Käytetyn iPhonen SIM-lukituksen poisto



Näytä ensimmäinen kirjoitus

140 kommenttia

... ja jatkoa edelliseen; miksi ostovaiheessa ei olla sovittu näitä tilaajan ja Stenun välillä???
Delly kirjoitti:
Ja jos esim. puhelinnumerolla olisi löytynyt niin paljonko on laillista jonkun "kolmannen osapuolen" (tässä tapauksessa Stenun) pyynnöstä niitä mennä katselemaan?


Yrityksen omat työntekijät voivat tietysti käsitellä tarvitsemiaan asiakastietoja ihan vapaasti.

Delly kirjoitti:

Nämä säännöt on luotu sitä varten, että asiakkaan on turvallista tilata ja omistaa Soneran palveluja. Se, että näitä sääntöjä noudatetaan on tuskin tämäs asiakaspalvelijan tai Soneran huonoutta.


Ohjeistuksien tulee kuitenkin noudattaa voimassa olevaa lakia, eli kuten viestintämarkkinalaki kertoo "Esto on kuluttajan pyynnöstä purettava maksutta liittymäsopimuksen päättyessä, kuitenkin viimeistään kahden vuoden kuluttua liittymäsopimuksen tekemisestä."

Delly kirjoitti:

Tämä asia olisi varmasti hoitunut hyvinkin nopeasti normaalin reklamaation kautta, jolloin Stenu olisi saanut purkukoodinsa ilman ihmeempää haloota.


Vähän kyllä epäilen. Edes kuluttaja-asiamiehen yhteydenoton jälkeen yritys näin selkeässä asiassa ei onnistunut tekemään ainoaa järkevää päätöstä, niin tuskin normaaliin reklamaatioon vastaus olisi ollut sen parempi. Todennäköisesti jos julkista haloota ei olisi noussut Stenu odottaisi nyt kuluttajariitalautakunnan päätöstä, jonka saamisessa kestää noin vuoden verran.
Delly kirjoitti:
... ja jatkoa edelliseen; miksi ostovaiheessa ei olla sovittu näitä tilaajan ja Stenun välillä???


Varmasti siitä syystä, että yleensä voidaan olettaa yrityksen noudattavan lakeja ja omilta nettisivuiltaan löytyviä ohjeita, joissa mainittiin lukituksen poistuvan automaattisesti.
Stenu; sun kannattaisi olla yhteydessä kilpailuvirastoon. ks:

http://www.kilpailuvirasto.fi/cgi-bin/s ... luttajille

Kuluttaja-asiamiehen aseet ovat köykäiset, mutta kilpailuvirastolla ne ovat ihan eri sarjassa. Ja kilpailuläinsäädännön rikkomisesta voi räpsähtää miljoonaluokan sakot. Jos Applen ja Soneran välinen soppari yksinmyynnistä mahdollisti kytkykaupan, joka käytännössä estää jopa puhelinten myynnin edelleen, voisiko olla kyse määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä tms?

Kilpailuviraston tutkimukset eivät ratkaise yksittäisen kuluttajan ongelmaa, mutta voisivat olla herätys Soneralle!
Eerik kirjoitti:
Hyvä tarkennus Sunbearer:
Jos emme voi tarkastaa että:
- määräaikaisuus on päättynyt ja
- maksut, koskien puhelinta ja liittymää, on suoritettu
niin emme pura lukitusta. Ja jos linjalla ei ole varsinainen asiakas, silloin emme voi käsitellä asiakastietoja joita em. asiat ovat, näin ollen emme pura myöskään puhelimen lukitusta.


Eikö Soneralla itsellä ole tietoja liittymän sopimuksista ja ettekö pysty tekemään ajoja liittyen liittymän mahdollisiin avoimiin laskutussaldoihin? Kai sieltä järjestelmästä näkyy, koska sopimus on tehty ja ovatko laskut maksettu? Ja tätä tietoa ei tarvitse luovuttaa tai antaa tiedoksi sille kolmannelle osapuolelle. Ei Soneran tarvitse kertoa velvotteista tms yksityiskohdista liittyen purkuun, jolloin asiakastietoja ei luovuteta ulkopuolelle.

Mielenkiintoiseksi tekee sen, että henkilö on ostanut käytetyn puhelimen, mutta liittymä on pysynyt tässä tapauksessa vanhan omistajan nimissäkö? Miten laskutus on tässä tapauksessa hoidettu jos puhelimen ja liittymän asiakkaana on ollut kolmas osapuoli? Hyvin on myyjä luottanut, että puhelimen uusi omistaja maksaa hänen nimissään olevan liittymän laskut ja laskut ovat onneksi löytäneet puhelimen ostaneen henkilön luokse.

Toisinaan vain jotkut yritykset kasvavat liian isoksi....
MillaM kirjoitti:
Ilmeisesti jopa Soneralle on vielä vaikea sisäistää, että kytkykauppa ei ole mikään osamaksutyyppinen kauppatapa, vaan laitteen omistus siirtyy asiakkaalle heti kun luurin kanssa marssii ulos liikkeestä, toisin kuin osamaksu, jossa laitteen omistus säilyy myyjällä kunnes sovitut erät on maksettu.


Voi kuule.

Ostin itse 2010 tammikuun puolivälissä iPhone 3GS:än, johon otin pöytälaatikkoliittymän (2e/kk), koska on firman puolelta soneran liittymä (ikävä kyllä). Tietysti ensimmäinen lasku kolahti summaltaan 22e/kk, koska siinä oli 20e/kk datapaketti. No, ehkä virhe oli omani koska en lukenut huolellisesti sopimusta, mutta jos myyjä oikein sanoo että "pelkkä pöytälaatikkoliittymä siis?", olettaisin sen tarkoittavan todellakin sitä, ettei pöytälaatikko tarvitse mobiilidatayhteyttä. Painotin alhaista kk-hintaa silloin, maksoin puhelimesta kerralla sen 480e, eli ns. täyden hinnan.

Kun selvisi, että lähtisin joulukuun 2010 alussa pidemmälle ulkomaan lomareissulle (2kk), alkoi vähän harmittamaan tuo kytky; työnantaja ei katselisi hyvällä roaming-kuluja, joten käyttäisin tietysti paikallisia prepaideja. Menin käymään soneran liikkeessä, jossa sanottiin ettei siellä voida tehdä asialle mitään, ja käskettiin soittamaan asiakaspalveluun. Ensimmäinen yritys päättyi siihen että olisin lyönyt luurin korvaan, mutta en halunnut rikkoa iphoneani, joten tyydyin kiukkuisena painamaan punaista nappulaa.

No, kun verenpaine laski alle 100 barin, soitin uudestaan ja kyselin näitä faktapuolia sitten tästä sopimuksesta. Selvisi seuraavaa:

- iPhone 3GS puhelimen hinta soneralla oli 759 euroa
- Puhelimen hinta jaetaan sopimuksen kestoajalla (kohdallani 12kk), ja hinta siis vähenee joka kuukaudessa tuon summan verran (kohdallani 63.25 euroa)
- Sillä, paljonko puhelimesta on maksanut ostohetkellä ei ole asiaan mitään merkitystä
- Vain kokonaiset kuukaudet vaikuttavat. Koska lähdin reissuun joulukuun 1. päivä niin aikaisin, ettei asiakaspalvelu olisi vielä auki, olisin joutunut tekemään purkamisen marraskuussa
- tästä johtuen olisin joutunut maksamaan puhelimesta 63.25 * 3 (marras, joulu, tammi) euroa, jonka lisäksi 200 euron sopimuksen purkumaksu

Ei varmaan ole vaikea arvata, onko iphoneni jailbreakattu, tai olenko enää ikinä vapaaehtoisesti soneran asiakas, jos siitä joudun itse senttiäkään maksamaan?


btw, tämä on kiva viestiketju. Teen automaatiota ammatikseni, ja tästä sainkin uuden allekirjoituksen sähköposteihini:

‎"Automaattisesti" sanalla tarkoitetaan sitä, että vapautamme lukituksen asiakaspalvelusta käsin.
-- Soneran asiakaspalvelu
Jälleen yksi hyvä syy olla olematta Soneran asiakas.


‎"Automaattisesti" sanalla tarkoitetaan sitä, että vapautamme lukituksen asiakaspalvelusta käsin.
-- Soneran asiakaspalvelu
Miten pitäisi toimia jos olisi ostanut puhelimen herralta X, joka on ostanu puhelimen huuto.netin kautta rouvalta Y, joka taas osti puhelimen edesmenneeltä yksinasuneelta neiti Z:lta, joka oli itse ostanu puhelimen aikoinaan tuntemattomaksi jääneeltä herralta? Mistäs kaivat alkuperäisen omistajan?! 🙂
Terve!

Esimerkillistä toimintaa Soneralta!!! Kerrankin kuunnellaan palautetta ja toimitaan oikein!!! Aijon liittyä Soneran asiakkaaksi! Kiitos!
Gaff kirjoitti:
Terve!

Esimerkillistä toimintaa Soneralta!!! Kerrankin kuunnellaan palautetta ja toimitaan oikein!!! Aijon liittyä Soneran asiakkaaksi! Kiitos!


Trolleille ei pitäisi vastailla, mutta eihän tässä kuunneltu palautetta, vaan sosiaalisen median kautta tullutta painostusta. Palautteella ei olisi ollut yhtään mitään merkitystä, jollei Streissand-efekti olisi lähtenyt päälle, ja nyt jokainen pihtiputaan mummokin tietää, että sonera on se paha yritys.

Paikkailuyritykset ovat edelleen naurettavia. "Loppujen lopuksi kävi hyvin", sanoo aspa, koska Stenu sai asiansa kuntoon. Vähän kuin ajaisit humalassa autolla jonkun päälle, väittäisit ensin että tämä oli kävelijän syy koska ei käyttänyt heijastinta (kesäkuussa), ja vasta kun asia alkaisi leviämään, maksaisit yliajetulle mehevät kipukorvaukset päästäksesi ongelmista sekä asentaisit autoosi vapaaehtoisesti alkolukon.

Ainoa mitä sonera voisi tehdä maineensa, korjaan kunniansa pelastamiseksi olisi rehellisesti myöntää (antamalla itse haastattelu lehdelle) että oli tehty erittäin typerästi ja virhe oli heidän puolellaan. Nyt kasvoja yritetään säästää kuin aasiassa ikään, tajuamatta että se vain pahentaa tilannetta.

On monen monen monen monen monta esimerkkiä, missä myöntämällä virhe on asia saatu korjattua, ja ihmisille jäänyt fiilis, että vahinkoja sattuu, eikä taho ollut vain paha. Soneran kohdalla kuvitellaan edelleen, että jankuttamalla jostain pilkkupykälistä ja byrokratiasta ja yhden asiakkaan tilanteen parantumisesta nykyinen ja potentiaalinen asiakaskunta olisi heidän villeimpien haaveuniensa kanssa samassa ulottuvuudessa. Enkä nyt tarkoita tuota logoa, http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=81417
jank: Kyllä koskee kaikkia, myös vanhempiakin iPhone -laitteita ensi viikosta alkaen.
Omistuksenpidätysehto tarkoittaa sitä, että omistusoikeus kaupan kohteeseen kuuluu niin kauan myyjälle kunnes koko kauppahinta on maksettu. Sekä kansallinen että kansainvälinen kauppalaki lähtee siitä, että tavaran[u:19vz6bdr] omistusoikeus [/u:19vz6bdr]siirtyy normaalisti ostajalle hallinnan luovutuksen yhteydessä – ellei toisin sovita. Tämä tarkoittaa sitä, että ostaja saa tavaraan [u:19vz6bdr]omistusoikeuden [/u:19vz6bdr]ja voi määrätä siitä, vaikka kauppahintaa ei olisikaan maksettu.
Lisään vielä tännekin Petri Lindqvistin facebook-viestin.

Hei!

Olemme pahoillamme, että toimintamallimme on aiheuttanut joillekin asiakkaillemme ylimääräistä vaivaa ja ongelmatilanteita. Ymmärrämme hyvin että tapamme toimia ei ole ollut asiakaslähtöinen.

Olemme ottaneet tästä opiksi ja kehitämme jatkossakin toimintatapojamme palautteen perusteella. Erityisen hienoa on, että uudet sähköiset palvelukanat (keskustelupalsta ja facebook) antavat paljon tietoa siitä, miten voimme tehdä asioita paremmin.

Lämmin kiitos kaikille, jotka ovat ottaneet tähän keskusteluun osaa.

T: Petri Lindqvist

Sonera matkapuhelinpalvelut
Omia kokemuksiani markkinoinnin ja todellisuuden välillä Soneralla:

Taannoin sain Soneralta kirjeen, jossa sanottiin että HD-kanavapaketteihin on tullut muutoksia ja sen seurauksena minulla on oikeus irtisanoa nykyinen HD-kanavapaketti välittömästi. No ei kun soittamaan asiakaspalveluun ja irtisanomaan, ja arvaatteko mitä, eipäs onnistunut. Kyseinen asiakaspalvelija vain toisti että kuun lopussa katkeaa, vaikka kuinka siitä väänsin, että ihan kirjekin tuli jossa sanotaan että saan heti katkaista.

Luovutin.

Ensi kerralla aion sanoa, että ´Facebookissa tavataan´
Sonera on selvästikkin muita operaattoreita huonompi soneralla on ollut laajakaista ongelmia ja kaikkea muuta saibaa...sim lukituksen poistoon on toinenkin mahdollisuus JAILBREAK.jailbreakin löydät tältä sivulta ,mutta sinun pitää mennä tälle sivulle vain Iphonella. jailbreakme.com ,se ataa myös että voit asentaa sovelluksia mitä tavallisesti ei pysty ja poistaa sim-lukituksen.kannattaa katso youtubesta ohjeita kirjoittamalla hakuun: how to jailbreak iphone4.SONERA on vaa nii P:A:S:K:A ETTEI SE VOI SUORAAN alka tekee mitää pitää vissii puukko käessä tulla sinne heiluu ...no ei nyt kuminkaa oikeesti mutta sonera voisitteko te yhtää niinku tsempata ja yrittää saaha kaikki kuntoon ja alkaa purkaan niitä H:I:T:O:N puhelimia............kiitos

PS:oon 15 nii että eikö ollukki aikaa hyvää tekstiä 😛

Vastaa