Skip to main content
Hei, olen huomannut tässä 14.5.2010 lähtien kummaa pätkimistä laajakaistassani (kaapeli). Asun Kemin keskustassa ja olen käyttänyt kaapelilaajakaistaa noin vuodenvaihteesta lähtien. Tähän mennessä yhteys on toiminut kohtalaisen hyvin, mutta em. päivämäärästä lähtien yhteys on katkeillut lähes päivittäin. Ongelma ratkeaa yleensä modeemin boottaamisella, mutta pidemmänpäälle se tuntuu aika turhauttavalta.

Modeemini on Motorola SB5101E
Ongelmatilanteen selvittämiseksi kannattaa koittaa ensin tässä ohjeessamme neuvottuja toimenpiteitä. Ohjeen toimenpiteet on jaoteltu kahteen osaan sen mukaan, miten modeemin yhteysvalo palaa ongelman ilmetessä.

Liittymäsi sopimuksessa voi viestisi perusteella olla myös jonkinlaista epäselvyyttä, koska rekistemme tietojen mukaan liittymäsi sopimus on Sonera Laajakaista ADSL, ei Kaapeli Internet -liittymä. Sinun kannattaa olla asian selvittämiseksi yhteydessä asiakaspalveluumme, joko 0200-17000 (mpm/pvm) numeromme tai Omien Sivujen lomakkeen välityksellä.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Liittymän pitäisi nyt olla näkyvillä ja 'olemassa' samalla henkilötunnuksella kuin millä tuo edellämainittu ADSL liittymä.

Vikatilanteessa olen havainnut että modeemin valot palavat samalla tavalla kuin normaalitilassa (receive, send, online valot palavat).
Tarkistin, että kyllä tuo kaapelilaajakaistakin meidän tiedoista löytyy. Jos edellisessä viestissä laitetut ohjeet pätkimisongelman ratkaisemiseksi eivät auta asiaan, voit jättää liittymästä vikailmoituksen Sonera Vikapalveluun joko Omien Sivujen kautta tai puhelimitse numeroon 020 690101 (mpm/pvm).

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
En pysty oikein testaamaan tällähetkellä tuota modeemia muualla, mutta vika näyttäisi ilmaantuvan lähinnä silloin, kun kaistaa kuormitetaan rankasti. Mietiskelin tässä modeemin vaihtoa. Toimiiko muuten tuo Cisco EPC3000 modeemi 10/2 kaapeliliittymässä, kun se nyt on listattu tuonne 100/5 listaan?

Ja onko tämän sivun (http://www5.sonera.fi/ohjeet/Toimiviksi ... limodeemit) lista nyt sellainen että muita modeemimalleja ei edes kannattaisi testata?
Cisco EPC3000 modeemi on eurodocsis 3.0 -tyypin kaapelimodeemi eli se on tarkoitettu juuri 100/5M -nopeusluokan käyttöön. Laite toimii myös 10/2 M -nopeusluokassa, mutta se on hinnaltaan kalliimpi kuin eurodocsis 2.0 luokan modeemit.

Jos tarkoituksesi olisi käyttää jatkossakin vain 10/2M -nopeusluokkaa, on suositeltavampi hankkia edullisempi eurodocsis 2.0 -laite.

Listan modeemit on testattu toimiviksi liittymissämme, mutta listan ulkopuolisten laitteiden toiminnalle verkossamme ei voi antaa suoraan takeita.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Päivitän tätä viestiketjua saamallamme uudella tiedolla.

Nykyisin asiakaspalvelumme kautta myydään vain eurodocsis 3.0 -modeemeja, jotka soveltuvan kaikkiin Sonera Laajakaista Extra Kaapeli -liittymän tällä hetkellä tarjolla oleviin nopeuksiin.

Liittymissämme toimiviksi testattujen kaapelimodeemien listaa on myös päivitetty ja mukana on ainakin muutama uusi eurodocis 3.0 -modeemi, joita ei muistini mukaan ollut listalla edellisen vastaukseni aikoihin.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa