Minulla on käytössä taloyhtiön kaapelilaajakaista.Koko sen historian aikana yhteysongelmia on ollut jatkuvasti. Muutama kuukausi sitten sain uuden modeemin, kun Soneralla edellinen todettiin vialliseksi. Vähän aikaa yhteys toimi mallikelpoisesti, mutta nyt taas pari viikkoa se on pätkinyt jopa useita kertoja yhden tunnin aikana.
Vianselvitys sanoo, että joko kaapelimodeemilla on yhteysongelmia tai DSN-palvelin ei vastaa (niin sanoi edellisen modeemin aikanakin). Nämä syyt vuorottelevat. Reset-toiminnolla tai modeemista virran katkaisemalla yhteys yleensä palautuu, mutta joskus saan tehdä toimenpiteet moneen kertaan, ennen kuin tokenee. Aina ei auta sekään, vaan aika parantaa (luovutan ja kokeilen vaikkapa tunnin päästä uudestaan).
On raivostuttavaa, kun pätkiminen alkaa esim. kesken verkko-opiskeluluennon tai Skype-kokouksen, pahimmillaan kesken verkkopankissa asioinnin. Vika ei voi olla johdoissa/kytkennöissä, sillä ei kai netti sillloin toimisi moitteettomasti niinä hetkinä, kun toimii – joskus usean päivän ilman ongelmia, sitten jonakin päivänä 10 minuutin jaksoissa kerrallaan.
Enää paikkakunnalla ei ole Soneran myymälääkään, jossa testauttaa modeemia. Mutta olisi melkoista moukantuuria, jos uusikin modeemi olisi viallinen. Voiko asuntoni nurkkaus, jossa PC tököttää, olla jonkinlainen katvepaikka? (Muuta paikkaa tietokoneelle ja työpöydälle on tosi vaikea järjestää pienestä asunnosta.) Tietokoneen keskusyksikkö on ostettu viime kesänä, joten vika tuskin on koneessakaan.
Kaapelimodeemin yhteysongelmat
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.