Skip to main content

Koti-TV & maksukanavat ja tallennus

  • December 11, 2014
  • 6 kommenttia
  • 93 katselukertaa

En jaksanut kovin kauas menneisyyteen otsikkolistaa selata, joten saattaa olla hieman toistoa:

Näin about viikon Koti-TV-palvelua käyttäneenä, täytyy todeta, että ideana ja perustoiminnoiltaankin palvelun on loistava. Mutta parannettavaa silti löytyy, ja yksi äärimmäisen ärsyttävä rajoite.

Ensiksi se rajoite ja eniten mielipahaa aiheuttava seikka. Miksi ihmeessä maksu-TV-kanavien, esim. Discovery, sisältöä EI pysty tallentamaan verkkoon?

Erityisesti tämä rajoite ärsyttää siksi, että tänne, missä asun, ei ole saatavissa tallentavaa Koti-TV-digiboksia (miksi sen saatavuutta rajoitetaan osoitekohtaisesti, on toinen mielenkiintoinen kysymys!) ja kun jos nuo kanavat näkyisivät tavallisen kaapeli-TV-verkon kautta, voisi niitä silloin tallentaa tavallisella digiboksilla. Tietystihän sitä voisi maksaa itsensä kipeäksi siitä, että ottaisi Welholta MIX-kanavapaketin ja siihen haluamansa kanavat, mutta kun taloyhtiö on joskus vuonna 2012 siirtymässä Soneran kaapeli-TV-verkkoon, niin ei jotenkin innosta.

Joten: Miksei Koti-TV:ssä maksu-TV-kanavia voi tallentaa verkkoon, vaikka tavallisen kaapeli-TV -kortin kanssa niitä voi ihan hyvin tallentaa tallentavalle digiboksille? Ja miksi Koti-TV:n tallentavien digiboksien saantia rajoitetaan osoite/tms. kohtaisesti?

Sitten se hieman vähemmän häiritsevä puute, mutta joka kuitenkin on puute: Discoveryn ohjelmakirjasto on melkoisen köyhä. Vain muutama sarja ja niistäkin todella vanhoja tuotankokausia, eikös sitä nyt vois vähän päivittää ajantasaisemmaksi? Nyt kun opiskelevana ja työssä käyvänä ei ihan milloin vain ennätä TV:n edessä nakottamaan, niin jää noilta maksukanavilta hyviä ja haluttuja ohjelmia näkemättä ja siten ei kyllä ihan täyttä vastinetta rahoilleen saa. Etenkään kun esim. Discoveryn ohjelmakirjastosta ei niitä uusimpia jaksoja löydy...

6 kommenttia

  • July 14, 2011
Maksu TV –kanavien tallentamista verkkoon rajoittavat ohjelmayhtiöt. Tähän päätökseen emme voi vaikuttaa.

Tallentavan digiboksin saatavuus riippuu lähetystekniikasta. Osassa osoitteista lähetystekniikka ei tue digiboksin tallennusominaisuutta. Tekniikkaa kuitenkin päivitetään kokoajan, joten toivottavasti myös sinun osoitteeseesi voidaan jossain vaiheessa toimittaa tallentava digiboxi.

Välitämme Discoveryn ohjelmakirjaston sellaisena, kun ohjelmayhtiö sen meille toimittaa. Löysin Discoveryn nettisivuilta lomakkeen, jonka kautta heille voi välittää palautetta. Tässä linkki lomakkeelle http://www.yourdiscovery.com/web/contact-us/finland/.

  • July 14, 2011
Hei Asta, ja kiitos vastauksistasi.

Asta kirjoitti:
Maksu TV –kanavien tallentamista verkkoon rajoittavat ohjelmayhtiöt. Tähän päätökseen emme voi vaikuttaa.

Ette ehkä suoraan voi vaikuttaa, mutta kannattaahan teidänkin, palvelunvälittäjänä, selvittää ja etsiä mahdollisia keinoja sallia tuo. Vaikka kuva&ääni IPTV:ssä välitetäänkin verkon kautta, ja esim. Soneran Koti-TV:n kohdalla tallennuksiakin voi tehdä "pilveen" eli verkkoon, niin en keksi mitään syytä, miksei ohjelmayhtiö voisi sitä sallia. Koti-TV:n kaltaisen verkkotallennuksen kohdalla kun se tallenne olisi verkkotallennuksena paljon helpommin säädeltävissä (mm. miten kauan voi olla tallessa) ja toisaalta samalla paljon vaikeammin siirrettävissä esim. tietokoneelle.

Tavallisen kaapeli-TV:n kautta kun kaikkia kanavia on mahdollista tallentaa digiboksille (tai suoraan tietokoneelle) josta ne saa liki kaikilla digibokseilla siirrettyä keinolla tai toisella tietokoneelle ja siitä esim. vertaisverkkoihin. Tätähän ne ohjelmayhtiöt pelkäävät ja tuo on verkkotallennuksen kanssa paljon helpompaa estää. En siis ymmärrä rajoitetta ja toivoisinkin, että myös Sonera vihjaisi ohjelmayhtiöitä rajoituksen "huonoudesta" :)

Asta kirjoitti:
Tallentavan digiboksin saatavuus riippuu lähetystekniikasta. Osassa osoitteista lähetystekniikka ei tue digiboksin tallennusominaisuutta. Tekniikkaa kuitenkin päivitetään kokoajan, joten toivottavasti myös sinun osoitteeseesi voidaan jossain vaiheessa toimittaa tallentava digiboxi.

Ilmeisesti tuo tallentava digiboksi vaatisi sen palvelureitittimen, jota tähän osoitteeseen taas ei saa, kun sitä ei tarvita? Mahtaakohan teiltä olla tulossa joskus, mielellään hyvinkin pian!, sellainen tallentava digiboksi, että sellaisen voisin tänne Laajakaista Extra (VDSL2) -kohteeseen saada? Ilman maksu-TV-kanavien tallennusmahdollisuutta joutunen ne Koti-TV:n kyljestä irtisanomaan ja tilaamaan tavallisen kaapeli-TV:n kautta, jotta saisin niitä tallennettua...

Asta kirjoitti:
Välitämme Discoveryn ohjelmakirjaston sellaisena, kun ohjelmayhtiö sen meille toimittaa. Löysin Discoveryn nettisivuilta lomakkeen, jonka kautta heille voi välittää palautetta. Tässä linkki lomakkeelle http://www.yourdiscovery.com/web/contact-us/finland/.

Täytyy välittää toiveet ohjelmakirjastosta kertomasi osoitteen kautta, ja udella myös heiltä, että eikö todellakaan verkkotallennus voisi olla mahdollista...

  • July 18, 2011
Palautteesi maksukanavien verkkotallennuksesta on ohjattu palvelusta vastaavalle taholle. Laitoin myös kyselyä, että milloin osoitteeseesi olisi mahdollista saada tallentava digiboksi. Vastaan sinulle, kun saan asiaan lisätietoa.

  • July 19, 2011
Ikävä kyllä vielä ei ole tiedossa aikataulua, milloin osoitteeseesi on mahdollista saada tallentava digiboksi.

  • July 19, 2011
Näin arvelinkin. Siis, että asian selvittelyssä ja toteutumisessa menee aikansa, joten otin osaltani ainakin 6kk aikalisän. Toisin sanoen siis irtisanoin Koti-TV -palvelustani Discovery -kanavapaketin + ohjelmakirjaston, sen kun helposti sain tehtyä 14pvä peruutusoikeuden takia. Vastaavasti otin DNA Welholta heidän MIX -kanavapakettinsa kaapeli-TV:n kautta, jolloin voin haluamani ohjelmat tallentaa tavalliselle digiboksille ja katsoa silloin kun aikaa on.

Osaltani arvioin asiaa uusiksi siinä vaiheessa, kun tämä kiinteistö siirtyy Soneran kaapeli-TV -verkkoon, joskus vuonna 2012. Tai, kun Koti-TV:tä aletaan mainostaa mahdollisuudella tallentaa myös maksukanavia tai tänne on mahdollista saada tallentava digiboksi. Joskin jälkimmäisetkin aikaisintaan 6kk päästä.

  • July 20, 2011
Ymmärrän kyllä, miksi päädyit tuohon ratkaisuun Discoveryn osalta. Toivottavasti voimme palvella sinua toiveitasi ja tarpeitasi vastaavalla tavalla muissa asioissa.