Skip to main content
Sonera tarjoaa hyvitystä vanhasta toimivasta kännykästä, jos ostan Soneralta uuden 4G-puhelimen.

Minulla on kännykässä toisen operaattorin liittymä ja tabletissa Soneran 4g-liittymä määräaikaisella 24 kk sopimuksella.

Kysymys: jos hankkisin Soneralta 4g-puhelimen, niin voisinko avata siihen uuden Soneran liittymän (tai siirtää tabletin liittymän) nykyisellä puhelinnumerollani ja SAMALLA lopettaa tablettini määräaikaisen liittymän?
Hei Riekkosak !

Sonera Kaupassa nämä laitteet myydään käteiskaupalla, eli ei liittymän yhteyteen määräaikaisina sopimuksina. Toki voit siirtää liittymäsi Soneralle, mutta tabletin määräaikaisuus on voimassa sopimuskauden loppuun saakka ja sen sopimusta emme siirrettyä saa.
Saisinko vielä tarkennuksen tähän kohtaan: jos avaan käteisellä ostettavalle kännykälle 4g-liittymän, niin voiko tabletin määräaikaisen sopimuksen lopettaa? Tabletti on ostettu käteisellä eli määräaikainen sopimus koskee vain liittymää.
Heipä vaan, Riekkosak!

Soneran 4g-liittymä määräaikaisella 24 kk sopimuksella


Soneralla ei ole myynnissä liittymiä, jotka ovat määräaikaisella 24 kk sopimuksella. Soneralla on myynnissä liittymiä, jonka tarjoushinta on voimassa 24 kk. Samma på finska: 24 kk tarjous sitoo Soneraa. Ei sinua. Voit halutessasi lopettaa liittymän, jos siltä tuntuu, ihan milloin tahansa.


jos avaan käteisellä ostettavalle kännykälle 4g-liittymän, niin voiko tabletin määräaikaisen sopimuksen lopettaa? Tabletti on ostettu käteisellä eli määräaikainen sopimus koskee vain liittymää.


Vastasinkin jo ylempänä kattavasti, mutta väännän vielä rautalangasta. Tabletin liittymä sopimuksen voi lopettaa, ostat uutta puhelinta tai et, se ei ole sitova.

Voit halutessasi siirtää minkä tahansa puhelin numeron, joka on käytössäsi uuteen Soneran liittymääsi.

Kysyit, että jos ostat puhelimen käteisellä, onnistuuko tuo liittymän vaihto. Voit myös ostaa uuden puhelimen osamaksulla. Tämä ei suoranaisesti ole millään tasolla kytköksissä Soneran liittymä puoleen. Puhelimien osamaksusta vastaa Sonera Finance Finland. Voit halutessasi ostaa osamaksulla Soneralta puhelimen, ja ottaa vaikka niin halutessasi Sauniksen liittymän. Nämä kaksi Soneran palvelua eivät vaadi toisiaan yhteen toimiakseen.

Toivottavasti osasin kattaa kaikki vastaukset,

~Nasse
Ketähän pitäisi uskoa?

Lainaus eräästä aiemmasta viestistäni: "Ostin Hulluilta päiviltä paketin, johon kuuluu tablettitietokone (tarjoushinta 299 Eur) sekä Soneran aito 4g max -liittymä 24 kk:n määräajaksi. Koko paketin tarjoushinta on 656,60 Eur, josta laitteen osuus on siis 299 Eur ja liittymän 357,60 Eur eli 24 x 14,90 Eur."

Nasse taas kirjoittaa: "Soneralla ei ole myynnissä liittymiä, jotka ovat määräaikaisella 24 kk sopimuksella. Soneralla on myynnissä liittymiä, jonka tarjoushinta on voimassa 24 kk. Samma på finska: 24 kk tarjous sitoo Soneraa. Ei sinua. Voit halutessasi lopettaa liittymän, jos siltä tuntuu, ihan milloin tahansa."

KatjaN: "Toki voit siirtää liittymäsi Soneralle, mutta tabletin määräaikaisuus on voimassa sopimuskauden loppuun saakka ja sen sopimusta emme siirrettyä saa."

Kuluttajaparka on ymmällään. Toistetaan nyt vielä: ostin tabletin käteisellä ja sitä ostaessani myyjä sanoi, että minun on otettava tarjouspaketin mukainen liittymä myös.

Itselleni voisi olla tarkoituksenmukaista se, että kännykässäni olisi 4g-liittymä, jonka kautta voisin käyttää myös tablettia, mutta Sonera ei ilmeisesti suostu sellaiseen muutokseen.
Täytyy hieman omaakin vastaustani tarkentaa.

Jos olet ottanut jonkun erikoispaketin, elin saat puoli ilmaisen tabletin kun otat liittymän 24kk, niin tämä voi olla sitova. Tarkemmin en tilannetta tiedä, joten vaikea kommentoida.

Kuvittelin sinun ostaneen tablettisi soneralta ja ottaneen liittymän. Käsittääkseni nämä "tavalliset" liittymät eivät ole koskaan sitovia asiakkaan kannalta.

Pahoittelen harhaan johtanutta tietoa.
Hei Riekkosak!

Eli mikäli laite veloitetaan puhelinlaskun yhteydessä, on sinulla silloin määräaikainen sopimus. Määräaikaisenkin sopimuksen voi toki purkaa kesken kauden, mutta se maksaa sinulle silloin ylimääräistä.

Määräaikaista sopimusta ei voida siirtää liittymältä toiselle, vaan se on sillä liittymällä jolle se on alunperin kytketty.

Tällä hetkellä myynnissä on laitteita sekä ns. "kytkyllä" että Sonera Rahoituksen kautta. Kytkyt ovat määräaikaisia sopimuksia, Rahoituslaitteet eivät ole. Rahoituslaitteista tulee oma laskunsa ja kytkylaitteet veloitetaan matkapuhelinlaskulla ja tarvitsevat siis aina liittymän jolla laitetta voidaan veloittaa.

Toivottavasti tämä selvensi asiaa 🙂
Merja_J: "Eli mikäli laite veloitetaan puhelinlaskun yhteydessä, on sinulla silloin määräaikainen sopimus."

Laitetta ei minun tapauksessani veloiteta puhelinlaskun yhteydessä, koska laite on ostettu käteisellä eikä siis ole mitään veloitettavaa laitteesta. Eikö tämä känyt ilmi jo aiemmista viesteistäni?

Alkuperäinen ideani oli siis saada liikkuvan laajakaistan liittymä kännykkään, jolloin tabletilla ei tarvittaisi omaa liittymää. Tämä ei siis näytä sopivan Soneralle.

Se ei käy, se ei käy, se ei kerta kaikkiaan käy!
Ehdottaisin vielä sellaista, että lisäät asiakasnumerosi profiiliisi. Tätä kautta Soneran työntekijät voivat tarkistaa tilanteen. Vastausta et varmaankaan saa heiltä ennen viikonloppua. Jaksamista! Älä anna vielä hermoille periksi.
Termien käyttö Soneralla vaikuttaa vähän sekavalta:

Merja-J: "Eli mikäli laite veloitetaan puhelinlaskun yhteydessä, on sinulla silloin määräaikainen sopimus. Määräaikaisenkin sopimuksen voi toki purkaa kesken kauden, mutta se maksaa sinulle silloin ylimääräistä."

Käteisellä ostettua tablettiani ei veloiteta puhelinlaskulla eikä millään muullakaan laskulla, kun ei ole mitään veloitettavaa.

Merja-J: "Tällä hetkellä myynnissä on laitteita sekä ns. "kytkyllä" että Sonera Rahoituksen kautta. Kytkyt ovat määräaikaisia sopimuksia, Rahoituslaitteet eivät ole. Rahoituslaitteista tulee oma laskunsa ja kytkylaitteet veloitetaan matkapuhelinlaskulla ja tarvitsevat siis aina liittymän jolla laitetta voidaan veloittaa."

Mitähän tyyppiä minun liittymäsopimukseni Soneran mielestä on, kun se ei sovi kumpaankaan määritelmään, eli (käteisellä ostettua) laitetta ei veloiteta puhelinlaskulla eikä erillisillä laskuilla?

Mikähän on Soneran viimeinen sana tähän asiaan?
Hei Riekkosak!

Sinun liittymäsopimuksesi on ns. "kytky". Eli laite on sidottu liittymään. Olet maksanut sen kertamaksulla, mutta sopimus on 24 kk mittainen. Ostamasi laitteesta on aina maininta liittymäsi -7914 laskulla. Jos haluat irtisanoa määräaikaisen liittymäsopimuksesi, veloitetaan sinulta irtisanomismaksua 50 eur. Laitteesta ei luonnollisestikaan mitään veloiteta koska olet maksanut sen kertamaksuna.
Eipä ole motivaatiota ostaa Soneralta mitään lisää, kun ehdot ovat tällaiset.
Iloisen ostelun jälkeen seuraa osto krapula.

Ymmärrän harmituksen ja ärsytyksen asian taholta. On kuitenkin aina muistettava selvittää kaupan ehdot, ENNEN kuin ostat tuotteen. Halvin tarjous yleensä sisältää jotain, mikä on melkoinen riippakivi. Sinäänsä halpa opetus, koska 50€ voit minä hetkenä hyvänsä päättää tämän liiton sinun ja Soneran välissä.

Vastaa