Skip to main content
Nyt viikon ajan netti kyllä toimii kun toimii.Kesken kirjoituksenkin netti voi hävitä ja kohta tulla taas takaisin.Ollaan nyt yritetty kahdella modeemilla toinen ihan uusi ja toinen vanha sama vika kummassakin.Ei paljon viitsi alkaa mitään tärkeetä tekemään kun yhteys häviää omia aikojaan.Sonera Internet Avustaja kyllä korjaa vian mutta oman aikansa se aina ottaa.

Mistä tälläinen pätkiminen ja näin kauan johtuu???
Jos ADSL-yhteys katkoo kahdella eri modeemilla, niin vika tuskin on modeemeissa. Testaus pitää tehdä myös parilla eri ADSL-kaapelilla eli sillä kaapelilla mikä on modeemin ja puhelinpistokkeen välissä. Jatkojohtoa tai haaroitinta ei tässä kaapelissa kannata käyttää, sillä ylimääräiset liittimet heikentävät aina signaalia.

Liittymäsi tyyppi on Laajakaista Extra. Siinä ADSL-yhteys on käytössä vain talon sisällä ja yhteys talosta ulos on valokuidulla. Jos modeemin ADSL/DSL-valo sammuu yhteyden katketessa, jää vika johonkin modeemin ja talossa sijaitsevan ADSL-keskittimen välille. Jos taas ADSL/DSL-valo palaa tasaisesti, mutta modeemissa mahdollisesti olevan IP-osoitteen saannista kertovan valon (esim. Internet-valo) tila vaihtelee, voi vika olla kauempana verkossa.

Liittymäsi ei ole minkään tiedossa olevan verkkovian alueella.

Jos katkominen jatkuu kahdella eri ADSL-modeemilla ja -kaapelilla testattuna, tee liittymästä vikailmoitus vaikka Omilta sivuilta löytyvällä Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeella ja kerro lomakkeen Lisätiedot-kenttään tarkemmin miten vika ilmenee. Vikapalvelu ottaa sinuun yhteyttä lomakkeen vastaanotettuaan aukioloajan puitteissa. Joissain tapauksissa yhteenotto on tarpeeton eli jos kyseessä on "selvä tapaus" verkkovian kannalta eikä enempää tietoja liittymän käyttäjältä tarvita.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa