Skip to main content
Hei, onko Jyväskylän alueella valokuituverkossa ollut huoltotöitä tai jotain muuta häiriötä, kun modeemini ilmoitti yhteyden nopeudeksi n. 46 mbit/s normaalin n. 96 mbit/s sijaan maanantaista lähtien, iltaisin nopeus palasi normaaliksi. Tänään nopeus on ollut normaali.
Soitin JVA:n tekniseen palveluun ja sanoivat, että sähköasentaja tulee vaihtamaan rasian, toivotaan, että asia ratkeaisi tällä!
Hei, uskoisin että tämä vika olisi ratkennut, sähköasentaja ei vielä käynyt mutta otin puhelinpistorasian kannen pois ja liitin pistokkeen kiinni pistorasiaan ilman kantta, pistoke upposi kunnolla jämäkästi kiinni ja käynnistäessäni modeemin uudelleen niin vika oli poissa!
Onkohan vikailmoitukseni vielä voimassa? Jos on niin annan sen olla perjantaihin saakka, että saan itse hieman testailla.
Sähköasentaja tulee varmaan lähipäivinä korjaamaan rasian kuntoon.
EDIT: Vika ei ainakaan vielä poistunut, yhteys katkesi google -kääntäjää käyttäessäni n. klo: 21:00 ja kun yhteys palasi niin nopeus oli jälleen laskenut up: 12799 Kbps down: 45861 Kbps.
Hei Wezcu80,

Vikailmoituksesi on avoinna vielä. Laitoin kertomasi tiedot ilmoitukselle lisätietona.
Nyt on selvinnyt, että vika ei aiheudu mistään asuntoni sisällä olevasta laitteesta, kaapelista, liittimestä tai pistorasiasta!
Vika ei voi olla enää muualla, kuin Soneran laitteissa, joko jakamossa tai muualla.
Hei Wezcu80,

Laitoin tiedot vikailmoitukselle lisätietona.
Vika tuli perjantaina takaisin, mutta oli päällä vain vajaat 10 minuuttia. Puhelinpistorasia on jo vaihdettu uuteen.
Yhteys on katkennut muutaman kerran päivässä muutaman viime päivän aikana vähäksi aikaa, jonka jälkeen yhteys on hidastunut 44-46 mbit/s ja nopeus on noussut muutaman kerran ennalleen kahdessa tunnissa, (joskus on kestänyt kauemminkin), jonka jälkeen modeemi pitää käynnistää uudelleen, jonka jälkeen nopeus on 94-96 mbit/s. Sunnuntaina vika oli päällä n. 12 tuntia. Tätä tapahtuu myös kun tietokone ei ole käynnissä. Alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään tämä yhteyden katkeaminen ja hidastuminen, vika on ollut jo kuukauden eikä muuttunut mihinkään! Luvatusta 5 arkipäivästä on jo kulunut 17!
Hei Wezcu80

Lisäsin ilmoittamasi lisätiedot vikailmoitukselle. Pahoittelut että emme ole voineet vikaa korjata luvatussa ajassa. Pätkivät ja hetkittäin esiintyvät viat ja niiden korjaus ovat haastavia niiden luonteen takia (vika häviää ennenkuin sitä ehditään rajata johonkin tiettyyn kohtaan).

Toivotaan että vika tulisi mahdollisimman nopeasti kuntoon!
Keskiviikkona 23.10.2013 tuli tekstiviesti, että viankorjaus oli siirtynyt asentajajalle, toivottavasti vika löytyy ja saadaan korjattua!

EDIT: Ensimmäisen vikailmoituksen tekemisestä tuli kuluneeksi 4 viikkoa 25.10.2013.
Vika palasi tänään klo: 14:30, oltuaan poissa noin 12 tuntia, vikaa on esiintynyt jo 5 viikkoa, toivoisin että vika saataisiin pian korjattua.
Hei Wezcu80,

Viankorjaus on tosiaan siirtynyt asentajalle. Toivotaan että asentaja saisi ongelman paikallistettua ja saataisiin yhteys toimimaan paremmin.
Asentaja kävi ja pudotti yhteyden 70 Mbit/s ja sanoi seuraavansa yhteyttä ja soittavansa minulle huomenna, vähän aikaa (n. klo. 9:47) hänen lähtönsä jälkeen vika tuli takaisin ja yhteys putosi 45 Mbit/s, onkohan tämä jo hänen tiedossaan?
Tiedän sen, ettei ylemmässä asunnossa asuvalla naapurillani ole tällaista nettivikaa.
Hei Wezcu80,

Kirjasin viestisi vikailmoitukselle lisätietona. Tieto ei varmaan vielä ole asentajaa tavoittanut. Onko hän jo soitellut sinulle?
Hän soitti aamulla, tuli käymään ja pudotti yhteysnopeuden 70 Mbit/s ja lähti. Hän sanoi seuraavansa yhteyttä ja soittavansa huomenna uudestaan. Hän ei ole soittanut toista kertaa tänään.
Hei Wezcu80,

Pahoittelut. Pieni ajatuskatkos iski. Asentaja palaa kyllä asiaan viimeistään huomisen puolella. Laitoin tuosta vielä vikailmoituksen käsittelijälle viestiä, niin hän voi tarkistaa tilannetta paremmin.
Ei se mitään, näitä sattuu itse kullekin. 🙂
Asia selvisi, vian aiheuttaja on asuntoni ja talon puhelinjakamon välinen puhelinkaapeli, jonka asentaja totesi vialliseksi!
Tämän asian kanssa on ilmeisesti vaan totuttava olemaan, ellei vuokranantaja rupea vaihtamaan sitä kaapelia. Lähetin kyllä vuokranantajalle viestiä asiasta. Voisitteko te myös lähettää Jyväskylän vuokra-asunnoille viestiä asiasta?

EDIT: Kun vika on poissa modeemin hallintasivulla 192.168.1.1 olevat nopeudet ovat up:12.798 ja down: 98.902. eli nopeammat, kuin koskaan aikaisemmin. Speedtest.net antoi nopeuksiksi: ping: 26ms down: 93.02 up: 10.65. Vian aikana down -nopeus laskee alle puoleen tuosta nopeudesta
Hei Wezcu80,

Asentaja ei vielä meille ollut kuittaillut viankorjauksen tulosta. Harmin paikka mikäli ongelma jäi tosiaan huoneiston ja talojakamon väliseen kaapeliin. Kaapelin vaihtaminen/korjaaminen on yleensä hieman isompi projekti. Hyvä että olit asiasta laittanut jo viestiä eteenpäin. Asentajakin tuosta saattaa ilmoitella huoltoyhtiöön tai isännöitsijälle.

Ilmoituksesi perusteella taloyhtiön pitäisi lähteä tuota asiaa selvittämään ja hoitamaan eteenpäin.
Niin, asentaja sanoi, että hekin voisivat kaapelin korjata, jos heille siitä työstä maksettaisiin.
Palataan asiaan, kun saan tietää isännöitsijän mielipiteen asiasta, että rupeaako sitä joku korjaamaan vai ei.
Ottakaa pois minun liittymästä se virheenkorjaus, en käytä viihdettä juuri ollenkaan, saahan sen takaisin tarvittaessa. Itsellänikin heittelee nuo pingit miten sattuu. En saanut vielä vastausta isännöitsijältä vaihdetaanko sitä kaapelia vai ei.
Hei Wezcu80,

Virheenkorjaus on nyt otettu pois.
Kiitos, se vakautti ja hiukan nopeuttikin yhteyttä, kun liittymässä on se nopeusvika päällä.

EDIT: Yhteys on myös vakaampi ja nopeampi ilman vikaa.
Nyt minä sen huomasin! En tiedä, kuinka hyvin asentaja mittaukset teki, mutta minä huomasin yhden asian,yhteys katkeaa ja kättelynopeus putoaa heti, kun naapuri kytkee oman Intenon modeeminsa käyntiin, kättelynopeus nousee huippuunsa, kun naapuri sammuttaa modeeminsa. Seurasin Windowsin wlan-verkkohaulla tämän! Kättelynopeuksia oli helpompi seurata Telewell TW-EAV510 modeemilla, koska se näyttää myös saatavilla olevan kättelynopeuden. Tässä talossa on minun lisäkseni kahdella henkilöllä samanlainen modeemi, toisen netti ei vaikuta minun nettini nopeuteen. Luulin, että kun asentaja vaihtoi nettiliittymäni jakamon valokuitupäätteen toiseen porttiin, niin tämäntapainen mahdollisuus olisi poistunut, laittoikohan hän kuitenkaan liittymääni tarpeeksi kauas toisista liittymistä? Tein uuden vikailmoituksen.
Olin yhteydessä isännöitsijään ja tämän mukaan tälläista tämän kuuluisi ollakin ja tämä on ihan normaalia!!! Hän sanoi soittavansa asentajalle ja kysyvänsä, miksi tällaista yleensä puhutaan asiakkaalle!!!

EDIT: Nyt tiedän myös naapurin nimen ja asunnon, jonka netti ja viihde vaikuttaa minun yhteyteeni, hän asuu suoraan yläpuolellani, asunto D38, asukas XXXX XXXX
Hei Wezcu80

Olitkin asiasta vikailmoituksen jättänyt ja vikapalvelusta oli samat lisätiedot siihen lisätty. Esiintyykö ongelma vain kun käytät yhteyttä wlanin kautta? Monesti langattomissa verkoissa ja niiden toimivuudessa riittää kun vaihdat langattoman verkon kanavaa esim. kanavasta 6 --> kanavalle 8.
En käytä langatonta verkkoa ollenkaan. Käytän tietokoneessa vain langallista yhteyttä. Oliko isännöitsijän kommentit ja tämän naapurini tiedot jo siellä tiedossa? (Katso aiempaa viestiäni.)

Vastaa