Skip to main content

Kuitutilaus

  • December 11, 2014
  • 14 kommenttia
  • 8 katselukertaa

Tilasin äskettäin kuituyhteyden ja tänään tuli viestiä, että liittymäsi on kytketty (Laajakaista Valokuitu / VDSL2). Huoneistostani löytyy kuitenkin vain 2 x rj45 pistoketta ja huoneistojakamosta muut tarvittavat piuhat/laitteet mitä ilmeisemmin oikein asennettuina.

Nyt siis en voi heittää piuhaa koneesta suoraan seinään, vaan tarvin turhuusboxin tuohon väliin? Missähän vaiheessa oli ethernet-valinta vai oliko sitä (näpytellessä tietoja)? Mieluusti haluaisin selvitä pelkällä johdolla, koska se tuntuisi olevan mahdollista.

14 kommenttia

  • July 11, 2013
Hei Heb784,

Taloyhtiöissä sisäverkko voi olla toteutettuna CAT5/CAT6 kaapeloinnilla, mutta tämä ei automaattisesti mahdollista ethernet yhteyksiä. Yhteys toteutetaan sillä tekniikalla joka osoitteeseen on saatavilla.

Kertomasi perusteella yhteys on toteutettu VDSL tekniikalla, jolloin tarvitset ikävä kyllä tuon VDSL modeemin jotta yhteys sinulla toimisi.

VDSL modeemi on kuitenkin mahdollista asentaa jakamoon, jos se sinne vain mahtuu. Jakamon koko riippuu taloyhtiön valitsemasta toteutustavasta. Joissakin paikoissa modeemi ei välttämättä mahdu.

Jakamossa voit sitten kytkeä haluamasi pistokkeet käyttöön. Modeemeista löytyy yleensä 4 kpl ethernet portteja, joilla voit halutessasi kytkeä 4 kpl pistokkeita käyttöön.

Koska sisäverkko on valmiiksi toteutettu ethernet kaapeloinnilla, on mahdollista että yhteystyyppi jossakin myöhemmässä vaiheessa muuttuu.

  • July 11, 2013
Ok, kiitos. Jatkanpa vielä kun edellisestä lankavirityksestä alkaa olla vuosia. Eli saan homman maaliin laittamalla modeemin dsl-porttiin tulevan rj11-liittimellä varustetun johdon toisen pään seinässä olevaan rj45-koloon (nämä siis menevät yksiin tässä tapauksessa)? Sen verran suuri laatikko näytti olevan tulossa, etten jaksa alkaa taistella sitä jakamoon, ettei vahingossakaan johdot taivu.

  • July 11, 2013
Hei Heb784,

RJ11 liitin menee RJ45 liitäntäpaikkaan kiinni. Eli näin juuri. Jakamossa sinun täytyy tietysti kytkeä "hyppykaapeli (normaali ethernet kaapeli)" nousuliitännästä vastaavalla merkinnällä varustettuun liittimeen, johon tulet modeemin kytkemään.

  • July 11, 2013
Jakamossa pitäisi kaikki olla oikein, ja tiedossa kumpi huoneen rj45-pistokkeista on oikea, mutta tänään modeemin saavuttua ei dsl/internet valot siinä paljoa loista, toistakin rasiaa kerkesin koittaa. Olihan varmasti kaikki Soneran päästä avattu. Tekstiviestejä ja sähköposteja aiheesta saapuu sen verran tiheään, koska jokaisessa on korkeintaan yksi asia joka usein toistuu toisaalla. On tullut viesti: "liittymä kytketty", mutta onko sama kun avattu? Sitten on taas: "Toimitusaika: Viimeistään tilausvahvistusta seuraava arkipäivä tai mikäli tilaukseen sisältyy modeemi sen toimitusta seuraava arkipäivä"...

Olisiko jostain helppoa tarkistaa että tämä pää ei ole ongelmana, sitten keskityn isännöitsijään/itseeni.

  • July 12, 2013
Hei Heb784,

Oliko sinulla tuo liittymänumero tiedossa? Asiakasnumero kentässä näkyy vain alkuosa. Tarkistatko sen vielä niin voimme katsoa mikä liittymän tilanne on meidän päästämme.

Asiakasnumerokenttä löytyy tiedoista, valitsemalla Omat asetukset >> Profiili >> Asiakasnumero.
Kun laitat liittymänumeron asiakasnumerokenttään, niin laita se ilman "-" merkkiä, muodossa 346123456.

  • July 12, 2013
Moi,

Päivitin asiakasnumeron.

  • July 12, 2013
Hei Heb784,

Liiittymä pitäisi olla kytkettynä. Kokeile kytkeä modeemi huoneistojakamosta suoraan nousuun. Modeemissa toinen pää tietenkin DSL pistokkeeseen. Jos nousuja on 2 kpl, niin kokeile molemmista.

Jos DSL valo ei lähde palamaan kiinteästi, niin kyseessä on todennäköisesti kytkentävirhe. Siitä kannattaa olla vikapalveluumme yhteydessä.

Tietokonetta ei tuossa testivaiheessa tarvitse modeemiin kytkeä.

  • July 19, 2013
Moi,

Huoneiston langat on todettu toimiviksi, joten tein ilmoituksen vikapalveluun, keskiviikkona. Mitään ei ole kuulunut tähän mennessä (pe), paitsi tekstiviesti, joka kertoi että: "sinuun ollaan yhteydessä viimeistään seuraavana työpäivänä", mikä on täyttä huttua.

  • July 19, 2013
Hei heb784

Hoidin asiaasi eteenpäin ja ilmeisesti soittojen osalta on ollut enemmän viivettä kuin luvattu yksi arkipäivä. Pahoittelen viivästystä. Uskoisin että sinuun otetaan tänään yhteyttä niin saadaan asia eteenpäin!

  • July 22, 2013
Moi,

Eipä vieläkään mitään kuulu. Olisikohan tässä kohta aihetta sopimuksen purkuun? Jospa kilpailijoilla olisi vikailmoituskavereita paremmin saatavilla tai jos he kytkisivät kerralla oikein.

  • July 23, 2013
Hei Heb784,

Liittymän ongelma on laitettu jo asentajalle selvitettäväksi. Asentajan pitäisi tulla tarkistamaan kytkennät ja varmistamaan että yhteys lähtee myös toimimaan.

  • July 23, 2013
Hyvä, kiitos. Jäämme odottelemaan.

  • July 23, 2013
Löytyihän se vika vihdoin, eli höpönlöpöä puhunut sähkömies, jonka mukaan kaikki piti olla alakerran kopissa kunnossa,neljännellä yrittämällä osasi korjata. Sonerasta tämä ei siis johtunut, joten vauhkoilin turhaan, pahoittelut tästä.

  • July 23, 2013
Hei Heb784,

Mukava kuulla että ongelma ratkesi.