Skip to main content
Sonera kadotti kaikki sähköpostini ja osoitekirjani tiedot.
Välillä sonottiin että kaikki on tallella, välillä sanottiin että "JOKU on hakenut tiedot sähköpostiohjelmalla"! Mutta kun kysyin kuka pääsee voin vain soneran selreviltä varastamaan tietoa, minulle ei enää vastattu.

Kukaan soneralta ei suostu ottamaan vastuuta.
Onko tämä soneran yleinen toimintaperiaate?
Sonera kadotti kaikki sähköpostini ja osoitekirjani tiedot.
Välillä sonottiin että kaikki on tallella, välillä sanottiin että "JOKU on hakenut tiedot sähköpostiohjelmalla"! Mutta kun kysyin kuka pääsee noin vain soneran serveriltä varastamaan tietoa, minulle ei enää vastattu.
Kukaan ei ota vastuuta, kukaan ei vastaa missä tietoni ovat. Laskutus kyllä toimii edelleen...
Aivan törkeää toimintaa soneralta.
Jos sonera kadottaa asiakkaan sähköpostit ja osoiterekisterin, kuinka sonera vastaa asiasta?
Vai onko sonera vastuussa ollenkaan?
Käytätkö sähköpostia webmailin kautta vai sähköpostiohjelmalla (esim. Windows Mail, Outlook Express jne.) ?
Kannattaa tarkistaa kirjautumalla webmailiin näkyvätkö viestit ja osoitekirjan sisältö sitä kautta. Tarvittaessa saat lisätietoja Vikapalvelustamme 0206 90101 (mpm/pvm) tai täyttämällä Vikailmoituslomakkeen.

Viestien hakemisella sähköpostiohjelmalla on tarkoitettu sitä, että sähköpostitili on luotu käyttämääsi sähköpostiohjelmaan POP3-protokollan mukaisesti. Tällöin ohjelma hakee laatikon sisällön luettavaksi sähköpostiohjelman kautta ja viestistä ei jää kopiota palvelimelle ellei tätä ominaisuutta ole erikseen sähköpostin asetuksiin määritelty. Jos viestejä on tarkoitus usein lukea muualta kuin vain kotikoneelta voi viestistä kopion jättäminen palvelimelle olla järkevää. Viestejä ei ole siis palvelimelta hakenut kukaan ulkopuolinen.
Soneran palvelimelta katosivat KAIKKI sähköpostini ja osoitekirjani tiedot.
Ensin väittivät että kyllä ne siellä ovat, pyysin niitä takaisin ja sanoivatkin että "joku" on käynyt hakemassa ne jollakin sähköpostiohjelmalla! Eli tällainen on soneran serverien tietoturva. Nyt eivät sitten enää suostu sanomaan mitään.
Näin toimii huonosta palvelusta kuuluisa sonera, edelleen.

Joten miettikäähän kannattaako sotkeutua soneraan. Heillä ei ole mitään vastuuta, mutta raha kelpaa kyllä.
Menin sähköpostiini Outlook Expressillä, Mozilla Thunderbirdillä sekä SONERAN OMILTA SIVUILTA. Kaikkialta puuttuu kaikki viestit ennen tätä vuotta sekä osoitekirja on tyhjä.
Neljä kertaa soitin tukeen ja he yrittivät jotakin. Välillä ne näkyivät tukihenkilöille, välillä "joku" oli hakenut ne Soneran serveriltä(!).
Kun kysyin, kuinka "joku" pääsee soneran serverille varastamaan tietoa, ei ole enää kuulunut mitään. Haudanhiljaista. Ei löydy vastuunkantajaa noin suuresta firmasta. Uskomaton tietoturva-aukko ja haluavat kai lakaista koko asian hiljaisuuteen.

Postilaatikkoni tyhjeni jo kuukausi sitten. Sonera väitti että heille kaikki näkyy. Pyysin viestien ja osoitteiden palautusta, mutta sitten ne olivatkin yhtäkkiä kadonneet. Ja sitten täydellinen hiljaisuus.

4 soittoa soneran tukeen riittää. Ammattitaito tai halu asian ratkaisemiseen ei ilmeisesti riitä, se on tullut jo hyvin selväksi kuukauden aikana.
Suosittelen edelleen kokeilemaan kirjautumista sähköpostiin suoraan webmailin kautta. Jos tilanne on edelleen sama silloin on syytä olla yhteydessä Vikapalveluun uudelleen.
Tiedätkö mitä olen viimeisen kuukauden tehnyt?
Rampannut soneran sivujen kautta sähköpostillani katsomassa joko tiedot olisivat palautuneet. Jos tuo on ainoa neuvo niin kannattaa todellakin olla hiljaa.
Kuten kerroin, olen neljä kertaa soittanut soneran vikapalveluun, ilman että asia on ratkennut. Montako kertaa minun pitäisi vielä sinun mielestäsi soittaa?
Eikö olisi jo teidän vuoro tehdä jotakin? Minähän olen tilanteen kertonut jo useaan kertaan.

On tullut selväksi että tukihenkilöt eivät voi auttaa. Kuukausi on ollut aikaa ja 4 kertaa olen soittanut teille.
Minne koloon ovat ryömineet esimiehenne, päälliköt, joiden pitäisi ottaa vastuu? Olisi aika miehekästä ottaa yhteyttä ja ilmoittaa että reisille meni, tai että kaikki tiedot palautetaan vuorokauden kuluessa. Tai mitä vain.

No, joka päivä tämä sanoma leviää netissä ja soneran maine leviää...
Nimimerkki: Jos lisäät asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), voin sen perusteella tarkistaa mitä sähköpostiosoitteesi suhteen on tapahtunut, jos asia on aikaisemmin ollut Vikapalvelun käsittelyssä. Toinen vaihtoehto on että kirjoitat asiakasnumeron sijaan laajakaistaliittymän numeron ilman väliviivaa eli muotoon 346123456.

Viestit saa noudettua sähköpostipalvelimelta vain jos osoitteen käyttäjätunnus ja salasana ovat tiedossa. Ei mitenkään muuten.

Toivottavasti tietokoneesi tietoturva on kunnossa, sillä käyttöjärjestelmään pesiytynyt vakoiluohjelma voi tallentaa ja lähettää eteenpäin kaikki mitä näppäimistöltä teet. Käyttäjätunnukset, salasanat, luottokortin numero.
Asiakasnumero lisätty profiiliin.
Tarkastin myös webmailin, laatikossa on vain muutama tänä vuonna tullut viesti. Mutta kymmeniä, ehkä jopa sata aikaisempaa viestiä on kadonnut ja koko osoitekirja on tyhjä. Kaikki nimet, osoitteet, puhnumerot, s-postiosoitteet ovat kadonneet myös.

Tietoturvani on kunnossa, enemmän huolestuttaa soneran tietoturva. Ihmiset joutuvat maksamaan teille palvelusta ja jos teiltä katoaa ihmisten henkilökohtaisia viestejä sekä yksityiskohtaisia yhteystietoja niin... Tyhmempi luulisi että soneran kaltaisessa firmassa olisi jonkinlainen varmuuskopiointi.
Ehkä vielä enemmän hämmästyttää soneran ylimielinen asenne. Jos tukihenkilö ei osaa selvittää asiaa, ei koko firmasta löydy vastuunkantajaa joka ottaisia asian ihan oikeasti hoitaakseen. Asenne on että "ei osata ratkaista asiaa, annetaan sen olla ja ollaan hiljaa, mutta lähetetään lasku edelleen..." Ja päälliköt ryömivät takaisin koloihinsa. Aivan uskomatonta!
Kuukausi mennyt ja aika kuluu...
Sähköpostin katoaminen näyttää olevan isompi ongelma. Siitä asti kun uudistettu webbmail tuli käyttöön meidän saapuneet postit on kadonnut säännöllisesti. Tänään neljäs kerta 6 kk aikana. Osoitteet pysyy ja muut kansiot säästyvät. Tällä kertaa poikkeus oli myös vaimon käyttämä lisäpostilaatikko. Sieltä ei kadonnut yhtään. Meillä on käytössä Thunderbird ( IMAP ) ja välillä käyn Soneran webbmaililla. Molemmista katoaa saapuneet. Serverillä ei ole yhtään viestiä! Varakoneella on käytössä Outlook ( POP-3 ) ja siellä pysyy kaikki. Myös saapuneet. Kunnes itse poistaa. Hyvä paikka varastoida niin kauan kun tämä ongelma jatkuu. "Nimimerkki" asiakkaalla on paljon pahempi tilanne koska KAIKKI katoaa , joten toivottavasti tähän asiaan suhtaudutaan vakavasti. Kysymys asiantuntijalle: Onko olemassa aikarajoitus kuinka kauan viestit pysyy serverillä? Siis tyhjeneekö automaattisesti tietyn ajan jälkeen?
Sähköposti näyttää tallentavan nyt taas tämän vuoden posteja, mutta KAIKKI ennen vuodenvaihdetta saapuneet ja lähetetyt viesti ovat kadonneet. Ja mikä ehkä pahinta, koko osoitekirja on TYHJÄ. Lukemattomat yhteystiedot ovat kadonneet.
Olen yrittänyt kysellä saanko tietoja takaisin, mutta eivät suostu vastamaan soneralta. Joku tukihenkilö aina lupaa selvittää asiaa ja palata asiaan, mutta eipä sitten enää kuulukaan mitään. Ja soneran toimihenkilöistä ei näköjään löydy selkärankaista vastuunkantajaa.
Todella mielenkiintoista nähdä kuinka käy. Lähettääkö sonera täysiä laskuja edelleen, ilman että sanovat sanaakaan kadonneista tiedoista.
Melkoista touhua on jos soneran palvelimilta katoaa ihmisten viestejä ja osoitetietoja...
Kun lukee näitä keskusteluja huomaa että soneran sähköpostipalvelu ei toimi ollenkaan. Ihmiset eivät pääse postilaatikollensa, viestejä ja osoitetietoja katoaa.
Itse olen kuukauden kamppailut samojen ongelmien kanssa. Nyt pääsen laatikolleni, mutta KAIKKI viestit kadonneet ja osoitekirjani on tyhjä. Sonera ei suostu ottamaan asiaan mitään kantaa eikä vastuuta.
Sonralla perii kovian hintoja toimimattomista palveluista.
wheeler kirjoitti:
Sähköpostin katoaminen näyttää olevan isompi ongelma. Siitä asti kun uudistettu webbmail tuli käyttöön meidän saapuneet postit on kadonnut säännöllisesti. Tänään neljäs kerta 6 kk aikana. Osoitteet pysyy ja muut kansiot säästyvät. Tällä kertaa poikkeus oli myös vaimon käyttämä lisäpostilaatikko. Sieltä ei kadonnut yhtään. Meillä on käytössä Thunderbird ( IMAP ) ja välillä käyn Soneran webbmaililla. Molemmista katoaa saapuneet. Serverillä ei ole yhtään viestiä! Varakoneella on käytössä Outlook ( POP-3 ) ja siellä pysyy kaikki. Myös saapuneet. Kunnes itse poistaa. Hyvä paikka varastoida niin kauan kun tämä ongelma jatkuu. "Nimimerkki" asiakkaalla on paljon pahempi tilanne koska KAIKKI katoaa , joten toivottavasti tähän asiaan suhtaudutaan vakavasti. Kysymys asiantuntijalle: Onko olemassa aikarajoitus kuinka kauan viestit pysyy serverillä? Siis tyhjeneekö automaattisesti tietyn ajan jälkeen?


Veikkaan että varakoneen POP3-tili aina tyhjentää Saapuneet-kansion sähköpostipalvelimelta. Niin POP3-sähköposti toimii, ellei kyseisen tilin astuksiin ole määritetty sähköpostiohjelmassa "Jätä viestistä kopio palvelimelle" tai vastaavaa asetusta. Näin tilanne on käytännössä aina, kun viestit ovat kadonneet palvelimelta ja niitä ei ole webmailin kautta tai IMAP-clientillä poistettu tai siirretty muualle.

Sonera ei koskaan poista käyttäjien viestejä sähköpostipalvelimelta. Vasta jos sähköosoite lopetetaan, sen viestit häviävät tietyn karenssiajan jälkeen.
Nimimerkki kirjoitti:
Melkoista touhua on jos soneran palvelimilta katoaa ihmisten viestejä ja osoitetietoja...


Olethan vaihtanut kyseisen sähköpostin salasanan? Viesteihin ja osoitekirjaan sähköpostipalvelimella ei pääse käsiksi muuten kuin oikealla käyttäjätunnuksella ja salasanalla.
Tapio kirjoitti:
[quote="Nimimerkki":3hkk0jng]Melkoista touhua on jos soneran palvelimilta katoaa ihmisten viestejä ja osoitetietoja...


Olethan vaihtanut kyseisen sähköpostin salasanan? Viesteihin ja osoitekirjaan sähköpostipalvelimella ei pääse käsiksi muuten kuin oikealla käyttäjätunnuksella ja salasanalla.[/quote:3hkk0jng]

Siis ihan totta, tuossako on soneran vastaus, jota toistetaan viikosta toiseen?
"Oletko kirjautunut sähköpostiin webmailin kautta?"
"Onko salasana oikein?"

Siinäkö kaikki? Väitättekö ettete kykene tarkastamaan yksittäisen asiakkaan tietoja, jotta mitä sähköposteille ja osoitetiedoille on tapahtunut? Siitähän minä teille maksan, yhteydestä JA sähköpostipalveluista.
Yli kuukausi on asiaa vatvottuja ja nyt on uskottava että soneran palvelimelta katosi kaikki tiedot. Nyt soneralta ilmeisesti ainoa tehtävissä olevan asia on että kierrellään asiaa ja toivotaan että asiakas unohtaa ja luovuttaa.
Tein asiasta valituksen Kuluttajriitalautakuntaan. Lisäksi annoin soneran toiminnasta vinkin Kuningaskuluttaja ohjelmaan(sonerahan on loistanut ohjelmassa ennenkin huonon palvelun vuoksi). Nyt alan etsimään uutta palveluntarjoajaa.
Ja jos sonera luulee että tämä on tällä unohdettu niin näin leväperäisen palvelun jälkeen tulen takuulla netin keskustelupalstoilla kertomaan soneran asiakkaiden olemattomasta tietoturvasta sekä aivan onnettomasta asiakaspalvelusta. En pelkästään nyt, vaan säännöllisin väliajoin tulevaisuudessakin.

Menentin lukuisia tärkeitä sähköposteja ja ihmisten yhteystietoja. Ei yritystäkään soneralta että saisin ne takaisin. Hienoa sonera!
Nimimerkki: Asiaa on jo sähköpostin ylläpidon toimesta kertaalleen tutkittu ja sinulle on vastattu kuinka Saapuneet-kansion viestit on palvelimelta noudettu 17.12.2010. Se asia on niin kuin se on, eikä muutu siitä miksikään.

Kannattaa miettiä oletko esimerkiksi kokeillut tilin luomista johonkin sähköpostiohjelmaan perjantaina 17.12.2010 ja antanut ohjelman noutaa viestit palvelimelta. Asiakkaalla on oikeus siirtää viestit palvelimalta omaan sähköpostiohjelmaansa ja sen POP3-tili tekee, kunhan tunnukset ovat oikein eikä tiliin ole erikseen määritetty jätä viestistä kopio palvelimelle. Viestejä kannattaisi etsiä siltä tietokoneelta ja sähköpostiohjelmasta johon sähköpostitili on luotu ja jolla viestit on noudettu. Kun käyttäjä siirtää viestit pois sähköpostipalvelimelta, ei niitä Soneran puolelta pystytä enää palauttamaan takaisin. Miksi näin? Koska palvelimelta siirrettyjä viestejä ei enää ole palvelimella. Ne on siirretty sieltä pois toiselle tietokoneelle.

POP3-sähköpostiprotokollalle on on olemassa vaihtoehto; IMAP-protokolla ei tyhjennä sähköpostipalvelimen Saapuneet-kansiota uusia viestejä noudettaessa, vaan viestit jäävät palvelimelle, paitsi ne viestit mitä poistetaan. IMAP-tilejä käytettäessä tietyn osoitteen sisältö on sama kaikilla tietokoneilla ja matkapuhelimella katsottaessa. Samoin yhden sähköpostiohjelman IMAP-tilillä tehty muutos (viesti luettu, viestin poisto/siirto, uusi kansio jne.) päivittyy automaattiseti myös muiden koneiden IMAP-tileille kun yhdeys sähköpostipalvelimeen on muodostettu.

Lisää tietoa aiheesta ja ohjeita kuinka luoda IMAP-tili eri sähköpostiohjelmiin Ohjeet ja vinkit - sivuilla.
Sähkö posti oli reilut 2 viikkoa pois käytöstä, Kun sonera sai postin taas toimimaan, oli kaikki viestini ja osoitekirjani tiedot kadonneet. Yli kuukausi mennyt, eikä sonera ole vieläkään saanut palautettua viestejä ja osoiterekisteriä. Vikailmoitus kuulemma tehty, mutta mitäänei enää tapahdu, eikä kukaan ota vastuuta.

Kuinka sonera huomioi tämän laskussa?
Eli viestini ja osoitekirjani tiedot on noudettu palvelimeltanne.
Oletteko selvittäneet KUKA ne on noutanut?
Keskustelin 3 kertaa tukipalvelunne kanssa ja 4. kerralla minut pukattiin maksulliseen Helpson-palveluun.
Eikö asia olisi pitänyt selvitä tukipalvelunne kautta ja kun aikoivat selvitellä asiaa, miksi mitään ei koskaan kuulunut? Selvisikö jotakin soneran kannalta kiusallista?

Onko tämä nyt lopullinen tilanne ja vastauksenne? Luvattiin selvittää tilanne ja nyt sanotaan että "teille on jo vastattu". Viime viikolla vastasit että vikailmoitus on teillä työn päällä.

Kohtalaisen hämärältä ja epämääräiseltä vaikuttaa sonran touhu.
Nimimerkki: Olet äskettäin saanut vikailmoituksen perusteella tapausta tutkineelta Vikapalvelun asiantuntijalta puhelun ja ymmärtääkseni asia selvisi molemmin puolin.
25.2.2014 hävisivät kaikki sähköpostini saapuneet-kansiosta. Tämän jälkeen sähköposti on toiminut normaalisti. Mitään muutoksia en ole tehnyt, joten syytä tähän en ole löytänyt. Kyseessä webmail.
Mitään ihmeellisen tärkeätä sähköpostissa ei ollut. Ainoastaan jotain tilausvahvistuksia ja kuitteja saattaa tarvita. Samoin Soneran laskut. Nyt ei tiedä menikö maksamattomia laskuja bittiavaruuteen...
Onko hävinneet sähköpostit mahdollista jotenkin palauttaa?
Hei JLP,

Tällaisen asian suhteen suosittelisin tekemään suoraan vikailmoituksen. En valitettavasti voi sähköpostitilisi tietoja tätä kautta tutkia. Lisää viestiisi tarkat tiedot päivämäärästä milloin epäilet viestisi kadonneen ja jos muistat esim. viimeisten viestien saapumispäivämääriä.

Vikailmoituksen voit jättää soittamalla vikapalveluun tai jättämällä palvelupyynnön omien sivujen kautta.

Vastaa