Skip to main content

Koittakaa jo päättää, HD vai ei

  • December 11, 2014
  • 17 kommenttia
  • 8 katselukertaa

Minulle tuli Soneralta sähköposti:

Sonera tarjoaa [u:dtlmaj9q]kaikille[/u:dtlmaj9q] Koti TV -asiakkailleen mahtavan kevätedun. Näet nyt Englannin Valioliigan loppukauden pelit HD:na - veloituksetta omasta Koti TV:stäsi.

Näenko varmasti pelit HD:nä oman 24mb ADSL:n kautta, kun aiemmin on aina toitotettu sitä, että HD:n katsomiseen pitää olla 100mb linja.

Jos en pystykään lupauksesta huolimatta katsomaan HD-futista, niin mitä Sonera tarjoaa minulle keväteduksi?

17 kommenttia

  • April 19, 2011
Minulla on laajakaista extra 10/2, ja ValioliigaHD-kanavat alkoivat näkyä ilmaiseksi eilen. Siis toukokuun loppuun asti pitäisi näkyä ilmaiseksi.

  • April 19, 2011
Minulla KOtiTV + VDSL 100/10 liittymä, valioliigat kyllä alkoi näkyä noilla kanavapaikoilla mutta ei todellakaan HD:nä, perus 720 x 576 standardiresoluutiota näyttää vaikka boksista olisi valittu 720p tai 1080i ja liitetty HDMI:llä.
KotiTV on vielä ollut senverran vähänaikaa käytössä etten ole päässyt testaamaan esim. noita videovuokraamon HD videoita, näkyisikö nekään oikeasti 720p resolla.
Tuo boksin 720 / 1080i valinta ei kyllä tunnu vaikuttavan mitenkään kun sitä vaihtaa, pitäisikö esim. valikoitten tarkkuus muuttua kun vaihtaa 720p, vai onko Motorolan boksissani vikaa?
Liitäntä siis HDMI ja näyttönä 720p tykki, välissä AV vahvistin joka tarvittaessa skaalaa SD:n HD resoon, mutta samahan se ei toki ole kuin aito HD-kuva.

  • April 19, 2011
Joo, ajattelin itsekkin, että eihän tuo taida olla ihan täyttä HD:tä. On vain niin vähän kokemusta HD:stä, etten ollut varma. On tullut katseltua vain vähän Welholta NelonenHD:tä, SuomitvHD:tä ja kunnon HD-kanavia ilmaisina viikonloppuina.

On tosiaan vähän sekavaa tämä Soneran info HD:n saatavuudesta. Perjantaina huomasin, että omien sivujen kautta voin tilata HD-kanavapaketin, vaikka minulla on vain 10 megaa ja mahdollisuus vain 24:ään megaan. Ja kun katsoin paketin nettisivua, niin sieltä ei löytynyt mitään 100 megan rajoitusta. Ajattelin, että onkohan sadan megan rajoitus poistettu, ja kokeilin tilata HD-kanavapaketin, mutta tänään selvisikin, että ei se edelleenkään ole mahdollista alle 100 megan yhteydellä.

Tulivatko silloin yhtenä ilmaisena viikonloppuna puolisen vuotta sitten ne muutamat HD-kanavat koti-tv:ssä alle 1080i:n?

  • April 20, 2011
Siis tarkoittaako HD Soneralla vaan hieman paremmin pakattua kuvaa verrattuna standardilähetyksiin?
En ole saanut Motorolan boksia ulostamaan muuta kuin 720 x 576i 16:9 standardiresoluutiota näillä mainostetuilla Valioliiga HD kanavilla, vaikka yhteys on 100/10 (nopeustestienkin mukaan täytyy tuo nopeus ihan kohtalaisesti), ja boksin asetuksista kokeiltu 720p ja 1080i, liitäntänä HDMI ja kaikki on kyllä kunnossa muualla laitteistossa (tykki + AV vahvistin).
HD vuokravideoitten trailerit näkyvät myös tällä standardiresoluutiolla, koko elokuvaa en ole vielä kokeillut enkä aio tuhlata yhtä viidestä ilmaisesta vuokrauksesta kokeiluun.

Todella hämmentävää.
Vai onko boksissani jotain vikaa?

Sonera, miten on?

  • April 21, 2011
Eilen kattelin ensimmäisen puoliajan potkupalloa ja kyllä se 92" ruudulta paremmalta näytti mitä tavallinen lähetys. Kyllä mun Motorolasta saa muitakin kuin SD-resoluution. Valintoina joko 720p50 tai 1080i50 riippumatta lähteestä. Minkälaista kuvaa tuo valioliigan alkuperäinen lähetys mahtaa olla? 720p30? Olis kyllä kiva kun sais lähdemateriaalin tiedot jostain näkyviin.

ADSL 24/2 linja on eikä mitään normaali SD:kanavan pätkimistä kummallisempaa ongelmaa ollut. Toivottavastii jatkossakin HD:tä pääsee katsomaan vaikkei sitä 100 Mb/s linjaa omistakkaan. Kiitokset tästä testistä kuitenkin Soneralle.

  • April 21, 2011
Kyllä se HD:nä mainostettu valioliiga on kuvanlaadultaan hieman parempaa kuin normaalilähetys, mutta johtuu ainakin minulla vaan siitä että se lähetetään ilmeisesti vähemmän pakattuna, mutta HD resoluutiota se ei minulla ole. Mitään esteitä ei pitäisi olla HD:n näkymiseen, nopeus pitäisi piisata ja muutkin laitteet tukee kyllä HD resoluutioita.
Lähdemateriaalin resoluution saa tietoon helposti jos TV:ssä tai AV vahvistimessa on toiminto joka näyttää mitä tulee sisään, minulla se näyttää 720 x 576i, eli ihan normi standardiresoluutiota.
On ssiellä minunkin boksissa on nämä 720p ja 1080i valinnat, ja ne saa sieltä ruksattuakin, mitään vaikutusta niillä ei vaan ole suuntaan tai toiseen.

  • April 21, 2011
mot67 kirjoitti:
Minulla KOtiTV + VDSL 100/10 liittymä, valioliigat kyllä alkoi näkyä noilla kanavapaikoilla mutta ei todellakaan HD:nä, perus 720 x 576 standardiresoluutiota näyttää vaikka boksista olisi valittu 720p tai 1080i ja liitetty HDMI:llä.
KotiTV on vielä ollut senverran vähänaikaa käytössä etten ole päässyt testaamaan esim. noita videovuokraamon HD videoita, näkyisikö nekään oikeasti 720p resolla.
Tuo boksin 720 / 1080i valinta ei kyllä tunnu vaikuttavan mitenkään kun sitä vaihtaa, pitäisikö esim. valikoitten tarkkuus muuttua kun vaihtaa 720p, vai onko Motorolan boksissani vikaa?
Liitäntä siis HDMI ja näyttönä 720p tykki, välissä AV vahvistin joka tarvittaessa skaalaa SD:n HD resoon, mutta samahan se ei toki ole kuin aito HD-kuva.



Mikä tykki (MALLI) sulla mot67 on pystyykö se tykki full HD resoluutioon 1920 x 1080 ....

  • April 22, 2011
Optoma HD72, ei pysty 1080p, mutta 720p ja 1080i toistuvat kyllä.
Ei ole kiinni tykistä, koska jokatapauksessa menee AV vahvistimen kautta.
Tiedän kyllä senverran HD resoluutioista ja skaalauksista että vika ei ole tykissä eikä vahvistimessa.

  • April 23, 2011
Outo laite kun toiset sivut sanoo et reso on 720 http://reviews.cnet.com/home-theater-pr ... ag=rvwBody sit löyty viel tollanen http://marketing.optomausa.com/PDFs/dat ... asheet.pdf et muka on 1080p . jos laite ei pysty kehittään full hd kuvaa niin se ei näy full hd:nä vaikka ois mitä skaalaimia takana (digiboxit/vahvistimet). omasta kuvasta en voi kommentoida kun toi soneran tv palvelu on ollu nurin 3 viikkoo (v.....aa ihan sairaasti )mut naapurin telkkaria kun tarkastelin (sama kun mulla) niin noi hd lähetykset ois 1080p (sonyn info ilmoittaa noin vas.yläkulmas) ja kuva on sairaan terävä...


Edit . Toi on niin sanottu HD ready tykki eikä Full hd tykki tolla laitteella et saa full HD kuvaa millään aikaseksi vaikka tekisit mitä...ottaa sisään kyllä kaikki hd muodot mutta ulos ei tule kuin 720 ... Specifications:
Display Technology: Single 0.65 12-degree DarkChip2 DLP™ technology
Brightness (typical): 1300 lumens using 220W lamp
Resolution: WXGA (1280 x 768) with native support for 720p (1,280 x 720) and XGA (1024 x 768)
Contrast Ratio: 5,000:1 in ImageAI™ mode
Noise Level (typical): 27dB
Lamp Life (typical): 3,000 hours
Computer Compatibility: VGA (640 x 480) to amazing UXGA (1600 x 1200) Video Compatibility: HDTV (720p, 1080i, 1080p), EDTV (480p), SDTV (480i), 576i/p
Aspect Ratio: 16:10 native, 4:3 compatible NTSC, PAL, SECAM,
Throw Ratio: 1.58:1 to 1.9:1 (distance/width)
Horizontal Scan Rate: 15 to 100 kHz
Vertical Refresh Rate: 43 to 85Hz
I/O Connectors: HDMI, DVI-I with HDCP, RCA component video, composite video (RCA), S-Video, two IR receivers, +12V trigger relays, RS-232 communication, AC power unit

The Optoma HD72 home theater projector will be available in Q1 2006 for $3,999 MSRP through authorized Optoma dealers.

  • April 23, 2011
Tuli sitten hankittua torstaina Welholta HD-kanavapaketti kaapeliin. Kaupan päälle tuli ilmaista kokeilua muilla kanavilla kuten Canal+ Premier HD:llä ja Canal+ Sport HD:llä. Katsoin samaa matsia Canal+ Premier HD:ltä ja Koti-tv:n valioliigaHD:ltä. Mielestäni ei ollut paljoa eroa, paitsi että Canal+ Premier HD:llä kuva oli kirkkaampi. Samaa kuvamateriaalia oli molemmilla kanavilla. Canal+ Premier HD on Welholla 1080i. Katsoin myös Canal+ Sport HD:ltä jotain Italian liiga -matsia, ja kuvanlaatu oli parempaa kuin valioliigaHD:llä ja Canal+ Premier HD:llä.

Minulla ValioliigaHD:n kuvanlaatu heikkenee, kun vaihtaa 576:een 720:sta. 1080:een vaihtaminen 720:sta ei mielestäni paranna kuvaa. Kyllä televisioni mielestä resoluutio vaihtuu, kun vaihtaa sen Motorola digiboksista. Siis kun painaa tv:n kaukosäätimen info-nappia.

  • April 24, 2011
Hype kirjoitti:
Outo laite kun toiset sivut sanoo et reso on 720 http://reviews.cnet.com/home-theater-pr ... ag=rvwBody sit löyty viel tollanen http://marketing.optomausa.com/PDFs/dat ... asheet.pdf et muka on 1080p . jos laite ei pysty kehittään full hd kuvaa niin se ei näy full hd:nä vaikka ois mitä skaalaimia takana (digiboxit/vahvistimet). omasta kuvasta en voi kommentoida kun toi soneran tv palvelu on ollu nurin 3 viikkoo (v.....aa ihan sairaasti )mut naapurin telkkaria kun tarkastelin (sama kun mulla) niin noi hd lähetykset ois 1080p (sonyn info ilmoittaa noin vas.yläkulmas) ja kuva on sairaan terävä...


Edit . Toi on niin sanottu HD ready tykki eikä Full hd tykki tolla laitteella et saa full HD kuvaa millään aikaseksi vaikka tekisit mitä...ottaa sisään kyllä kaikki hd muodot mutta ulos ei tule kuin 720 ... Specifications:
Display Technology: Single 0.65 12-degree DarkChip2 DLP™ technology
Brightness (typical): 1300 lumens using 220W lamp
Resolution: WXGA (1280 x 768) with native support for 720p (1,280 x 720) and XGA (1024 x 768)
Contrast Ratio: 5,000:1 in ImageAI™ mode
Noise Level (typical): 27dB
Lamp Life (typical): 3,000 hours
Computer Compatibility: VGA (640 x 480) to amazing UXGA (1600 x 1200) Video Compatibility: HDTV (720p, 1080i, 1080p), EDTV (480p), SDTV (480i), 576i/p
Aspect Ratio: 16:10 native, 4:3 compatible NTSC, PAL, SECAM,
Throw Ratio: 1.58:1 to 1.9:1 (distance/width)
Horizontal Scan Rate: 15 to 100 kHz
Vertical Refresh Rate: 43 to 85Hz
I/O Connectors: HDMI, DVI-I with HDCP, RCA component video, composite video (RCA), S-Video, two IR receivers, +12V trigger relays, RS-232 communication, AC power unit

The Optoma HD72 home theater projector will be available in Q1 2006 for $3,999 MSRP through authorized Optoma dealers.

Juu juu, ei ole Full HD tykki, mutta kuten sanoin välissä on AV vahvistin joka skaalaa tarvittaessa alaspäin 1080p:stä 720p:hen. Myös tykki osaa tämän alaspäin skaalauksen joten usko pois kyllä sen 1080p resoluution pitäis tulla sinne vahvistimelle asti, josta pystyn tarkistamaan mitä tulee sisään riippumatta mitä menee tykille.
Blu-ray soitin ja PS3 antavat minulla ulos natiivina 1080p resoa, jonka skaalaan alaspäin Onkyossa 720p resoluutioon, usko pois, kyllä Soneran Motorolakin pitäisi toimia samoin jos siitä kerran saisi ulos Full HD:tä tai edes HD Readyä.
Ja se resoluutio on aina Motorolan boksilta 720 x 576i.

  • April 24, 2011
Hype kirjoitti:
mut naapurin telkkaria kun tarkastelin (sama kun mulla) niin noi hd lähetykset ois 1080p (sonyn info ilmoittaa noin vas.yläkulmas) ja kuva on sairaan terävä...
.


Aika outoa kun käsittääkseni Motorolan boxista ei saa kuin 1080i tai 720p ulos. Ja se mitä telkkari ilmoittaa ei liity siihen mitä alkuperäinen materiaali on. Normaalilla SD-kuvallakin näyttää tv:n signaalintunnistus että HD-resoluutioinen signaali on kyseessä mutta lähdemateriaalin tietoja siitä ei saa kun Motorola on itse sen jompaan kumpaan skaalannut.

  • April 24, 2011
Just aivan 1080 i motorolan kautta tai 720 sorry mun moka, toppyn kautta on 1080p(kun skaalaa ton SD:n) .Toi sony kyl heti muuttaa lukemaa jos jostain boxista muutat resoo, töllän oman virittimen kautta kaikki on 576i noi peruskanavat, et kai se sit tunnistaa noi oikein. Sais ton soneran nyt toimii ni vois vertailla kuvan laatua, on vaan tolkuttoman surkeeta palvelua...........

  • April 24, 2011
Mot67:
Eli jos katsot HD kanavaa motorolasta ja asetus on siinä vaikka 1080i , niin vahvistin ilmottaa sulle et lähetys on vaan toi 720 x 576i niinkö......

  • April 25, 2011
Hype kirjoitti:
Mot67:
Eli jos katsot HD kanavaa motorolasta ja asetus on siinä vaikka 1080i , niin vahvistin ilmottaa sulle et lähetys on vaan toi 720 x 576i niinkö......

Juuri noin.

  • May 4, 2011
Ei toimi minulla vieläkään HD boksissa. Soneralta soitettiin kyllä viikko sitten kun olin laittanut vikailmoituksen ja luvattiin ottaa yhteyttä kun ensin selvittelevät asiaa siellä päässä, mutta ei ole vielä kuulunut mitään.
En usko että vika on yhteydessä (joka kylläkin yhä välillä TV:llä pätkii niin että täytyy ottaa vanha luotettava kaapeliTV käyttöön...), vaan itse boksissa. En tiedä kuinka Sonera sitten meinaa sen etänä hoitaa?

  • May 13, 2011
HD resoluutioitten toimimattomuus korjaantui sitten tässä viimeisemmässä päivityksessä, eli nyt minunkin boksissa saa päälle muita resoluutioita kuin 720 x 576p.
Liekö koskaan oikeasti kellään toimineet nuo HD resoluutiot aiemmissa softaversioissa.
Mitään HD:nä mainostettua en vielä ole kokeillut, Valioliiga HD:kin näyttää jo sopivasti loppuneen ja vuokravideoissa ei tällähetkellä ole mitään kiinnostavaa HD materiaalia.
Silti epäilen että esim Valioliiga HD olisi yhä vain sitä paremmin pakattua SD materiaalia, joka nyt vain tulee boksin skaalaamana 1920 x 1080p resoluutioon.
Tiedän ja ymmärrän kyllä että tuo HD:n raja on aika häilyvä riippuen missävaiheessa skaalaus tehdään vai tehdäänkö ollenkaan vai lähetetäänkö natiivi HD:tä... eikä todellakaan mikään pelkästään Soneran KotiTV:n ominaisuus.