Tänään tulee täyteen noin kolme ja puoli kuukautta muuttamisestani. Vanhassa osoitteessani minulla oli 24Mbit internet-yhteys, joka toimi kiitettävästi asunnossa noin 18Mbit nopeudella. Nyt uudessa osoitteessani olen seurannut todellista nopeutta, Soneran itse suositteleman Viestintäviraston nopeudenmittausohjelman avulla. Pyysin myös kytkennän yhteydessä asennusmiestä mittaamaan hänen laitteellaan saatavan nopeuden. Asennusmiehen mittaama nopeus oli noin 9Mbit, ja nyt itse mittaamani tulokset ovat olleet 7-8Mbit suuruisia, suoraan asuntoon tulevasta linjasta 1,5 metrin kaapelia käyttäen.
Modeemi oli aluksi sama noin kahden kuukauden ajan, jonka jälkeen modeemi vielä vaihtui. Tällä ei ollut vaikutusta nopeuksiin.
Tänään ajattelin soittaa asiakaspalveluun, ja kun puhelu alkoi kello 18:56, kertoi automaatti jonotusajan olevan n. 20 minuuttia. Nyt puhelin odottaa jonossa edelleen, puhelun kestossa numeroina 54 minuuttia, kahdeksan sekuntia. Tätä viestiä kirjoittaessani kello tuli 20:00, jolloin Soneran mukaan asiakaspalvelu menee kiinni. Lopetin puhelun kahdeksalta. Puhelun kestoksi tuli 01:04. Laskutetaanko minua tältä ajalta asiakaspalvelun käytöstä?
Nyt kysynkin Soneralta: Miksi minulle ei ilmoitettu nopeusluokan mahdollisesta laskusta muuton ilmoittamisen yhteydessä, vaan sanottiin, että "Yhteys on saatavilla myös uuteen osoitteeseenne."?
Olisin mielelläni tyytynyt myös 8Mbit yhteyteen, jos minulle olisi sanottu, että todelliset nopeudet ovat alhaisempia. Tiedän, että määräaikaissopimuksissa ei ole mahdollista muuttaa ehtoja kuin pätevin syin, mutta eikö tämä mene Teidänkin, Sonera, mielestänne jo kohtuuttomuuden puolelle?
Mukava olisi siis tietää, onko minulla oikeus pienentää määräaikaissopimuksesta huolimatta liittymäni nopeutta vastaamaan sen todellista nopeutta?
Sivu 1 / 1
uskoisin että onnistuu muutos.
Tässä tapauksessa olet tehnyt kaikki toimenpiteet, jotka kotikonstein on mahdollista tehdä (lue: testannut omat laitteet). Liittymästä kannattaa tehdä vikailmoitus Sonera Vikapalveluun. Voit jättää vikailmoituksen vianrajausautomaattiin numeroon 020 690101 (mpm/pvm) tai tehdä Omien Sivujen kautta vikailmoituksen kirjallisesti.
Jos yhteyttä ei saada kuntoon vikailmoituksenkaan kautta, eikä liittymä toimi palvelukuvauksen mukaisesti, voidaan liittymän nopeusluokkaa laskea määräaikaisesta sopimuksesta huolimatta.
T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Jos yhteyttä ei saada kuntoon vikailmoituksenkaan kautta, eikä liittymä toimi palvelukuvauksen mukaisesti, voidaan liittymän nopeusluokkaa laskea määräaikaisesta sopimuksesta huolimatta.
T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Noniin, päivitystä tänne.
Tänään pääsin aamulla asiakaspalveluun, josta lähdin asiaa selvittämään. Siellä virkailija tarkasti yhteyteni kytkennän, että se oli tehty oikein ja näinhän se oli. Virkailija ohjasi minut sitten vikailmoitusnumeroon, joka tosin ensin ohjautui lankapuhelinpuolelle, mutta he sitten ohjasivat sen oikein eteenpäin. Vikapalvelussa sitten oli vastassa todella asiallisen kuuloinen ja ystävällinen ihminen, tällaisia kaivattaisiin asiakaspalvelun puolella useammin!
Aloitimme sitten selvittämään asiaa vikapalvelun virkailijan kanssa.Tosiaan tässä tapauksessa oli tapahtunut asiakaspalvelijan virhe. Muuton yhteydessä, vaikka virkailija sanoi, että 24M yhteys on saatavilla osoitteeseeni, ei hän ilmeisesti asiaa ollut tarkastanut, sillä vikapuolelta katsoi virkailija ensimmäisenä tämän saatavuuden ja sepä olikin vain maksimissaan 8M yhteyteen asti tähän uuteen osoitteeseeni. Sain sitten sitä kautta tarjouksen tuosta 8M yhteydestä mikäli jatkaisin määräaikaisuuttani. Tässä katsoin kuitenkin itselleni paremmaksi vaihtoehdoksi lopettaa määräaikaissopimuksen ja sitä kautta irtisanoin myös liittymäni.
Tilasin samana päivänä vielä 1M Data Teho -yhteyden puhelimeeni, jonka kautta myös koneellani olen sitten internetissä, olen sen jo aikaisemmin todennut toimivaksi yhdistelmäksi. Mahdollisuus oli myös 3,6M yhteyteen, mutta sen todellinen nopeus on kuulemani mukaan lähempänä 1M kuin teoreettista maksimia. Tämä 1M yhteys näyttää testien kautta asunnossani noin 980kbps nopeuksia, joten hyvin täyttyy lupaus.
Kuitenkin, vikapuolen virkailijan kanssa asioidessani asiat todella menivät eteenpäin ja epäkohdat selvitettiin virkailijan aloitteesta, varsinkin lopussa esitetty kysymys "Haluatko vielä tiedustella jotain asiaa?" sai plussani puolelleen. Tehtiin siinä vielä reklamaatio tähän asti maksetusta maksusta siltä ajalta, kun liittymä ei ole vastannut sopimuksessa mainittua.
Tulokseen olen tyytyväinen ja kiitän tässä kohtaa Soneraa toimivasta asiakaspalvelusta, SIINÄ KOHTAA KUN OIKEIDEN IHMISTEN KANSSA PÄÄSEE YHTEYTEEN!
Lopuksi:
Kehitettävää on Soneralla asiakaspalvelun suhteen, mutta ei kaikki niin huonolla mallilla ole miltä vaikuttaa ensi silmäykseltä. Vielä kun markkinoijat tajuavat, että edullisempaa on ilmoittaa se todellinen nopeus, kuin teoreettinen maksimi, nostan oman peukaloni kokonaan pystyyn.
Tänään pääsin aamulla asiakaspalveluun, josta lähdin asiaa selvittämään. Siellä virkailija tarkasti yhteyteni kytkennän, että se oli tehty oikein ja näinhän se oli. Virkailija ohjasi minut sitten vikailmoitusnumeroon, joka tosin ensin ohjautui lankapuhelinpuolelle, mutta he sitten ohjasivat sen oikein eteenpäin. Vikapalvelussa sitten oli vastassa todella asiallisen kuuloinen ja ystävällinen ihminen, tällaisia kaivattaisiin asiakaspalvelun puolella useammin!
Aloitimme sitten selvittämään asiaa vikapalvelun virkailijan kanssa.Tosiaan tässä tapauksessa oli tapahtunut asiakaspalvelijan virhe. Muuton yhteydessä, vaikka virkailija sanoi, että 24M yhteys on saatavilla osoitteeseeni, ei hän ilmeisesti asiaa ollut tarkastanut, sillä vikapuolelta katsoi virkailija ensimmäisenä tämän saatavuuden ja sepä olikin vain maksimissaan 8M yhteyteen asti tähän uuteen osoitteeseeni. Sain sitten sitä kautta tarjouksen tuosta 8M yhteydestä mikäli jatkaisin määräaikaisuuttani. Tässä katsoin kuitenkin itselleni paremmaksi vaihtoehdoksi lopettaa määräaikaissopimuksen ja sitä kautta irtisanoin myös liittymäni.
Tilasin samana päivänä vielä 1M Data Teho -yhteyden puhelimeeni, jonka kautta myös koneellani olen sitten internetissä, olen sen jo aikaisemmin todennut toimivaksi yhdistelmäksi. Mahdollisuus oli myös 3,6M yhteyteen, mutta sen todellinen nopeus on kuulemani mukaan lähempänä 1M kuin teoreettista maksimia. Tämä 1M yhteys näyttää testien kautta asunnossani noin 980kbps nopeuksia, joten hyvin täyttyy lupaus.
Kuitenkin, vikapuolen virkailijan kanssa asioidessani asiat todella menivät eteenpäin ja epäkohdat selvitettiin virkailijan aloitteesta, varsinkin lopussa esitetty kysymys "Haluatko vielä tiedustella jotain asiaa?" sai plussani puolelleen. Tehtiin siinä vielä reklamaatio tähän asti maksetusta maksusta siltä ajalta, kun liittymä ei ole vastannut sopimuksessa mainittua.
Tulokseen olen tyytyväinen ja kiitän tässä kohtaa Soneraa toimivasta asiakaspalvelusta, SIINÄ KOHTAA KUN OIKEIDEN IHMISTEN KANSSA PÄÄSEE YHTEYTEEN!
Lopuksi:
Kehitettävää on Soneralla asiakaspalvelun suhteen, mutta ei kaikki niin huonolla mallilla ole miltä vaikuttaa ensi silmäykseltä. Vielä kun markkinoijat tajuavat, että edullisempaa on ilmoittaa se todellinen nopeus, kuin teoreettinen maksimi, nostan oman peukaloni kokonaan pystyyn.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.