Skip to main content

Kiinteä laajakaista, verkkoon liittyminen

  • December 11, 2014
  • 11 kommenttia
  • 13 katselukertaa

Asun haja-asutusalueella omakotitalossa. Tarkoituksena oli laittaa kiinteä laajakaista, koska teen etänä töitä ja tarvitsen hyvät yhteydet. Olen Soneran kanssa ollut yhteyksissä useampaan otteeseen ja tilanne on seuraavanlainen:
- Taloon on tullut puhelinjohto, liittymä irtisanottu aikoinaan ja lumi/puu/tms on katkaissut johdon tämän jälkeen.
- Soneran mukaan tuon johdon korjaus (15min homma?) maksaa 1080€. Se on kuulemma yksiselitteisesti 1080€, eli sama hinta kuin että uusi talo liittyy verkkoon, ja vedetään esim. 100m uutta linjaa taloon.

Meneekös tämä homma nyt aivan kaikkien pykälien mukaan? Minun mielestäni tuollainen hinnoittelu on aivan käsittämätöntä. Ymmärrän sen että kun uuden talon rakentaa niin siinä vaiheessa ei summa tunnu niin isolta maksaa asuntolainalla esimerkiksi. Tietenkin Sonera voi periä mitä huvittaa asiakkailta koska täällä ei ole vaihtoehtoja, mutta voisi asiasta olla jotakin lakeja / säännöksiä että hinnat olisivat kohtuullisia.

Nykyään Internet kumminkin pitää olla oikeastaan jokaisella, sen pitäisi olla julkinen palvelu. Liikkuvan laajakaistan toiminta on lähinnä satunnaista, nopeudet heittelee miten sattuu. Itse esim. tarvitsen luotettavia yhteyksiä töitteni tekemiseen. Kaiken lisäksi kun nyt (ainakin osittain?) valtion rahoilla vedetään valokuituja ympäri maata (laajakaista kaikille -hanke), niin ne valokuiduthan menevät hukkaan koska verkkoon liittyminen maksaa niin paljon. Eikös niille valokuiduille olisi hyvä saada mahdollisimman paljon käyttöä, kapasiteettihan niissä on käytännössä rajaton.

Hulluinta tässä minun mielestäni on se että Sonera perii saman hinnan siitä että käykö täällä huoltomies 15min liittämässä kaapelit, vai rakennetaanko (yksi päivä?) kokonaan uutta linjaa taloon.

11 kommenttia

  • November 3, 2011
Hei. Voin toki katsoa asiaasi tarkemmin, jos lisäät Profiiliisi asiakasnumerosi.

  • November 3, 2011
Tein uuden tilin verkkopankkitunnuksilla ja päivitin asiakasnumeron. Löytyykö sillä nyt tietoni?

Yritin etsiä kohtaa omilta sivuilta josta voisin tarkistaa onko siellä osoitteeni yms oikein, mutta en löytänyt. Kumminkin pariin otteeseen kun olen yrittänyt tilata sitä laajakaistaa puhelimitse niin teillä on koneella ollut oikeat tiedot.

  • November 4, 2011
Hei. Asiakastietosi löytyivät kyllä. Olen laittanut asian selvitettäväksi. Vastaan heti, kun lisätietoa saan.

  • November 11, 2011
Ei ole ilmeisesti asiasta vielä mitään lisätietoa?

  • November 11, 2011
Ikävä kyllä ei vielä. Kiirehdin asiaa ja palaan heti, kun jotain kerrottavaa on.

  • November 21, 2011
Jokos rakennuspuolella on ehditty miettiä hinnoittelua?

  • November 24, 2011
Hei, kyselyä on kiirehditty, pahoittelut viivästyksestä. Palaamme asiaan pikimmiten!

  • December 1, 2011
Mitä Soneran mukaan tarkoittaa "pikimmiten"?

Alkuperäisen viestin lähetyksestä on kulunut kuukausi. Noh, normaalia Soneran "asiakaspalvelua" mutta vois kysästä niiltä joiden ko. hinnoittelusta pitäisi tietää että onko siellä aikomustakaan vastata?

  • December 2, 2011
Hei,
Asiakaspalvelustamme onkin tänään yritetty tavoitella sinua koskien rakentamismaksua. Mikäli haluat tehdä liittymätilauksen, olethan yhteydessä myyntipalveluumme 0800 133133 (ma-pe 8-20, la 9-16.30)

  • December 3, 2011
Ohhoh se hintahan tippui aika paljon. Nyt asiaa voi harkita uudestaan.

  • August 21, 2013
Jatkoa tälle eeppiselle tarinalle (EDIT: joka on tosi):
viewtopic.php?f=50&t=11346

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11665385

Lyhyesti eteni näin:
- Soneran hinta-arvio nousi siitä muutamasta satasesta 20 000 - 30 000 €. Maksiminopeus 1Mbit/s. Ilmeisesti olisi vedetty joku oma KUPARImaakaapeli nopeudesta päätellen, ei valokuitu.
- Laitoin tilat toiminimelle eri paikkaan koska tarvin kiinteää liittymää. Siellä kesti n. 4kk että alkoi toimimaan kunnolla. Mukana uhkailut siitä että jos vika on omissa vehkeissä niin maksaa maltaita jne.