty :)

Kuten varmaan kaikki arvaa, Sonera ei millään lailla ilmoittanut etukäteen tuosta muutoksesta, piti osata tonkia tämmösiä voorumeita ja hoksata juttu täältä.....

  • September 15, 2012
Eikä ota kantaa, puhumattakaan että yrittäisi auttaa, korjata tai hyvittää tilannetta jotenkin.
Tyypillistä Soneran asiakaspalvelua. Vika ei koskaan ole itsessä, vaan aina muitten laitteissa, palveluissa, tai ohjelmayhtiössä!!!

  • September 18, 2012
Kuluttajaneuvojat eivät osaa ottaa kantaa näin tekniseen asiaan. Viestintävirastossa kuuntelevat vain isoimpien henkseleiden omistajia.

Joukkovalitus viestintävirastoon on luultavasti se paras tapa edetä asiassa. Jos Sonera pilaa signaalin tarkoituksella, niin verkkoa valvova taho kyselee Soneralta lisää. Lisäksi sieltä tulee vastaus. Tuppaa Soneran tapauksessa olemaan joku copypaste meriselitys liirumlaarumia ja pyhä lupaus tehdä asialle. Pyhää lupausta ei vain kukaan valvo.