Käytetyn iPhonen SIM-lukituksen poisto



Näytä ensimmäinen kirjoitus

140 kommenttia

Eerik kirjoitti:

Hän itse halusi kirjoittaa, ja mukava oli huomata että saimme hoidettua asian hänen kohdallaan lopulta hyvin.

Kiitos palautteesta koskien palvelutapahtumaasi, välitän sen eteenpäin.



Jos tämä oli teidän mielestä hyvin hoidettu tapaus niin mikäköhän on sitten huonosti menny tapaus.
Tämä kommentti löytyy myös Facebookista:


Hei!

iPhonen operaattorilukon purkaminen on aiheuttanut keskustelua Facebookissa ja keskustelupalstallamme. Määräaikainen laitesopimus solmitaan asiakkaan ja Soneran välille. Emme valitettavasti voi luovuttaa tietoja sopimuksista kolmansille osapuolille. Lukkoa purettaessa on aina tarkistettava, että laitemaksut on maksettu ja varmennamme, ettei laite ei ole esimerkiksi varastettu.

Sonera kehittää toimintaansa asiakkailta saadun palautteen perusteella. Ymmärrämme täysin, että operaattorilukko voi aiheuttaa vaikeuksia, jos laitteen myy käytettynä eteenpäin. Palautteen perusteella aloitamme kehitystoimenpiteet välittömästi. Automatisoimme iPhonen verkkolukkojen purut ensi viikosta alkaen. Määräaikaisen sopimuskauden päätyttyä lukko vapautuu jatkossa automaattisesti heti kun kaikki laitemaksut on suoritettu. Lukon vapautumiseen riittää, että laite kytketään kiinni iTunes-ohjelmistoon.

Jos sinulla on henkilökohtaista kysyttävää iPhone sopimuksestasi, voit olla meihin helposti yhteydessä verkon yhteydenottolomakkeella: http://www.sonera.fi/asiakastuki

Kiitoksia siis kaikille palautteen antaneille. Mielipiteellänne on väliä.

Kesäterveisin,

Petri Lindqvist

Puhetarjoamapäällikkö, Sonera matkapuhelinpalvelut

Dahbob kirjoitti:
[quote="Eerik":yg3eg04b]
Hän itse halusi kirjoittaa, ja mukava oli huomata että saimme hoidettua asian hänen kohdallaan lopulta hyvin.

Kiitos palautteesta koskien palvelutapahtumaasi, välitän sen eteenpäin.



Jos tämä oli teidän mielestä hyvin hoidettu tapaus niin mikäköhän on sitten huonosti menny tapaus.[/quote:yg3eg04b]

Tämä ei ollut hyvin hoidettu tapaus, mutta Stenu koki saamansa palvelun lopulta hyvänä, ja sitä tarkoitin viestissäni.
asiakspalvldislike kirjoitti:
PS: Harmittaa myös tämä Stenun takinkääntö, ei kyllä kirjoitustyyli vaikuttanut yhtään samalta, veikkaisin kans että vähän on taas lahjottu asiakasta kun on huomattu että juttu on paisunut liian suureksi.


Asia on puolestani loppuun käsitelty, mutta katson nyt tarpeelliseksi oikaista vielä tämän käsityksen. Sain Soneralta puhelimeni lukituksen poistetuksi, sekä pahoittelut pitkittyneestä prosessista.

Kiitosviestissäni kiitin tätä viimeistä asiakaspalvelukontaktia erinomaisesti hoidetusta työstä koskien nimenomaisesti asian loppuun saattamista. Kokonaisuutena prosessi meni miten meni, mutta lopputulos on osaltani se mitä alunperin pyysin. Lopputulokseen en siis voi olla tyytymätön - prosessiin kylläkin.

Jos kirjoitustyyli on muuttunut, niin syynä on varmaankin laskenut syke.
Piritta kirjoitti:
Tämä kommentti löytyy myös Facebookista:



...
Automatisoimme iPhonen verkkolukkojen purut ensi viikosta alkaen. Määräaikaisen sopimuskauden päätyttyä lukko vapautuu jatkossa automaattisesti heti kun kaikki laitemaksut on suoritettu. Lukon vapautumiseen riittää, että laite kytketään kiinni iTunes-ohjelmistoon.
...

Kesäterveisin,

Petri Lindqvist

Puhetarjoamapäällikkö, Sonera matkapuhelinpalvelut



Koskeeko tämä kaikkia iPhone kytkysopimuksia? Eli esimerkiksi niitä, mitkä on solmittu tätä päivää aikaisemmin, vaikkapa 3 vuotta sitten ja maksut on maksettu? Alkavatko nuo lukitukset automaattisesti avautua ensi viikosta eteenpäin?
Arvoisa Sonera,

Minulle jäi pari asiaa epäselväksi tätä keskustelua lukiessa:

Sanoitte:
Jos emme voi tarkastaa että:
- määräaikaisuus on päättynyt ja
- maksut, koskien puhelinta ja liittymää, on suoritettu niin emme pura lukitusta.


Kumpi mainituista asioita oli mielestänne epäselvää siinä vaiheessa kun kieltäydyitte purkamasta lukitusta?

Sanoitte:
Miltä se tuntuisi, jos kadottaisit puhelimesi ja joku toinen käyttäisi sitä kuin omanaan? Ja entäs sitten kun myöhemmin saisit tietää että olemme purkaneet lukituksen, yhdessä puhelimen löytäjän kanssa?


Kuinka usein törmäätte tapaukseen, jossa puhelimen omistaja hukkaa yhtä aikaa puhelinkojeen, puhelimen ostokuitin sekä kuitin jolla puhelin myydään varkaaksi epäillylle taholle?

Nostan hattua sille että ette ole sensuroineet tätä keskustelua ainakaan vielä.
This is sonera.


Juuri näistä sim lukko syistä jengi hakee iluuria elisalta.

Eikä tarvitse olla onnellinen suomen kalleiman liittymän omistaja.


-onnellinen iluuri 4:n omistaja.
Huvittavaa miten tää aspa ei näytä tajuavan asian ydintä.

Enpä taida ostaa käytettyä autoa, jos vaikka joudun etsimään sen itäsaksalaisen alkuperäisen omistajan kun vien sen merkkihuoltoon tai haluan vaihdattaa siihen jotain.
kxq kirjoitti:
Arvoisa Sonera,

Minulle jäi pari asiaa epäselväksi tätä keskustelua lukiessa:

Sanoitte:
Jos emme voi tarkastaa että:
- määräaikaisuus on päättynyt ja
- maksut, koskien puhelinta ja liittymää, on suoritettu niin emme pura lukitusta.


Kumpi mainituista asioita oli mielestänne epäselvää siinä vaiheessa kun kieltäydyitte purkamasta lukitusta?


Kumpikin, koska asiakas itse ei ollut linjoilla. Noita asioita ei voi eikä saa tarkastaa muuten kuin asiakkaan itsensä pyynnöstä. Mutta kuten todettua, jatkossa puramme iPhonien lukitukset automaattisesti kunhan vain sopimus on päättynyt ja maksut suoritettu, tämä siis tehdään ilman että asiakas sitä erikseen pyytää. Tämä muutos on voimassa ensi viikosta alkaen.
Mutta kuten todettua, jatkossa puramme iPhonien lukitukset automaattisesti kunhan vain sopimus on päättynyt ja maksut suoritettu,


Viestintämarkkinalaki 70§
"Esto on kuluttajan pyynnöstä purettava kahdessa viikossa siitä, kun liittymäsopimus päättyy."

Tämän perusteella liittymän purkamista ei saa viivyttää sillä perusteella, että maksuja ei ole suoritettu.
Sopimuksen päättyminen riittää.

Toivoisin Soneran lakimiehen kommenttia tähän.
Eerik kirjoitti:

Kumpikin, koska asiakas itse ei ollut linjoilla. Noita asioita ei voi eikä saa tarkastaa muuten kuin asiakkaan itsensä pyynnöstä.


Paljon kiitoksia nopeasta vastauksesta. En tosin täysin ymmärtänyt sitä, ja toivoisin tarkennusta.

Jos olen ymmärtänyt oikein, mainitut asiat olisi voinut tarkistaa helposti katsomalla asiakkaan toimittamaa kuittia, josta varmaankin selvisi sekä määräaikaisen sopimuksen alkupäivä että saamanne rahasuoritus. Koska ilmeisesti ymmärsin jotain väärin, voisitko ystävällisesti kertoa asian niin yksinkertaisesti että minäkin ymmärtäisin tämän "ei voi" -osan?

Mitä tulee vastauksesi "ei saa" -osaan:
Mikä osa kuluttajansuojaa kieltää teitä katsomasta asiakkaan näyttämää kuittia?
kxq kirjoitti:
[quote="Eerik":n9tn6t2f]
Kumpikin, koska asiakas itse ei ollut linjoilla. Noita asioita ei voi eikä saa tarkastaa muuten kuin asiakkaan itsensä pyynnöstä.


Paljon kiitoksia nopeasta vastauksesta. En tosin täysin ymmärtänyt sitä, ja toivoisin tarkennusta.

Jos olen ymmärtänyt oikein, mainitut asiat olisi voinut tarkistaa helposti katsomalla asiakkaan toimittamaa kuittia, josta varmaankin selvisi sekä määräaikaisen sopimuksen alkupäivä että saamanne rahasuoritus. Koska ilmeisesti ymmärsin jotain väärin, voisitko ystävällisesti kertoa asian niin yksinkertaisesti että minäkin ymmärtäisin tämän "ei voi" -osan?

Mitä tulee vastauksesi "ei saa" -osaan:
Mikä osa kuluttajansuojaa kieltää teitä katsomasta asiakkaan näyttämää kuittia?[/quote:n9tn6t2f]

Totta, alkuperäisestä kuitista voisi mainitsemasi asiat todentaa. Mutta siitä ei voi todentaa, jos kytky on otettu kuukausimaksuperiaatteella että onko sen velvoitteet jo maksettu. Ja kun käsittelemme kytkyjä samalla tavalla, oli se sitten otettu kertamaksulla tai kuukausimaksulla, niin tilanne johti tähän. Jos kuitin perusteella määräaikainen sopimus on solmittu niin kauaa sitten, että sopimus on sen mukaan jo päättynyt, pelkästään kuittia katsomalla ei voi tietää sitä että onko maksuja esimerkiksi perinnän puolella auki.

Mikään ei kiellä meitä katsomasta kuittia, mutta em. seikat perustelevat sen ettei se riitä. Ja vaikka riittäisikin, niin miten kuitti toimitettaisiin asiakaspalveluun, joka palvelee puhelimen päässä? Kaikilla ei ole faksia, tai skanneria jolla sen voi siirtää sähköiseen muotoon ja näin ollen sen voisi toimittaa vaikka sähköpostiin. Kauppiaan kautta sen olisi toki voinut kierrättää, mutta onneksi sitä ei tarvitse tehdä koska toimimme jatkossa joustavammin.
Ensiksikin pitää sanoa, että tuntuu pahalta näiden keskusteluun osallistuvien asiakaspalvelioiden takia, koska ettehän te näitä p'skoja päätöksiä tee.

Piritta kirjoitti:
Tämä kommentti löytyy myös Facebookista:



Hei!

..Määräaikainen laitesopimus solmitaan asiakkaan ja Soneran välille. Emme valitettavasti voi luovuttaa tietoja sopimuksista kolmansille osapuolille. Lukkoa purettaessa on aina tarkistettava, että laitemaksut on maksettu ja varmennamme, ettei laite ei ole esimerkiksi varastettu.

Kuten tässä on jo mainittu niin eihän B (käytetyn iPhonen ostaja) ole pyytänyt edellisen asiakkaan tietoja. Sen kun tarkastatte vaikka kolmeen kertaan. Ettekö luota A:n (alkuperäinen omistaja) kykyyn ilmoittaa varkaudesta poliisille. Ei mikään ihme että Soneran asiakaspalvelussa on linjat aina tukossa, kun siellä ratkotaan rikoksia. Toisaalta tuo on kyllä todella hyvää palvelua, voisitteko jatkossa tarkastaa vaikka viikottain onko minun puhelimeni varastettu? Tai lisätään siihen samana vielä auto ja irtaimistokin..

[quote:2mnv5vuz]Sonera kehittää toimintaansa asiakkailta saadun palautteen perusteella. Ymmärrämme täysin, että operaattorilukko voi aiheuttaa vaikeuksia, jos laitteen myy käytettynä eteenpäin. Palautteen perusteella aloitamme kehitystoimenpiteet välittömästi. Automatisoimme iPhonen verkkolukkojen purut ensi viikosta alkaen...

Petri Lindqvist

Puhetarjoamapäällikkö, Sonera matkapuhelinpalvelut
[/quote:2mnv5vuz]
Eli jatkossa Soneraa ei kiinosta enään puhelimen varkaudet, kunhan sen maksut on hoidettu?

Todella sekavaa toimintaa, jota yritetään puollustella uskomattoman tyhjänpäiväisillä sepostuksilla, joilla ei oikeasti ole mitään pohjaa. Tarkoittaako tällä kertaa automatisoiminen sitä että homma toimii automaattisesti, vai että automattisesti silloin kun ensimmäinen puhelimen omistaja ottaa yhteyttä puhelimen CPU:n valmistajaan ja pyytää tätä tarkastamaan tietosuojavaltuultetulta Soneralta autovarkaudet ja ylonopeussakkojen maksut?

-P
Tää keskustelu leviää aikamoisella vauhdilla Facebookissa. Sonera voisi jatkossa hoitaa asiakassuhteensa huomattavasti paremmin. Tämä ketju ei luo kovin hyvää kuvaa Sonerasta.

Jippo
Jippo kirjoitti:
Tää keskustelu leviää aikamoisella vauhdilla Facebookissa. Sonera voisi jatkossa hoitaa asiakassuhteensa huomattavasti paremmin. Tämä ketju ei luo kovin hyvää kuvaa Sonerasta.

Jippo


Toinen vaihtoehto Soneralla on hoitaa asia vaikenemalla.
Esimerkikkinä Koti-tv:n ohjelmistopäivitys 12.5.2011, joka poisti toiminnasta laitteen ainoan analogisen HDTV-ulostulon. Yhtäkkiä hävisi monelta kuva.

Aiheesta on nelisen ketjua. Olisko sata viestiä. Sonera ei ole vaivautunut vastaamaan näihin mitään.
Ainoa keino on perustaa Facebook ryhmiä ja kysellä jos toimittajilla olisi aikaa ajaa asiaa eteenpäin?
Hei Jippo: Jos tästä haetaan jotain hyvää niin se on se että otimme tästä opiksemme ja jatkossa toimimme tällaisissa tilanteissa todella paljon joustavammin. Kai olet huomannut että tällä oli vaikutusta siihen että jo ensi viikosta alkaen iPhonet, joiden määräaikaisuudet ovat päättyneet ja maksut suoritettu, vapautuvat lukituksesta automaattisesti?
Eerik kirjoitti:
ensi viikosta alkaen iPhonet, joiden määräaikaisuudet ovat päättyneet ja [u:irojngs4]maksut suoritettu[/u:irojngs4], vapautuvat lukituksesta automaattisesti?


Mitä merkitystä maksujen suorittamisella tai suorittamatta jättämisellä on 24 kk:n sopimusajan jälkeen tapahtuviin lukituksen purkuihin? Lain mukaanhan purku on suoritettava 24kk:n jälkeen, ja sopimuksen mukaan laite on asiakkaan heti sopimuksen syntymisestä lähtien. Näin ollen velvoitteet asiakkaan ja toimittajan välillä eivät vaikuta mitenkään asiakkaan oikeuteen saada laitteen operaattorilukko avattua 24kk sopimuksen alkamisajankohdasta.
Tämä koko jupakka on vähän kaksijakoinen. Toisaalta Sonera ei saa luovuttaa asiakastietoja kolmannelle osapuolelle. Se, että Sonera tarkistaa onko laskut puhelimesta maksettu alkuperäisen asiakkaan toimesta vai ei, on asiakastietojen luovuttamista. Saat kolmantena osapuolena tietoa alkuperäisen asiakkaan maksukyvystä.

Toisaalta tässä ihmetyttää käsite asiakkuus: jos ostan yritykseltä X puhelimen + liittymän 24kk kytkynä, olenko esimerkiksi 25kk:n jälkeen vielä yrityksen X asiakas puhelimen osalta? Käsitykseni mukaan puhelimeen liittyvä sopimus on määräaikainen, joka toistaiseksi voimassa olevasta sopimuksesta poiketen tarkoittaa sitä, että sopimus päättyy määrätyn ajanjakson jälkeen (24kk). Täten virallinen asiakassuhde ja siihen liittyvät velvoitteet päättyyvät, eikö?

Ongelma tässä siis lienee, että Soneralla ei ole oikeutta kertoa kolmannelle osapuolelle (esim. puhelimen ostanut henkilö) sitä tietoa, onko alkuperäinen asiakas (tai tässä vaiheessa jo entinen asiakas) hoitanut velvoitteitaan Soneraa kohtaan.

Lukituksen automaattinen poistaminen kuitenkin poistanee vastaavat ongelmat jatkossa, siitä pisteet Soneralle.

PS. Aspan henkilökunnalle voisi opettaa vähän pilkku- ja muitakin kielioppisääntöjä.


ViestiKirjoittaja Eerik » 26 Touko 2011, 11:33
[quote:pttpqhkd]
kxq kirjoitti:Arvoisa Sonera,

Minulle jäi pari asiaa epäselväksi tätä keskustelua lukiessa:

Sanoitte:

Jos emme voi tarkastaa että:
- määräaikaisuus on päättynyt ja
- maksut, koskien puhelinta ja liittymää, on suoritettu niin emme pura lukitusta.



Kumpi mainituista asioita oli mielestänne epäselvää siinä vaiheessa kun kieltäydyitte purkamasta lukitusta?



Kumpikin, koska asiakas itse ei ollut linjoilla. Noita asioita ei voi eikä saa tarkastaa muuten kuin asiakkaan itsensä pyynnöstä. Mutta kuten todettua, jatkossa puramme iPhonien lukitukset automaattisesti kunhan vain sopimus on päättynyt ja maksut suoritettu, tämä siis tehdään ilman että asiakas sitä erikseen pyytää. Tämä muutos on voimassa ensi viikosta alkaen.
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan ja Ohjeet ja vinkit.

Avatar
Eerik
Sonera Asiakaspalvelu

Viestit: 47
Liittynyt: 03 Maalis 2011, 10:00


[/quote:pttpqhkd]

Eli teillä soneralla/soneran asiakaspalvelulla ei ole missään tilanteessa lupa katsoa asiakkaan tietoja muutakuin asiakkaan itsensä pyynnöstä? Kolmannelle osapuolelle sieltä ei ole tarvetta antaa yhtään mitään, koska itsehän te vain tarvitsette tiedon onko laite maksettu vai ei?
Igori: Nimimerkki Pena123 kirjoittaa tästä asiasta hyvin:

Pena123 kirjoitti:
Tämä koko jupakka on vähän kaksijakoinen. Toisaalta Sonera ei saa luovuttaa asiakastietoja kolmannelle osapuolelle. Se, että Sonera tarkistaa onko laskut puhelimesta maksettu alkuperäisen asiakkaan toimesta vai ei, on asiakastietojen luovuttamista. Saat kolmantena osapuolena tietoa alkuperäisen asiakkaan maksukyvystä.
Eerik kirjoitti:
Igori: Nimimerkki Pena123 kirjoittaa tästä asiasta hyvin:

[quote="Pena123":3jmnd9y5]Tämä koko jupakka on vähän kaksijakoinen. Toisaalta Sonera ei saa luovuttaa asiakastietoja kolmannelle osapuolelle. Se, että Sonera tarkistaa onko laskut puhelimesta maksettu alkuperäisen asiakkaan toimesta vai ei, on asiakastietojen luovuttamista. Saat kolmantena osapuolena tietoa alkuperäisen asiakkaan maksukyvystä.
[/quote:3jmnd9y5]

Vaan miksikäs niitä laskuja pitäisi tarkastaakaan? Ainoa asia joka nähdäkseni tarvitsisi tarkastaa, on se onko kyseisen puhelimen hankinnasta yli 24kk. Tähän ei tarvitse kertoa mitään luottamuksellista kenellekään.

akilpi kirjoitti:
[quote="Eerik":3jmnd9y5] ensi viikosta alkaen iPhonet, joiden määräaikaisuudet ovat päättyneet ja [u:3jmnd9y5]maksut suoritettu[/u:3jmnd9y5], vapautuvat lukituksesta automaattisesti?


Mitä merkitystä maksujen suorittamisella tai suorittamatta jättämisellä on 24 kk:n sopimusajan jälkeen tapahtuviin lukituksen purkuihin? Lain mukaanhan purku on suoritettava 24kk:n jälkeen, ja sopimuksen mukaan laite on asiakkaan heti sopimuksen syntymisestä lähtien. Näin ollen velvoitteet asiakkaan ja toimittajan välillä eivät vaikuta mitenkään asiakkaan oikeuteen saada laitteen operaattorilukko avattua 24kk sopimuksen alkamisajankohdasta.[/quote:3jmnd9y5]
Eerik kirjoitti:
Igori: Nimimerkki Pena123 kirjoittaa tästä asiasta hyvin:

[quote="Pena123":nrrd5g7j]Tämä koko jupakka on vähän kaksijakoinen. Toisaalta Sonera ei saa luovuttaa asiakastietoja kolmannelle osapuolelle. Se, että Sonera tarkistaa onko laskut puhelimesta maksettu alkuperäisen asiakkaan toimesta vai ei, on asiakastietojen luovuttamista. Saat kolmantena osapuolena tietoa alkuperäisen asiakkaan maksukyvystä.
[/quote:nrrd5g7j]

...mutta kummallista mielestäni on, että asiakaspalvelun puolelta asiaa ei heti kärkeen osattu sanoa selkeästi. Ihmiset eivät välttämättä automaattisesti miellä tuota tapahtumaa tietojen antamiseksi, vaikka se sitä epäsuorasti onkin.
Missä määritellään mitä on asiakastietojen luovuttaminen? Olis ihan mukava tutkia vastaisuuden varalle.....

En kyll tajua missä kohtaa tuossa tapahtuu se asiakastietojen luovuttaminen.. Mutta jos joku vois laittaa linkin viralliseen määritelmään tuosta asiasta. Onko tuo soneran omissa ehdoissa vai joku yleinen laki tms?


EDIT: "Saat kolmantena osapuolena tietoa alkuperäisen asiakkaan maksukyvystä." Tämä on varmasti ainut asia mikä on edes sinnepäin, mutta hmm....
Eerik kirjoitti:
Igori: Nimimerkki Pena123 kirjoittaa tästä asiasta hyvin:

[quote="Pena123":yiqxdn70]Tämä koko jupakka on vähän kaksijakoinen. Toisaalta Sonera ei saa luovuttaa asiakastietoja kolmannelle osapuolelle. Se, että Sonera tarkistaa onko laskut puhelimesta maksettu alkuperäisen asiakkaan toimesta vai ei, on asiakastietojen luovuttamista. Saat kolmantena osapuolena tietoa alkuperäisen asiakkaan maksukyvystä.
[/quote:yiqxdn70]

Ilmeisesti jopa Soneralle on vielä vaikea sisäistää, että kytkykauppa ei ole mikään osamaksutyyppinen kauppatapa, vaan laitteen omistus siirtyy asiakkaalle heti kun luurin kanssa marssii ulos liikkeestä, toisin kuin osamaksu, jossa laitteen omistus säilyy myyjällä kunnes sovitut erät on maksettu.

Näin ollen sillä onko asiakas maksanut laskunsa ei ole merkitystä lukituksen purun kanssa. Se on tehtävä viestintämarkkinalain mukaisesti sopimuskauden loputtua, vaikka asiakas ei olisikaan hoitanut velvoitteitaan. Operaattori voi tietysti periä saataviaan normaalisti perinnän ja jopa ulosoton kautta, mutta mitään omistusoikeutta itse laitteeseen ei enää ole. Joten sinällään asiakastietojen luovutuksella ei ole tässä tapauksessa merkitystä.
Aloin viestiketjun lukemisen alusta, mutta en päässyt puoltaväliä pidemmälle kun tuli paha mieli.

Tässä näyttää olevan kysymys selkeästi asiakaspalvelun "virheestä", mutta siitä on tuskin tarpeellista vetää sen suurempia numeroita. Puhelimeen on vastannut asiakaspalvelija, joka on toiminut konsernin sääntöjen mukaisesti. Nämä säännöt on luotu sitä varten, että asiakkaat olisivat turvassa ja voisivat luottaa operaattoriin. Millä tavalla ajattelitte, että tämä asiakaspalvelija olisi edes voinut löytää tämän alkuperäisen asiakkaan tiedot, jollei ole esim. hetua antaa? Ja jos esim. puhelinnumerolla olisi löytynyt niin paljonko on laillista jonkun "kolmannen osapuolen" (tässä tapauksessa Stenun) pyynnöstä niitä mennä katselemaan?

Nämä säännöt on luotu sitä varten, että asiakkaan on turvallista tilata ja omistaa Soneran palveluja. Se, että näitä sääntöjä noudatetaan on tuskin tämäs asiakaspalvelijan tai Soneran huonoutta.

Tämä asia olisi varmasti hoitunut hyvinkin nopeasti normaalin reklamaation kautta, jolloin Stenu olisi saanut purkukoodinsa ilman ihmeempää haloota.

Olen ollut asiakaspalvelussa (en kuitenkaan Soneran) töissä jo vuosia. Tällaiset asiat ovat aina selvitettävissä. Se, että lähdetään kuluttaja-asiamieslinjalle yhden puhelun perusteella kertoo lyhyestä pinnasta. Ja se, että sitä pitää sitten puida tällätavalla, kertoo huonosta asenteesta. "Kaikkimullenyt" -asenne ei kokaan ole auttanut ketään!

Vastaa