Skip to main content
Hei,

Kysyimme teiltä, mitä mieltä olette Keskustele ja kysy -palstasta. Olemme analysoineet kävijäkyselyn tulokset ja nyt on tarkoitus kehittää Keskustele ja Kysy -palstaa teidän avulla. Antakaa meille ehdotuksia mitä pitäisi tehdä toisin, käytännön vinkkejä jne. Haluamme keskustele ja kysy -palstasta viihtyisän paikan, josta saa asiantuntevia vastauksia Sonera-asiantuntijoilta sekä toisilta käyttäjiltä.

Alustukseksi voin kertoa, että suuriosa kävijöistä on miehiä n. 85%. n. 65% kävijöistä löytää palstan Soneran sivujen kautta, mutta ei vähätellä hakukoneiden osuutta. Kolmannes kävijöistä löytää vastauksen asiaansa ja saman verran esittää kysymyksen palstalla.

Näiden sanojen jälkeen voimme siirtyä pääasiaaan.

Ulkoasun ja käytettävyyden osalta ei noussut esille isoja asioita, mutta tulemme tekemään pieniä muutoksia siihen. Annoitte arvosanan 3,5 asteikolla 1-5. Mikäli sinulla on näitä koskevia kehitysideoita, niin kuuntelemme mielellämme.

Tiedon etsimisessä koetaan haasteita. Hyvin monessa kommentissa tuli esille viestien otsikointi. Pyrimme jatkossa omalla toimilla kiinnittämään huomiota enemmän viestien sijaintiin ja otsikoihin. Otsikko -kentän pituutta on kasvatettu tulleen palautteen perusteella.

Mitä mieltä olette, jos ratkaistu viestiketju lukitaan ja otsikon eteen lisätään "ratkaistu:"? Auttaako tämä tiedon etsimisessä vai tiedätkö parempia tapoja?

Sonera-asiantuntijoilta toivotaan enemmän täsmällisiä ohjeita, eikä vain ohjausta palvelupyyntö- tai Ohjeet ja vinkit -palveluun. Toimimme myös jatkossa tällä tavalla, jos ohjeet riittävät vastaukseksi asiakkaan kysymykseen tai asiaa ei voida selvittää ilman vikailmoitusta. Ohjeen kopioiminen toisesta paikasta toiseen ei ole järkevää toimintaa. Selvitämme myös mahdollisuuden liittää palstan käyttäjätiedot asiakastietoihin, joka mahdollistaisi asiakkaan tilanteen selvittämisen.

Huonoimman arvosanan annoitte vastauksien nopeudesta. Osasimme tätä odottaa, koska Sonera-asiantuntijat vastaavat palstalla arkipäivisin 08:00 - 20:00. Sonera-asiantuntijat eivät osallistu keskusteluun viikonloppuisin, joten alkuviikosta pitää kiirettä. Kysymyksiin pyritään vastaamaan aikajärjestyksessä, joten useamman viestin kirjoittamisesta ei ole hyötyä. Pääsääntöisesti pystymme vastaamaan kysymyksiin seuraavana arkipäivänä.

Yksittäisen aihealueen osalta eniten petrattavaa löytyy mobiiliasioissa (mokkula). Haemme ratkaisua tähän asiaan, jotta palstalta saisi parempaa apua näissä kysymyksissä.

Pyyrimme kertomaan ajankohtaista-alueella tulevista muutoksista. Löydät lisää tiedotteita Sonera.fi:ltä. Häiriötiedotteista löydät tiedossamme olevat viat ja verkkossa tapahtuvat muutokset.

Tarkoitus on keskustella Keskustele ja kysy -palstan kehittämisestä, joten pidetään keskustelu aiheessa.

Soneran asiakaspalvelunumeroista, vianrajausautomaatista ja muista vastaavista ei keskustella tässä yhteydessä. Voit luoda näistä asioista oman aiheen asiaankuuluvalle alueelle.

Tutustu myös:

Näin esität asiasi FAQ
Keskustele ja kysy -palstan säännöt
Nettietiketti

PS. Osallistu myös Ohjeet ja vinkit -palvelun kehittämiseen.

T. Mika
Sonera verkkoasiakaspalvelu
Palveluvastaava
Omat asetukset-sivulla kerrotaan seuraavaa (Yleiset-välilehti):

"Etusivu

Tervetuloa omiin asetuksiin. Täällä voit tarkastella ja muokata omaa profiiliasi, asetuksiasi, seurattuja keskustelualueita ja viestiketjuja. Voit lähettää yksityisviestejä toisille käyttäjille mikäli tämä toiminto on käytössä. Muista lukea tärkeät tiedotteet, ennen kuin jatkat eteenpäin."

Mistä ihmeestä voin muka muokata niitä asetuksia ja seurattuja keskustelualueita ja viestiketjuja?!

Mitä tarkoittaa "ennen kuin jatkat eteenpäin"?! Ei ole mitään linkkiä mistä "jatkaisi eteenpäin" (ilmeisesti sinne asetuksien ihmemaahan joita ei nyt missän näy).

Yleiset-välilehdellä EI OLE muuta kuin tämä "Etusivu" (ja sen linkki) jossa on kohdat "Etusivu" (jonka alla tuo ylhäällä lainaamani teksti), "Tärkeät tiedotteet" ja "Oma aktiivisuus".

Missä niitä asetuksia ja muita saa säätää??? Esim. olisi kiva laittaa "Ilmoita vastauksesta sähköpostiini" valinta automaattisesti päälle aina kun kirjoittaa viestiä, ettei se unohdu viestin jälkeen (pitäisi muistaa klikata "Seuraa vastauksia" sivun alaosasta).
Ja seuraava ongelma: RSS:ien linkit eivät toimi tähän viestikejuun.

Eli tämähän topicci näkyy kaikissa mahdollisissa RSS:eissä, kuten esim. nyt minulla "Yleinen Soneraan liittyvä keskustelu" RSS:ssä (feed.php?f=94) ja RSS itemin nimi: "Yleinen Soneraan liittyvä keskustelu • Re: Keskustele ja kysy -palstan kehittäminen".

Jos klikkaan RSS:ssä tuota otsikkoa, linkki vie osoitteeseen: viewtopic.php?t=1374&p=31594#p31594 jossa minulle kerrotaan, että: "Informaatio - Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia tämän alueen lukemiseen". TODELLA KÄTEVÄÄ!

Suora linkki tuon ylempänä olevan RSS:n viestiin: viewtopic.php?p=31594&f=97#p31594 (jos tossa linkissä EI ole tota "f=97" parametriä, niin sama virheilmo tulee kuin RSS:n linkkiä klikattaessa).

Siitä voitte sitten vertailla URL:ja ja ruveta korjaamaan tilannetta. HUOM! Koskee ilmeisesti kaikkia "sticky" topicceja jotka näkyy monilla eri foorumialueilla täällä.

Kiitoksia palautteesta. Selvitetään mistä mainitsemasi tilanteet johtuvat.

edit: RSS -syöte ratkaistu tekemällä pieniä muutoksia phpBB:n alkuperäisiin tiedostoihin.

Terveisin,

Mika
Sonera verkkoasiakaspalvelu
Palveluvastaava


Sonera-asiantuntija kirjoitti:
edit: RSS -syöte ratkaistu tekemällä pieniä muutoksia phpBB:n alkuperäisiin tiedostoihin.

Kiitokset tulee antaa kun ne ovat paikallaan; kiitos nopeasta korjauksesta tuon RSS:n osalta.

PYYNTÖ: Voisitteko lopettaa "edittien" tekemisen? Ne muutoksethan (=uusi tieto) eivät välity ikinä RSS:hin jos se on jo merkattu luetuksi (ja mahdollisesti teknisistä syistä ei ollenkaan), JA email-huomautusta uudesta viestistä topicciin ei tietenkään tule. ELI, on hyvin todennäköistä, että viestien muokkauksenne, ja niin olleen lisä-, tarkentavat-, yms. tiedot eivät välity lukijalle/topicin seuraajalle ollenkaan. Eli aina vain uusi viesti, ei se BBS-softa/tietokanta siihen kuole jos tulee vähän enemmän viestejä, eiks jeh? :)

Jään odottelemaan korjausta/infoa noista asetuksista ja muista mistä kirjoitin ekaksi.




















 
Omat asetukset-sivulla kerrotaan seuraavaa (Yleiset-välilehti):

"Etusivu

Tervetuloa omiin asetuksiin. Täällä voit tarkastella ja muokata omaa profiiliasi, asetuksiasi, seurattuja keskustelualueita ja viestiketjuja. Voit lähettää yksityisviestejä toisille käyttäjille mikäli tämä toiminto on käytössä. Muista lukea tärkeät tiedotteet, ennen kuin jatkat eteenpäin."

Mistä ihmeestä voin muka muokata niitä asetuksia ja seurattuja keskustelualueita ja viestiketjuja?!

Mitä tarkoittaa "ennen kuin jatkat eteenpäin"?! Ei ole mitään linkkiä mistä "jatkaisi eteenpäin" (ilmeisesti sinne asetuksien ihmemaahan joita ei nyt missän näy).

Yleiset-välilehdellä EI OLE muuta kuin tämä "Etusivu" (ja sen linkki) jossa on kohdat "Etusivu" (jonka alla tuo ylhäällä lainaamani teksti), "Tärkeät tiedotteet" ja "Oma aktiivisuus".

Missä niitä asetuksia ja muita saa säätää??? Esim. olisi kiva laittaa "Ilmoita vastauksesta sähköpostiini" valinta automaattisesti päälle aina kun kirjoittaa viestiä, ettei se unohdu viestin jälkeen (pitäisi muistaa klikata "Seuraa vastauksia" sivun alaosasta).






Hei,

Aktivoitu ko. ominaisuuksia varten tarvittavat toiminnot. Nämä löytyvät jatkossa Omat asetukset -> Yleiset -välilehdeltä.

Mika
Sonera verkkoasiakaspalvelu
Palveluvastaava


asiakaspalvelu ja vikapalvelu auki klo 20 mutta asentajat töissä klo 21. ainakin näin juuri kerrottiin. miten voivat siis tänään lähettää tekstiviestin klo 20 jälkeen sikäli mikäli asentajat nyt edes saavat työnsä tehtyä. kyllä vituttaa tuo touhu.
miksi myytty kun ei ole mahdollista toteuttaa ?
rp55 kirjoitti:
asiakaspalvelu ja vikapalvelu auki klo 20 mutta asentajat töissä klo 21. ainakin näin juuri kerrottiin. miten voivat siis tänään lähettää tekstiviestin klo 20 jälkeen sikäli mikäli asentajat nyt edes saavat työnsä tehtyä. kyllä vituttaa tuo touhu.
miksi myytty kun ei ole mahdollista toteuttaa ?


Asentaja kuittaa tekstiviestillä työn tehdyksi. Viesti ei siis lähde asiakaspalvelumme kautta. Tämän vuoksi viesti voi tulla asiakaspalvelumme aukioloaikojen ulkopuolella.
Voisi tuonne sivun alareunaan näyttää tällä hetkellä kirjautuneet henkilöt, eikös sellainen ole melkein jokaisessa foorumisoftassa mahdollisuutena? Tai ainakin edes näyttäisi, koska Soneran henkilökuntaan kuuluvia henkilöitä on paikalla..
Slider kirjoitti:
Voisi tuonne sivun alareunaan näyttää tällä hetkellä kirjautuneet henkilöt, eikös sellainen ole melkein jokaisessa foorumisoftassa mahdollisuutena? Tai ainakin edes näyttäisi, koska Soneran henkilökuntaan kuuluvia henkilöitä on paikalla..


Tätä ominaisuutta ei tosiaan palstalla ole. Kehitysidea siis tämäkin. :)
Soneran henkilökunnan osalta voin todeta, että keskustelupalstalla vastataan pääasiassa aukioloaikojemme puitteissa eli arkisin 8-20. Matkapuhelinpuolen asioihin vastataan lisäksi lauantaisin 9-16.30 välillä. Viesteihin vastataan vanhimmasta alkaen, joten oman viestin kommentointi ei kannata, koska viesti nousee sitä kautta uudemmaksi. Ihan tarkka vastausjärjestys ei kuitenkaan ole, koska on asioita, joita tarvitsee selvittää enemmän.
Kun kirjautuu sisään foorumiin, pitäisi ohjata takaisin siihen topicciin jossa oltiin kun kirjautuminen tehtiin. Eli kuten viestin kirjoittamisen jälkeen, ohjaus takaisin topicciin. Nyt kirjautumisen jälkeen ohjataan foorumin pääsivulle. Ei paljon järkeä.
Merkitse kaikki viestit luetuksi -toiminto löytyy ilmeisesti vain Keskustelualueet sivulta sekä suoraan sen alaisilta palstoilta. Se olisi hyvä saada käyttöön myös yksittäisten aihealueiden kanssa, jos ei halua käydä kymmentä turhaa aihealuetta läpi, jotta sivu ei näyttäisi palstalla uusia viestejä, jos odottaa omaan ketjuunsa vastausta.
Vai olenko vain niin puusilmä, etten löydä kyseistä toimintoa sieltä?
Tämmönen lasku nro 11142109208 onko tämä lasku viime kuun lasku eli lokakuun ??
Hei Hemppaja! Ilmoittamasi laskunumeron perusteella tarkistin tilanteesi ja lasku on aikaväliltä 17.09.11 - 16.10.11.

Tiesithän että Omilta Sivuilta löydät laskuarkiston, josta löydät laajakaista- ja matkapuhelinlaskusi vähintään viimeisen vuoden ajalta.

Paljon hyödyllistä tietoa laskutuksesta löydät myös täältä.

Ps. Olethan sinäkin jo tutustunut Facebook-sivuihimme ja liittynyt tykkääjiin? http://www.facebook.com/sonera
Olin tilannut Sonera -liittymän ,ja sain myös samassa yhteydessä tietokoneen ,jota maksan tällä hetkelläkin .Tilausaika oli 08.01.2010 .Tämä kyseinen tilaus on tehty puhelinmyyjän välityksellä ja lupasi koneelle kolmen vuoden takuun.Tällä hetkellä kone pitää hirveää meteliä kun laittaa päälle ja sammuu viiden minuutin päästä . Välillä toimii ja välillä ei .Kone on :HP Compaq peruskannettava 615.Mistä apua ? T:Krisu
Soita asiakaspalveluun tai vie kone huoltoon lähimmän Sonera Kaupan kautta.
Moi pirana+8! Kannettavissa on toki normaali laitevalmistajan takuu. Koska kyseessä on HP:n valmistama laite, kannattaa aluksi olla yhteydessä HP:n Lisäturva palvelunumeroon 0203 64329, jossa vikatilanne kartoitetaan ja sinulle annetaan tarkemmat toimintaohjeet. Lisätietoja huollosta ja takuusta löydät täältä.
Mistä omista asetuksista voi vaihtaa sähköpostiosoitetta, johon ilmoitukset seurattavista viestiketjuista tulevat? Jos sitä ei pysty muuttamaan, niin olisiko siis rekistöydyttävä uudestaan? Haluaisin vaihtaa sähköpostiosoitteeni kun entinen poistuu.

EDIT: Äh, löytyihän se...
Minulle tärkeintä olisi että foorumilla olisi jokin (selkeä!) tapa jolla muiden keskustelijoiden - sekä Soneran asiakaspalvelijoiden - vastauksia voi arvottaa, jotta ne lukemisen arvoiset nousisivat esiin, ja jokin tapa jolla niille voisi myös antaa kannatustaan. Esimerkkiä voi, soveltaen, ottaa vaikka superuser.com:sta, tai muista stackexchange-verkon sivustoista. Tai GetSatisfactionista. Tai Slashdotin keskusteluista. Tai Facebookin tykkäyksistä. Tai monesta muusta. Ideana siis että ne asiat joita palstan lukijat pitävät arvokkaina ja hyödyllisinä korostuvat, ja ne joita käyttäjät pitävät turhina taas karsiutuvat vähemmälle huomiolle.

Mainittakoon myös että täällä on jo myös sen verran turhan agressiivista Sonera-kritiikkiä, että te viralliset vastaajat saatte kyllä sympatiani. Koettakaa jaksaa! :)

Edit: Muokkasin viestiäni säyseämmäksi. Alkuperäisen voivat kiinnostuneet lukea vaikka täältä.
Hetkinen, jos oikein ymmärsin niin meinaat sitä että Sonera asiakaspalvelun kirjoittamat viestit pitäisi nousta ns. ekaksi? Ongelmaksi tekee se, että välillä ne Soneran asiakaspalvelu ei tiedä kaikkea.

Ja tämä on phpbb3 keskustelufoorumi että siitä vaan muokkaamaan.
ikajaste kirjoitti:
Heh, ajattelin laittaa tänne ihan rakentavaa palautetta ja ideoita palstan toimintaan, mutta merkittävä osa käyttäjäkunnasta (siis muualta kuin Soneran puolelta) vaikuttaa ainakin ensivaikutelman perusteella sen verran värikkäältä, että taidan tiivistää vain keskeisimpään. Kun en jaksa ruveta keskutelemaan tällaisessa ympäristössä.
...
Minullakin olisi kyllä valitettavaa Sonerasta, mutta jätän väliin - tämä palsta ei kyllä herätä mitään muuta kuin sympatiaa teitä kohtaan. Koettakaa jaksaa! :)

Kiitos tästä "minä olen parempi ihminen kuin te"-viestistä, pelasti iltani. Mutta aikuisten oikeasti, kerrohan miten tämä sinun ulosanti oli nyt järkevä? Miten elitistinen viestisi oli tälle palstalle hyväksi? Mietippäs hetkinen rauhassa miksi sinun piti tulla tänne haukkumaan muita? Varsinkin jos paikka on niin p kuin annat ymmärtää. Kiitos ja hyvästi, ei jäädä kaipaamaan.
Buffale kirjoitti:
Hetkinen, jos oikein ymmärsin niin meinaat sitä että Sonera asiakaspalvelun kirjoittamat viestit pitäisi nousta ns. ekaksi? Ongelmaksi tekee se, että välillä ne Soneran asiakaspalvelu ei tiedä kaikkea.


Eiei, vaan ne jotka lukijat kokee nostamisen arvoisiksi.

Sitäpaitsi ekaksi nouseminen on tämänkaltaisessa foorumirakenteessa muutenkin vähän kestämätön ratkaisu. Antamani esimerkit oli tarkoitettu vain konseptoimaan sitä että lukijoilla on enemmän valtaa sisällön esittämiseen kuin vain kaiken lukeminen pötkössä.

Jos teknisesti pienimmästä muutoksesta lähdettäisiin, niin hyvä lähtökohta voisi se että voisi peukutella postauksia, ja että se näkyisi jotenkin muutenkin kuin pikkuisena numerona. Esim. peukuteltuja viestejä korostettaisiin visuaalisesti, ja antipeukutelluista näytettäisiin pari ekaa lausetta ellei siitä klikkaa enemmän näkyviin (sillain dynaamisesti päivittymällä tietty, kuten asiaan kuuluu). Mutta siis tuo on se simppelein vaihtoehto.

Pointtina siis se, että tietoa organisoitaisiin sosiaalisesti. Jotenkin toimivasti, tapoja on useita.

Buffale kirjoitti:
Ja tämä on phpbb3 keskustelufoorumi että siitä vaan muokkaamaan.
Ah, tottakai! Vaan kun sitten mulla ei olisi enää aikaa käyttää tähän Koti TV:n katseluun, joka taas tekisi foorumin turhaksi, jolloin sitä ei kannata edes muokata! Loogista!




















 
Mutta aikuisten oikeasti, kerrohan miten tämä sinun ulosanti oli nyt järkevä? Miten elitistinen viestisi oli tälle palstalle hyväksi? Mietippäs hetkinen rauhassa miksi sinun piti tulla tänne haukkumaan muita? Varsinkin jos paikka on niin p kuin annat ymmärtää. Kiitos ja hyvästi, ei jäädä kaipaamaan.





Heh, tekisi vähän mieli vastata että MOT. Mutta joo, lisätään että ei tosiaan ollut kovin rakentava minunkaan viestini ja olisi ollut parempi olla kirjoittamatta. Joskus ei vaan enää jaksa ihmisten tapaa nettikirjoittella.

Eikä se varmaan ollut palstalle hyväksi, mutta sen ei sen tarkoitus ollutkaan luoda iloista me-henkeä, vaan kertoa ihan oikea kehitysidea, joka olisi minusta keskeisin lisä tälle palstalle. Sellaista kun otsikossa kysyttiin.

Esim. Jos jonkinmoinen viittaamanikaltainen teknisesti tuettu sosiaalinen pisteytys olisi ollut, niin oma höpöviestini olisi sekin hukkunut ansaitusti muiden vastaavien mukana sinne pohjamutiin. Nyt senkin turhuuden joutuu lukemaan jokainen joka yrittää oikeasti selvitellä että mitä fiksuja kehitysideoita täällä on jo kirjoiteltu, kuten minä yritin.


Hei,

Olemme muuttaneet Keskustele ja kysy -palstan asetuksia parantaaksemme teidän kanssa käytävää vuorovaikutteista keskustelua.

Voit lisätä viestiisi 3 kpl liitetiedostoja, joilla voit tukea viestisi sisältöä. On sanottu, että yksi kuva vastaa tuhatta sanaa ja olemme tästä samaa mieltä. Toivottavasti saat jatkossa asiaasi vastauksen nopeammin ja helpommin niin meiltä kuin muilta käyttäjiltä. Voit lisätä liitetiedoston viestiin kirjoitusikkunan alalaidasta löytyvältä liitetiedostot -välilehdeltä.

Voit myös elävöittää omaa tunnusta lisäämällä Avatar -kuvan tietoihisi. Avatar -kuvan lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset -> Profiili -> Avatar.

Terveisin,

Mika
Sonera verkkoasiakaspalvelu
Palveluvastaava
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Voit myös elävöittää omaa tunnusta lisäämällä Avatar -kuvan tietoihisi. Avatar -kuvan lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset -> Profiili -> Avatar.

Jep, ei sitten voinut sallia yleisesti käytössä olevia kokoja avatariksi!?!? Mistä --piip-- revitte "Maksimikoko; leveys 115 pikseliä, korkeus 90 pikseliä" koon?! Yleensä käytetään esim. 100x100px kuvia... pitäkää tunkkinne, tämänkin ryssitte, onnittelen.
Tällainen pieni ehdotus: Tietääkseni nuo asiakaspalvelijat jotka nyt vastailevat foorumilla ovat tavallisessa asiakaspalvelussa, mutta ehdotankin että voiko pari teknistä tukihenkilöä vikapalvelusta/verkonhallinasta yms. tulla tänne ja vastailemaan paljon laajemmin ja kattavammin kysymyksiin?

Tämä siksi kun nykyisin kaikkiin ongelmiin on tällainen vastaus: "Tee vikailmoitus soittamalla xxx tai palvelupyyntöjen kautta."

Ja ponttini oli että ehkä jotain viankorjausta saisi aikaan myös palstalla eikä vain "Tee vikailmoitus" viestejä.

Vastaa