Skip to main content
Hei!
Muutin mieheni kanssa uuteen asuntoon pari viikkoa sitten, ja tilasimme teiltä laajakaistan. Netin kanssa on nyt ilmennyt pari ongelmaa. Eli meillä on käytössä kaksi kannettavaa tietokonetta, joista toiseen saa nettiyhteyden vain jos sen yhdistää piuhaan. Langattoman kohdalla kone valittaa, että tietokoneeseen tallennetut verkkoasetukset eivät vastaa verkon vaatimuksia. Yhteys siis löytyy ja piuhalla saan netin toimimaan, mutta kannettavan ideana olisi, että tuo langatonkin toimisi. Olen yrittänyt tarkistaa noita verkkoasetuksia, mutta minulla eikä miehelläni ei ole tietoa tai taitoa säätää niiden kanssa, enkä tiedä että mistä ja mitkä asetukset siellä voivat olla pielessä. Tiedän että ongelma on toki omassa koneessani eikä liittymässä, mutta teiltä varmaan löytyy tietoa, että mitkä asetukset siellä nyt voivat olla väärin ja mitä minun tulee asialle tehdä.

Toinen tietokone taas on löytänyt ongelmitta langattoman yhteyden, mutta sen kanssa on tullut sellainen ongelma, että netti pätkii ihan koko ajan (ja sama koskee myös tätä piuhaan jatkuvasti kytkettyä konetta). Ei siis mitään muutamaa kertaa päivässä vaan yhden tunnin sisään helposti 1-6 kertaa, ja jatkuvalla syötöllä läpi päivän. Katkokset kestävät kymmenestä sekunnista muutamaan minuuttiin, ja sitten yhteys taas löytyy itsekseen. Kerran jouduimme modeemin sekä tietokoneet boottaamaan, jotta yhteys löytyi taas (tätä ei kuitenkaan yleensä tarvitse tehdä, vaan netti vaan tulee ja menee keskenään).

Laatikon DSL-valo palaa jatkuvasti, mutta sekä wlan-, internet- että ethernet-1-valot vilkkuvat enemmän tai vähemmän koko ajan (en tosin tiedä kuuluuko niiden vilkkua vai palaa jatkuvasti). Puhelinpistokkeissa ei ole mitään muita laitteita, jotka voisivat häiriöt aiheuttaa. Tuo modeemilaatikko on ZyXEL Prestige 660HW-D1.

Tämä ongelma on erittäin rasittava, koska hankimme kuitenkin teiltä isohkon nettipaketin, jotta voisimme katsoa sarjoja ja leffoja netin kautta yms., mutta nyt kun netti pätkii jatkuvasti, niin mitään ei oikein voi tehdä, kun homma menee poikki vähän väliä. Käytän myös opiskeluissani nettiä joka päivä, ja tämä pätkiminen on todella hermoja raastavaa välillä, kun pitäisi yrittää avata opintotiedostoja ja lukea materiaaleja netin kautta. Mikäköhän ongelman aiheuttaa, ja mitä asialle voisi tehdä?

Parhain terveisin,

Lea
1. Langattomaan lähiverkkoon liittyvä ongelma ratkennee sillä, että WLAN-asetukset määritetään kokonaan uudelleen. Ohjeet asetuksien määrittämiseen löytyvät Ohjeet ja Vinkit -sivultamme.

2. Jos DSL-valo palaa katkosten aikana kiinteästi, on epätodennäköisempää, että yhteys modeemin ja verkon välillä pätkii, koska valo ilmaisee sen, että modeemi on yhteydessä Soneran verkkoon. Modeemin osuuden ongelmaan saisi parhaiten selvitettyä siten, että liittymässä kokeilisi esimerkiksi tuttavan ADSL-modeemia. Jos yhteys pätkii toisellakin modeemilla kummallakin tietokoneella, saattaa vika olla Soneran verkossa ja silloin liittymästä kannattaa tehdä vikailmoitus Sonera Vikapalvelun numeroon 020 690101 (mpm/pvm).

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa