Skip to main content
Hei, onko Jyväskylän alueella valokuituverkossa ollut huoltotöitä tai jotain muuta häiriötä, kun modeemini ilmoitti yhteyden nopeudeksi n. 46 mbit/s normaalin n. 96 mbit/s sijaan maanantaista lähtien, iltaisin nopeus palasi normaaliksi. Tänään nopeus on ollut normaali.
Hei Wezcu80

Vilkaisin naapuritiedot myös nyt ja lisäsin ne vikailmoituksellesi! Poistin kuitenkin nimen näkyviltä julkisesti 🙂
Hyvä! Ilmoitattehan, jos olen erehtynyt asukkaasta?

EDIT: Tässä ko. naapurini laitteen MAC-osoite: 08-76-FF-47-D7-32, jos teette sillä jotain.
Hei, tässä JVA:n vastaus:

Soitin Soneran asentajalle joka kertoi kaapelin olevan ihan kunnossa. Ongelma on siinä, että talon rakentamisaikana
sisäverkkoa tehtiin 10 parisilla kaapeleille, jotka nykyiseen tietoliikennetulvaan eivät ole riittäviä. Hämmästyttää se, että
JVA:n omistamissa vanhemmissa taloissa (1950 ja 1960 luvulla tehdyissä) ei tuota kapasiteettiongelmaa juurikaan ole, vaikka
kaapelit ovat huomattavasti vanhempia.

Mikäli haluatte keskustella tuosta kapasiteettiongelmasta siltä pohjalta, että vaihdetaanko tuo kaapeli, pyydän ottamaan
yhteyttä kiinteistönpidon asiantuntijaamme X X mailto X X

Jos Sonera ei pysty lupaamaansa nopeuteen, teillähän on toki oikeus vaihtaa se sellaiseen, joka eniten vastaa talokaapelin
tuottamaa nopeutta, ettei tarvitse turhasta maksaa.

Ystävällisin terveisin


JYVÄSKYLÄN VUOKRA-ASUNNOT OY
TEKNINEN ASIAKASPALVELU
x x. tekninen isännöitsijä


Laitoin jo viestiä asiasta.

EDIT: Tällä hetkellä nettini toimii täydellä nopeudella, vaikka naapurini modeemi on ilmiselvästi käynnissä. Teittekö liittymälleni jo jotain?
Hei Wezcu80

Liittymäsi on seurannassa mutta mitään muutoksia sille ei olla tehty.
Hei, en ole vielä saanut vastausta JVA:n kiinteistönpidon asiantuntijalta, mutta onko mahdollista, että liittymän toimintaa testattaisiin muutama päivä ilman viihdettä? Käytän viihdettä sen verran vähän, että se sopisi kyllä minulle.
Hei Wezcu80

Voit pitää Viihteen digiboksin poiskytkettynä palvelureitittimestä korjauksen ajan jos haluat sitä testata. Viankorjauksen puolesta ei ole nyt merkitystä onko palvelu käytössäsi tai ei 🙂
Tarkoitin että viihde kytkettäisiin Soneran päästä pois päältä muutamaksi päiväksi, eikö vihdettä kuitenkin lähetetä, vaikka digiboksi pois päältä olisikin?
Hei Wezcu80

Viihteen "poiskytkeminen" ei vaikuta linjayhteyteesi mitenkään 🙂 Viihdepalvelu käyttää vain kaistan nopeutta silloin kun se on päällä. Virheenkorjaus voi olla liittymässä päällä muutenkin kuin pelkästään viihdepalvelun takia.
Virheenkorjaus otettiinkin pois päältä viime viikolla, huomasin sen jälkeen liittymäni hieman nopeutuneen ja vakautuneen.

Tässä talossa on muillakin ollut ongelmia Soneran netin toiminnassa, yhdellä naapurillani on lisäksi ollut netin lisäksi myös ongelmia viihteen toiminnassa, hän on tietääkseni tehnyt myös vikailmoituksen. Itse en asiaa ihmettele, kun ottaa huomioon JVA:n kommentit.
Onko ainoa mahdollisuus saada netti toimimaan jokaisella asukkaalla, rajoittaa nopeus jokaisella 70 mbit/s, kunnes kaapelit vaihdetaan (Jos ne vaihdetaan)? Itse en siis ole ainoa, jolla näitä ongelmia täällä on. Kun pelkästään minulta on rajattu nopeus 70 mbit/s, sillä ei ole ollut mitään vaikutusta yhteyden hidastumiseen.
Hei Wezcu80,

Mikäli vika johtuu sisäverkosta, niin silloin yhteysnopeuden rajaaminenkaan ei välttämättä tuota haluttua tulosta. Sisäverkon kaapeloinnin korjaaminen on oikeastaan ainoa varma korjaus.
Sehän siinä juuri onkin, kun Sonera ei sitä tule korjaamaan ja JVA:lta ei saa edes vastausta siitä, että tuleeko heiltä joku sitä korjaamaan!

Mielenkiintoisinta tässä viassa on se, että vika ei tule aina, kun naapuri sen modeemin päälle laittaa, talon verkko ei varmaan aina siis ylikuormitu, kun useampi henkilö verkkoa käyttää.
Nyt saattoi selvitä lisää! Minun ja naapurini yhteydet saattaa häiritä myös toisiaan, naapurillani nettiyhteys ei ole välillä toiminut ollenkaan ja myös viihde on hänellä pätkinyt, kun 14.11.2013 illalla hän sammutti viihteen digiboksinsa ja tietokoneensa, niin minun nettiyhteyden nopeus nousi huippuunsa. Hän on tehnyt myös vikailmoituksen ja hänelle on tullut viesti, että viankorjaus on siirtynyt asentajalle. Naapurini asunto on D40 ja nimi *** ***, muokatkaa nimitiedot pois, kun olette ottaneet sen ylös.
Hei Wezcu80,

Asentaja olikin tuolla jo käynyt. Sisäverkkoon oli vika ikävä kyllä rajautunut myös. Talon jakamon ja huoneiston välinen pätkä virheilee. Ylimääräisiä pareja ei ilmeisestikkään myös ollut. Eli tilanne on sama kuin sinun liittymäsi kohdalla. Naapurisikin olisi hyvä olla taloyhtiöön yhteydessä. On enemmän kuin todennäköistä että vastaavaa ongelmaa on muillakin taloyhtiössänne. Taloyhtiö vastaa sisäverkkojen kunnosta ja korjauksesta.
Hei, tässä JVA:n kiinteistönpidon asiantuntijan vastaus:

Tervehdys
Anteeksi vastauksen viipyminen, täytynee laittaa tulevien vuosien mahdollisiin korjauksiin talon sisäverkon kunnostus.


Otamme asian esille seuraavassa asukaskokouksessa, korjausta saamme ilmeisesti silti odottaa pidemmän aikaa.
Onko Soneralta mahdollista saada hyvitystä tällaisesta viasta?
Lisäyksenä edelliseen viestiin, meillä on keskiviikkona 20.11.2013 asukaskokous, jossa pitäisi olla myös todennäköisesti isännöitsijä paikalla, jossa keskusteltaisiin talon sisäverkon kunnosta asukkaiden ja isännöitsijän kesken, toivottavasti saataisiin sisäverkko pikaisesti kuntoon!
Sain selville isännöitsijältä että JVA selvittää korjauksen hinnan ja että mahtuuko se ensi vuoden budjettiin.
Korjausta saamme siis odottaa jonkun aikaa, toivotaan ettei vika mene vielä pahemmaksi ennen korjausta.
Liittymä on kyllä toiminut nyt toista päivää ilman ongelmia (koputtaa puuta :D).
Hei Wezcu80

Hienoa kuulla että asia etenee ! Toivottavasti korjaus mahtuu budjettiin niin ei tarvitse koputella puuta enää jatkossa 😉
Nettiyhteys on toiminut 2.12.2013 alkaen normaalisti, tänään 7.12 huomasin syyn, naapuri, jolla oli soneran yhteys käytössä muuttaa pois.

Ja tämä nopeus näyttää todella hyvältä: http://www.speedtest.net/my-result/3152032104

Vastaa