KotiTV:n tallennukset pätkivät ja jumittavat koko digiboksin

  • 11 December 2014
  • 3 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Ensinnäkin. Olen tehnyt tästä vikailmoituksen vikapalveluun soittamalla 24.2.2013. Siellä neuvottiin digiboksin ja modeemin resetointi ja tehtiin se siinä puhelun aikana. Sain tekstiviestin jolla ilmoittaa vian mahdollisesta jatkumisesta ilman uutta soittoa palveluun. No, vika jatkui noin puoli tuntia puhelun päätteeksi eli lähetin viestin. Sen jälkeen ei ole teiltä päin kuulunut mitään.

Mitenkähän kauan tässä menee?

Eli siis vikana/ongelmanahan on, että kun yritän katsoa tallennettuja ohjelmia, niin jonkin ajan katselun päästä koko laite jumittuu -> ruutu menee mustaksi ja hetken päästä laite ilmoittaa yhteysvirheestä ja eri virhekoodeista. Ainakin koodit 521, 526 ja 611 ovat toistuneet monta kertaa.

Digiboksin sulkeminen ja uudelleen käynnistys palauttaa yleensä tilanteen sellaiseksi, että tv:tä voi taas katsoa, mutta mikään Menun kautta tuleva palvelu ei toimi: tallennuksia ei löydy, videovuokraamo ja ohjelmakirjasto vain lataavat, lataavat ja lataavat ilman että mitään tulee ikinä näkyviin, asetukset, yms. eivät avaudu ollenkaan, tekstitv yleensä jumittaa koko digiboksin tässä vaiheessa niin pahasti että pitää käyttää johtoa irti että saa edes tv:n näkymään. Niin, ja Soneran mainosjuttu menu-näytön oikeassa yläkulmassa on mustana.

Jos jätän digiboksin uudelleen käynnistyksen jälkeen tv-kanavat auki normaalisti ja palaan kokeilemaan menu-valikkoa 10-15 minuutin päästä, niin yleensä valikko ja siellä olevat palvelut toimivat taas ilman mitään ongelmaa. Mutta sitten jälleen kun alan katsoa tallennuksia, niin menee joku aika, joka vaihtelee 2 minuutista 40 minuuttiin, ennen kuin homma taas keskeytyy ja digiboksi jumahtaa. En muista milloin viimeksi olisin saanut katsoa koko tunnin mittaisen ohjelman tallennuksen yhteen syssyyn. Pahimmillaan ohjelman katsominen pätkii tunnin tallennuksen aikana 6-8 kertaa, ja keskimäärinkin 2-3 kertaa. Ja kun jokaisella kerralla pitää odottaa tuo 10-15 minuuttia ennen kuin pystyy katselua jatkamaan, niin eipä paljoa huvita tallennuksia katsoa. 😞

Alkaa oikeasti nyt jo tosissaan ärsyttämään tämä tilanne.

Tallennuksia on iso kasa, mutta mitä hyötyä niistä minulle tällä hetkellä on? Tykkään katsoa tv:tä nimenomaan tallennusten kautta, sillä useimmiten ohjelmat tulevat aikaan, jolloin en niitä pysty katsomaan. Tulee todella harvoin katsottua mitään ohjelmaa "suorana" - on kiva sitten iltaisin tai viikonloppuisin pitää kunnon tv-maraton tallenteita katsoen. Nyt se vaan ei ole mahdollista. Ikävää maksaa palveluista täyttä hintaa, kun ne eivät toimi. :(

En ole ohjelmakirjastoja/videovuokraamoa kokeillut sen jälkeen kun tallennukset alkoivat pätkimään, ihan vain sen takia että sitten harmittaisi vielä todella paljon enemmän jos (ja luultavasti kun) nekin pätkäisisivät kesken katsomisen. Olisi kiva esim. HBO:n ohjelmakirjastosta katsella noita sarjoja alusta asti sellaisena kunnon maratonina, mutta ei juuri huvita kun olen 99% varma että maraton jää lyhyeen pätkimisen takia.

Ja tosissaan, aluksi kaikki toimi ihan hyvin, ilman mitään ongelmia. Katsoin paljon tallennuksia ja käytin muutaman ilmaisista elokuvavuokrauksista ja ohjelmakirjastojen elokuviakin tuli katsottua. Nämä pätkimisongelmat alkoivat vasta joskus helmikuun aikana ja ovat sen jälkeen jatkuneet koko ajan.

Käytössäni on teiltä tullut digiboksi ja modeemi, ja modeemin ja puhelinpistokkeen johto on myös paketissa tullut se n. metrin mittainen. Ainoastaan modeemin ja digiboksin välinen kaapeli on todella pitkä, sillä boksi on olohuoneessa, modeemi toisessa päässä asuntoa makuuhuoneessa. Mutta tuokin kaapeli tuli teidän kauttanne ja minulle silloin vakuutettiin että mitään ongelmia ei siitä pitäisi aiheutua. Lisäksi yleensä tv:tä tai tallennuksia katsoessani tietokone on joko kokonaan kiinni, lepotilassa, tai jos se on avoinna niin sillä ei tehdä mitään. Eli mitään netin ylikuormittumisestakaan ei pitäisi kyllä olla kyse.

3 kommenttia

Hei Tessa82,

Selvittelen tilannetta vialä ja palaan asiaan vielä huomenna.

Tein valmiiksi jo hieman säätöjä liittymääsi. Kokeiletko vielä käynnistää laitteet uudelleen ja kerro toimiiko nyt yhtään paremmin.

Pahoittelut että olet joutunut ongelmien kanssa odottelemaan, mutta koitan nyt selvitellä mikä tässä on tilanne.
Ei toiminut vieläkään.

Kun käynnistin digiboksin lepotilasta ja yritin katsoa tallennettua sarjaa, pääsin noin 5 minuuttia eteenpäin ja sitten se taas jumittui.

Kokeilin myös niin, että käytin virrat kokonaan pois digiboksista (johdot irti jne.) mutta sekään ei auttanut: sain katsottua tallennusta jälleen vain muutamia minuutteja ennen kuin ohjelma jumittui.

Kun sain kaiken taas toimimaan sen noin 10-15 minuutin päästä kokeilin huvikseni myös ohjelmakirjaston sisällön toimivuutta.
HBO:n Continuum -sarjan ensimmäistä osaa ehti pyöriä 7 minuuttia ja joitain sekunteja ja sitten taas tuttuun tapaan homma jumittui.

Eli ei toimi. 😞
Hei Tessa82,

Pahoittelut vielä kerran että olet joutunut odottelemaan ongelmien korjauksen kanssa. Ongelma on nyt laitettu eteenpäin selvitettäväksi ja toivotaan että vika saadaan nyt vihdoin kuntoon.

Vastaa