Skip to main content
Viikko sitten tilattu Sonera KotiTV:n boksi saapui juuri ja 10min koekäytössä vakuutuin lähes täysin. Sen jälkeen käytiin kaupassa yms ja tämän jälkeen onkin lähinnä itketty.

Ongelmat alkoivat 6.9.2010 n. klo 16:00 Kun BBC:tä katsoessa lakkasi yhtäkkiä signaalin tulo kotitv:n purkilta, kaikki merkkivalot sammuivat ja kaukosäätimen komennot lakkasivat vaikutamasta. Ainoastaan virtajohdon irroittaminen ja uudelleen kytkentä auttoivat. seuraavalla käynnistyksellä boksi jumiintui jo käynistäessä, lataili hetken aikaa ruutu välähti pari kertaa mustana, sitten latausruudun kuva välähti pari kertaa haaleana ja väärässä paikassa ennen kuin signaali lakkasi vallan ja tilalle tuli telvision sininen ruutu. Seuraavilla muutamalla kerralla pääsin joitakin kertoja ohjelmaoppaaseen ja katseelunkin asti, mutta muutaman minuutin kuluttua kuva haalistui ja sen läpi alkoi näkymään epämääräisiä punaisia viivoja, äänet lakkasivat kuulumasta, kaukosäätimen komennot eivät kelvanneet yms yms. Joskus näkyviin tuli myös lumisateinen ruutu ja joskus äänet rätisivät. Yleensä lopulta boksista sammuivat kaikki valot ja mustan ruudun tilalle vaihtui telvision sininen ruutu.

Yllä oleva kertomus on koettu boksin ollessa kytkettynä telkkariin HDMI kaapelilla. Scartilla tuo tuntuisi toimivan hieman paremmin, käynnistyessä kuva edelleen välähtelee ja on välillä vääristynyt, outoja viivoja, haaleutta yms yms mutta yleensä boksi kuitenkin käynnistyy valikkoon asti. Ennemmin tai myöhemmin boksi kuitenkin ilmeisesti lakkaa lähettämästä signaalia koska kuvan tilalle vaihtuu tv:n sininen ruutu, boksi lakkaa vastaamasta komentoihin yms yms. HDMI:stä poiketen scartin kanssa käytettäessä jää boksiin jumiutuessa palamaan vihreä valo. Toisinaan jumiutumista edeltävät myös erilaiset kuvahäiriöt, nyt viimeksi valikkoja selatesa kuva yhtäkkiä osittain kahdentui ja hetken päästä ruutu täyttyi vihreillä pystysuorilla viivoilla.

Huomattavaa vielä että boksiin virran kytkeminen on huomattavan vaikeaa koska mikään merkkivalo boksissa ei pala (kosketushäiriö?) mikäli boksissa kiinni olevaa virtaliittimen päätä ei kierrä epämääräistä määrää, mitään erityistä kosketuspistettä en tosin ole huomannut. Tämän havainnon tein kun eräällä kertaa vahingossa koskin virtajohtoon boksin ollessa päällä ja jopa toimiessa, kuva poistui välittömästi kun virtajohto ja sen pää boksissa liikahtivat.

Näiden häiriöiden aikana ADSL:n mitattu nopeus on ollut 15-17Mbit/s. Telkkari on Mirain DTL632-E500 ja tuo aamusella toimitettu boksi on tämä perusmalli vailla tallennusominaisuutta (Motorola VIP1903. Boksi on sijoitettu tv-tason alempaan lokeroon ja sillä on yläpuolellaan esteetöntä ilmatilaa sangen runsaasti. ADSL Modeemi on Telewellin TW-EA510 v3(c) jolle on tehty ohjelmistopäivitys. Kokeiltu sillattuna ja reititettynä.
Tässä kun on nyt jo yli puoli tuntia jonoteltu puhelimitse vikailmoon onkin mitä loisteliainta aikaa kiittää nopeasta puhelinpalvelusta ja "Palvelupyyntölomakkeilla on väliaikainen huoltokatko" tekstillä varustetusta web-lomakkeesta. Erityiskiitos puhelinautomaatissa äänentasojen suurelle erolle musiikin ja nauhotetun puheen kesken.

45minuutin jonotuksen jälkeen vastattiin ja neuvottiin poistamaan softa laitteesta. Laite lataili softansa, käynnistyi ja lähes välittömästi pienen valikossa pyörimisen jälkeen käynisti itsensä uudelleen ja jumiintui hetken kuluttua totaalisesti kanavia selatessa. Soitteli hetki sitten asiakaspalvelusta takaisin, sanoi tehneensä vikailmon ja että todennäköisesti tulee uusi laite tilalle.
Tänään tuli sitten tekstiviestit että uusi purkki tulossa ja wanha pitäisi palautella. Kun ei viestissä mainittu että riittääkö pelkän laitteen palautus niin kysynkin täällä: Riittääkö pelkän laitteen palautus pakkauksessaan vai pitääkö siihen liittää jokainen mukana tullut johto mukaan?

Btw: Joku voisi vähitellen vaikka vastailla tähän.
Asiakaspalautuksessa kaikki Motorola-digiboxin mukana tullut mukaan ja palautus mielellään laitteen alkuperäisessä pakkauksessa.

Jos sinulla on myös Thomson-palvelureititin, sitä tai sen kaapeleita ei pidä palauttaa, ellei sitten näin ole sovittu Vikapalvelun kanssa.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa